Klassieke methode versus pmts

Nou @guusvanbosveldheinsi en zoon @Shane geef nu dan eens een duidelijke reactie op de laatste 2 reacties van @StevenDW en @Hessel zodat nu eindelijk eens duidelijk wordt waar dat PMTS nu voor staat?!

In mijn ogen en wat al vele zeggen is dat er heus wel logische goede redeneringen zijn bij de PMTS techniek maar niet duidelijk is waarom dan die pizza punt aanleren bij de klassieke techniek zo verkeerd is?
Heb al verschillende slalom teams te werk gezien en die beginnen toch allen weer telkens met opfrissen en dus met die pizza punt en gaan dan in rap tempo door naar waar ze voor hun discipline naartoe moeten. Als het PMTS nu echt het ei van Columbus zou zijn waarom blijven de skischolen, Nederland-Oostenrijk-Frankrijk, dan toch allemaal vasthouden aan die start van het skiën met de pizza punt?

Piefke op 31 dec 2017 07:54

deze vraag moet je niet aan mij stellen maar aan hen, die dat doen. Dus laten we de rollen eens omdraaien. Waarom de ploeg leren als het ook zonder kan. Welke positieve invloed heeft deze ploegtechniek op het parallel skien. Overigens carven is uit en elegant skien is in. Waarom worden de meeste mensen in het hoekje gedrukt van slecht balans kunnen houden dan gaan we van in balans staan naar stabiel staan. In beide gevallen vallen we niet. De ski’s, de skischoenen en de pistes zijn anders geworden, maar de techniek uit de jaren 60 is niet veranderd waarom niet?

Ik weet niet waar je het blijft halen dat de ploeg een starre houding is, en niet bruikbaar op moeilijk terrein. Een ploegbocht en een parallelbocht hebben een identiek verloop met dezelfde die fasen: inzet, balanswissel en uitsturen. Letterlijk het enige verschil is dat de ski’s niet parallel staan waardoor er een bredere basis is voor je balans en je minder hard zal versnellen als je te lang in de hellingslijn boft hangen omdat die vroege balanswissel niet goed lukt. Al de rest is identiek.

Wanneer is de laatste keer dat jij een opleiding op beginnersniveau hebt gevolgd? Of de didactiek gezien om beginners te leren skiën? De “klassieke school” staat ook niet stil hoor, bij elk Interski congres worden er vernieuwingen gedeeld en overgenomen.

@Shane
Op ski’s ben je ook van nature in onbalans. Dat mensen over het algemeen niet de balans hebben voor correct parallel skiën is een juiste aanname. Skiën wil je zoveel mogelijk doen op 1 ski, niet op twee. Over het algemeen staan mensen in balans met hun gewicht tussen hun benen op ski’s, ze staan niet in balans op 1 ski, want dat kunnen beginnende, maar ook gevorderde wintersporters niet goed. Hoeveel mensen kunnen nou echt goed op 1 ski skiën? Als je niet op je binnenste ski kan blijven staan, okay, maar de meeste kunnen ook niet op hun buitenste ski blijven staan hoor. Dat moet getraind worden. Kortom, je staat van nature niet in balans op ski’s.
Ow, en laat het toeval nou zijn dat ook Lito zegt dat 1 legged skiing de pathway to expert skiing is.

Verder hebben die balansoefeningen ook andere functies dan core stability bij skiën, bijv. balans houden door met je voeten te bewegen. Daarbij is de manier van spieren belasten hetzelfde als bij skiën.

Overigens ben ik de mening toegedaan dat het op ski’s wel de bedoeling is om in balans te staan en ik ben niet van de visie dat je je balans verliest en weer herpakt. Balans verliezen en herpakken zou ik eerder toeschrijven aan lopen en rennen e.d…

Dat alleen PMTS je bewegingen probeert aan te leren die de wereldtop maakt en andere systemen niet ben ik het ook niet mee eens.
@Morzel
Sterker nog, een goede pizzapunt is niet alleen technisch hetzelfde als parallel skiën, maar ook als korte bochten en gesneden bochten.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 31 dec 2017 09:00

Volgens mij staat het antwoord op je onderbouwingsvrije en wederom demagogisch betoog (interski congres…) al in mijn post hierboven. Kortgezegd tussen de ski in plaats van op de ski.

Weet je al hoe de pisteurs met het sleetje van zwart komen? @Morzel

*bericht bewerkt door Shane op 31 dec 2017 08:57

I can stick uphill ice, on my saucer...

@IkBakErNiksVan op 1 ski is juist, maar voor een korte periode met aanvullend werkende krachten wat de balans wat makkelijker maakt. Voorwaarts achterwaarts biedt de ski een platform.

Ik zeg ook niet dat PMTS je alleen die bewegingen aanleert hoor, of bedoel dat in elk geval niet. Alleen werken ze bij PMTS in den beginne wel meer op een manier die er op lijkt dan klassiek, maar zoals jij ook al eens zei, ik ben benieuwd naar wat filmpjes van lichtgevorderden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik weet niet waar je het blijft halen dat de ploeg een starre houding is, en niet bruikbaar op moeilijk terrein. Een ploegbocht en een parallelbocht hebben een identiek verloop met dezelfde die fasen: inzet, balanswissel en uitsturen. Letterlijk het enige verschil is dat de ski’s niet parallel staan waardoor er een bredere basis is voor je balans en je minder hard zal versnellen als je te lang in de hellingslijn boft hangen omdat die vroege balanswissel niet goed lukt. Al de rest is identiek.

Wanneer is de laatste keer dat jij een opleiding op beginnersniveau hebt gevolgd? Of de didactiek gezien om beginners te leren skiën? De “klassieke school” staat ook niet stil hoor, bij elk Interski congres worden er vernieuwingen gedeeld en overgenomen.

Morzel op 31 dec 2017 08:51

als nu alles hetzelfde is waarom dan de ploeg leren want iedereen wil leren parallelskien. Verder zal het in de vallijn blijven hangen met de ploeg vaker het geval zijn, dan met parallel. Dan gaan de ski’s door de druk van de sneeuw al uit de vallijn. Dat wordt al bij de eerste les geleerd. Dus deze beer is verzonnen maar incorrect. We hebben nu getailleerde ski’s en geen rechte zoals vroeger. Lito laat zien dat het ook op rechte ski’s kan uit 1993.

@Shane
Hoelang je balans moet houden is irrelevant. Het voor/achter verhaal, dat is een skill die beginners niet eens beheersen. Dus nee, ik blijf erbij, ski balans is extreem moeilijk en iets wat je moet trainen. Als je in balans staat op een ski kan je 10 seconde, maar ook 10 minuten in dezelfde houding blijven staan (met bergski opgetild). Dat is dus precies het probleem dat ik probeer te schetsen. Beginners kunnen soms even blijven staan op hun onderste ski, maar dit kunnen zij door momentum. Kortom, het komt door een extrinsieke kracht dat het balans houden lukt en niet door intrinsieke spierspanning en samenwerking van de spieren. Dit laatste is een skill die aangeleerd moet worden en is niet van nature aanwezig.


^Bekijk de vrouw die skiet op seconde 46. Zij tilt haar bergski op en maakt een bocht. Zij staat niet in balans op haar dalski. In balans staan op je dalski betekent dat je de bergski kan optillen en neerzetten wanneer jij het wilt. Deze vrouw maakt echter gebruik van rotatie en momentum, i.p.v. balans en edging voor het draaien van de bocht. Kortom, zij is niet in staat om de bergski opgetild te houden na de bocht = niet in balans.

Stel jezelf de vraag: hoeveel mensen hebben de vrije wil om hun bergski op te tillen en opgetild te houden op ieder moment van een bocht? Dat zijn de mensen die in balans staan. Zoveel mensen kunnen dit niet in mijn ervaring.
@guusvanbosveldheinsi
PMTS is overduidelijk niet hetzelfde, zeker niet voor beginners. Waar iedereen dat vandaan haalt weet ik ook niet. Zoals Shane ook al aangeeft zit er zelfs tussen landen verschil in techniek. Dat maakt bewegingen van verschillende stromingen alleen niet per se slecht. Je kan overal op een goede manier leren skiën in principe.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 31 dec 2017 09:23

@IkBakErNiksVan Dat ben ik met je eens, het summum van balans, dat kunnen er inderdaad maar weinig. Ik doelde inderdaad op het kunnen door momentum voor een korte periode.

Een vraag: een profvoetballer zal ook altijd beter in balans zijn dan de amateur, maar is die amateur dan automatisch niet goed in balans?

*bericht bewerkt door Shane op 31 dec 2017 09:17

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Balans houden d.m.v. momentum is dus precies hoe skiën niet werkt en is het eerste wat ik iemand zou willen afleren.

Dat is dus een slecht vergelijk.
De balans die getraind wordt bij lopen en rennen train je iedere dag (dynamische balans). Het soort spiergebruik voor lopen en rennen (concentrisch) train je iedere dag. Mensen zijn een expert in lopen, ongeacht het niveau waarop je sport.

Een beginnende skiër moet je vergelijken met een baby. Staat een baby in balans? Nee! Baby’s kunnen nog niet lopen, want dat soort balans en spierontwikkeling is nog ongetraind.

Isometrische spierspanning en statische balans daarentegen is iets wat je in je dagelijkse leven niet gebruikt en een beginnende skiër is wat dat betreft blanco. Skien heeft een zeer unieke soort van balans die eigenlijk op geen enkele manier perfect geemuleerd kan worden. Een beginnende skiër valt dus qua balans en spierontwikkeling te vergelijken met een baby.

Staat een amateur minder in balans dan een profvoetballer? Ja. Staat een amateur niet goed in balans? Niet per se, maar ook een amateur is een expert in balans houden op die manier, gezien je dit elke dag traint.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 31 dec 2017 09:24

Is momentum minder op een rollenbaan ?

Toch nog even een paar opmerkingen (en daarna ga ik zwijgen).

  1. Balans
    ga eens in volgende houdingen staan en laat iemand dan tegen je schouder duwen (of je zelfs aan je schouwder naar beneden trekken -zwaartekracht weet je wel):
  • op 1 been
  • 2 voeten tegen mekaar
  • 2 voeten op heupbreedte

Je balans gaat van nature stabieler zijn bij de brede positie en het meest instabiel op 1 been. Enkel door gerichte training kan je dit verbeteren. Bij skiën komt daar dan nog een glijeffect bij.

En dan vind ik het logisch dat je bij beginners van een brede en stabielere positie toewerkt naar het einddoel van balans op vnl 1 been.

  1. Beginners op te moeilijk terrein
    Men moet wel lezen wat ik effectief schrijf en mij geen woorden in de mond leggen als zou een ploegbocht hét wondermiddel zijn voor beginners op steil terrein. Dat zeg ik dus helemáál niet. Beginners horen in de eerste plaats daar niet thuis, maar als het door omstandigheden (overschatting, weg kwijt in het skigebied, mistig, gewijzigde sneeuwcondities, …) toch gebeurt, ben je toch gebaat met het hebben van meerdere opties om, desnoods bocht per bocht, naar beneden te komen zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen.

En dan denk ik in de eerste plaats aan gecontroleerde (geslipte) bochten, stukjes naar beneden rutchen (wat ik ook schrijf) en ja, als het moet een ploeg- of stenbocht. En zeker buiten piste gebruik je dit meer dan je zou denken (nietwaar @Rogier), maar als je ze niet kent, kan je zo ook niet gebruiken.

  1. De klassieke school
    Als je recent training hebt gehad van hoog opgeleide klassieke lesgevers (genre landes 2 of staatlich in Oostenrijk), merk je dat alle technieken die pmts claimt ook in klassieke opleidingen gegeven worden, weliswaar met andere nuances. En inderdaad, Frankrijk en Zwitserland leggen dan weer andere nuances en zo zal je van elke school (en dus zeker ook pmts) nuttige dingen kunnen oppikken die je een betere skiër maken.

Ook is het lestraject sinds begin jaren 90 (mijn eerste skilesjes) weldegelijk meegeëvolueerd en stelselmatig gemoderniseerd hoor. Wat nu gegeven wordt is echt niet meer hetzelfde als eind jaren 90.

Maar niet elke lesgever is hetzelfde en de ene is beter dan de andere (ongeacht welke methode gebruikt wordt).

  1. Absolute beginners
    Kunnen de pmts aanhangers misschien een filmpje posten waarin zij les geven aan echt absolute beginners, nl. mensen die nog geen dag op skies gestaan hebben, of aan hun eerste lesweek bezig zijn? En niet die beweerde beginnersfilmpjes die eigenlijk geen beginnersfilmpjes zijn. Dit wordt al 8 blz gevraagd, maar men slaagt er blijkbaar niet in om dit aan te reiken. Het zou nochtans veel duidelijk kunnen maken en de discussie beter kunnen kaderen.

Conclusie
In de huidige stand van de discussie lijkt pmts mij een “plan A” verhaal te zijn: we willen een bepaald resultaat nastreven en plan A lijkt de kortste weg naar een aanvaardbaar resultaat. Wat je ook wel tot op een zeker niveau zal bereiken. Maar wat doe je als plan A niet (optimaal) werkt? Plan B, C of D is er blijkbaar niet, dus hoe kan je bijsturen of jezelf (tijdelijk) redden. Ben je tevreden met enkel een plan A en de resultaten die dit geeft, geen probleem uiteraard en geniet ervan (dat is uiteindelijk toch het voornaamste he)

Maar ik blijf er ondertussen wel van overtuigd dat je op het einde van de rit het beste totaalresultaat zal behalen als je enerzijds een duidelijk doel voor ogen hebt (plan A), maar je ervan bewust bent dat er nog andere opties zijn (plannen B, C, D) die je waar nodig kan gebruiken om je primair doel te behalen. Dit is zo bij het skiën, maar ook bij sport in het algemeen en in het dagdagelijkse en professionele leven. Zo heeft mijn nichtje enkel een plan A als ze iets wil, maar haar 2 jaar jongere broertje heeft ook een plan B en C. En raad eens wie het meeste gedaan krijgt?

Maar voor de rest: alvast mijn beste wensen voor 2018 en dat er nog veel sneeuw moge vallen deze winter!

Waarom zou je na je goede opmerkingen gelijk weer zwijgen @StevenDW?

  1. Ik volg je redenatie heb daar niets op tegen, maar ik gaf ook aan waarom ik ook het idee van PMTS kan begrijpen, waarom ze het niet doen. Overigens denk in niet dat de leerlingen van Guus veel omvallen, dan was hij er wel mee gestopt denk 😉.

  2. Sorry dat ik je woorden in de mond leg, dat is het gevolg van de manier van discussieren van een aantal hier die van de ploeg de heilige graal hebben gemaakt. Ook bij PMTS leer je wel degelijk zaken als zijwaarts rutschen, zo heb ik in verschillende Harb filmpjes gezien. Het is niet 1 soort bocht hoor.

  3. Over hoog niveau leraren die je ook de elementen uit PMTS bijbrengen zijn we het al een tijd eens, nuanceverschillen blijven er natuurlijk, maar uiteraard wordt je ook met klassiek een complete skier.

  4. Ook benieuwd naar.

Je conclusie lijkt me niet juist, ook PMTS leid je op tot een complete skier… enkel zonder ploegbocht zo lijkt het 😉.

En uiteraard ook een fijn 2018!

*bericht bewerkt door Shane op 31 dec 2017 10:56

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij word er in de pmts methode nergens gezegt dat een v stand/ ploeg bocht verkeerd is.
En zelfs ook geleerd alleen zit er verschil in hoe er druk word verkregen.
Pmts door gewichts verplaatsing.
Klassiek door de skies/knieen naar binnen te drukken. Dit gebeurd denk ik mede omdat er veel slecht les word gegeven.
Als ik zie hoe jong de meeste skileraren in oosterijk zijn kan je ook niet anders verwachten. Maar dit heeft meer te maken met geld dan met skien.
Het doel van de klasieke methode is gewoon zo snel mogelijk met een groep de blauwe piste af. Of dit goed skien is maakt niet uit. Als ze maar netjes in een rijtje blijven.

Bier, sex , en patatjes

@Shane: dit wordt deprimerend…

Bij een ploegbocht staat de grote meerderheid van het gewicht op de buitenski, de binnenski wordt nauwelijks belast. Sterker nog, je zwaartepunt bij een ploegbocht en een parallelle bocht zitten ongeveer op dezelfde plaats t.o.v. die buitenski omdat je bij een parallelle bocht anguleert (of zou moeten).

Als de pisteurs met een sleetje komen, controleren ze hun snelheid en nemen ze de bochten op de manier die het beste past bij de omstandigheden (steilte, 1 of 2 pisteurs, staat van de piste). Remploeg en ploegbocht horen daarbij, net zoals zijwaarts afglijden. Op een zwarte doen ze echt ook ploegbochtjes, als dat de beste manier is.

Misschien moet @Rogier maar eens vragen bij pisteurs-secouristes in zijn vriendenkring hoe dat gaat. Lijkt me nog een mooie reportage.

Verder heb ik het wel gehad met deze discussie. Je hebt het om welke reden dan ook moeilijk met kritiek op de gaten in PMTS, dat is je goed recht. Dat maakt mij echt geen demagoog.

Waarom de ploeg leren als het ook zonder kan. Welke positieve invloed heeft deze ploegtechniek op het parallel skien. Overigens carven is uit en elegant skien is in. Waarom worden de meeste mensen in het hoekje gedrukt van slecht balans kunnen houden dan gaan we van in balans staan naar stabiel staan. In beide gevallen vallen we niet. De ski’s, de skischoenen en de pistes zijn anders geworden, maar de techniek uit de jaren 60 is niet veranderd waarom niet?

guusvanbosveldheinsi op 31 dec 2017 08:50

Ik zou het willen omdraaien; waarom niet de ploeg erbij leren? Heel mooi dat je met PMTS gelijk parallel skiet. Maar waarom zou je de ploegbocht en stembocht overslaan? Er is inderdaad geen positieve invloed op het parallel skiën. Maar juist wel in situaties waarin parallel skiën niet kan. Voorbeelden zijn hierboven uitvoerig gegeven.

Om eens een parallel te trekken met b.v. racefietsen, je geeft iemand die nog nooit gefietst heeft, toch ook eerst een eenvoudige fiets zonder versnellingen en laag zadel zodat je in geval van nood je voeten op de grond kunt zetten? Of moet zo iemand gelijk op de racefiets gezet worden met klikpedalen omdat dat de snelste weg naar expert niveau is? Ik weet wel hoe je toch kunt remmen als je remkabel breekt, maar weet zo’n nieuwe “expert” dat ook?


^Bekijk de vrouw die skiet op seconde 46. Zij tilt haar bergski op en maakt een bocht. Zij staat niet in balans op haar dalski. In balans staan op je dalski betekent dat je de bergski kan optillen en neerzetten wanneer jij het wilt. Deze vrouw maakt echter gebruik van rotatie en momentum, i.p.v. balans en edging voor het draaien van de bocht. Kortom, zij is niet in staat om de bergski opgetild te houden na de bocht = niet in balans.

Stel jezelf de vraag: hoeveel mensen hebben de vrije wil om hun bergski op te tillen en opgetild te houden op ieder moment van een bocht? Dat zijn de mensen die in balans staan. Zoveel mensen kunnen dit niet in mijn ervaring

IkBakErNiksVan op 31 dec 2017 09:12

Na dit filmpje gezien te hebben moet ik mijn profiel maar eens bijwerken :)

Volgens dit filmpje ben ik dus een expert… :-)

Ik kan begrijpen dat je het deprimerend vind @Morzel, je zit er ook de hele tijd al wat chagrijnig in. Je hebt het ook de hele tijd al gehad met de discussie, die je al vanaf begin af aan in 1 klap monddood probeert te maken met steeds dezelfde mening over de ploeg en dat het allemaal hetzelfde is. Daarbij verval je steeds in demagogie, waarvan de pisteurs een schoolvoorbeeld is.

Ik heb ergens in het begin al gezegd dat je mening duidelijk is, maar dat ik graag wil praten over verschillen in techniek zonder kampenstrijd, wanneer je er voor kiest je standpunt te blijven herhalen zonder naar anderen te luisteren en er steeds een strijd van te maken, dan verzet ik me daartegen. Bovendien als je echt de gesprekken had gelezen, dan had je gezien dat ik helemaal geen moeite heb met PMTS kritiek, maar graag wel goede argumenten aandragen en niet oeverloos in herhaling vallen zonder naar anderen te luisteren.

Dan toch nog maar weer even de ploeg. Als beginner begin je met glijden en remmen in ploegstand. Staand op twee voeten, je centre of mass tussen de ski’s. Dat is dus je eerste kennismaking met skien, op 2 benen staan. En dit fenomeen en dat mag je geloven of niet, blijft voor veel beginners een struikelblok in het begin. In die zin kan ik PMTS begrijpen om geen ploeg te gebruiken, maar zoals ik hierboven ook al zei… ik ben er niet op tegen!

*bericht bewerkt door Shane op 31 dec 2017 13:30

I can stick uphill ice, on my saucer...

Overigens beste @Morzel, ga lekker genieten van het skien man! Veel belangrijker. Enjoy! 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het beste voorbeeld van een demagoog is Harald Harb zelf.

Waarom de ploeg leren als het ook zonder kan. Welke positieve invloed heeft deze ploegtechniek op het parallel skien. Overigens carven is uit en elegant skien is in. Waarom worden de meeste mensen in het hoekje gedrukt van slecht balans kunnen houden dan gaan we van in balans staan naar stabiel staan. In beide gevallen vallen we niet. De ski’s, de skischoenen en de pistes zijn anders geworden, maar de techniek uit de jaren 60 is niet veranderd waarom niet?

guusvanbosveldheinsi op 31 dec 2017 08:50

Ik zou het willen omdraaien; waarom niet de ploeg erbij leren? Heel mooi dat je met PMTS gelijk parallel skiet. Maar waarom zou je de ploegbocht en stembocht overslaan? Er is inderdaad geen positieve invloed op het parallel skiën. Maar juist wel in situaties waarin parallel skiën niet kan. Voorbeelden zijn hierboven uitvoerig gegeven.

Om eens een parallel te trekken met b.v. racefietsen, je geeft iemand die nog nooit gefietst heeft, toch ook eerst een eenvoudige fiets zonder versnellingen en laag zadel zodat je in geval van nood je voeten op de grond kunt zetten? Of moet zo iemand gelijk op de racefiets gezet worden met klikpedalen omdat dat de snelste weg naar expert niveau is? Ik weet wel hoe je toch kunt remmen als je remkabel breekt, maar weet zo’n nieuwe “expert” dat ook?

Martin7182 op 31 dec 2017 12:59

Fietsen leren kan ook op twee manieren. Via zijwieltjes of via de loopfiets. De loopfiets heeft mijn voorkeur. Wordt er zowel balans als sturen geoefend. Waarom iets leren wat geen positieve bijdrage levert aan het geen er geleerd wil worden. Hier wordt de cursist dus niet serieus genomen. Jammer. We gaan je nu iets leren dat je later heel heel misschien wel eens nodig zou kunnen hebben.

Het beste voorbeeld van een demagoog is Harald Harb zelf.

IkBakErNiksVan op 31 dec 2017 13:55

Weer zeer goedkoop om op de persoon te gaan spelen. Geeft aan dat er gebrek aan kennis is. Maar nog erger aan inzicht. Zeer zwak. Kom met gefundeerde argumenten. Maar helaas dit is het resultaat.

Volgens mij word er in de pmts methode nergens gezegt dat een v stand/ ploeg bocht verkeerd is.
En zelfs ook geleerd alleen zit er verschil in hoe er druk word verkregen.
Pmts door gewichts verplaatsing.
Klassiek door de skies/knieen naar binnen te drukken. Dit gebeurd denk ik mede omdat er veel slecht les word gegeven.
Als ik zie hoe jong de meeste skileraren in oosterijk zijn kan je ook niet anders verwachten. Maar dit heeft meer te maken met geld dan met skien.
Het doel van de klasieke methode is gewoon zo snel mogelijk met een groep de blauwe piste af. Of dit goed skien is maakt niet uit. Als ze maar netjes in een rijtje blijven.

King_Thijs op 31 dec 2017 11:36

Goed gezegd. Gewicht verplaatsen en wat wordt er met het ontlaste been/ski gedaan? Juist richting kleine teen. O been maken of zoals ik het vaak zeg" halve cowboy" Hierdoor kan de standski rustig ijn weg vervolgen en wordt niet geblokkeerd door een ski die de andere kant op wil. Want bij de ploeg staan we toch op twee ski’s en uit elkaar dus op beide binnen kanten van de ski’s. Maar ja ze blijven volhouden met onzin te verkondigen. Staan op een ski, nu de meesten staan op twee ski’s alleen op de ene meer als op de andere. Lijkt een beetje op touwtrekken maar dan wel zijw. Ja er wordt vaak heel slecht lesgegeven. Als je geluk hebt om van een landes of staatlich gediplomeerde skileraar les te krijgen is de kans groot dat je de juiste dingen leert. Maar de anwarters of nog minder gekwalificeerden geven de meeste lessen aan de beginners en kinderen. Dus vele slachtoffers van slechte instructie. Dat is hen niet aan te rekenen zij weten en kunnen niet beter. Wel de opleidingen en de skischoolleiders. PMTS instructeurs zijn juist wel zo opgeleid dat ze beginners de juiste instructie kunnen geven.

[quote]. Als je geluk hebt om van een landes of staatlich gediplomeerde skileraar les te krijgen is de kans groot dat je de juiste dingen leert. Maar de anwarters of nog minder gekwalificeerden geven de meeste lessen aan de beginners en kinderen. Dus vele slachtoffers van slechte instructie. Dat is hen niet aan te rekenen zij weten en kunnen niet beter. Wel de opleidingen en de skischoolleiders. PMTS instructeurs zijn juist wel zo opgeleid dat ze beginners de juiste instructie kunnen geven.

guusvanbosveldheinsi op 31 dec 2017 16:04

Als ik dit zo lees dan ben ik erg blij dat ik altijd in Frankrijk les heb gehad. Daar hoef je je geen zorgen te maken of je toevallig les krijgt van een minder gekwalificeerde leraar…

Winter is coming

Overigens beste @Morzel, ga lekker genieten van het skien man! Veel belangrijker. Enjoy! 👍

Shane op 31 dec 2017 13:35

De ploeg is breed staan op de binnen kanten van de ski’s. De ene ski wil naar R. en de andere naar L. Komt door de bouw van de ski’s. Getailleerd. Dus als er naar R. gegleden wil worden, wordt dat door de R. ski tegen gegaan. Want deze staat ook op zijn kanten. PMTS zegt niet breed staan maar makkelijk staan en dat kan eerst op twee ski’s waarom niet. Dan traverse glijden en de ski’s kanten, wat gebeurt er dan? Juist de ski’s gaan richting berg en we staan stil. Stoppen of remmen heet dat. Daarna kan de volgende staat zijn ga eens voelen hoeveel we de ski’s moeten kanten om bergw. te gaan. Zo dat is eigenlijk maar heel weinig. Dan glijden licht kant en leg nu de ski’s eens vlak, wat gebeurt er nu. Ja de punten gaan richting dal en dan weer kanten dan gaan ze weer richting berg. Zo kweken we vertrouwen. Zo worden de cursisten vertrouwd gemaakt met de berg en de vallijn. Dit kan steeds verder richting vallijn gedaan worden totdat er recht richting vallijn wordt gegaan en kanten. Nog steeds de zelfde kant op. Wel zowel L. als R. oefenen. Gaat dat goed dan vallijn en nu de andere kant op de ski’s kanten. Dit kan nog steeds op twee ski’s. Daarna wordt het liften van een ski voor jullie de bergski geintroduceerd. Dan tippen en kleine teen. Belangrijk lifting is trainen, ontlasten is skien. Maar beide ski’s hebben sneeuwcontact. Daarom geen ploeg nodig om van richting te veranderen. Een andere benadering kan het inzicht soms verruimen. Maar ja de cursist en de wensen van de cursist zullen centraal moeten staan. Ben eigenlijk wel benieuwd wie er wel eens een cursus of workshop PMTS heeft gevolgd. Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet via boeken of video’s te leren is. Mijn ogen ginggen echt open toen ik in 2003 mijn eerste camp in Hintertux volgde. Daarna zeker 10 jaar elk jaar een of twee weken geweest. Ook naar Colorado gegaan om mijn trainers licentie te halen. Maar ja je moet er wel wat voor over hebben. Maar ook open staan voor vernieuwingen. De video’s op mijn site staan er vol mee. Blij dat ik glij en laat de cursisten genieten van het glijden waar ze zin in hebben. Dat is vaak op blauwe en rode hellingen. Zwart is slechts hard werken en geeft de meesten maar weinig voldoening. Hoog uit het eigen ego kijk eens wat ik kan. Dit geldt ook voor de snelheid duivels ik ging wel zo of zo hard. Genieten en de veiligheid van de mede piste gebruikers respecteren.

null
null
null
null

De beelden spreken voor zich. Het is maar net waar je de voorkeur aangeeft. Ik voor de laatste.

null

Zo leren wij de beginselen de juiste houding en het juiste skigevoel.

@Shane
Hoelang je balans moet houden is irrelevant. Het voor/achter verhaal, dat is een skill die beginners niet eens beheersen. Dus nee, ik blijf erbij, ski balans is extreem moeilijk en iets wat je moet trainen. Als je in balans staat op een ski kan je 10 seconde, maar ook 10 minuten in dezelfde houding blijven staan (met bergski opgetild). Dat is dus precies het probleem dat ik probeer te schetsen. Beginners kunnen soms even blijven staan op hun onderste ski, maar dit kunnen zij door momentum. Kortom, het komt door een extrinsieke kracht dat het balans houden lukt en niet door intrinsieke spierspanning en samenwerking van de spieren. Dit laatste is een skill die aangeleerd moet worden en is niet van nature aanwezig.


^Bekijk de vrouw die skiet op seconde 46. Zij tilt haar bergski op en maakt een bocht. Zij staat niet in balans op haar dalski. In balans staan op je dalski betekent dat je de bergski kan optillen en neerzetten wanneer jij het wilt. Deze vrouw maakt echter gebruik van rotatie en momentum, i.p.v. balans en edging voor het draaien van de bocht. Kortom, zij is niet in staat om de bergski opgetild te houden na de bocht = niet in balans.

Stel jezelf de vraag: hoeveel mensen hebben de vrije wil om hun bergski op te tillen en opgetild te houden op ieder moment van een bocht? Dat zijn de mensen die in balans staan. Zoveel mensen kunnen dit niet in mijn ervaring.

@guusvanbosveldheinsi
PMTS is overduidelijk niet hetzelfde, zeker niet voor beginners. Waar iedereen dat vandaan haalt weet ik ook niet. Zoals Shane ook al aangeeft zit er zelfs tussen landen verschil in techniek. Dat maakt bewegingen van verschillende stromingen alleen niet per se slecht. Je kan overal op een goede manier leren skiën in principe.

IkBakErNiksVan op 31 dec 2017 09:12

De skiers op dezer video latn duidelijk zien dat er met kracht gegleden wordt gooi en smijtwerk. Deed me pijn aan de ogen.

@shane
Pas alsjeblieft op. Als je je been blijft intrekken val je om.

Bedoel je beter met gestrekt been erin @Drikus? ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie