My first ski

Ik ben een redelijk gevorderde skiëer (week of 15) die ieder jaar minimaal een week op de piste te vinden is. Altijd huur ik materiaal, maar na het kopen van eigen schoenen vind ik het ook wel tijd worden voor eigen ski’s. Ik ski alleen maar op de piste, geen funparks en doe verder geen gekke dingen. Lekker carven en af en toe goed snelheid maken naar beneden, van blauw tot zwart.

Mijn ogen zijn gevallen op de ROSSIGNOL EXPERIENCE 84 HD (2018), goede recensies en ik vind Rossignol ski’s fijn. Omdat ik vaak slechts een week per jaar ga en verder geen gekke dingen doe, wil ik er maximaal 450 euro aan uitgeven inclusief bindingen.
Ik weet dat iedereen zo z’n voorkeur heeft, maar nog mensen die binnen deze range andere ski’s adviseren? Ik ben 176cm en zo’n 78kg.

Waarom ski’s die relatief breed zijn als je altijd op de piste blijft? Ik snap dat er ook wel eens slush of poeder op de piste ligt, maar is er een andere reden dat je een allmountain ski zoekt en niet een goede pisteski?

*bericht bewerkt door GiGi op 06 mrt 2018 21:51

Idd, goede pistelat lijkt de aangewezen weg. Ik zou eerst even een paar soorten proberen om jouw eigen voorkeur duidelijk te krijgen. Zodat je goed merkt wat op de piste de gevolgen zijn van de gemaakte keuze.

Edwin van Riel

Ik vind de traditionele pisteski’s alleen fijn op strak gepreprareerde pistes. Zodra er veel verse sneeuw ligt, 's-middags of wanneer het ijzig is zijn deze minder fijn.
Zo breed zijn ze toch niet?

Overigens lees ik in de recensies dat dit vooral piste ski’s zijn, ondanks dat ze het predikaat all mountain hebben.

*bericht bewerkt door axzel op 06 mrt 2018 22:35

Het zijn inderdaad allmountainski’s die vooral op de piste het goed doen. Daarmee wordt in reviews vooral bedoeld dat ze het naast de piste (of beter: in zachte sneeuw) minder goed doen. Dat is ook mijn ervaring. En op de piste leggen ze het nog altijd behoorlijk af ten opzichte van pisteski’s qua grip en snelheid van omkanten, precisie en zekerheid. Met de Experience 84 HD heb je op de piste dus de relatieve nadelen van een allmountainski; de voordelen die dat in die zachte sneeuw en prut zou moeten brengen komen niet echt uit de verf.

Dan zou ik eerder kijken naar allmountainski’s die in die lastige sneeuw beter uit de verf komen. K2 iKonic 80 TI of 84 TI zijn mooie opties, evenals de Fischer Pro Mtn 80 TI. Die skiën op strakke pistes ook allemaal een stuk fijner en zekerder dan de Experience, vind ik. Maar de enige manier om erachter te komen wat jij fijn vindt is zelf testen. Dus kijk of je in de Alpen een shop kan vinden waar ze een paar verschillende opties hebben en test ze. En vergelijk het ook met een goede pisteski, om ook dat verschil goed helder te hebben.

Probeer de suggesties van gigi eens in de praktijk, en zeker ook een paar echte pistelatten. Mijn pisteskis (69mm meen ik) hebben echt geen moeite met wat rommel (verse sneeuw, buckels, prut) op de piste. Met ijzige pistes zijn ze enorm in het voordeel tov allmountain.

Edwin van Riel

Plaats een reactie