Gebruik van meerdere diamantvijlen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag; ik lees, zie dat veel mensen hun skies slijpen met meerdere diamant vijlen. Van bv grof (200), maar middel (600) dan naar fijn (800/1200). Ik gebruik zelf altijd eerst een fijne vijl (racing vijl) en gebruik dan maar 1 diamant vijl (600) om het af te maken.

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is om met meerdere diamant vijlen je kanten scherp te krijgen. Het lijkt mij een beetje een overkill ;-) Maar ik laat mij graag overtuigen door goede uitleg/agrumenten

Dank jullie.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik gebruik er meestal maar 1 (de rode, 600 is dat volgens mij). Een vijl om een nieuwe hoek mee te zetten gebruik ik eigenlijk maar zelden. Mijn ervaring is: als je met de diamantvijl de boel goed bijhoudt (en dan bedoel ik echt per 2 à 3 indoor-skisessies of in de bergen dagelijks), hoef je die nieuwe hoek bijna nooit te zetten.

Maar ik ben zeker geen onderhoudsgoeroe. @RFKANGOO weet hier veel meer vanaf.

@GiGi; klopt dat is ook mijn ervaring. Dank je voor je antwoord. Ik hoor graag ook hoe anderen dit doen.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik heb middel en fijn maar gebruik alleen middel. Voor mijn eigen ski’s, die ik heel vaak doe, is dat voldoende. Andere ski’s (die ik krijg na een week skien) gaan nog wel met een normale vijl.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Grof gebruik je naar mijn idee om de kant zo snel mogelijk weer op scherpte te krijgen. Meestal vijl ik eerst even licht met een normale vijl om de kant over de gehele lengte scherp te krijgen en beschadigingen er af zijn. Om af te werken polijst ik eerst met grof en dan met een fijne diamantvijl. Het schijnt dat het afwerken met een fijne vijl de kanten langer scherp houdt.

@Mattie dank je voor je reactie.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Bij het schuren van meubels ga je ook van grof naar fijn schuurpapier om snel een zo mooi (lees : glad) mogelijk resultaat te krijgen.

*bericht bewerkt door Denktank op 27 jun 2018 07:46

Paul

@Denktank, dat klopt. Dank je voor je antwoord.
Ik vraag mij af tot hoever je moet gaan (als gewone recreant skier). Ik ben een voorstander van goed onderhoud en ik vind het heerlijk dat mijn kanten scherp zijn.
Ik geloof dat ik genoeg gehoord heb. Dank jullie voor je antwoorden ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Plaats een reactie