Fischer progressor f17 of Dynastar speedzone 7

Dag allemaal,

Graag zou ik advies willen over de aanschaf van een paar nieuwe skies.
Ik ben 182cm en iets boven de 80kg, slank postuur. Ik ski al meerdere jaren maar kan niet zeggen dat mijn techniek geweldig is. Op de blauwe piste lukt het om te carven, wordt het steiler, dan ga ik over op rutschen (?).

Ik wil graag een makkelijk te skiën ski hebben die zich goed laat carven en veel zekerheid geeft zodat ik ook leer carven op de wat steilere pistes.

Mijn oog is gevallen op de volgende drie skies:

  1. Fischer Progressor F17 (2017/2018)

null

  1. Dynastar Speedzone 7 (2016/2017)

null

  1. Elan Amphibio 10

null

Echter, mocht iemand een (beter) alternatief hebben, dan hoor ik die ook graag.

Wie kan mij zeggen wat de beste keuze is?

Ik heb het gevoel dat voor iemand van jouw postuur (ongeveer hetzelfde als ik ;-)), deze ski’s te licht zijn (op zijn minst de Fischer en de Elan, Dynastar weet ik het niet).

Ik zou het zeker een modelletje hoger opzoeken (Progressor F18/F19, Amphibio 14Ti)

Als je niet helemaal zeker bent, probeer dan te gaan testen; bij Duyvesteijn in Snowworld hebben ze vast een aantal gelijkaardige ski’s staan die je kan onderbinden.

Ik ga met Morzel mee. Net een stapje hoger zou ik het zoeken inderdaad. Bij Dynastar is dat de Speedzone 10 TI denk ik. Je kan ook nog kijken naar de Head Worldcup Rebels i.GSR, Fischer RC4 The Curv TI, K2 Speed Charger (is een stuk minder heftig dan de naam doet vermoeden haha).

Top, dank voor jullie snelle en mooie reacties. Ik ga mij morgen verder verdiepen.

Inderdaad, beter iets aan de joge kant gaan zitten dan te laag. Niet obrrdrijven natuurlijk zodat je op een hardcore gs of slalomlat terecht komt. Bovenstaande suggesties zijn prima

Edwin van Riel

Deze week zelf de Fischer Progressor F18 (2016/2017) gekocht aan dezelfde prijs wat jij laat zien voor de F17 (2017/2018) bij Bittl ski. Na 3 dagen thuis geleverd.

Ik ga met Morzel mee. Net een stapje hoger zou ik het zoeken inderdaad. Bij Dynastar is dat de Speedzone 10 TI denk ik. Je kan ook nog kijken naar de Head Worldcup Rebels i.GSR, Fischer RC4 The Curv TI, K2 Speed Charger (is een stuk minder heftig dan de naam doet vermoeden haha).

GiGi op 14 dec 2017 22:17

@Gigi ik kan het zo snel niet terug vinden, maar waar zat nu het verschil in bij Fischer tussen de F18 en F19?

Uitrusten doe je maar in de lift.

De F18 heeft een houten kern met carbon als versteviging; de F19 heeft een houten kern en Titanal (metaal) als versteviging. Daarnaast is er ook nog wat verschil in de beschikbare lengtes en in de dimensies. Maar het verschil tussen het carbon en het metaal als versteviging is het meest merkbaar vind ik. De F18 (carbon) is wat levendiger, energieker, springeriger, wat scherper in korte bochtjes - een jonge hond; de F19 (metaal) is wat rustiger, gedempter, wat meer voor lange lijnen, wat minder onrustig qua gevoel - wat volwassener en verantwoordelijker. De F19 is ook nog steeds erg speels, licht en veelzijdig in vergelijking met veel andere ski’s met een dergelijke constructie, maar van de twee Progressors de meest stabiele en ‘volwassen’ zeg maar (qua gedrag).

En als je de F19 tegenover de X-drive 8.0fs zet qua beleving, is dat te vergelijken? Salomon is iets breder over de voet zie ik, geen Ti aanwezig…

Uitrusten doe je maar in de lift.

De X-Drive 8.0 FS heeft wel degelijk metaal erin. Op de ski zelf staat ‘double TI laminate’, in de brochure staat ‘Single TI laminate’. Ze zijn er zelf nog niet helemaal uit daar in Annecy… :)

null

De X-Drive is inderdaad wat breder dan de Progressor F19 (80 om 75 mm), maar de speelsheid van de F19 en de wat meer stijvige, stabiele rust van de Salomon (en daarbij het gevoel van grip, lijnvastheid) zijn wel de twee echt verschillende karaktereigenschappen. De X-Drive kost iets meer energie om te skiën en iets meer focus om netjes en op wat lager tempo te skiën dan de F19. Maar beiden hebben ze een erg hoog plafond qua snelheid en stabiliteit op de piste. Als je regelmatig in wat diepere sneeuw skiet zou ik zelf de Salomon kiezen, omdat die (niet alleen vanwege de breedte, maar ook vanwege het rocker- en tipprofiel) wat meer float heeft. De F19 zou ik dan weer kiezen als ik vaak op pistes ski waar snel buckels ontstaan.

Dank je Gijs. Beide maken kans als opvolger voor een setje Elans, ja… amphibio’s 😉. Ben jij niet zo heel erg fan van geloof ik. Op zich echt prima ski’s, je moet er van houden zo is mij bekend, ik kan er uitstekend mee uit de voeten hoor maar toch voor de opvolgers op zoek naar een ski met iets ander karakter. Voor de dagen met strak geprepareerde pistes heb ik een ander set. Het gaat om de dagen in maart met zachte sneeuw aan het einde van de dag, of juist met een laag verse sneeuw op de piste. Buiten de piste houd ik het toch beperkt. Als ik het zo lees kunnen beide modellen.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Die conclusie op je site @Gigi … 😂😂😂
“Dit is een ski voor mensen die alles willen, of mensen die niet weten wat ze willen…”

*bericht bewerkt door Roko op 15 dec 2017 10:33

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dank je Gijs. Beide maken kans als opvolger voor een setje Elans, ja… amphibio’s 😉. Ben jij niet zo heel erg fan van geloof ik. Op zich echt prima ski’s, je moet er van houden zo is mij bekend, ik kan er uitstekend mee uit de voeten hoor maar toch voor de opvolgers op zoek naar een ski met iets ander karakter. Voor de dagen met strak geprepareerde pistes heb ik een ander set. Het gaat om de dagen in maart met zachte sneeuw aan het einde van de dag, of juist met een laag verse sneeuw op de piste. Buiten de piste houd ik het toch beperkt. Als ik het zo lees kunnen beide modellen.

Roko op 15 dec 2017 10:28

Het is een kwestie van voorkeur en van techniek denk ik. Voor zowel betonharde pistes als voor vooorjaars-slush heb ik een setje Völkl Racetiger GS.

null

De allmountains die ik had (Fischer Motive 86 TI) heb ik verkocht. Want op de piste ben ik dus voorzien en als er meer dan 20 cm verse sneeuw op of naast de piste ligt, gebruik ik mijn freeride ski’s (2018 K2 Pinnacle 105, ook heerlijk op zachte pistes en dus ernaast).

Wederom bedankt allemaal voor de reacties! Ik begin al mooi te filteren / trechteren. En zit er sterk aan te denken om voor de Fischer Progressor te gaan. Hierover dan nog wel drie aanvullende vragen:

  1. Welke lengte adviseren jullie (ik ben 182, zonder schoenen e.d.)? 167 of 174? Ik ga een beetje uit van 174, maar juist deze zijn niet meer verkrijgbaar. En dat brengt mij op vraag 2.

  2. Is de progressor F17 (zonder te twijfelen aan jullie deskundigheid) echt niet geschikt? Deze zijn er namelijk nog wel in 174 en ik lees hier positieve verhalen over:
    https://www.wintersport.nl/ski-reviews/fischer-progressor-f1…
    https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2018/…
    https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2017/…

  3. Zit er nog (veel) verschil in de progressor van 16/17 en 17/18 ?

  1. 174
  2. Niet doen

Sorry, zoeken maar, het is niet anders

  1. geen idee :)
Edwin van Riel

Hier een F18 in 174 in Duitsland: https://www.sport-stelzl.at/fischer-ski-modelle/high-perform…
In Nederland vind ik ze voor minimaal 100 euro meer…

Zou ik echt niet doen.

Alleen de print is anders.

*bericht bewerkt door GiGi op 15 dec 2017 13:10

Conrad heeft m ook op voorraad in 174

Edwin van Riel

Sport-Bittl.com ook. Net een paar tientjes duurder (398).

Klopt, maar dat zijn die van 17/18. Had een budget in mijn hoofd van 300,- a 350,- dus keek voornamelijk naar 16/17.

Klopt, maar dat zijn die van 17/18. Had een budget in mijn hoofd van 300,- a 350,- dus keek voornamelijk naar 16/17.

Joost-Br op 15 dec 2017 13:14

Gewoon 1x hardop zeggen en dan gewoon een paar tientjes meer uitgeven. Krijg je geen spijt van!

Piste riderrrrr

Je kunt ook de Progressor 800 2016/17 kopen. Dat is exact dezelfde ski als de F18 2016/17. Niet dat iemand dat gelooft, maar het is echt zo.

Heb je ook een linkje naar die 16-17 Progressor 800? Die is voor de gewone consumentenmarkt namelijk in dat jaar volgens Fischer zelf niet meer uitgebracht. Wel voor de huurmarkt volgens mij, maar niet met dezelfde kern als de F18 dacht ik. Ben dus best benieuwd naar de specificaties …

Hij staat niet meer op de site, sinds die is vernieuwd.

Ik heb ook wat gevonden inderdaad: https://www.xspo.de/artikel/fischer-progressor-800-2017/18.h…

Hoe verwarrend wil je het maken: de ski in mijn linkje is de 2016-2017 Progressor F18, met ook die print, maar met dan ‘800’ erop en geen ‘F18’ (maar qua specs wel identiek inderdaad), die vervolgens op Xspo.de staat als een ski voor het huidige seizoen (2017-2018), terwijl Fischer zelf aangeeft die ski niet meer te voeren.

Het zal allemaal dezelfde ski zijn, daar gaat het niet om. Maar wat merken allemaal doen om het vooral onnodig ingewikkeld te maken… Het voorbeeld van Salomon hierboven (op de ski zetten dat er 2 lagen metaal in zitten, volgens de folder maar 1 laag), of Elan die naast de bekende Amphibio 10, 12, 14 en 16 ineens ook met oneven nummers komt: de 11 en 13 (dat zijn geloof ik de 10 en de 12, maar dan in een speciale uitgave voor ik dacht Intersport). Je hebt er een dagtaak aan om bij te blijven man. En dan zijn de ski’s feitelijk niet eens veranderd!

Uitrusten doe je maar in de lift.

De Progressor 800 wordt ook dit jaar (2017/18) gewoon geleverd. Wel staat hij niet meer op de site.

De Progressor 800 wordt ook dit jaar (2017/18) gewoon geleverd. Wel staat hij niet meer op de site.

DrPhil op 15 dec 2017 17:08

Inderdaad: aan de ‘achterkant’ wordt ie nog gewoon geleverd (hoewel hij dus de print van de F18 van vorig jaar heeft), terwijl de verkoop- en marketingkant van Fischer ontkent dat ie nog geleverd wordt.

Waar ontkennen ze dat?

Geen idee. Ze kijken op hun eigen website denk ik haha

Haha het wordt er niet makkelijker op zo ;)

Ik stond op het punt om te bestellen:

  • Progressor F18 (2017/2018) bij SkiXpress.de 359,- (iemand ervaring met deze webshop?)

Of is ergens de Amphibio 10 TI of de 800 van 2016/2017 nog goedkoper verkrijgbaar?

Plaats een reactie