Weermodel blijft deze zomer in de lucht

Ga je deze zomer op vakantie naar de Alpen? Dan kun je ons weermodel gewoon blijven volgen op https://www.wintersport.nl/weersneeuw/sneeuwverwachting…. In tegenstelling tot voorgaande jaren lopen de updates namelijk deze zomer door (het voordeel van een weermodel in eigen beheer ;-)). De sneeuwverwachtingskaart toont ook regen dus deze is prima bruikbaar.

Belangrijke opmerking: 's Zomers is de neerslag in de Alpen vaak buiig van karakter. Daar hangen andere processen mee samen dan in de winter. Zo zijn deze buien veel lokaler, ontstaan ze vaak in de loop van de middag en is de precieze locatie waar het regent van tevoren nauwelijks te berekenen. Dat is iets waar alle modellen en apps mee te kampen hebben. Houd daar dus rekening mee bij de interpretatie.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Leuk Roel! Komt altijd van pas, ook zoals de zon uurtjes en de bewolkingskaarten.

Komt er ook een weerpraatje :)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Komt er ook een weerpraatje :)

havana op 22 mei 2018 18:38

Eens! Ik kijk dagelijks toch stiekem nog of er wat te lezen valt :)

Komt er ook een weerpraatje :)

havana op 22 mei 2018 18:38

Eens! Ik kijk dagelijks toch stiekem nog of er wat te lezen valt :)

jarinvergeer op 23 mei 2018 10:29

Jullie zijn niet de eersten die dit vragen dus ik heb er al ff over nagedacht. Ik wil hier wel iets mee doen. Deze zomer zal ik eens per week een berichtje schrijven voor de Alpen, soms met een doorkijk naar de Benelux. Wie mij op Twitter volgt https://twitter.com/WeermanRoel zal zien dat ik hier ook op aansla. Zeker met zo’n explosief weer ;-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Leuk! Ook voor de fietsers onder ons die die kant op trekken voor cyclo’s absoluut een pro.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Roel heb je al zandzakken nodig gehad met die onweersbuien daar in Limburg?

Born to Ride

@Matthias123 nee het ergste is hier voorbij getrokken. Ik gun niemand water- of modderoverlast maar stiekem hoop ik dat het morgen flink losgaat. Dan zijn de kansen weer goed. Na een sneeuwstorm staat een zware onweersbui toch op nummer 2 ;-).

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Matthias123 nee het ergste is hier voorbij getrokken. Ik gun niemand water- of modderoverlast maar stiekem hoop ik dat het morgen flink losgaat. Dan zijn de kansen weer goed. Na een sneeuwstorm staat een zware onweersbui toch op nummer 2 ;-).

Roel op 23 mei 2018 12:53

Niets zo mooi als een zware onweersbui boven zee.

Born to Ride

Niets zo mooi als een zware onweersbui boven andermans hoofd… ;)

Mr. Slow

zalig die temperaturen voor de volgende dagen ,Noordzee kan eindelijk beginnen opwarmen ,15 gr , voor de Alpen minder ,vorstgrens naar 3500 m

Voor de fun nog een fotootje van de Presena Gletscher afgelopen week. Lekker breed geprepareerd voor die 40 skiërs! :-)

null

https://www.facebook.com/valledaostanelcuore/videos/17903006…
hoelang blijven die sneeuwmuren overeind, zalig toch

@Matthias123 nee het ergste is hier voorbij getrokken. Ik gun niemand water- of modderoverlast maar stiekem hoop ik dat het morgen flink losgaat. Dan zijn de kansen weer goed. Na een sneeuwstorm staat een zware onweersbui toch op nummer 2 ;-).

Roel op 23 mei 2018 12:53

Zo’n tornado als bij Venlo over de grens…smullen, maar het zal je huis maar raken. Als ik hem op een veilige afstand door een veld mag zien trekken is mijn dag wel goed!

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki precies. Ik ben hier enkele dagen later gaan kijken (slechts 20 km verderop). Het was ronduit indrukwekkend, overal hoorde je kettingzagen en veel wegen waren nog afgesloten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De definitie van een ramptoerist @Roel ;)

Mooie foto trouwens @leo2. Hopelijk ski ik daar ook een dag of twee rond komende winter!

Mr. Slow

Moet lukken tegen 25 juni, als je weer meehelpt op de col de l’iseran

null

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 24 mei 2018 14:00

Le col de la Croix de Fer

null

Leuk Roel! Bestemming dus aangepast.

Grimsel pas

null

null

Prachtige foto’s!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Roel je hebt trouwens wel mazzel he om als weerman in Limburg te wonen. Als er 1 regio in Nederland is waar het voor de doorsnee Nederlander vaak echt kutweer is en dus voor een weerman interessant weer is het Limburg wel.

Born to Ride

@Matthias123 kutweer? Dit is ook de warmste regio van de Benelux. Dit jaar is Limburg inderdaad heel interessant qua onweer en heftige verschijnselen. Gisteren nog van dichtbij meegemaakt bij het Hijgend Hert in Vijlen. Ik was aan het wandelen bij 28 graden terwijl een half uur later de kachels onder de parasol aangingen bij stortregen. Prachtig! :-)

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Matthias123 kutweer? Dit is ook de warmste regio van de Benelux. Dit jaar is Limburg inderdaad heel interessant qua onweer en heftige verschijnselen. Gisteren nog van dichtbij meegemaakt bij het Hijgend Hert in Vijlen. Ik was aan het wandelen bij 28 graden terwijl een half uur later de kachels onder de parasol aangingen bij stortregen. Prachtig! :-)

null

Roel op 28 mei 2018 09:03

Het is toch niet alleen dit jaar? Het echte zware noodweer in Nederland is volgens mij bijna altijd in die regio. Het hijgend hert is trouwens wel een heerlijke plek voor een goed koud hertje na een lekkere wandeling. Hier op Walcheren is het enige wat echt extreem kan zijn de wind op een mooie stormdag in de winter. 25km verderop op Beveland en in Zeeuws Vlaanderen kan het trouwens wel flink losgaan met extreme regen en onweersbuien (gisteravond lokaal ook weer 50mm)

Born to Ride

Het is toch niet alleen dit jaar? Het echte zware noodweer in Nederland is volgens mij bijna altijd in die regio. Het hijgend hert is trouwens wel een heerlijke plek voor een goed koud hertje na een lekkere wandeling.

Matthias123 op 28 mei 2018 09:12

Het is echt niet ieder jaar raak hier (helaas). De meeste onweersdagen vind je gemiddeld in een strook van West-Brabant naar Utrecht. Wel kunnen de bijverschijnselen in Limburg heftiger zijn doordat de temperatuur een paar graden hoger ligt. Hier een kaartje van Europa waar de meeste onweersdagen voorkomen (bron: KNMI):

null
't Hijgend Hert is inderdaad een heerlijke tussenstop: Vijlenerbosbier én uitzicht op de skihal van Landgraaf.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Timmelsjoch hochalpenstrasse is terug open , wat een sneeuwmassa , denk tegen winterseizoen ligt het er nog

null

@Pieter230976 Dat is verre van zeker. Deze sneeuw smelt echt ontzettend snel weg… En tot september begin oktober dooit het alleen maar…

Click. Click. Peace

@Pieter230976 Dat is verre van zeker. Deze sneeuw smelt echt ontzettend snel weg… En tot september begin oktober dooit het alleen maar…

Rogier op 28 mei 2018 15:57

Ik kan hopen , maar denk dat je gelijk hebt , als ik de temperaturen volg blijft de vorstgrens de hele tijd hoog , mss ook normaal voor nu

TOP!

Piste riderrrrr

@Roel je kan je lol weer op als ik buienradar zo bekijk ;) misschien krijgt Limburg niet de meeste onweersbuien, maar naar mijn idee zijn ze daar altijd wel een stuk extremer dan in de rest van Nederland.

Born to Ride

Plaats een reactie