nieuwe jas: Falcon Kana

Hoi, even een vraag. Ik heb onlangs een nieuw jack gekocht, wellicht iets te impulsief maar vond em erg leuk en zat lekker. Gekocht bij Duyvestein in Landgraaf na een bezoek aan de indoorpiste. Op moment van passen had ik het wat koud dus elke jas die ik aantrok zat gerieflijk. Bij thuiskomst deed, ik weet niet waarom, een soort testje voor mezelf; ik hield mijn hand aan de binnenkant van de mouw en blies hard tegen de buitenkant van de mouw, tegen mn hand aan die ik in de mouw had gestopt. Ik voelde de warme adem er doorheen komen. Nu had ik mijn skispullen reeds opgeborgen in de opslag dus kon even niet testen of ik dit ook had met de skijas die ik al heb.
Als jullie dit zo lezen, heb ik dan een jas gekocht waarin ik het koud ga krijgen met gemiddeld -5 al skiënd op het witte goud…? Hebben jullie dit ook met jullie jassen? Tijdens het skiën heb ik het uberhaupt nooit echt koud, omdat je in beweging bent.
De technosche gegevens van deze jas kan ik even nergens vinden op internet.
Hopelijk biedt jullie kennis van jassen mij wat meer wijsheid of ik de jas zal houden, of juist niet…
https://www.intersport.nl/producten/kleding/kana-jack/inl.fa…

Groetjes, Nina

Als je het niet koud hebt (tijdens het skiën) in de jas en hij zit prima zit waarom zou je m dan weg doen? Je zou er ook nog altijd iets extra’s onder kunnen doen als je het koud krijgt. ;)

*bericht bewerkt door gijsbos op 20 dec 2017 01:57

Een jas moet ook kunnen ademen, dus dat er warme adem doorheen gaat klopt normaal gesproken wel. Kan zo 1 2 3 geen specificaties van de jas vinden, maar normaal gesproken zou er wel iets van een waterkolom op het label moeten staan, en ook voor het ademend vermogen wordt een getal gegeven. Des te hoger het getal voor de waterkolom, des te minder snel zal de jas water/vocht doorlaten en des te hoger het getal voor het ademend vermogen, des te beter zal de jas de transpiratievocht afvoeren en zul jij minder last hebben van zweten in de jas. Wat ook bijdraagt zijn de onderlagen, dus je thermische laag als ook je warmtelaag in de vorm van fleece of iets anders, bijvoorbeeld wol. Die zorgen ervoor dat je droog blijft en het warm houdt.

😃😃 Nina als het een mooie jas is is het toch goed.
Aan de andere kant kan je natuurlijk niet verwachten dat een jas van een paar honderd Euro net zo warm zal zijn als een jas van 1000 Euro.

Gewoon intensief skiën. Krijg je het vanzelf warm 👍😏

Een jas moet ook kunnen ademen, dus dat er warme adem doorheen gaat klopt normaal gesproken wel.

Marijnt op 20 dec 2017 09:17

Winddicht en ademend vermogen zijn twee heel andere dingen. Bovendien ademen de meeste jassen door condensatie en verdamping (Goretex!) en niet door luchtverplaatsing (eVent is de uitzondering - maar die is wel winddicht).

Dat het door je jas heenwaait, hoeft niet per se een nadeel te zijn. Tijdens het skiën, zul je er waarschijnlijk weinig last van hebben en het ademt natuurlijk wel goed. In de lift met wind zou het wel koud kunnen zijn. Dat zou je kunnen oplossen door een winddichte midlayer onder je jas.

Er zijn ook hele dunne windstoppers bodywarmers. Die bieden nauwelijks warmte maar laten geen wind door. Gore maakt dat soort bodywarmers voor de fiets. De rug is dan meestal open/van gaas (want daar waait met meestal niet en dan ventileert het goed). Dat soort bodywarmers zijn perfect geschikt als winddichte tussenlaag, juist omdat ze zo goed ventileren.
Er zijn ook winddichte baselayers. Dus oplossingen genoeg.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 dec 2017 17:22

Okay, nog 1 keer voor iedereen die denkt dat jassen ‘ademen’. Dat doen ze niet, en ook eVent niet! Check da filmpje 😎
https://youtu.be/GtkeSiT2-x4

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie