All season banden

Spikes of sneeuwbanden zijn echte winterbanden gemaakt om te presteren op sneeuw en ijs bij temperaturen onder nul. “Onze winterbanden” zijn gericht op waterafvoer met een rubbercompound geoptimaliseerd voor temperaturen rond het vriespunt. Het effect van de lamellen in sneeuw en ijs is verwaarloosbaar en niet te vergelijken met het performance verschil in de sneeuw van een voorwiel aangedreven wagen tov achterwiel aangedreven.

Shane op 28 nov 2017 23:36

Je noemt 2 verschillende zaken. De echte sneeuwband tov de winterband en voorwiel versus achterwiel aangedreven voertuigen. Als eerste, ja een echte sneeuwband presteert vele malen beter in echt winterse omstandigheden. Neem de extreme Nokian banden en je weet het verschil. Maar die zijn vrijwel ongeschikt in ons klimaat zelfs als je er mee op wintersport gaat. Het comfort is slecht en de topsnelheid is veel lager. Voorwiel versus achterwiel aangedreven wagens is een heel ander onderwerp. In winterse omstandigheden is 4X4 het beste, dan de voorwiel aangedreven voertuigen en als laatste de achterwiel aangedreven voertuigen. Die laatsten presteren perfect op de eerste 1000 km van de tocht op de autobahn en zijn tricky op de laatste 50 km. Als je dat weet en je wagen zit vol elektronica dan valt hel allemaal wel mee maar je moet er wel mee om weten te gaan. Het slechtste in deze is zonder winterbanden met je BMW met mega brede zomerbanden omhoog willen rijden dat is vragen om problemen. Maar met de juiste winterband, de instelling op “sneeuw” en enige vaardigheid moet je elk wintersport oord kunnen bereiken ook al moet er evt een setje kettingen om. Dat laatste is trouwens bij een achterwiel aandrijver een stuk minder makkelijk.

De discussie gaat over de prestaties van een all season in de sneeuw t.o.v. een “winterband”… ik geef daarbij aan dat andere factoren een groter performance verschil opleveren @Spam… dat Awd het beste is in de sneeuw en je dikke Duitser het beste op de Autobahn snapt iedereen wel lijkt me…?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben ook van mening dat je in onze laaglanden 's winters ook steeds beter uit de voeten kunt met een regenband ipv een winterband. Het is toch vaak te warm voor de compound. Ga je echt de bergen in (dus niet naar een plek als Skiwelt oid waar je eigenlijk geen bergwegen rijdt) dan zijn winterbanden wel aan te raden t.o.v. all seasons.

De vraag is of het gedoe met wisselen je de volgende minpunten van de all-season waard is:
Meer afrolgeluid (t.o.v. zomer meestal)
Hogere brandstofconsumptie (t.o.v. zomer)

Daarom ben ik het eens gaan proberen met op winter gerichte 4s-banden (Goodyear vector 4s gen2) maar houd ik mijn zomerbanden ook. De Goodyears doen volgens de tests niet onder voor een winterband (geen sneeuwband of spike want aan die vergelijking heb je niets) in winterse omstandigheden maar doen het wel een stuk beter in de niet zo winterse omstandigheden, zoals we hier vooral kennen en ook vaak de reis naar wintersport is bijv.

Misschien een leuk idee voor de All Season fans : ga eens babbelen met de locals in de Alpen en laat eens achteloos vallen dat je op All Seasons of erger nog op zomerbanden rijdt in de winter.

Ik denk dat ze je aankijken of je helemaal gestoord bent.

(Is mij overkomen na een partijtje glijden op de snelweg bij Bern. Wij konden niet fatsoenlijk rijden terwijl onze vrienden met winterbanden gewoon door konden rijden ondanks de Schneematsch.)

Paul

Misschien een leuk idee voor de All Season fans : ga eens babbelen met de locals in de Alpen en laat eens achteloos vallen dat je op All Seasons of erger nog op zomerbanden rijdt in de winter.

Ik denk dat ze je aankijken of je helemaal gestoord bent.

(Is mij overkomen na een partijtje glijden op de snelweg bij Bern. Wij konden niet fatsoenlijk rijden terwijl onze vrienden met winterbanden gewoon door konden rijden ondanks de Schneematsch.)

Denktank op 29 nov 2017 07:22

Niet altijd. 2 jaar geleden deed onze pensionhoudster elke ochtend sneeuwkettingen om haar zomerbanden om de berg af te rijden om de kinderen naar school te brengen. Met mijn winterbandjes ging het prima. Was wel Sud-Tirol, misschien hebben die andere ideeën over banden :)

Don`t eat yellow snow

@jaapm : ik vermoed dat die dame ze de sneeuwkettingen gewoon de hele winter eronder laat zitten ?

Dat kan ik me voorstellen als je alleen maar op besneeuwde wegen in het dorp rijdt.

Maar als je ook op de normale weg gaat rijden, die maar af en toe moeilijk begaanbaar is zijn winterbanden veiliger en gemakkelijker. Ik vindt het moeilijk om mezelf voor te stellen hoe je met de combinatie zomerband en sneeuwkettingen op schoongemaakte wegen (of zelfs de snelweg) jezelf voortbeweegt. Maximaal 50 km is dan best langzaam en ik vermoed dat je de gemiddelde autorijder zwaar irriteert.

Mag dat trouwens wel : met sneeuwketttingen op de schoongeveegde provinciale - of snelweg ?

Paul

Mag dat trouwens wel : met sneeuwketttingen op de schoongeveegde provinciale - of snelweg ?

Nee. Inderdaad dat mag niet.

Click. Click. Peace

@Rogier : Dat dacht ik al !!

Het lijkt me namelijk niet erg goed voor het wegdek.

Paul

@Denktank Nope alleen als het snachts gesneeuwd had gingen de kettingen eronder.
Wat erg regelmatig was, want het pension ligt op 1500m.

Natuurlijk hebben de meeste alpenbewoners gewoon goede winterbanden op hun auto, maar blijkbaar zijn er ook die het allemaal wel best vinden.

Don`t eat yellow snow

Dat klopt. Ik heb achterwielaandrijving. Zelfs met winterbanden kom ik op bepaalde plekken niet weg. Vooral op hellingen vanuit stilstand op van die harde sneeuw.
Hoeft niet eens steil te zijn.

DrPhil op 28 nov 2017 23:38

Tip van een Oostenrijker ooit gehad als je niet wegkomt met achterwielaandrijving; banden een beetje leeg laten lopen. Zorgt ervoor dat de lamellen meer sneeuw kunnen oppakken en dan zou het moeten werken. Zelf ooit geprobeerd met een lichte auto in combinatie met achterwielaandrijving en dat werkte wonderwel…

Misschien een leuk idee voor de All Season fans : ga eens babbelen met de locals in de Alpen en laat eens achteloos vallen dat je op All Seasons of erger nog op zomerbanden rijdt in de winter.

Ik denk dat ze je aankijken of je helemaal gestoord bent.

(Is mij overkomen na een partijtje glijden op de snelweg bij Bern. Wij konden niet fatsoenlijk rijden terwijl onze vrienden met winterbanden gewoon door konden rijden ondanks de Schneematsch.)

Denktank op 29 nov 2017 07:22

Het lukt bandenfabrikanten steeds beter om de eigenschappen van een zomerband te combineren met de eigenschappen van een winterband. Hoewel het m.i. nog wel een compromis is, doen die 4 seizoenenbanden met sneeuwvlok codering het volgens de laatste testen in winterse omstandigheden vrijwel net zo goed als de “echte” winterband.

Ik heb eerder aangegeven de komende winter met mijn Vredestijn Quatrac te blijven rijden. Ik heb AWD, maar nu ook voor het eerst een automaat. Heerlijk moet ik zeggen, maar ik heb geen idee wat dat in de sneeuw c.q op gladde, hellende wegen betekent?

Hen48

@Hulst,
Grootste verschil in de bergen is het niet/nauwelijks kunnen remmen op je motor in standje automaat. Handmatige stand dus gebruiken bij afdalen en bij gladheid zou evt een winterstand handig kunnen zijn.

@Hulst,
Grootste verschil in de bergen is het niet/nauwelijks kunnen remmen op je motor in standje automaat. Handmatige stand dus gebruiken bij afdalen en bij gladheid zou evt een winterstand handig kunnen zijn.

Userd op 29 nov 2017 12:19

Je hoort nu een hoop mensen denken: “afremmen op de motor??” 🤔

I can stick uphill ice, on my saucer...

Winterstand bestaat volgens mij niet echt meer, dit wordt opgevangen door tractiecontrole/ESP tegenwoordig.

Moet het nog eens bestuderen, maar voor zover ik weet remt mijn auto in een afdaling ook vanzelf reeds af. Ik heb daarnaast wel 2 standen op de automaat. Dat is sowieso van belang voor bergop, maar voor bergaf, moet ik nog even de boeken in.

Hen48

Winterstand bestaat volgens mij niet echt meer, dit wordt opgevangen door tractiecontrole/ESP tegenwoordig.

Bernard op 29 nov 2017 12:27

HDC kan ook nog.

@Shane

Aan de, bij sommige mensen, voortdurend oplichtende remlichten bij afdalingen denk ik dat je wel eens gelijk kunt hebben…

Paul

@Shane

Aan de, bij sommige mensen, voortdurend oplichtende remlichten bij afdalingen denk ik dat je wel eens gelijk kunt hebben…

Denktank op 29 nov 2017 13:49

Of het betreft een hybride auto waarbij in bepaalde stand (batterij laden) bij het loslaten van je gas de remlichten ook gaan branden omdat het vrij hard remt zonder zelf de rem in te drukken. (klinkt dit nog een beetje logisch?). Wel behoorlijk off topic

@Shane

Aan de, bij sommige mensen, voortdurend oplichtende remlichten bij afdalingen denk ik dat je wel eens gelijk kunt hebben…

Denktank op 29 nov 2017 13:49

Of het betreft een hybride auto waarbij in bepaalde stand (batterij laden) bij het loslaten van je gas de remlichten ook gaan branden omdat het vrij hard remt zonder zelf de rem in te drukken. (klinkt dit nog een beetje logisch?). Wel behoorlijk off topic

HN65 op 29 nov 2017 13:55

Dit is zeker niet bij elke hybride auto het geval en lijkt me ook absoluut niet wenselijk… Bij welke types is dit het geval?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

Aan de, bij sommige mensen, voortdurend oplichtende remlichten bij afdalingen denk ik dat je wel eens gelijk kunt hebben…

Denktank op 29 nov 2017 13:49

Of het betreft een hybride auto waarbij in bepaalde stand (batterij laden) bij het loslaten van je gas de remlichten ook gaan branden omdat het vrij hard remt zonder zelf de rem in te drukken. (klinkt dit nog een beetje logisch?). Wel behoorlijk off topic

HN65 op 29 nov 2017 13:55

Dit is zeker niet bij elke hybride auto het geval en lijkt me ook absoluut niet wenselijk… Bij welke types is dit het geval?

Shane op 29 nov 2017 14:24

Ieder geval bij de GTE versies van VW als de versnelling in de “B” stand staat. En dat wil je ook wel hoor, het is echt een enorm verschil qua remmen of in D of B rijdt.

Moet het nog eens bestuderen, maar voor zover ik weet remt mijn auto in een afdaling ook vanzelf reeds af. Ik heb daarnaast wel 2 standen op de automaat. Dat is sowieso van belang voor bergop, maar voor bergaf, moet ik nog even de boeken in.

Hulst op 29 nov 2017 12:35

Voor mij wordt het ook voor het eerst met mijn eigen automaat in de bergen rijden komende winter, maar in huurauto’s (in de zomer) had ik het gevoel dat ze wel remden op de motor, al helpt t als je zelf de versnelling kan kiezen (kan meestal wel).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ok, vreemd @HN65. Dat is toch totaal niet wenselijk als je op de linkerbaan even 2 tellen van je gas af gaat? Ook schrikken voor je achterligger lijkt me.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ok, vreemd @HN65. Dat is toch totaal niet wenselijk als je op de linkerbaan even 2 tellen van je gas af gaat? Ook schrikken voor je achterligger lijkt me.

Shane op 29 nov 2017 14:41

Toch wel, de vertraging is bijna gelijk aan flink remmen. En op de snelweg, mits er doorgereden wordt, zet je hem in een andere stand omdat je dit fenomeen dan idd niet wilt. Het is een keuze en na wat gehannes in het begin werkt het prima. Dat gehannes is er vooral omdat je iets van 6 of 8 verschillende standen hebt.

DIt is allemaal best interessant, maar on-topic graag!

Click. Click. Peace

Persoonlijk zou ik de Michelin Cross Climate aanraden. Is voor ons in Ooostenrijk tot nu toe ruim genoeg. En het grote voordeel ervan is dat de band in de zomer het zelfde hoeveelheid slijtage hebben als een zomerband. En je hebt hoeft niet perse banden te wisselen. Uiteraard onder de 4mm is het officieel geen winterband meer maar kan je nog prima in NL gebruiken.

Zo nu een nieuw koud biertje 😉 voor avond 2

May the ski force be with you !!

Moet je er natuurlijk wel eerst een kwartje ingooien…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inmiddels als nieuw onderwerp geplaatst. Had gezocht op 4 seizoenbanden en dus niet gevonden. Dank.

Hen48

Plaats een reactie