Klassieke methode versus pmts

Ben blij de klassieke methode geleerd te hebben. Een ploegbocht gebruik ik eigenlijk nooit, maar een ploegstop wel. B.v. bij de laatste meters voordat je het liftpoortje door glijdt. Pmts-ers zie je altijd prikken of crashen ;)

Op een steile helling met voldoende ruimte probeert niemand een ploegstop. Dat tegenargument kan dus direct van tafel.

Misschien is pmts wel handig voor wedstrijdatleten. Maar die hebben een heel ander doel dan de vakantieskier.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 28 dec 2017 18:04

@Shane
Niet altijd en het is echt mega onduidelijk op deze manier.

@guusvanbosveldheinsi
Dat heb ik natuurlijk niet op papier staan ergens, dus het waarmaken wordt echt lastig. Van horen zeggen zijn de Oostenrijkers echter altijd al erg vooruitstrevend geweest met skitechniek. Dat an sich is natuurlijk een erg slecht argument, de World Cup daarentegen spreekt boekdelen.

Het probleem is alleen dat jij enkel kijkt naar de standaard Oostenrijkse leerweg en enkel vertelt wat er letterlijk aan beginners wordt verteld. Daarbij vertel je nu wel heel stellig dat wachten op druk van de sneeuw niet wordt aangeleerd in Oostenrijk, maar dat je bewijst nu enkel een punt dat ik eerder maakte. Om PMTS en de traditionele weg goed te vergelijken zal je eerst de achterliggende gedachte achter alle concepten moeten begrijpen en kennelijk ben jij niet bekend met bepaalde achterliggende gedachtes van de traditionele leerweg. Enkel omdat iets niet letterlijk wordt verteld betekent dit niet dat het niet wordt aangeleerd.

Daarbij is het Oostenrijkse systeem een vrij gesloten systeem (qua kennis delen) en PMTS is een heel erg open systeem. De enige methode om erachter te komen wat Oostenrijkers je gaan vertellen en om tot een volledig begrip van alle concepten te komen is door getraind te worden door Oostenrijkers. Uit ervaring kan ik je vertellen dat Oostenrijkse trainers in het wedstrijdcircuit globaal gezien het volgende vertellen:

  • Geen druk geven, maar wachten op druk van de sneeuw
  • Trek je bergbeen in
  • Je skibeweging begint vanuit je voeten

Kortom, dit is echt niet iets dat alleen in PMTS voorkomt. Verder is de traditionele leerweg in de alpenlanden gebaseerd op wedstrijdtechniek. Geen druk geven, maar wachten op druk van de sneeuw is een van de eerste dingen die je leert via de traditionele leerweg. Je begint namelijk met een hoogbeweging voor de vallijn en die strek je uit tot aan de vallijn en dan pas begint je laagbeweging/compressie. Kortom, je wacht met druk opbouwen/compressie/actief sturen tot de vallijn en laat dat nou het moment zijn wanneer er druk op de ski’s begint te komen. Enkel omdat de achterliggende gedachte van deze methodiek niet vertelt wordt aan beginnende leraren en ook niet aan cursisten betekent geenszins dat de achterliggende gedachtes compleet anders of fout zijn. In Oostenrijk ga je echter pas op veel hoger niveau zien hoe de puzzelstukjes samenvallen. En ook de laatste 2 punten die ik aanhaalde leer je via de traditionele weg.

Dat het bij PMTS op lager niveau veel bewuster wordt aangeleerd valt misschien toe te juichen. Of het een verschil maakt in de resultaten die behaald worden met leerlingen? Ik betwijfel het. Of de methodiek van andere leerwegen inferieur is aan PMTS? Ik betwijfel het. Feit blijft dat op het hoogste niveau (de World Cup) de Oostenrijkers nog steeds op het bovenste treetje staan en dat sommige wedstrijdskiers de Anwarter of Landes volgen als aanvulling op hun techniek.

Overigens nog een mooi voorbeeld van wachten op de druk:


^Dit is een filmpje van de DSV (Duitse skiverband), ga maar eens naar seconde 32, dat is gewoon een oefening om te wachten op druk van de sneeuw.

Tot slot wil ik nog vermelden dat PMTS gebaseerd op wedstrijdtechniek. Daar maakt Harald Harb (oprichter PMTS) maar al te graag reclame mee. Wie domineert al jaren het wedstrijdcircuit? Juist, Oostenrijkers en Europeanen. Ook dat geeft Harb zelf toe. Je hebt de blogs van hem ongetwijfeld gelezen en zijn filmpjes ongetwijfeld bekeken. Verder is Harb zelf van origine een Oostenrijker en heeft hij daar maar al te graag een grote mond over. Dus als PMTS de ontdekker is van wachten op druk, dan is het alsnog verzonnen door een Oostenrijker niet waar?

@Rogier
Helemaal mee eens.

IkBakErNiksVan op 28 dec 2017 17:36

goed verhaal en geeft het duidelijk weer. De zwakte in de opleiding van skileraren. Eerst naar links norm het recreatief en dan naar rechts wedstrijd gericht. Dus twee stromingen kies dan voor een stroming waarmee altijd verder gegaan kan worden. Gewoontes leren daar gaat het toch om. Ja de einddoelen zijn gelijk wedstrijd georiënteerd. Leer iedereen dan de juiste bewegingen. Probleem de skileraren met een Oostenrijkse opleiding zijn niet bij machte dit te doen. Pas na jaren het volgen van opleidingen. Goede marketing van deze opleidingen. Nu binnen de PMTS zijn alle leraren op elk niveau instaat de basis bewegingen aan te bieden: Wat een motivatie kijk eens we doen hetzelfde als de wedstrijd skiërs alleen gaan zij wat harder en op steilere hellingen. Dus als je goed je best doet kan jij dat ook. Maar glij plezier zal centraal moeten blijven staan. Vele oud techniek skiërs komen nu naar mij toe om zonder kracht te leren skien. Dat is voor hen even een totaal andere benadering. Mijn ervaring is ook dat de meeste skileraren niet volgens deze benadering kunnen skien. Terwijl het juist de wedstrijd benadering is. Zoals je zelf stelt.

@Shane
The fastest way to expert skiing is still slow… Daarbij geloof ik er ook niet in dat een systeem volgen the fastest way to expert skiing is. Een snellere manier naar expert skiing is onderdeel van het systeem zelf worden en niet het systeem volgen, kortom de lerarenopleiding volgen.
En de allersnelste manier naar expert skiing is op jonge leeftijd competitief skiën (racen of moguls o.i.d.).

*bericht bewerkt door Skitechniek op 28 dec 2017 18:04

Ben blij de klassieke methode geleerd te hebben. Een ploegbocht gebruik ik eigenlijk nooit, maar een ploegstop wel. B.v. bij de laatste meters voordat je het liftpoortje door glijdt. Pmts-ers zie je altijd prikken of crashen ;)

Op een steile helling met voldoende ruimte probeert niemand een ploegstop. Dat tegenargument kan dus direct van tafel.

Martin7182 op 28 dec 2017 18:00

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

Ja, maar wanneer je een andere definitie gaat hanteren dan eigenlijk bedoelt wordt, dan gaat het natuurlijk altijd mis. Om uberhaupt iets nuttigs te kunnen zeggen moeten we e.e.a. eigenlijk afkaderen. En ik denk dat we daarvoor beter niet jouw definitie kunnen nemen @IkBakErNiksVan. 😉

Want dan moet je eigenlijk vanaf je 3e jaar 100 dagen per seizoen maken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
The fastest way to expert skiing is still slow… Daarbij geloof ik er ook niet in dat een systeem volgen the fastest way to expert skiing is. Een snellere manier naar expert skiing is onderdeel van het systeem zelf worden en niet het systeem volgen, kortom de lerarenopleiding volgen.
En de allersnelste manier naar expert skiing zis op jonge leeftijd competitief skiën (racen of moguls o.i.d.).

IkBakErNiksVan op 28 dec 2017 18:03

zeer kort door de bocht. Een opleiding tot skileraar volg je toch om les of instructie te geven en daar kan het verbreden van de techniek een onderdeel zijn. Maar lessen nemen is een betere optie voor verbreding of verdieping van de techniek

…Vele oud techniek skiërs komen nu naar mij toe om zonder kracht te leren skien. Dat is voor hen even een totaal andere benadering…

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:02

Waar hebben die dan eerder gelest? Want geen van de reguliere leerplannen leert je op kracht te skiën. Dus ook daarin is er geen verschil.

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:34

Er stond PMTS op voorhoofd ;) Maar even serieus, iets wat je niet leert gebruik je niet snel. En zeker niet als je abrupt moet reageren. Het maakt mij niet uit welke leerschool je aanhangt, als je ook maar basistechnieken als de ploegrem leert.

Ben blij de klassieke methode geleerd te hebben. Een ploegbocht gebruik ik eigenlijk nooit, maar een ploegstop wel. B.v. bij de laatste meters voordat je het liftpoortje door glijdt. Pmts-ers zie je altijd prikken of crashen ;)

Op een steile helling met voldoende ruimte probeert niemand een ploegstop. Dat tegenargument kan dus direct van tafel.

Martin7182 op 28 dec 2017 18:00

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:34

Ik heb pmts gevolgd bij Guus en prik daar nooit en crash zeker niet. 😂

*bericht bewerkt door Eliza op 28 dec 2017 19:52

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:34

Er stond PMTS op voorhoofd ;) Maar even serieus, iets wat je niet leert gebruik je niet snel. En zeker niet als je abrupt moet reageren. Het maakt mij niet uit welke leerschool je aanhangt, als je ook maar basistechnieken als de ploegrem leert.

Martin7182 op 28 dec 2017 19:49

Goed skien is voor uit kijken. Dat heet gecontroleerd skien. Dat is snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Net als bij autorijden. Vergelijk het rijgedrag in een woonwijk, landweg of rijksweg. Daar zitten vaak verschillen tussen. Hoe vaak is de airbag in de auto open gegaan bij een stop? Het stoppen in een woonwijk is totaal anders als een stop op de rijksweg. Zo is het ook bij skien. Helaas houden velen zich niet aan de FIS regels. Vaak door gebrek aan de techniek om de snelheid onder controle te hebben en te houden. De ploegrem is te vergelijken met de handrem in een auto=parkeerrem. Stoppen = remmen = bocht maken.

Waar schrijft Guus dan dat hij tegen een ploeg is om te remmen? Volgens PMTS is het alleen geen goede basishouding om je beginnende skitechniek op te baseren. En er zijn betere manieren om te remmen.

*bericht bewerkt door Shane op 28 dec 2017 20:16

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben blij de klassieke methode geleerd te hebben. Een ploegbocht gebruik ik eigenlijk nooit, maar een ploegstop wel. B.v. bij de laatste meters voordat je het liftpoortje door glijdt. Pmts-ers zie je altijd prikken of crashen ;)

Op een steile helling met voldoende ruimte probeert niemand een ploegstop. Dat tegenargument kan dus direct van tafel.

Martin7182 op 28 dec 2017 18:00

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:34

Ik heb pmts gevolgd bij Guus en prik daar nooit en crash zeker niet. 😂

Eliza op 28 dec 2017 19:52

Fijn en bedankt voor je positieve reactie. Jij bent een van de weinige die uit eigen ervaring kan spreken.

Best handig, de ploegrem, als ik met een flink vaartje de toegang naar de sleeplift in ski. Best moeilijk om daar parallel te remmen met die vervelende netten aan allebei de kanten 😁

Waar schrijft Guus dan dat hij tegen een ploeg is om te remmen? Volgens PMTS is het alleen geen goede basishouding om je beginnende skitechniek op te baseren. En er zijn betere manieren om te remmen.

Shane op 28 dec 2017 20:16

Bedankt voor deze bijval. Maar ik raak daar al een beetje aangewend. Tunnelvisie en insinueren. Kijk eens hoe tegenstrijdig er geantwoord wordt. De een zegt goed voor beginners en de ander zegt voor gevorderden of wedstrijdskiers. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben.

null
null

Best handig, de ploegrem, als ik met een flink vaartje de toegang naar de sleeplift in ski. Best moeilijk om daar parallel te remmen met die vervelende netten aan allebei de kanten 😁

DrPhil op 28 dec 2017 20:19

Snelheid controle en aanpassen aan de omstandigheden. Doet me denken aan de boten in een sluis. De een kan dat heel rustig zonder hinder voor anderen en een ander kan dat alleen alles met volle kracht vooruit en achteruit. Gebrek aan beheersing van de schroeftechniek. Zo is dat ook bij het skien. Gebrek aan techniek om rustig aan te komen skien en tot sloot even de handrem=ploeg gebruiken. Dat hoeft bijna niemand te leren gebeurt reflexmatig.

Ben blij de klassieke methode geleerd te hebben. Een ploegbocht gebruik ik eigenlijk nooit, maar een ploegstop wel. B.v. bij de laatste meters voordat je het liftpoortje door glijdt. Pmts-ers zie je altijd prikken of crashen ;)

Op een steile helling met voldoende ruimte probeert niemand een ploegstop. Dat tegenargument kan dus direct van tafel.

Martin7182 op 28 dec 2017 18:00

hoe weet je dat ze de PMTS opleiding hebben gevolgd?

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 18:34

Ik heb pmts gevolgd bij Guus en prik daar nooit en crash zeker niet. 😂

Eliza op 28 dec 2017 19:52

Fijn en bedankt voor je positieve reactie. Jij bent een van de weinige die uit eigen ervaring kan spreken.

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 20:16

En mn ervaring was heel positief!
Jaren geleden op de klassieke manier leren skiën.
Door angst na het skiongeval van mn man bij Guus terecht gekomen.
Door de goede begeleiding gelukkig kwijtgeraakt en weer zonder angst de piste op. Mij maakt t niet uit dat ik nu op een totaal andere manier les heb gekregen. In noodsituatie kan ik, als dat nodig zou zijn, heus nog wel de ploeg toepassen.
Afgelopen winter hebben mijn kinderen overigens les gehad van een Oostenrijkse privéschool die op bijna dezelfde manier les gaven als Guus. Mijn kinderen gingen met sprongen vooruit (figuurlijk ;))

Het is net politiek hier. Alle valide argumenten die worden ingebracht worden terzijde geschoven c.q. niet bekeken, er worden rookgordijnen opgeworpen d.m.v. het niveau waarnaar gestreefd wordt en een ploegbocht om een lift in te komen. Gesterkt door de meest voorkomende opinie reageren sommigen nogal passief-agressief en als klap op de vuurpijl is Guus, die volgens mij behoorlijk rustig blijft, de foute politicus ofwel de Baudet in dit geheel.

Mooi zeg zo’n stukje maatschappij in het klein.

*bericht bewerkt door Shane op 28 dec 2017 20:48

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is inderdaad wie-kan-er-het-hardst-roepen-ik-heb-gelijk-wedstrijd.
(Drie keer woordwaarde).

Het is net politiek hier. Alle valide argumenten die worden ingebracht worden terzijde geschoven c.q. niet bekeken, er worden rookgordijnen opgeworpen d.m.v. het niveau waarnaar gestreefd wordt en een ploegbocht om een lift in te komen. Gesterkt door de meest voorkomende opinie reageren sommigen nogal passief-agressief en als klap op de vuurpijl is Guus, die volgens mij behoorlijk rustig blijft, de foute politicus ofwel de Baudet in dit geheel.

Mooi zeg zo’n stukje maatschappij in het klein.

Shane op 28 dec 2017 20:41

Laten we politiek en vergelijkingen met de politiek hier even buiten houden. Dit is een ski-forum ;-)

Click. Click. Peace

Voorbeelden?
Volgens mij staat er best wat inhoud in dit topic namelijk…

Dat valt mee hoor @Shane

Zoals ik het zie opent Guus op zijn website vol de aanval op de klassieke school. Daarbij schermt hij zelf met hoe e.e.a. op wedstrijdniveau eraan toegaat. Op het moment dat er dan kritische vragen worden gesteld ontwijkt hij dat handig en gaat in de slachtofferrol zitten.
We zitten nu in de fase dat het niet duidelijk is of we het hier over wedstrijdniveau of beginnersniveau hebben…
Er wordt nu zelfs gecounterd met fisregels en inzicht maar dat heeft niks met de skitechniek op zich te maken (wel belangrijk overigens maar dat is een geheel ander verhaal).

Voornaamste kritiek/twijfelpunt over pmts is of de basis voldoende bagage meegeeft aan de beginnende skiër. En die twijfel blijft.
Dus ik herhaal mijn vraag:
Hoe ga je met pmts door de vallijn in situaties dat het lastig wordt: te steile piste of verspoorde sneeuw?

Er is geen twijfel over dat pmts technieken overlap hebben met de reguliere methoden voor parallel skiën. Dus het wedstijdgedeelte kunnen we even parkeren.

Precies mijn punt @Rogier. Laten we proberen iets minder vooringenomen te luisteren 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bijvoorbeeld dat het Oostenrijkse lesprogramma is aangepast en is opgeschoven in de richting van pmts. Dat pmts vanaf het begin de bewegingen van wedstrijdskiers emuleert, terwijl dat bij klassiek niet zo is. Dat men bij klassiek meer van de vallijn weg blijft en eerder draait.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat valt mee hoor @Shane

Zoals ik het zie opent Guus op zijn website vol de aanval op de klassieke school. Daarbij schermt hij zelf met hoe e.e.a. op wedstrijdniveau eraan toegaat. Op het moment dat er dan kritische vragen worden gesteld ontwijkt hij dat handig en gaat in de slachtofferrol zitten.
We zitten nu in de fase dat het niet duidelijk is of we het hier over wedstrijdniveau of beginnersniveau hebben…
Er wordt nu zelfs gecounterd met fisregels en inzicht maar dat heeft niks met de skitechniek op zich te maken (wel belangrijk overigens maar dat is een geheel ander verhaal).

Voornaamste kritiek/twijfelpunt over pmts is of de basis voldoende bagage meegeeft aan de beginnende skiër. En die twijfel blijft.
Dus ik herhaal mijn vraag:
Hoe ga je met pmts door de vallijn in situaties dat het lastig wordt: te steile piste of verspoorde sneeuw?

Er is geen twijfel over dat pmts technieken overlap hebben met de reguliere methoden voor parallel skiën. Dus het wedstijdgedeelte kunnen we even parkeren.

Hessel op 28 dec 2017 21:02

Hoe wordt een bocht gemaakt? Door de vorm van de ski. Daarom leren we eerst uitsturen van de bocht via de waaier. Steeds meer naar de vallijn beginnen. Wat moet er gedaan worden, een skibeen ontspannen, daadoor staan we op de andere ski. Dan komt het staan op een been om de hoek kijken. Dat kan passief of aktief. Staan we actief dan zal er meer druk onder de grote teen komen. Dus zal er ook bij de ski meer druk op die kant komen. Dan kijken we naar de vorm van de ski en dan kan er eenvoudig gezien worden waar de ski naar toe zal gaan. Dan waar worden de meeste fouten gemaakt? Niet bij het uitsturen van de bocht maar bij het insturen van de bocht. High C noemen we dit deel. Is de houding goed op de ski’s ,= haaks en vaak niet loodrecht, dan zal er meer druk op de voorvoet zijn dus ook op de punten van de ski’s. Leggen we de ski’s vlak wat zal de ski dan gaan doen? Juist de punten zullen richting de vallijn gaan. Dat doet de zwaarte kracht en kanten we de ski’s weer dan zal de ski door de druk van de ondergrond = sneeuw in een bepaalde of gewenste richting worden geduwd. Dit kan op elke piste gedaan worden. Bocht =stop dan de volgende bocht. Nood breekt wetten. Dan is er de bulfight turn of zo zijn er legio oplossingen. De ski’s en het vertrouwen in de ski’s geven de oplossing. Maar moeten we eerst leren hoe in noodsituaties moet worden gehandeld? Of zal er vertrouwen aan gereikt moeten worden om zo de vaak voorkomende angst te voorkomen. Zodat angst voorkomende cursussen moeten worden gegeven. Nee toch.

@Shane
Dat zijn vooral dingen die je er zelf uithaalt. Daarbij, wat is eigenlijk de discussie? Want volgens mij is de consensus dat het op beide manieren goed geleerd kan worden.

Om toch op je punten in te gaan:
Het lesprogramma is aangepast ja. Tegenwoordig staan ze weer smaller in Oostenrijk en zijn ze minder overdreven zijwaarts aan het bewegen met het bovenlichaam. Dat is echt niet zo heel anders dan hoe het eerst was. De reden waarom ze dit doen is omdat het carven niet meer zo snel aangeleerd wordt. Vroeger werd je voorbereid op het carven, nu ligt er meer nadruk op langer in de schoolse technieken blijven hangen. Is dat meer richting PMTS? Dat is denk ik niet zo zwart wit te stellen. Bestaande technieken worden nu op een andere volgorde aangeleerd en het Oostenrijkse leerplan bestond lang voordat PMTS bestond.

Dat PMTS de bewegingen van wedstrijdskiërs emuleert is ook echt weer je eigen selectieve interpretatie van de tekst. Ik heb zelf enkel gezegd dat PMTS op wedstrijdtechniek is gebaseerd, maar ik heb ook gezegd dat de traditionele weg in de alpenlanden gebaseerd is op wedstrijdtechniek. Dus dan emuleren ze bij de traditionele weg toch ook wedstrijdtechniek? Dingen als hoog voor de vallijn, laag na de vallijn is precies hetzelfde als wachten op druk i.p.v. druk geven. Verder is een wedstrijdskiër ook nog steeds bezig met dalski belasting en niet alleen met bergski ontlasting, dus ook dalski belasting is een relevante techniek. Ook zijn wedstrijdskiërs nog steeds bezig met veel pizzapunt skiën, dus ook dat is een relevante techniek. Dat je bij klassiek skiën meer van de vallijn wegblijft en eerder draait staat nergens, dat heb je er zelf bijgehaald.


^Hier zie je ze echt niet vroeg draaien. Gewoon netjes wachten op de vallijn en dan pas laag voor het opbouwen van druk. Deze video is uit 2010, ver voor het nieuwe leerplan. Zo extreem breed staan ze niet en onnatuurlijke bewegingen worden niet gemaakt. Dit is ook allemaal gestuurd uit de voeten en zelfs bij de pizzapunt trekken ze al hun bergbeen in. Dingen die je vanzelf aangeleerd krijgt als je beter en beter wordt.

Verder stelt PMTS dat wedstrijdskiërs alleen maar tiefentlastung of flex to release gebruiken tijdens de transition van een bocht. M.i. is dat niet waar. De phantom move waarvan Harb zegt dat het voor kanthoek is, heb ik nooit zien terugkomen in de wedstrijdsport, hoewel hij zelf stellig beweert van wel. Ik ben zelf de mening toegedaan dat bergbeen intrekken/ontspannen een heel andere functie heeft en dat die phantom move non existent is.

De bovenstaande problemen levert ook weer nieuwe problemen op. Want wat betekent tiefentlastung, wat is flex to release? Waarom is bergbeen omkanten/buigen in beginsel niet de main decider voor kanthoek (het helpt wel, daar niet van)? Dat zijn allemaal dingen waar over kan worden gediscussieerd, maar dan zal je eerst kennis moeten hebben van alle technieken en alle mogelijke interpretaties die passen bij die woorden/technieken en dan kom je weer uit bij een heel boekwerk.

Gebruiken wedstrijdskiërs dan wel die gekke zijwaartse bewegingen in de pizzapunt, of een hooglaag beweging van de traditionele leerweg? Niet per se. Maar ook daarover kan worden gediscussieerd.

Bij geen enkele methodiek zijn alle bewegingen zijn 1 op 1 wedstrijdskien, maar dat maakt al die bewegingen niet gelijk overbodig. Ook ga je bij geen enkele methodiek in een keer alles op de correcte manier toepassen. Enkel omdat A je wordt aangeleerd betekent het geenszins dat je A doet.

Ik zei het al aan het begin: dit vergelijken is veel en veel te complex.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 28 dec 2017 22:10

Hoe wordt een bocht gemaakt? Door de vorm van de ski. Daarom leren we eerst uitsturen van de bocht via de waaier. Steeds meer naar de vallijn beginnen.

Dat noemen we in de klassieke school “bergwaarts wenden”, en die waaiervorm noemen de Oostenrijkers al jaar en dag schwungfächer. Enige verschil lijkt dat PMTS enkel de gesneden vorm omvat, en de gestuurde vorm overslaat.

Dan is er de bulfight turn of zo zijn er legio oplossingen. De ski’s en het vertrouwen in de ski’s geven de oplossing. Maar moeten we eerst leren hoe in noodsituaties moet worden gehandeld? Of zal er vertrouwen aan gereikt moeten worden om zo de vaak voorkomende angst te voorkomen. Zodat angst voorkomende cursussen moeten worden gegeven. Nee toch.

guusvanbosveldheinsi op 28 dec 2017 21:35

De bullfighter’s turn is een divergerende pas die je gebruikt om in stilstand op een helling te draaien – door de stokken aan de dalkant in de sneeuw te stekken, en dan de punten van de ski’s bij elkaar te houden en de hielen van de ski’s stukje bij beetje te verzetten (lijkt verdacht veel op ploeg) totdat je in de richting staat die je wil. Die leren we bij de klassieke school bij de eerste oefeningen op een helling zodat je in basishouding klaar kan staan om af te dalen. Wat dat te maken heeft met stoppen of sturen in moeilijke omstandigheden is me een raadsel.

Je moet je leerlingen niet leren hoe er in noodsituaties moet worden gehandeld, je moet je leerlingen voldoende tools aanbieden zodat ze in zulke situaties zelf de beste kunnen kiezen uit hun arsenaal.

*bericht bewerkt door Morzel op 28 dec 2017 22:36

Ik vind het een hele mooi uitleg @IkBakErNiksVan 👍. Ik haalde overigens wat stukjes uit teksten van Guus her en der 😉.

Het topic heet “klassieke methode vs PMTS” persoonlijk ben ik dan benieuwd welke technieken er anders zijn (het blijkt dan ineens toch niet dezelfde wijn in andere vaten te zijn) en of dat een verbetering kan zijn voor het klassieke leerproces?
Kijken we bijvoorbeeld naar een ploeg als basishouding, dan kan ik vanuit mijn lessen als late leerling nog goed voor de geest halen hoe tegenstrijdig dat bijstappen voelde omdat je voeten niet recht vooruit staan en dan deed ik het nog het eerste van het klasje. Vervolgens gingen we een wat steilere piste op waar vanuit ploeg naar parallel gedraaid moest worden (net als in je instruktoren filmpje) en de beweging om op de dalski te komen voelt dan heel tegennatuurlijk. Je ziet dan ook bij iedereen wat vreemde en vooral door spierkracht gedragen bewegingen ontstaan.

Daarnaast heb ik ook al een persoonlijk voorbeeld proberen te geven met het intrekken van het binnenbeen.

M.a.w. ik kan me een aantal zaken heel goed voorstellen van PMTS, maar in plaats van dat we hier eens een beetje constructief naar proberen te kijken met elkaar, binnen logische leskaders, wordt het jammergenoeg toch een beetje een vervelende discussie.

Overigens zie ik bij PMTS ook wat tegenstrijdige dingen… dit lijkt me ook bepaald geen natuurlijke beweging.

https://youtu.be/Gb7QttJDgrs

Persoonlijk ben ik op zoek naar een zo natuurlijk en ontspannen mogelijk gevoel. Daarom kijk ik ook veel liever naar McGlashan of Bealieu dan naar Andreas Spettel. Ondanks dat die laatste ook een geweldig goede skier is, heb ik het idee dat ik zijn typisch Oostenrijkse houding en stijl nooit ga leren. (Die andere ook niet uiteraard 😉, maar je begrijpt wat ik bedoel). Overigens skien Zwitsers flink anders.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En dus insinueer je maar weer dat dat bij PMTS niet het geval is @Morzel? Ik weet niet wat voor immense toolchest jij bij je hebt voor een noodstop, maar hij is ongetwijfeld heel groot! Ik maak gewoon een stopbocht, naar links of rechts en als dat niet past… tja dan maar erlangs, want die remweg in ploeg is toch echt wel wat te lang.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: ik wijs er alleen maar op dat met de naam “bullfighter’s turn” wordt gegooid als antwoord op een vraag over stoppen en sturen bij moeilijke omstandigheden, terwijl dat helemaal naast de kwestie is en we ondertussen al een halve pagina wachten op een duidelijk antwoord. De ad hominem is niet nodig hoor…

Verder heeft het niets te maken met een noodstop (ik weet niet waar die plots vandaan komt?), maar ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er betere keuzes zijn dan een ploeg als je op korte afstand véél snelheid moet verliezen :-).

Dus: wat worden beginners bij PMTS aangeleerd om je snelheid onder controle te houden als er even geen plaats is om de natuurlijke radius van je ski zijn werk te laten doen? Pakweg in een rijtje bij de lift waar het lichtjes hellend is, of als je op een smal pad achter een klasje in een slangetje hangt dat de hele piste gebruikt?
Wat zijn de middelen die je bij PMTS krijgt om steile, smalle stukken te overwinnen op een zwarte ijzige piste waar een bottleneck is omdat er op een deel stenen naar boven zijn gekomen? Op welke manier ga je verder, als blijkt dat dat paadje tussen de bomen waarvan je dacht dat het goed lag, helemaal is uitgesleten tot een u-profiel waar je je ski’s niet dwars kan zetten?

Voor elk van die omstandigheden heeft iemand die op de “klassieke” manier tot basisparallel (niet heel erg gevorderd dus) is opgeleid een gepast antwoord gezien in zijn opleidingstraject. Mijn stelling is dat PMTS an sich daar te weinig aandacht aan geeft, en het te eenzijdig is in de technieken die je leert. Het helpt ook niet dat veel PMTS-aanhangers het vooral graag hebben over wat andere methodieken allemaal fout doen, zonder dat er iets fundamenteels verschillend lijkt te zitten in de technieken die het predikt.

Plaats een reactie