Klassieke methode versus pmts

dat is de basishouding aktief staan op een been en het andere zo veel mogelijk ontlasten. Doen we de hele dag als we ergens staan . Natuurlijk zijn er kardinale verschillen met het lopen. Maar denk aan het lopen van een pinguïn. Maar waar schiet PMTS mis?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:07

Misschien heb iets fundamenteels niet begrepen met betrekking tot PMTS. Bij lange tijd staan, staan we met een gestrekte benen. Dat vereist een minimale spierkracht om te blijven staan. Ook bij wandelen zal. als het de hele dag duurt, het standbeen gestrekt zijn.

Misschien dat PMTS het skieen met gestrekt benen propageert. Dat was mij nog niet duidelijk geworden.

Dat zou dan wel een groot verschil zijn met de klassieke methode.

Of omgekeerd, als bij PMTS het dalbeen ook gebogen is, dan heeft de vergelijking met de hele dag staan of lopen weinig zin.

dat is de basishouding aktief staan op een been en het andere zo veel mogelijk ontlasten. Doen we de hele dag als we ergens staan . Natuurlijk zijn er kardinale verschillen met het lopen. Maar denk aan het lopen van een pinguïn. Maar waar schiet PMTS mis?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:07

Misschien heb iets fundamenteels niet begrepen met betrekking tot PMTS. Bij lange tijd staan, staan we met een gestrekte benen. Dat vereist een minimale spierkracht om te blijven staan. Ook bij wandelen zal. als het de hele dag duurt, het standbeen gestrekt zijn.

Misschien dat PMTS het skieen met gestrekt benen propageert. Dat was mij nog niet duidelijk geworden.

Dat zou dan wel een groot verschil zijn met de klassieke methode.

Of omgekeerd, als bij PMTS het dalbeen ook gebogen is, dan heeft de vergelijking met de hele dag staan of lopen weinig zin.

phicoh op 30 dec 2017 21:22

Wat een onzin.
Omdat je schoenen je tegenhouden, komt er met gebogen benen nauwelijks kracht op je bovenbenen te staan, als je houding goed is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 dec 2017 21:42

“Hierbij staat het balans houden altijd centraal en niet het stabiel staan zoals vaak bij de ploeg. Balans houden is iets wat we de hele dag van nature doen en van jongs af aan geleerd of geoefend hebben. Dat doen we zonder na te denken.” (van https://www.portesduski.nl/pmts-skiing/)

phicoh op 30 dec 2017 14:13

Dan ontgaat mij de link bij de ploeg naar het parallel skien.

Wat staat er onjuist op de website?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:30

Van nature hebben de meeste mensen maar een zeer beperkt gevoel voor balans. Wie rijdt er zo even weg op een eenwieler? Wie kan er koortdansen?

Kijk eens naar kinderen of volwassenen die voor het eerst op inline skates staan. Van balans is totaal geen sprake.

Bij parallel skieen moet je juist op een been kunnen staan, onder alle omstandigheden. Daarom is teveel druk op het bergbeen zo’n veel voorkomend probleem. Gebrek aan balans geeft direct meer druk op het bergbeen.

Omgekeerd, we staan het hele jaar precies parallel met de zwaartekracht, dus ook op ski’s. Waar dat dan weer niet moet. Ook dat moet aangeleerd worden.

Dus eigenlijk als je die alinia goed leest, staat er dat je juist met de ploeg moet beginnen om dan stap voor stap de juiste balans aan te leren :-)

dat is de basishouding aktief staan op een been en het andere zo veel mogelijk ontlasten. Doen we de hele dag als we ergens staan . Natuurlijk zijn er kardinale verschillen met het lopen. Maar denk aan het lopen van een pinguïn. Maar waar schiet PMTS mis?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:07

Misschien heb iets fundamenteels niet begrepen met betrekking tot PMTS. Bij lange tijd staan, staan we met een gestrekte benen. Dat vereist een minimale spierkracht om te blijven staan. Ook bij wandelen zal. als het de hele dag duurt, het standbeen gestrekt zijn.

Misschien dat PMTS het skieen met gestrekt benen propageert. Dat was mij nog niet duidelijk geworden.

Dat zou dan wel een groot verschil zijn met de klassieke methode.

Of omgekeerd, als bij PMTS het dalbeen ook gebogen is, dan heeft de vergelijking met de hele dag staan of lopen weinig zin.

phicoh op 30 dec 2017 21:22

kijk naar de stand van de heupen bij het staan. Hangen heup boven standbeen hoog aktief staan heup boven standbeen laag. Hierdoor verschil in druk onder de voet. Hangen druk kleine teen aktief staan druk onder grote teen. Dat heeft invloed op de beweging van de ski. Jammer niet naar de video van lito uit 1993 gekeken. Toch maar eens doen. Er worden geen benen bewust gestrekt. Neen been wordt gebogen. Ga eens dwars op een trap staan met beide voeten op een trede. Zet nu eens een voet een trede hoger. Dan wordt dat been gebogen en wat doet dat andere been? Juist wordt langer tov het been dat gebogen wordt. Dan gaan we het onderste been buigen om op de zelfde trede te komen. Zo kan je zijw. de trap op gaan. Vertaal dit naar het skien. PMTS ontstond wat later maar maakt wel gebruik can de getoonde principes. Ook zijn er verbeteringen komt door het vernieuwde materiaal. .

De vergelijking met lopen slaat sowieso nergens op, omdat het een heel ander soort balans is.

Lopen is balans houden d.m.v. momentum: je houdt je balans doordat je beweegt.
Bij skiën daarentegen heb je statistische balans nodig. Je beweegt helemaal niet tijdens het skiën. Skiën is net als autorijden of fietsen. Je voertuig gaat x km/h, het individu in de auto of op de fiets staat stil. Zo ook gaan je ski’s x aantal kilometer per uur, maar het individu op de ski’s staat stil.
Kortom, lopen is dynamische balans en skiën is statische balans. De statische balans van zo een beetje ieder ongetraind persoon is echt waardeloos. Iedereen kan op een been staan tijdens het lopen, maar probeer maar eens op een been te staan terwijl je stilstaat. Dat is voor velen al een stuk lastiger. Bij skiën moet je stilstaand op een been kunnen staan terwijl de ondergrond waarop je staat beweegt. Net als bij skateboarden bijvoorbeeld. Ga maar op één been op een skateboard staan terwijl het skateboard beweegt. Dat is best lastig.

De manier waarop je spieren getraind moeten zijn voor skiën is ook echt compleet anders dan voor lopen.


^Dit is de balans die je nodig hebt voor skiën.
@phicoh
Je slaat de spijker op z’n kop hoor. Ook de analogie met de eenwieler klopt. Dat is veel meer het soort balans waar je aan moet denken bij skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2017 21:51

De vergelijking met een eenwieler gaat niet op, omdat een ski veel stabieler is. Gestrekte benen, eenwielers. Het niveau is gedaald tot ruim onder nul, zie ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 dec 2017 21:56

De vergelijking gaat zeker wel op. Het gaat namelijk om de vergelijking dynamische balans vs. statische balans. Een ski is ook stabieler dan een stability ball uit het filmpje, maar dat maakt het soort balans niet in een keer anders/irrelevant.
Shiffrin moest vroeger verplicht van haar ouders veel op een eenwieler rijden en ik durf mijn hand ervoor in het vuur het steken dat elke World Cup atleet op een stability ball traint. Waarom zou dat nou zijn denk je?

dat is de basishouding aktief staan op een been en het andere zo veel mogelijk ontlasten. Doen we de hele dag als we ergens staan . Natuurlijk zijn er kardinale verschillen met het lopen. Maar denk aan het lopen van een pinguïn. Maar waar schiet PMTS mis?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:07

Misschien heb iets fundamenteels niet begrepen met betrekking tot PMTS. Bij lange tijd staan, staan we met een gestrekte benen. Dat vereist een minimale spierkracht om te blijven staan. Ook bij wandelen zal. als het de hele dag duurt, het standbeen gestrekt zijn.

Misschien dat PMTS het skieen met gestrekt benen propageert. Dat was mij nog niet duidelijk geworden.

Dat zou dan wel een groot verschil zijn met de klassieke methode.

Of omgekeerd, als bij PMTS het dalbeen ook gebogen is, dan heeft de vergelijking met de hele dag staan of lopen weinig zin.

phicoh op 30 dec 2017 21:22

Wat een onzin.
Omdat je schoenen je tegenhouden, komt er met gebogen benen nauwelijks kracht op je bovenbenen te staan, als je houding goed is.

DrPhil op 30 dec 2017 21:30

De vergelijking met een eenwieler gaat niet op, omdat een ski veel stabieler is. Het niveau is gedaald tot ruim onder nul, zie ik.

DrPhil op 30 dec 2017 21:54 [@DrPhil.](/profiel/drphil) Je hebt hier gelijk. De fiets beweegt en de ski's glijden. Maar laat iedereen nu eerst eens naar de video van Lito kijken hij legt het principe prima uit in verschillende situaties. Geheel gericht op de recreatieve skiers en niet de competie skiers. Daar zou de we het over hebben. Ja de balans staat centraal maar dat er slechts op een ski wordt gestaan is weer verzonnen en kan naar het land der fabels worden verwezen.

Bij skien houd je balans door een tegenkracht te bieden aan het momentum in zowel het voor- en achterwaartse vlak als zijwaarts. Zou je op de eenwieler op flinke snelheid een bocht kunnen ronden, zodat je kunt tegenleunen, dan zou dat een goed vergelijk zijn voor de zijwaartse balans. Maar voor- achterwaarts houdt niet echt steek, aangezien een eenwieler van nature in onbalans is, dat ben je op skies niet zeg maar.

Ik lees nu ook wat je zegt over training met deze materialen @IkBakErNiksVan… als voetballer doe je ook veel van deze stabiliteitsoefeningen op de bal kan ik je zeggen 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 30 dec 2017 22:08

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij zijn ook één van de weinige wezens die rechtop staan 😁

“Hierbij staat het balans houden altijd centraal en niet het stabiel staan zoals vaak bij de ploeg. Balans houden is iets wat we de hele dag van nature doen en van jongs af aan geleerd of geoefend hebben. Dat doen we zonder na te denken.” (van https://www.portesduski.nl/pmts-skiing/)

phicoh op 30 dec 2017 14:13

Dan ontgaat mij de link bij de ploeg naar het parallel skien.

Wat staat er onjuist op de website?

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 14:30

Van nature hebben de meeste mensen maar een zeer beperkt gevoel voor balans. Wie rijdt er zo even weg op een eenwieler? Wie kan er koortdansen?

Kijk eens naar kinderen of volwassenen die voor het eerst op inline skates staan. Van balans is totaal geen sprake.
Waar slaat dit nu weer op. Vanaf onze baby /kinderjaren oefenen we balans want staan en lopen wordt moeilijk zonder balans. Dat op latere leeftijd het balans gevoel minder wordt is iets anders. Verder kan met de skistok de balans goed ondersteund worden. Is ook een funktie van de skistok. Ga maar eens op een been staan en neem nu een stok in de hand van het been wat je optilt. Wordt makkelijker.

Bij parallel skieen moet je juist op een been kunnen staan, onder alle omstandigheden. Daarom is teveel druk op het bergbeen zo’n veel voorkomend probleem. Gebrek aan balans geeft direct meer druk op het bergbeen.

Omgekeerd, we staan het hele jaar precies parallel met de zwaartekracht, dus ook op ski’s. Waar dat dan weer niet moet. Ook dat moet aangeleerd worden.

Dus eigenlijk als je die alinia goed leest, staat er dat je juist met de ploeg moet beginnen om dan stap voor stap de juiste balans aan te leren :-)

phicoh op 30 dec 2017 21:32

Kijk naar de film van Lito voordat er nog meer onzin gezegd wordt.

Hmmm, ik bedenk mij inderdaad dat de eenwieler/fiets misschien niet helemaal het beste vergelijk is, omdat je op de eenwieler in beginsel ook balans houdt d.m.v. te bewegen. Als je echter eenmaal beweegt op de fiets/eenwieler en stopt met trappen, dat komt het zeker wel redelijk overeen met het soort balans dat je nodig hebt voor skiën.

Wat overigens nog meer hele goede oefeningen zijn voor skiën (voor balans) is slacklinen en ook motorcrossen wordt veel gedaan door World Cuppers.
@Shane
Dat tegenkracht bieden aan momentum is met standaard parallel skiën niet heel erg aan de orde. Met standaard parallel skiën ben je gewoon balans aan het houden op een statische manier.

Overigens zijn er ook hele discussies te voeren over of je in balans bent of niet op ski’s. Sommigen stellen van wel, sommige stellen juist dat je op ski’s niet altijd in balans bent je continu bezig bent met balans verliezen en weer herpakken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2017 22:15

Wij zijn ook één van de weinige wezens die rechtop staan 😁

Martijn.d op 30 dec 2017 22:08

Nu dat doen pinguins ook.Probeer eens zo te lopen als pinguins. Wordt het skien ook makkelijker.

Maar voor- achterwaarts houdt niet echt steek, aangezien een eenwieler van nature in onbalans is, dat ben je op skies niet zeg maar.

Shane op 30 dec 2017 22:04

Precies. Onzin dus.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 dec 2017 22:15

Dat is wat is wilde zeggen . Constant corrigeren om overeind te blijven

Als je grote teen er af is schijnt het moeilijk te zijn om te blijven staan

Hmmm, ik bedenk mij inderdaad dat de eenwieler misschien niet helemaal het beste vergelijk is, omdat je op de eenwieler in beginsel ook balans houdt d.m.v. te bewegen. Als je echter eenmaal beweegt op de fiets/eenwieler en stopt met trappen, dat komt het zeker wel redelijk overeen met het soort balans dat je nodig hebt voor skiën.

@Shane
Dat tegenkracht bieden aan momentum is met standaard parallel skiën niet heel erg aan de orde. Met standaard parallel skiën ben je gewoon balans aan het houden op een statische manier.

Overigens zijn er ook hele discussies te voeren over of je in balans bent of niet op ski’s. Sommigen stellen van wel, sommige stellen juist dat je op ski’s niet altijd in balans bent je continu bezig bent met balans verliezen en weer herpakken.

IkBakErNiksVan op 30 dec 2017 22:11

Daar heb je een punt in balans staan is dynamisch op de ski’s en niet statisch. Groot steun vlak statisch, klein steun vlak dynamisch. Het hele lichaam is in beweging en vooral de kleine spieren rond de wervels. De zwaarte kracht grijpt steeds onder een andere hoek de COM aan. Dus zal er steeds een aanpassing moeten plaats vinden om de balans te houden. Bij de ploegstand wordt er overdreven breed gestaan en zo kloos met de ski’s tegen elkaar als in de jaren zestig is ook weer overdreven. Dat is het verschil tussen een recreant en de wedstrijd skier. De recreant zal de benen niet zo dicht tegen elkaar hebben als de wedstrijdskiers.

null

Jammer dat er zo weinig naar de video van Lito hebben gekeken. Weinig reacties op deze duidelijke uitleg ronde de recreatieve skiers… Mis zoiets van de traditionele benadering. Of heb ik iets gemist.

Core stability oefeningen middels de bal, worden in heel veel sporten op hoog niveau regelmatig gedaan, omdat zo’n beetje elke sport baat heeft bij core stabiliteit. Doordat je de skihouding aanneemt kun je de voor achterwaartse beweging van de benen onder de core prachtig simuleren, dat is absoluut waar hoor. Maar core stabiliteit en controle heb je ook nodig bij het lopen, dat is namelijk hetgeen waar het bij kinderen die het leren aan schort (de pinguins van Guus)… omdat je continu balans verliest en herpakt (alleen merk je dat niet meer), zoals je het zelf zegt @IkBakErNiksVan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ligt zoiets bij bv de phantom move ook niet op de loer?

Martin7182 op 29 dec 2017 21:17

Neen want daar wordt geen hoog-laag beweging gemaakt om de ski’s te ontlasten om ze zo te kunnen draaien. Lang been kort been is een totaal ander verhaal. Maar methode en techniek zijn verschillende dingen. Techniek is de uitvoering van een bepaalde beweging en methode is de weg om deze beweging=techniek uit te kunnen voeren. De techniek is skien met de ski’s parallel. Hoe is de weg om dat te kunnen bereiken. Traditioneel door eerst de ploeg te leren en PMTS doet dat vanaf de eerste les.

guusvanbosveldheinsi op 29 dec 2017 21:28

De hoog-laag beweging was alleen een voorbeeld. Waar ik op doel is dat veel mensen automatisch al de goede beweging maken zonder daar gelijk een naam op te plakken. Je kunt als oefening best eens een overdreven beweging maken, maar in de praktijk moet een subtiele “move” natuurlijk wel subtiel blijven, anders werkt het niet.

Ik vind de door @phicoh uitgelegde parallel met “pose running” in de hardloopwereld eigenlijk wel treffend; een als “de standaard” aangeprezen “expert methode” doet het natuurlijk altijd goed bij beginners. Maar de basis is eigenlijk gewoon hetzelfde als bij de klassieke methode. Ik sta er altijd wat meewarig naar te kijken; iemand claimt opeens een bestaande techniek en gaat uitleggen wat wij al jaren doen.

In het geval van skiën heeft de carveski natuurlijk een belangrijke verandering teweeg gebracht, maar dat heeft het skiën toch niet essentieel veranderd? M.a.w. de bestaande klassieke methode hoeft toch niet op de schop?

Ja die @phicoh weet waar hij over praat, als beginner.

Ja die @phicoh weet waar hij over praat, als beginner.

DrPhil op 30 dec 2017 22:57

ja skien deden we al jaren. Glijden op een paar planken. Dus waar maken we ons druk over? Of ja je zou het plezier in het glijden kunnen verhogen. Meer plezier, langer vol kunnen houden en de veiligheid niet vergeten.

Wat betreft het op 1 baan staan, dat is op de ski denk ik makkelijker dan los op de grond, sowieso doordat de loodrechte krachten groter zijn. Maar je wisselt ook elke paar seconden van been… wat dan toch weer dynamisch is, net als lopen.

Ik denk dat een eenwieler en stability ball geweldige oefeningen en uitvergrotingen zijn van balanscorrecties die je op de ski moet doen, maar je kunt niet zeggen dat het een goede vergelijking is zoals phicoh het wilde omschrijven. Van nature in balans vs van nature in onbalans (rond is daar de bepalende factor in, op de ski is het ons lichaam dat uit balans is, de ski’s staan gewoon op de grond) is iets heel anders.

*bericht bewerkt door Shane op 30 dec 2017 23:06

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor de duidelijkheid @Martin7182 en @Phicoh. PMTS wil je gewoon vanaf het begin van je skicarriere de bewegingen aanleren die de wereldtop sowieso grotendeels maakt… in tegenstelling tot klassiek claimen zij daarbij. En wanneer je kijkt naar hoe zij lesgeven dan kan ik me wel in deze claim vinden. Het is dus niet helemaal anders skien, het is skien zoals de experts doen, die je bij klassiek niet of pas in een veel te laat stadium leert…

*bericht bewerkt door Shane op 30 dec 2017 23:13

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor de duidelijkheid @Martin7182 en @Phicoh. PMTS wil je gewoon vanaf het begin van je skicarriere de bewegingen aanleren die de wereldtop sowieso grotendeels maakt… in tegenstelling tot klassiek claimen zij daarbij. En wanneer je kijkt naar hoe zij lesgeven dan kan ik me wel in deze claim vinden. Het is dus niet helemaal anders skien, het is skien zoals de experts doen, die je bij klassiek niet leert…

Shane op 30 dec 2017 23:10

weer heel goed verwoord. Je mag langskomen om het eens te proeven in het echt. Je laat zien dat je er een goede kijk op nahoudt. Hier raak je weer de kern.

Ja die @phicoh weet waar hij over praat, als beginner.

DrPhil op 30 dec 2017 22:57

ja skien deden we al jaren. Glijden op een paar planken. Dus waar maken we ons druk over? Of ja je zou het plezier in het glijden kunnen verhogen. Meer plezier, langer vol kunnen houden en de veiligheid niet vergeten.

guusvanbosveldheinsi op 30 dec 2017 23:02

Dat was cynisch bedoeld, hoor.

Na dit topic nu toch al een aantal dagen gevolgd te hebben uit interesse voor alle mogelijke tips die mij skitechniek zou kunnen verbeteren, blijf ik toch vinden dat er een aantal gaten in de redenering van pmts blijven zitten:

  • ondanks 8 pagina’s wederzijdse commentaar en vragen daartoe van de “klassieke” aanhangers wordt er volgend mij nog steedsnergens een antwoord geboden op de vraag hoe pmts omgaat met echte beginners die de balans van parallel skien niet onder de knie hebben en welk alternatief er geboden wordt als je op te moeilijk terrein terecht komt waarop je deze parallelle bochten niet kan controleren.
  • het filmpje hierboven, dat aangehaald wordt als instructie voor absolute beginners, is niet gericht op absolute beginners en de man van de video zegt dat ook zelf. Hij geeft nl. tips over hoe je kan evolueren van ploeg- en stenbochten en (gewrongen) geslipte bochten, naar mooi uitgestuurde ronde bochten, met heel veel tips voor ronde uitgestuurde parallelbochten (op ski’s uit het pre-carve tijdperk, dus,ook niet volledig te vergelijken) waarbij hij opnieuw aanhaalt dat je dit op gemakkelijk open terrein moet oefenen. Opnieuw dus geen antwoord op de bovenstaande vragen
  • alle topics komen ook aan bod in de “klassieke” opleidig. Bij ons op de club (met monitoren met opleidingen in de verschillende alpenlanden, doch wat men hier de klassieke geschoold zou noemen), wordt daar in ieder geval naartoe gewerkt over verschillende niveaus. Maar wel na eerst over ploeg-en stenbochten te passeren en pas nadien verder uit te diepen.

Ik ben het ermee eens dat ploeg- en stenbochten geen doel op zich kunnen zijn en dat iedereen die vooruit wil gaan in de sport liefst zo snel mogelijk mooie, soepele gecarvede bochten wil skiën. Maar niet iedereen zal het niveau kunnen bereiken dat je op elke piste en elk terrein dergelijke bochten kan skiën. Je kan ook maar blijven vooruit gaan als je op tegen de bovengrens van je kunnen gaat trainen en (op een verantwoorde manier) je grenzen gaat pushen. Als je zwart wil skien en je hebt het nog nooit gedaan, zal je waarschijnlijk niet van de eerste keer als een sierlijke zwaan naar beneden komen. En dan heb je alternatieven nodig voor als het niet onmiddellijk lukt, zoals gecontroleerde geslipte bochten, rutchen en als het echt moet een ploeg-of stenbocht.

Hoe meer verschillende skitechnieken je kent, hoe beter lijkt mij. Pmts focust, als ik dit allemaal lees, zeer hard op een deelaspect van skiën en geeft niet het volledige plaatje weer. Waarmee ik niet beweer dat het geen nut heeft en ik geloof zeker dat je er dingen kan uithalen op dat specifieke aspect te verbeteren. Ook zal het in een ideale wereld waarbij iedereen gewoon op zijn niveau blijft skiën en lessen blijft nemen wel werken, maar de realiteit in de alpen is dat mensen sneller en sneller overmoedig worden en te snel te moeilijk gaan skien.

Het komt mij dan zo een beetje over als tennisles geven en enkel harde slagen met veel topspin aanleren, omdat de toppers daar al hun succes uit puren. Slice, andere verdedigende slagen, dropshots, … zou men dan niet aanleren. Maar laat Federer en Nadal nu net zo dominant zijn omdat zij meerdere aanvallende en verdedigende opties in hun spel hebben, ter aanvulling van hun eigen sterktes, om hen zo uit netelige situaties te redden…

Leuk filmpje van Lito…
Maar is dit nu exemplarisch voor pmts?
Wat is er dan zo anders aan?
Het filmpje gaat niet over pure beginners maar over de stap naar parallel.
Buitenski belasten is logisch (zowel klassiek als pmts).
Het gewicht verplaatsen naar de buitenski is ook niet echt anders (hij noemt het weight shifting, maar gebruikt tevens een hoog laag beweging zonder hem te noemen overigens).
De oefeningen die hij laat zien zitten grotendeels nog steeds in het programma.
Tot slot de tip van het dalopen skiën. Ook niet bepaald afwijkend van enig ander programma.
In al deze punten zit wel ruimte voor nuances, maar feitelijk is het allemaal meer van hetzelfde.

Ik vraag me dus af…wat is er nu zo typisch pmts aan? Als dit is wat pmts karakteriseert, dan ook prima, maar dan begrijp ik het afzetten tegen de klassieke school nog veel minder. Het is nagenoeg hetzelfde namelijk…
Blijkt het dan toch allemaal vooral een marketing dingetje te zijn van een methode die focust op de parallel (gesneden) bochten (en de rest aan nuttige bagage achterwege laat, en sterker, deels als gevaarlijk betitelt)?

Nou @guusvanbosveldheinsi en zoon @Shane geef nu dan eens een duidelijke reactie op de laatste 2 reacties van @StevenDW en @Hessel zodat nu eindelijk eens duidelijk wordt waar dat PMTS nu voor staat?!

In mijn ogen en wat al vele zeggen is dat er heus wel logische goede redeneringen zijn bij de PMTS techniek maar niet duidelijk is waarom dan die pizza punt aanleren bij de klassieke techniek zo verkeerd is?
Heb al verschillende slalom teams te werk gezien en die beginnen toch allen weer telkens met opfrissen en dus met die pizza punt en gaan dan in rap tempo door naar waar ze voor hun discipline naartoe moeten. Als het PMTS nu echt het ei van Columbus zou zijn waarom blijven de skischolen, Nederland-Oostenrijk-Frankrijk, dan toch allemaal vasthouden aan die start van het skiën met de pizza punt?

LA NORMA😍☃️

Ah nu ben ik al de zoon van Guus, mooi hoe dat altijd werkt… Nu dan @Piefke, te beginnen met @StevenDW.

Die begint al met een onjuiste aanname dat beginners niet de balans hebben om parallel te skien… Waarom, je kunt toch ook gewoon staan en daarom begin je niet in ploeg, maar vanwege de snelheidscontrole vanaf het begin. Vervolgens wederom de vraag wat je dan moet doen in moeilijker terrein, mijn antwoorden daarop worden kennelijk steeds niet gezien… Maar in welk moeilijk terrein gaat een ploeg een beginner redden? Op een steile piste mist een beginner tot een aardig gevorderde skier de essentiele techniek om het binnenbeen kort te maken, waardoor ze de ploegbocht niet tot dwars op de vallijn af kunnen maken en dus binnen 2 seconden met 40 kilometer per uur naar beneden komen.

Ben ik tegen een ploeg als basis, nee, en voor gevorderde oefeningen zoals power ploughs al helemaal niet, maar wat is het nadeel van een ploeg aanleren voor een beginner: compressie. Dat is ook direct het grote verschil met de PMTS leerweg ontspanning in plaats van compressie.

In een ingekante ploeg sta je heel erg geblokkeerd met je center of mass tussen in plaats van boven de ski’s. Daarom zijn dingen als bijstappen vanuit deze positie zo moeilijk voor een beginner, dat hele lijf moet van tussen de ski’s bovenop 1 van de 2 ski’s komen te staan, dat is een krachtsinspanning. Vervolgens is een groot deel van de leerweg gefocust op compressie op de buitenski (denk maar eens aan allerhande oefeningen voor de beginner) en dat is een groot verschil met PMTS dat focust op ontlasting van je binnenski. Nu niet denken dat dat hetzelfde is, er is al meerdere keren aangetoond met o.a. IkBakErNiksVan dat het een wezenlijk verschil is.

Verder, voor alle het is hetzelfde roepers, skien is niet overal hetzelfde, kijk maar eens wat filmpjes van de demoteams van Oostenrijk, Zwitserland, Canada en Australie. Hieronder post ik een filmpje van JF Bealieu die als medeinitiator in Canada op grote schaal wordt ingezet om professionele skileraren de nieuwe Canadese PSIA methodes bij te brengen. Uitgangspunten Relaxation vs Compression en Unloading the inside ski Steering the outside ski. Een wezenlijk andere kijk voor deze leraren. Ohja, hij is gek op powerploughs 😉.

https://youtu.be/g7qAnFdvMRY

https://youtu.be/I_XuGWW6vcQ

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie