Hulp gezocht: betaalbare wintersport met kinderopvang (kinderen 0, 2 en 4)

@loc, succes met de speurtocht naar een geschikte accomo. Dan komt er altijd nog de vraag: hoe is het weer op dat moment.

Afgelopen jaar in de Krokus de kindjes blootstellen aan temperaturen van -20😉 wat een memorabele momenten zullen er zijn gecreëerd voor vele ouders in die vakantie.

€5000,- betalen en thuiskomen met de gevleugelde tekst: de wintersport was KOUD…zooo koud.

Wij hebben beiden wintersport weken op de donderdagavond voor vertrek geboekt ivm de zekerheid van acceptabel weer/sneeuw. Prima bevallen.

Hebben zelfs een wintersport afgeblazen omdat de hele kaart van Europa onrustig weer liet zien en de alpenregio gewoon slecht was.

Je zal dan maar net die week hebben geboekt en dan €5000,- hebben betaald voor de vooraf geromantiseerde vakantie.

Het is zo niets voor mij maar ik wens jullie alle sterkte met de speurtocht icm de wensen/eisenlijst voor een acceptabele prijs.

Mirel020 op 12 apr 2018 08:01

Wij zijn in de beruchte -20 week met 6 kinderen op wintersport geweest. En
k heb er geen 1 horen klagen over kou. Extra lagen kleding en handwarmers doen wonderen.

Haha wij ook! Met 2 kinderen (5 en 8). Op de koudste dag bijna de hele Trois Vallees doorgeskied, met wat extra kleding en bivakmutsen geen enkel probleem. Onderweg af en toe een hut in voor een warme choco of een crepe, maakte het eigenlijk alleen maar leuker!

Ik kan je geen tips over locaties geven maar met zulke jonge kids zou ik eerder in maart wat zoeken dan in januari. Minder kans dat t exteem koud is, dat maakt t een stuk leuker voor allemaal!

Je zou eens kunnen kijken naar Familiehotel Wiesenheim in Fiss. Zij bieden opvang aan in het hotel voor hotelgasten, zit volgens mij gewoon bij de prijs is. Het hotel is ook niet extreem duur. Het gebied zelf is wel aan de prijs.

Wij hebben onze zoon in Fiss in de kinderopvang gehad toen hij nog baby was en onze dochter met 2 jaar in Serfaus in de opvang. Het zijn nog steeds hele blije kinderen die geen opvang-trauma hebben opgelopen. Sterker nog, als we er langs lopen zegt mijn dochter, nu 9 jaar, nog iedere keer “hé mama, daar heb ik ook op de opvang gezeten hè!”.

Uiteraard waren er genoeg mensen in onze omgeving die het maar raar vonden. Die gingen dan met opa en oma die konden oppassen… Hadden wij ook liever gedaan als die er nog waren geweest, maar soms heb je het niet voor het kiezen.

Succes!

@loc gewoon lekker begin maart gaan. Sneeuw ligt er dan normaal gesproken in overvloed, de prijzen zijn een stuk prettiger, de pistes een stuk rustiger, de dagen een stuk langer, de zon een stuk lekkerder. Later in maart kan ook, maar dan heb je kans dat de dalen niet meer wit zijn, al waren deze winter de dalen eind maart ook nog mooi wit.

Born to Ride

@loc gewoon lekker begin maart gaan. Sneeuw ligt er dan normaal gesproken in overvloed, de prijzen zijn een stuk prettiger, de pistes een stuk rustiger, de dagen een stuk langer, de zon een stuk lekkerder. Later in maart kan ook, maar dan heb je kans dat de dalen niet meer wit zijn, al waren deze winter de dalen eind maart ook nog mooi wit.

Matthias123 op 13 apr 2018 10:12

@Matthias123, ben het met je eens maar volgend seizoen dan wel pas na 9 maart i.v.m. late carnavalsweek.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Wij zijn in de beruchte -20 week met 6 kinderen op wintersport geweest. En
k heb er geen 1 horen klagen over kou. Extra lagen kleding en handwarmers doen wonderen.

Eliza op 13 apr 2018 07:37

€5000,- + extra lagen kleding plus handwarmers €’s!!😉

ze hadden eens durven te klagen…

Maar zonder gekheid, de eerste keer was 13 jaar voor mij. 1 jaar les gehad en nu toch wel een niveau dat zowel DrPhil als Shane kan waarderen volgens mij.

Niet het gevoel ooit iets te hebben gemist of te zijn kortgekomen. Vrienden om ons heen lijken kosten wat het kost hun kroost op 3-6 jarige leeftijd op internationaal topniveau te krijgen.

Leuk als zij het zelf leuk vinden natuurlijk en als de hobby kan worden bekostigd maar ik vind genoemde prijzen tamelijk absurd voor een weekje wintersport. Ik geloof dat de TS het genoemde bedrag van €5000,- ook iets te gortig vond maar het geeft het stukje inzicht dat het echt een kostbare aangelegenheid is.

Ik lees mee met de geboden oplossingen hier voor handen en de tips maar zoals wij zelf altijd doen is echt buiten de vakanties om en last minute.

Voordeel: altijd sneeuw en van de 7 dagen minimaal 3-4 goed weer (dus niet -20 voor een week)
Het achteraf melden ‘valt of viel wel mee’ neem ik met een klein korreltje. Als overal waarschuwingsborden hangen met let op extreme kou dan kunnen de kids nog zulke helden zijn (is het al snel in de ogen van trotse pa en ma) maar als je het voor het uitzoeken had… (Rogier had er zelfs een topic aan gewijd met een ‘let op’)

Heb zelf ervaren dat het gebied vorige week woensdag in de ochtend was gesloten door extreme windvlagen. Dat was slechts 1 ochtend terwijl de zon scheen dus dan valt alles wel mee.

Zoals Matthias123 al opmerkt ik zou lekker in maart gaan. Goede sneeuw, leuke prijzen en doorgaans lekker rustig. Dagen zijn langer, uurtje tijd maakt een hoop uit en lekker genieten van de namiddagzon.

Oke. De uitslag lijkt binnen. Ik had op Neckermann.nl St Johannerhof gevonden in Tirol. Kinderopvang, all-inclusive, kinderskigebied in de nabijheid. Zwembad. Speelgelegenheid binnen. Op 350 meter van skitreinstation. Ennnnn: betaalbaar! 2099€.

Maar… vijf mensen op 1 kamer kon niet via het sitesysteem. Dus ik mailen of Neckermann contact op kon nemen met het hotel of het niet toch mocht. Weigerden ze, want het mocht toch niet. Ik: waarom? Zij: veiligheid. Extra bedje is gevaarlijk. Dat zogen ze uit hun duim dacht ik. Dus ik nog: ok; wat als we 1 kind in ons bed laten slapen ipv extra babybedje neerzetten? Kon ook niet, zeiden ze zonder dus op welk moment dan ook met het hotel te checken of dat zo was. Lijers.

Dus mailde ik zelf het hotel. Was geen enkel probleem. En ze stuurden meteen een aanbieding die nog 60€ goedkoper was dan hij Neckermann.

Kortom: dit wordt 'm! Alleen nog even datum prikken… alles in februari is zelfde prijs. Ook nog. :)

Leuk om de verschillende opvattingen zo te lezen. Er zijn naar mijn mening twee kampen te ontdekken. De fervente skifanaat die zich gewoon heel erg richt op het skiën, kinderen heeft maar toch even zijn momentje zonder kinderen wil pakken en de skiërs die echt met het gezin op vakantie gaan en zich wat minder zal bekommeren over de te maken ski-kilometers. Ik zal er ook niet over oordelen en al helemaal niet gaan schelden. Zelf behoor ik tot die laatste groep. De ski kilometers komen vanzelf weer. Als de kinderen groot zijn en zelfstandig de berg afgaan. De eerste jaren waren dan voornamelijk spelen in en wennen aan de sneeuw, de frisse buitenlucht en de andere omgeving. Onze jongste ging al een week mee toen ze 4 maanden was. Terwijl zij buiten in de kinderwagen sliep maakte de oudste twee de eerste meters op de ski’s. Hoe vaak ik me wel niet had moeten verantwoorden (te koud, lange reis, wat hebben ze aan…) lijkt er net zo veel op als het moeten verantwoorden waarom je je kinderen ‘dumpt’ op de kinderopvang. Voor kinderen is het ook goed om in contact te komen met andere en zelfs buitenlandse kindjes. Het is maar net waar je als ouder voor kiest. Wij zijn blij met de keuzes die we toen gemaakt hebben. Als gezin kunnen we nu met zijn allen de berg af (de jongste is 7) en tijdens de lessen hebben wij ook even de piste voor ons zelf. Leef en laat leven en geniet vooral van je vakantie.
Oh ja, het eerste jaar gingen wij met twee kleine kinderen met de Ski Trein naar Königsleiten. Voor dat geld en ‘comfort’ had ik toch liever met eigen auto gegaan. Niet mijn ding, je coupé delen met wildvreemden en kinderen die 'snachts niet kunnen slapen. Je bagage nergens kwijt kunnen en het wachten op perrons, bustransfers etc. Denk er goed over na zou ik zeggen. Veel plezier alvast met zoeken :-)

?? 2023

@martijn77 hm, kinderen die niet kunnen slapen in de trein, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Ik ben in het verleden twee keer met de skitrein geweest (zonder kids dus) en dat vond ik fijn: ipv hele nacht doorhalen in de auto of overdag in de file staan gewoon lekker slapen. En rondlopen/restauratiewagen. Met drie kids in de auto lijkt mij juist niks. Tot de oudste 3 was ging dat prima, maar nu klagen ze al snel en is het huilen, gebrek aan bewegingsruimte, en het is gewoon knetterver. Dus ik gok denk toch liever op die trein. Drie kinderen hè, tegen die tijd nét 1, nét 3 en 4,5. Allemaal op de achterbank gepropt in een niet ideale situatie met kinderstoeltjes die eigenlijk niet passen. :)

Kortom: dit wordt 'm! Alleen nog even datum prikken… alles in februari is zelfde prijs. Ook nog. :)

loc op 13 apr 2018 13:14

Top dat je een geschikte en prijstechnisch aanvaardbare vakantie hebt gevonden. Alvast veel Plezier gewenst!!

Skiing is not a lifestyle, it's life.

@martijn77 hm, kinderen die niet kunnen slapen in de trein, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Ik ben in het verleden twee keer met de skitrein geweest (zonder kids dus) en dat vond ik fijn: ipv hele nacht doorhalen in de auto of overdag in de file staan gewoon lekker slapen. En rondlopen/restauratiewagen. Met drie kids in de auto lijkt mij juist niks. Tot de oudste 3 was ging dat prima, maar nu klagen ze al snel en is het huilen, gebrek aan bewegingsruimte, en het is gewoon knetterver. Dus ik gok denk toch liever op die trein. Drie kinderen hè, tegen die tijd nét 1, nét 3 en 4,5. Allemaal op de achterbank gepropt in een niet ideale situatie met kinderstoeltjes die eigenlijk niet passen. :)

loc op 13 apr 2018 14:21

Tja, wij weten niet beter, Eigenlijk elk jaar met de auto. In den beginne nog met een Mazda 5. Twee maxi Cosi Tobi’s en een auto stoeltje. Als je een idee hebt hoe smal de Mazda 5 van binnen is (de midden stoel is nauwelijks een stoel te noemen) was het echt behelpen, maar met de gebruikelijke beeldschermpjes achterin en zo af en toe even stoppen is het goed te doen. Hebben we tot op de dag van vandaag profijt van. De terugrit van onze vorige zomervakantie vanuit Oostenrijk kostte 18 uur (…). Maar ze klagen niet. Op de een of andere manier hebben wij er in gekregen dat de autorit onderdeel is van de vakantie. Wij hadden zelf niet veel last van onze huilende meiden in de trein, en de mede passagiers die lichtelijk beneveld terugkwamen uit de bar ook niet. Echter, van het gesnurk lagen wij dan weer wakker. En angst dat de tassen een keer naar beneden zouden vallen onderweg. Maar dat ging gelukkig goed. De trein vertrok pas 's avonds om 23.00 vanaf Utrecht CS. Best laat met kleine kinderen op een druk station. Verder was mijn ervaring dat de treinen werden samengesteld uit sterk verouderde Oost Duitse rijtuigen van minimaal 40 jaar oud. Slechte verwarming en veel wachten op stations (de reguliere dienstregeling heeft meestal voorrang op het baanvak). Uiteindelijk werden wij bij het toeristengebouwtje afgezet in Königsleiten, waarna wij met duo-kinderwagen, twee flinke koffers, ski’s en 3 kinderen naar ons huisje aan de andere kant konten wandelen. Ik wil je verder niet ontmoedigen hoor ;-) Misschien is het de afgelopen jaren wel stukken verbeterd. Het was in ieder geval een mooie vakantie en een mooie ervaring, altijd goed voor gespreksstof op verjaardagen :-D

?? 2023

Ja, ik snap de problematiek van de trein. Maar de auto is niet ideaal. We hebben een Toyota Auris en de achterbank is echt klein, smal én met absurd weinig beenruimte. Dus vanuit de kinderstoelen zitten ze al tegen ons aan te duwen. In het verleden reden we gerust 7 uur naar Berlijn, en met de nu oudste ook 4 weken lang door Canada (4000km, ging perfect), maar ze slaan elkaar nu teveel de hersens in. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook vooral zelf geen zin in. Laatst ook weer 4 uur ergens heen gereden, ik heb er een steeds grotere hekel aan. :)
En 's nachts rijden wil ik dus al helemaal niet doen, vind ik vreselijk. Alsof je een jetlag hebt.
Het is allemaal behelpen, maar ja. Ik gok voorlopig op de trein. Misschien bedenk ik me nog. Staat het trouwens élk weekend in het skiseizoen vast met files, of alleen op hele specifieke data?

Ik snap je overwegingen. Dan biedt de trein iets meer bewegingsruimte. En als je je plaats eenmaal gevonden hebt is het best ontspannen reizen natuurlijk. Succes met zoeken. Je zou nog kunnen overwegen om met de Thalys naar Frankrijk te gaan ipv met een wintersporttrein naar Oostenrijk (deze dienstregeling is iets zekerder dan de ski-charters).

?? 2023

Wij zijn in de beruchte -20 week met 6 kinderen op wintersport geweest. En

k heb er geen 1 horen klagen over kou. Extra lagen kleding en handwarmers doen wonderen.

Eliza op 13 apr 2018 07:37

€5000,- + extra lagen kleding plus handwarmers €’s!!😉

ze hadden eens durven te klagen…

Maar zonder gekheid, de eerste keer was 13 jaar voor mij. 1 jaar les gehad en nu toch wel een niveau dat zowel DrPhil als Shane kan waarderen volgens mij.

Niet het gevoel ooit iets te hebben gemist of te zijn kortgekomen. Vrienden om ons heen lijken kosten wat het kost hun kroost op 3-6 jarige leeftijd op internationaal topniveau te krijgen.

Leuk als zij het zelf leuk vinden natuurlijk en als de hobby kan worden bekostigd maar ik vind genoemde prijzen tamelijk absurd voor een weekje wintersport. Ik geloof dat de TS het genoemde bedrag van €5000,- ook iets te gortig vond maar het geeft het stukje inzicht dat het echt een kostbare aangelegenheid is.

Ik lees mee met de geboden oplossingen hier voor handen en de tips maar zoals wij zelf altijd doen is echt buiten de vakanties om en last minute.

Voordeel: altijd sneeuw en van de 7 dagen minimaal 3-4 goed weer (dus niet -20 voor een week)
Het achteraf melden ‘valt of viel wel mee’ neem ik met een klein korreltje. Als overal waarschuwingsborden hangen met let op extreme kou dan kunnen de kids nog zulke helden zijn (is het al snel in de ogen van trotse pa en ma) maar als je het voor het uitzoeken had… (Rogier had er zelfs een topic aan gewijd met een ‘let op’)

Heb zelf ervaren dat het gebied vorige week woensdag in de ochtend was gesloten door extreme windvlagen. Dat was slechts 1 ochtend terwijl de zon scheen dus dan valt alles wel mee.

Zoals Matthias123 al opmerkt ik zou lekker in maart gaan. Goede sneeuw, leuke prijzen en doorgaans lekker rustig. Dagen zijn langer, uurtje tijd maakt een hoop uit en lekker genieten van de namiddagzon.

Mirel020 op 13 apr 2018 10:36

5000 euro?? In geen 5000 jaar hoor.
Hier zitten we vast aan de voorjaarsvakantie, dus geen optie om in een andere week te gaan. En ik peins er niet over om zonder kinderen te gaan. Dan nog liever niet.
En we waren prima voorbereid op de kou, heb zelfs het waarschuwtopic gelezen.
Maar je moet t helemaal zelf weten dat je mijn achteraf ‘het viel mee’ reactie als een klein korreltje neemt.
Ik vind je reactie een beetje vreemd
Zeker met die termen als tekort komen, koste wat kost, topniveau enz. Daar heb ik t helemaal niet over, k reageer alleen op je reactie over de temperatuur.
*ik zie net dat ik op iemand anders zn reactie over de temperatuur gereageerd heb.

*bericht bewerkt door Eliza op 13 apr 2018 17:16

Jongens en meisjes : rustig blijven en respect voor mekaars mening aub .
Lees even @Martijn 77 zijn eerste reactie.
Wat mooi genuanceerd geschreven !!!👍👍
Ieder heeft gelijk op zijn of haar wijze dat maakt ons zo uniek als mensen, niet?

Born to run. B.S.

@loc : wij zijn een paar jaar terug ook met onze zoon van toen 3 met de trein naar St Johann geweest. Prima bestemming voor de kleinsten. Wij zijn toen met de auto naar Dortmund gereden en hebben daar de dagtrein genomen (in Dortmund kan je naast het station parkeren voor een paar tientjes per week). De trein hebben we geboekt via http://www.bahn.de en kostte (hou je vast) €200 retour met zijn drieën in de 1e klas. We hadden alleen een half uur overstap in München. Dat ging echt uitstekend en dan heb je ook niet het probleem van een moeilijke nacht…

Jongens en meisjes : rustig blijven en respect voor mekaars mening aub .
Lees even @Martijn 77 zijn eerste reactie.
Wat mooi genuanceerd geschreven !!!👍👍
Ieder heeft gelijk op zijn of haar wijze dat maakt ons zo uniek als mensen, niet?

dan58 op 13 apr 2018 19:11

Het gaat toch niet om gelijk hebben?
Ik blijf verder gewoon rustig en heb respect voor de mening van een ander, maar ik snap gewoon niet waarom er allerlei dingen bij gehaald worden die blijkbaar volgens een ander meespelen om je kind (eren) mee te nemen op wintersport.
Die beslissing neemt iedereen voor zich. Maar ik vind het gewoon niet prettig als er allerlei dingen worden opgesomd die bij ons totaal geen rol spelen.
Dat je denkt dat dat wel zo is/speelt bij een ander moet je helemaal zelf weten trouwens.

Maar… we hebben onze wintersport alweer geboekt voor volgend jaar, met 6 kinderen. Zonder ambities dat ze 1 of andere olympische prof worden. Met het risico dat het -20 gaat worden. ;)

*bericht bewerkt door Eliza op 13 apr 2018 19:32

@loc, ik vraag me serieus af hoe je het voor je ziet om met 3 kleine kinderen, waarvan 1, misschien wel 2 in een buggy oid en bagage voor 5 personen, ik schat minstens drie maar eerder 4 koffers (skikleding neemt heel erg veel ruimte in) met de trein te gaan reizen.
Je zou ook eens kunnen kijken wat een grotere auto kost om een week te huren.
Of de auto anders indelen dus niet alle drie de kinderen achterin maar eentje voorin en 1 van jullie achterin tussen de andere 2 kinderen.

@Eliza, volgens mij was de ietwat opmerkelijke reactie gericht aan mij. :-)
De clue is vaak lees nogmaals wat er staat in plaats van in een emotie te reageren.

Je voelt je kennelijk aangesproken? Of jij de enige was die de kids heeft blootgesteld aan -20 de afgelopen krokusperiode?

Ik gaf aan dat wij vaak last-minute boeken om hierop te kunnen anticiperen en ik heb natuurlijk begrip dat als je met een grote groep reist, afhankelijk bent van de vakantie periodes vroegtijdig boeken vaak een must is.

De TS vroeg om een betaalbare optie, leuk dat hij nu is gevonden en opmerkelijk dat Neckermann eigenlijk zichzelf buitenspel heeft gezet (leugentje) en daarnaast het hotel kennelijk ook nog eens onder de prijs duikt. Wij hebben vele malen gebeld met de voor ons interessante acco’s maar blijken nooit aan de goedkope tarieven te komen (veelal goedkope skipassen) via de reisorganisaties inkoopvoordeel dan is rechtstreeks boeken vaak duurder.

Maar goed een ieder heeft zo zijn eisenpakket.
Ik lees net iets over ‘de verschrikkelijke autoreis en dus de trein verkiest’.
Voor mijzelf nooit de trein om tal van redenen die hier door menig forumlid uitvoerig is benoemd.

Er was ook iemand die de kosten van de autotrein in een topic heeft beschreven.
Daarvan stelde ik destijds ook, enorm kostbaar.

Maar om terug te komen op mijn eerdere post, ik had het over de papa’s en mama’s in onze omgeving en de waarnemingen op de vele pistes.
Men wilt veelal zijn of haar kind tot een soort olympisch iets maken.

Hoeveel moeders kennen wij allen die zelf trots zijn op de snelheid qua leeftijd van de eerste stapjes, de eerste geluidjes, woordjes en al datgene meer om überhaupt trots op te kunnen zijn.

De trotse opa en oma die opscheppen over hun kleinkind, de letterlijke tekst … “zo dat is een bijdehandje hoor”.
Dat doet vermoeden dat er een enorme lichting briljante kids op komst zijn echter laten de basisschoolresultaten icm de media helaas een ander beeld zien.

Het lijkt veelal een soort automatisme onder ouders, opa’s en oma’s.
Prima om trots te zijn maar ook afgelopen vakantie met een leuke kleine Belgse knul gesproken.
Enorm bijdehand voor zijn leeftijd ;-) maar van een duidelijke en uitgesproken mening dat hij wel met mijn vriend mee kon van de zwarte piste want hij was al ‘ster 2’.

Ik wist overigens helemaal niets van de sterrenindeling. ;-) maar wel dat hij nog niet van de zwarte piste af kon.
Alleen dat al heeft iets aandoenlijks. Een kind krijgt al snel mee de ‘magie en het ontzag’ van de zwarte piste. Tsja vele kids en grote kids willen altijd net datgene doen wat of niet mag, spannend is en al datgene meer.
Of je bent risico avers en denkt mij niet gezien, te gevaarlijk.

Leuk puntje, zou je wel je kind van een zwarte piste laten gaan? Wellicht denk je al snel, nee dat is te gevaarlijk.
Maar met een waarschuwing van Rogier over extreme koude dan wel hier neerzetten, die kou: onze kids géén probleem. (het heeft iets ‘opschepperigs’ in zich)

De strekking van het topic destijds was de waarschuwing dat onderkoeling langzaam gaat en vooral bij kids gevaarlijk kan zijn. Wel een duur kinderzitje nemen i.v.m. de veiligheid om vervolgens wel de kleine met een extra laagje de berg op te sturen wat de beweegredenen ook zijn. ;-) ‘ze zijn het gewend’ lijkt mij voor een Nederlands stel niet een gebruikelijk argument.

Maar goed, lekker genieten van de wintersport wat een ieders beweegredenen ook is of zijn.
De TS heeft een vakantie zelf gevonden en heeft legio tips, meningen etc gekregen.

Win-situatie en een leuk vooruitzicht!
Veel voorpret gewenst.

Tevens verbaasd over de kritiek op de auto’s. Op Autoweek staat een autovergelijker waarbij je auto’s naast elkaar kan vergelijke met vele maten, uitrustingsniveaus etc. Zoals binnenmaten, bagagematen en breedtes van de achterbank, stoellengtes etc. het is net of men vergeten is proef te rijden. ;-)

@Eliza, volgens mij was de ietwat opmerkelijke reactie gericht aan mij. :-)
De clue is vaak lees nogmaals wat er staat in plaats van in een emotie te reageren.

Je voelt je kennelijk aangesproken? Of jij de enige was die de kids heeft blootgesteld aan -20 de afgelopen krokusperiode?

Ik gaf aan dat wij vaak last-minute boeken om hierop te kunnen anticiperen en ik heb natuurlijk begrip dat als je met een grote groep reist, afhankelijk bent van de vakantie periodes vroegtijdig boeken vaak een must is.

De TS vroeg om een betaalbare optie, leuk dat hij nu is gevonden en opmerkelijk dat Neckermann eigenlijk zichzelf buitenspel heeft gezet (leugentje) en daarnaast het hotel kennelijk ook nog eens onder de prijs duikt. Wij hebben vele malen gebeld met de voor ons interessante acco’s maar blijken nooit aan de goedkope tarieven te komen (veelal goedkope skipassen) via de reisorganisaties inkoopvoordeel dan is rechtstreeks boeken vaak duurder.

Maar goed een ieder heeft zo zijn eisenpakket.
Ik lees net iets over ‘de verschrikkelijke autoreis en dus de trein verkiest’.
Voor mijzelf nooit de trein om tal van redenen die hier door menig forumlid uitvoerig is benoemd.

Er was ook iemand die de kosten van de autotrein in een topic heeft beschreven.
Daarvan stelde ik destijds ook, enorm kostbaar.

Maar om terug te komen op mijn eerdere post, ik had het over de papa’s en mama’s in onze omgeving en de waarnemingen op de vele pistes.
Men wilt veelal zijn of haar kind tot een soort olympisch iets maken.

Hoeveel moeders kennen wij allen die zelf trots zijn op de snelheid qua leeftijd van de eerste stapjes, de eerste geluidjes, woordjes en al datgene meer om überhaupt trots op te kunnen zijn.

De trotse opa en oma die opscheppen over hun kleinkind, de letterlijke tekst … “zo dat is een bijdehandje hoor”.
Dat doet vermoeden dat er een enorme lichting briljante kids op komst zijn echter laten de basisschoolresultaten icm de media helaas een ander beeld zien.

Het lijkt veelal een soort automatisme onder ouders, opa’s en oma’s.
Prima om trots te zijn maar ook afgelopen vakantie met een leuke kleine Belgse knul gesproken.
Enorm bijdehand voor zijn leeftijd ;-) maar van een duidelijke en uitgesproken mening dat hij wel met mijn vriend mee kon van de zwarte piste want hij was al ‘ster 2’.

Ik wist overigens helemaal niets van de sterrenindeling. ;-) maar wel dat hij nog niet van de zwarte piste af kon.
Alleen dat al heeft iets aandoenlijks. Een kind krijgt al snel mee de ‘magie en het ontzag’ van de zwarte piste. Tsja vele kids en grote kids willen altijd net datgene doen wat of niet mag, spannend is en al datgene meer.
Of je bent risico avers en denkt mij niet gezien, te gevaarlijk.

Leuk puntje, zou je wel je kind van een zwarte piste laten gaan? Wellicht denk je al snel, nee dat is te gevaarlijk.
Maar met een waarschuwing van Rogier over extreme koude dan wel hier neerzetten, die kou: onze kids géén probleem. (het heeft iets ‘opschepperigs’ in zich)

De strekking van het topic destijds was de waarschuwing dat onderkoeling langzaam gaat en vooral bij kids gevaarlijk kan zijn. Wel een duur kinderzitje nemen i.v.m. de veiligheid om vervolgens wel de kleine met een extra laagje de berg op te sturen wat de beweegredenen ook zijn. ;-) ‘ze zijn het gewend’ lijkt mij voor een Nederlands stel niet een gebruikelijk argument.

Maar goed, lekker genieten van de wintersport wat een ieders beweegredenen ook is of zijn.
De TS heeft een vakantie zelf gevonden en heeft legio tips, meningen etc gekregen.

Win-situatie en een leuk vooruitzicht!
Veel voorpret gewenst.

Mirel020 op 13 apr 2018 21:03

Ik voelde mij aangesproken omdat ik gequot werd.
Maar prima verder hoor (zonder emoties) ieder zn mening.
Dat jij t als opschepperig opvat dat ik mijn ervaring deel over de -20 week, geen probleem. Gelukkig was ik er zelf bij die week en heb ik niks van mn kinderen gehoord over de kou.

@Eliza Prettig dat je niks hebt vernomen van de kinderen.

null

Vriend klaagde niet, ik bleef thuis. De druppels en gezichten op de achtergrond spreken voor zich lijkt mij.
Heb niemand horen klagen ik zat lekker aan een goed boek.
null

De rode lampjes hadden voor mij genoeg reden om te denken dat ik de betere keuze had gemaakt.

Ieder zo zijn ding maar de druppels doen vermoeden dat het niet de meest ideale condities waren.
Ik was er niet bij mijn vriend dus wel en wij weten ook wat -20 is van vele eerdere tripjes.

null

null

Ik hoop voor jullie dat het ietsjes warmer is qua temperaturen tegen die tijd.
Alhoewel het voor jullie weinig lijkt uit te maken.

@Eliza Prettig dat je niks hebt vernomen van de kinderen.

null

Vriend klaagde niet, ik bleef thuis. De druppels en gezichten op de achtergrond spreken voor zich lijkt mij.
Heb niemand horen klagen ik zat lekker aan een goed boek.
null

De rode lampjes hadden voor mij genoeg reden om te denken dat ik de betere keuze had gemaakt.

Ieder zo zijn ding maar de druppels doen vermoeden dat het niet de meest ideale condities waren.
Ik was er niet bij mijn vriend dus wel en wij weten ook wat -20 is van vele eerdere tripjes.

null

null

Ik hoop voor jullie dat het ietsjes warmer is qua temperaturen tegen die tijd.
Alhoewel het voor jullie weinig lijkt uit te maken.

Mirel020 op 13 apr 2018 21:53

Tjonge jonge zeg… wat kan jij er over door blijven gaan.
Ik neem niet meer de moeite om mij te verantwoorden tegenover jou. k Ga zeker geen foto’s posten van mijn kinderen om
mijn ervaring te bekrachtigen.
Heel jammer dit.

Ik verbaas me in dit topic vooral erover dat iemand zonder kinderen blijkbaar zoveel over dit onderwerp denkt te weten…

Ow, wij hebben zelf trouwens 3 kinderen, van jongs af aan gaan ze al mee (ja, ook in de -20 week). Wij gaan met meerdere gezinnen, tot ieders tevredenheid!

@astridg we hebben geen ski’s of skischoenen. Huren alles ter plekke. En we zijn gewend slim te pakken. We worden met auto bij trein gedropt en bij eindstation is het nog 350m naar hotel. Moet kunnen…?

Bedankt voor je fijne privé reactie
Mirel020

Hoi Eliza,

Het feit dat je wederom reageert in een emotie doet niets bij je vermoeden?
Welke ouder is er nu prat op dat hij of zij gaat skiën met -20?

Er wordt een apart topic over geopend met een waarschuwing.
Dan reageer jij dat jouw kids of de kids uit jouw reisgezelschap geen bezwaar maakten.

Je spot er zelfs mee dat wellicht volgend jaar.

Ik ben van mening dat zo’n reactie pas über sneu is.
Stukje inzicht wilde ik je toch nog even meegeven.

Er gaan niet veel mensen doorgaans skiën in condities van erger dan -20 anders zouden er geen waarschuwingen zijn. Maar ik ben blij dat je kennelijk super kids hebt of deel uitmaken van je/jullie reisgezelschap.

Wat enorm fijn.

Fijn weekend!

*bericht bewerkt door Eliza op 13 apr 2018 22:39

@dede dat vindt ik ook, @Mirel21 laat iedereen in zijn waarde en doe geen aannames waarvan je er zelf niet bij bent geweest.
Laat ik je zo vertellen ik ben een trotse moeder en oma van vier kleinkinderen. Ook die waren in de koude krokusweek in Oostenrijk op vakantie, dan ga je in dat weekje geen drie of vier dagen binnen zitten, dat willen de kleinkids ook niet ;)
Je neemt je voorzorgsmaatregelen en kleed ze extra warm aan met binnenhandschoenen thermo etc. Het is helemaal niet om daar over te poggen.
Met de skiklas nemen ze een extra pauze met warme choco. Ook mijn kleinkinderen hebben het niet koud gehad, het zonnetje scheen daarbij ook nog.
Dus of je nu in februari of maart gaat met kleine kinderen maakt niets uit, ga lekker buiten de krokus als dat kan, voor het weer hoef je dat niet te laten.
En @Loc heel veel plezier met je kids op wintersport een sportieve vakantie voor het hele gezin.
Misschien ga ik wel met pensioen en vlgd jaar verhuren met oppas :D

null

Dienten Die Alte schule

Volgens mij heb ik nog 1 vraag open staan waar nog niemand antwoord heeft gegeven (maar kan zijn dat ik er overheen kijk, tis veel inmiddels): stel dat we tóch met de auto gaan: wanneer is er dan kans op file? Élke vrijdag in de winter, of een aantal specifieke…? Anybody? :)

@loc daar zijn zoveel topics over geschreven en zoveel lichten op geschenen.

Je kan alles willen uitdenken maar soms gebeuren er helaas onverwachte ongelukken en dan sta je vast.
Weersvoorspellingen, het kan tegen zitten op de geplande dag van vertrek.

Bekende ellende is als er in de media wordt gesproken over zwarte zaterdag, jawel de papa’s en mama’s die veelal met kroost zonder gebroken nachten wensen te vertrekken na de koffie en niemand is ontregeld ;-)

Lekker op zaterdagochtend rijden als iedereen naar het toilet is geweest, een uitgebreid ontbijt heeft gehad etc. Bijna altijd vragen om ellende.

Voordeel van in het weekend reizen is geen spits voor wat betreft werkverkeer, dus doorgaans rustiger op de zondag veelal geen vrachtverkeer. Ze zeggen weleens voor vertrek ‘ff route checken’. Als de reis bijvoorbeeld langs de Arena loopt via de A2 en een belangrijke wedstrijd of popconcert is gepland, dan kan je daar dus iets verwachten van file.

Wij herkennen allemaal de vrijdagmiddag spits en tegenwoordig lijkt die rond 15:00uur al aardig los te barsten.

Factoren die meewegen voor je eigen situatie is, waar in NL/BE kom je vandaan.
Welke grote plaatsen dien je langs te gaan etc en wanneer staat daar doorgaans file.

Wij rijden veel in de nacht en dan is het eigenlijk nooit ellendig. Maar tsja een ongeluk, een wegafsluiting het kan soms roet in het eten gooien. De afgelopen terugreis was tamelijk nieuw voor ons. Vond plaats in de ochtend afgelopen zaterdag.

Vertrek 05:15uur en tsja met kindjes kan ik mij voorstellen dat dat niet ideaal is (de Belgen waarmee wij kennis hebben gemaakt 2 kids vertrokken een kwartiertje voor ons dus het kan prima).
Wij gaan dus niet naar beneden rijden als de regel geldt, acco voor 10:00 of 12:00uur verlaten.
Dan rijd je doorgaans in colonne naar beneden en dan is het hele wintersportgebied (75% van de Wintersportgangers) terug aan het rijden, de bekende wisseldag en merk je eenmaal beneden op de doorgaande wegen dat het aardig druk is.

Wij kiezen dus voor de meute uit of juist erachter aan. Halen op de vrijdag in de avond en nacht altijd alle tourbussen in van de grote en bekende reisorganisaties.

Beelden van afgelopen zaterdag:

Onderweg kan het al dichtbij verkeren, de reis van mijn vriend verliep soms heen en terug ook niet altijd even vrolijk.


De nacht doorrijden is echt niet voor iedereen weggelegd en tsja als je daar tegen kan is het een voordeel. Het verkeer valt echt te verwaarlozen. Soms kom je eigenlijk niemand tegen op de tolwegen die met je mee reizen in Frankrijk.

Vertrek om 21:30uur vanuit het midden van Nederland aankomst rond 08:00uur in de gebieden L3V, Paradiski etc. Dan moet je overigens echt wel doorrijden.

Dit jaar duurde het ongeveer 11uurtjes er moet natuurlijk ook wel een afstand worden overbrugd van in ons geval rond de 1150km worden gereden en soms is de bergpas wel erg besneeuwd.
Leuk al die pk’s maar er wordt doorgaans niet met 80km/u de bergpas op of afgereden :-)

Kort en krachtig: wij rijden vaak op de vrijdag na de spits en rijden de nacht door.
De volgende dag direct de eerste lift omhoog. (tsja met kids wellicht lastig)

Skiën nog op de vrijdag en gaan na het eten wederom de nacht rijden en als het mooie condities zijn doen wij dat de zaterdagavond en skiën wij dus 8 dagen ipv 7. Als je niet van rijden houdt kan je de rit ook opsplitsen en een ergens blijven slapen. Ook hier op het forum legio overnachtingshotels (vaak voor hele schappelijke bedragen laten wij zeggen vanaf €49,–)

Maar op de vrijdagochtend rijden dan kan het natuurlijk zijn dat je bij de bekende knelpunten op je route de weg deelt met vele forenzen naast het vakantieverkeer.

Plaats een reactie