Welke Atomic Ski?

Dag leden,

Ik lees al een tijdje mee her en der en heb besloten lid te worden.

Ik ben een man, 1,86m en 80kg. Ik ben op zoek naar een setje ski’s na 3 jaar gehuurd te hebben. Het ziet er naar uit dat ik de wintersport trend voort ga zetten dus heb besloten ski’s te kopen.

Ik heb 3 jaar ervaring in kleine ski gebieden en wat uurtjes in de ski hal. (Nog niet super ervaren dus)

Ik wil me focussen op technieken, snelheid vind ik niet heel belangrijk al is het af en toe wel leuk om even een vlotte afdaling te nemen.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Atomic vantage X77 Ti en de X80 Ti.

Is er iemand die wat meer over deze ski kan vertellen en hier wellicht adviezen over kan geven?

Alvast bedankt!

Waarom deze Atomic ski’s? Er zijn veel betere ski’s te koop in dit segment. Betere constructie, langer op door te groeien, technisch beter worden etc. Zomaar wat suggesties.

Fischer Progressor F18
Dynastar Speedzone 7 of 9
Elan amphibio 12ti
K2 Ikonic 80

Waarom Atomic? En waarom niet een mooie pistelat? Fischer Progressor F17 of F18 zou prima passen, maar ook een Elan Amphibio 12, Dynastar Speedzone 7, Salomon X-max X12 of Völkl RTM 75IS.

@Elisabeth101 Wij denken zo te zien in dezelfde lijn ;) Die lijn in maart maar eens op de pistes rondom Alta Badia op de sneeuw trekken?

Wat @Bennie zegt ;)

Goede vraag, komt meer vanuit een voorkeur uit interne kring denk ik. Bedankt voor de input, ik zal de opties eens overwegen!

Ik heb de Salomon X-max X12 vorig jaar als huurski gehad en vond toch dat je best een goede techniek moet hebben om deze correct geplooid te krijgen.
Als dat wel lukt gaat die wel echt goed, maar ik zou deze zelf niet adviseren voor iemand met slechts 3 weken skiervaring. @Gigi dit is eerder iets voor jouw specialiteit.

Glide on!

Ik zag net dat GiGi de Xmax 12 niks vond. Zelf geen ervaring ermee. Misschien dat de 10 beter geschikt is.

Die X-Max serie kan beter carven dan rustig slippen. Maar je moet dan wel grote kanthoeken maken om wat grip te hebben. Voor actieve carvers dus. De 10 is wel plooibaarder dan de 12, maar voor beiden gelden die grote kanthoeken. In lastige sneeuw of in andersoortige bochten zijn ze mijn inziens echt minder. Maar ik ben een beetje een luie skiër…

Ik zoek een rustige ski waarmee ik beter kan leren skieen. Ik begrijp echter dat de Atomics worden afgeraden.

De ski’s die jullie omschrijven zijn veelal geadviseerd richting de gevorderde zoals ik op internet kan zien.

Ik had vorig jaar een Blizzard (type geen idee) huurski uit het wat stijvere segment, deze is me niet zo goed bevallen en heb ik later geruild voor een wat softere ski.

Dit komt overeen met mijn ervaring: voor de X-12 moet je een goede kant-techniek hebben + actief en krachtig skiën.

Glide on!

Labeling van de ski’s kan beter. Heb onlangs een set ski’s gekocht die hier in Nederland als beginnersski’s worden gemarket, maar volgens de fabrikant en diverse buitenlandse testers als een ‘gevorderdenski die wel degelijk enige input vereist’ worden gekenmerkt.

Voor vermaak en enige info zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/384449

@JB991 kun je misschien iets meer vertellen over jezelf. Hoe oud ben je (uit 1991?), hoeveel weeg je? Ski je al parallel? Ben je ambitieus om technisch goed te leren skien, of wil je op vakantie lekker kunnen cruisen?

Vooropgesteld ik heb geen recente ervaring met de hiergenoemde voorbeelden door de anderen, maar ik heb wel een paar afdalingen op de Vantage x80 gedaan… En ik kan me eigenlijk best voorstellen dat het een fijne ski is voor een lichtgevorderde skier. Lekker licht, makkelijk slordig te skien (gooien en smijten 😉), niet heel gevoelig voor te veel voor- of achterop staan en carved ook best wel prima.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben 26 jaar, 80kg. Ski wel parallel, het echte carvewerk gaat nog wat lastiger. Ik zoek een combi van technisch goed kunnen cruisen.

Ik ben geen snelheidsduivel maar ik hou wel van keurig skieen! Ik weet uit ervaring dat ik geen stijve ski wil omdat ik hier de techniek nog niet goed voor beheers, hier heb ik vorig jaar geen plezier mee beleefd.

Salomon xdrive 8.0 ti is ook nog een optie. Aardige en toegankelijke allround ski met ook nog wat doorgroeipotentie

Salomon xdrive 8.0 ti is ook nog een optie. Aardige en toegankelijke allround ski met ook nog wat doorgroeipotentie

Hessel op 24 dec 2017 14:58

Hij wil juist geen stijve ski.

Dacht ook dat die niet zo heel stijf was (ondanks de ti toevoeging).

Dacht ook dat die niet zo heel stijf was (ondanks de ti toevoeging).

Hessel op 24 dec 2017 15:07

Te stijf voor TS, schat ik in. Die gaat met TS aan de haal.
Ik heb er dinsdag nog even op geskied.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2017 15:16

Waar staan de termen C - Ti - CTi voor? Carbon/Titanium?

De F18 is een prima ski. Of nog beter (hetzelfde maar goedkoper) de Progressor 800. De rest ken ik niet.

Eens met drPhil. Denk dat de salomon in dit stadium net iets too much is. Die heeft meer input nodig dan andere suggesties in dit topic.

En shane heeft ook wel gelijk wat betreft de atomics. Je kunt er als beginner hartstikke leuk op skien maar als je dat stadium voorbij bent zit er niet zoveel rek meer in. Je kunt ze idd heel slordig skien. Is dus ook niet echt een ski om technisch beter op te worden. Daarom zou ik die afraden.

Ti=titanal, een legering van alumium. Ca=carbon. C vermoed ik ook, maar dat weet ik niet zeker.

Waar staan de termen C - Ti - CTi voor? Carbon/Titanium?

JB991 op 24 dec 2017 15:18

Titanal. Het verschilt enorm per fabrikant en per ski hoe deze materialen gebruikt worden. Het zegt niet altijd wat over de eigenschappen van de ski hoewel carbon over het algemeen licht en stuiteriger voelt dan titanal wat gedempter rustiger en zwaarder voelt.

Blizzard Brahma Ca, Head Kore 93, Fischer Progressor F18, Rossignol Hero HP, Fischer Motive 80. Allemaal carbon en in mijn ogen zeker niet stuiterig. Allesbehalve zelfs.
(Misschien als je heel licht bent - dat weet ik niet).
Carbon is meestal wel minder stijf dan titanal.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2017 15:44

En ik maar denken dat de Progressor 800 en de F18 dezelfde ski is?!? Was laatst nog een hele discussie over.

Ja dat is dezelfde. Waarom twijfel je dan?

Blizzard Brahma Ca, Head Kore 93, Fischer Progressor F18, Rossignol Hero HP, Fischer Motive 80. Allemaal carbon en in mijn ogen zeker niet stuiterig. Allesbehalve zelfs.
(Misschien als je heel licht bent - dat weet ik niet).
Carbon is meestal wel minder stijf dan titanal.

DrPhil op 24 dec 2017 15:28

Ik bedoelde dan ook stuiteriger in relatie tot hun titanal broer of zus. Hebben gewoon n iets andere feel.

Fischer progressor F18 vs F19
Rossignol elite hp vs ST ti
Brahma ca vs brahma
Etc.

En ik zei niet voor niks dat het niet altijd wat zegt maar dat het een algemene aanname is.

Nu twijfel ik aan mn eigen leeskunsten aangezien je dus al zegt dat ze hetzelfde zijn. Had ik overheen gelezen 😬

En ik maar denken dat de Progressor 800 en de F18 dezelfde ski is?!? Was laatst nog een hele discussie over.

Sjees op 24 dec 2017 15:47

De Progressor 800 uit seizoen 2014-2015 is wel echt een andere ski dan de F18. Probleem is dat de naam ‘Progressor 800’ ook recentelijk nog wel eens opduikt op de ski die eigenlijk de F18 is… Maar als er geen ‘razor shape’ en ‘air tec’ in zit is het de oude Progressor 800, de veel minder wendbare voorloper van de F18.

Bedankt voor alle reacties! Ik ga me eens goed laten adviseren in een skishop, iets met bomen en bos… De fischer F17 lijkt me opzich een prima ski om mezelf op te ontwikkelen (ook enthousiasme op het net).

Blizzard Brahma Ca, Head Kore 93, Fischer Progressor F18, Rossignol Hero HP, Fischer Motive 80. Allemaal carbon en in mijn ogen zeker niet stuiterig. Allesbehalve zelfs.
(Misschien als je heel licht bent - dat weet ik niet).
Carbon is meestal wel minder stijf dan titanal.

DrPhil op 24 dec 2017 15:28

Ja en in vergelijking met hun equivalenten met metaal zijn deze carbon-modellen wel stuiteriger.

Plaats een reactie