Lees dit voordat je hier om ski-advies vraagt

Je wil een paar ski’s kopen en je vraagt op dit forum om advies. Waarschijnlijk doe je dat omdat je door de bomen het bos niet meer ziet of omdat je tegenstrijdige aanbiedingen en adviezen hebt gekregen. Het is dan belangrijk om eerst te benoemen wat de ski die je wil goed moet kunnen. Dat heeft vooral te maken met wie jij als skiër bent en welke voorkeuren je hebt. Want er zijn heel grote verschillen tussen ski’s. Tussen wat ze goed en minder goed kunnen, maar ook in het karakter van die ski’s. Hoewel het ongetwijfeld zo is dat een goede skiër op elke ski wel beneden komt, kan je toch echt wel stellen dat ie dat op de ene ski liever doet dan op de andere. En als je een paar honderd euro gaat uitgeven aan een paar latten, dan wil je dat het zo goed mogelijk past bij wat je wil.

Basisinformatie en niveau
Degene die je advies geeft heeft dan dus wel wat informatie nodig. Je lengte, gewicht en geslacht zijn de makkelijke zaken. Noem die in ieder geval wel; dat zijn toch belangrijke gegevens. Het maakt behoorlijk wat uit of je een suggestie doet aan iemand die petite en licht is, of juist aan een zwaargewicht. Maar met alleen deze zaken kom je er niet. Ook je niveau, voorkeuren en stijl zijn goed om te benoemen.
En hier wordt het lastiger, bij een indicatie van je niveau. ‘Ik kom overal wel af’ is dan niet echt afdoende. Het aantal jaren dat je skiet zegt ook niet heel veel, vind ik. Er zijn een paar topics over skiniveau en er zijn een paar lijstjes die je – puur ter referentie – kan gebruiken. Dit is een van de laatste versies:

Niveau 1: eerste keer
Niveau 2: maakt ploegbochten naar beide kanten op glooiend terrein
Niveau 3: maakt aaneengesloten ploegbochten op glooiend terrein – snelheidscontrole begint te komen, ook eerste parallelle bochten
Niveau 4: skiet op blauwe pistes, voornamelijk parallel, maar bij het begin of einde van de bocht nog soms in ploeg – voorzichtig op wat steilere of ijzige blauwe pistes
Niveau 5: skiet zekerder op blauwe pistes, parallel en probeert af en toe wat meer te carven. Rode pistes of lastige omstandigheden (buckels, slush, verse sneeuw) zijn nog eng
Niveau 6: maakt parallelle bochten op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om zwarte pistes, buckels of buiten de piste met voldoende techniek te kunnen skiën
Niveau 7: skiet blauw en rood goed en op flink tempo; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, buckels en in het terrein en in alle condities (goede recreanten, beginnende leraren)
Niveau 8: skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verbetering mogelijk (hoger niveau leraren, recreanten met veel wedstrijdervaring)
Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels (opleiders, coaches, professionele skiërs)
Niveau 10: skiet technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen (worldcupskiërs, demoskiërs op het hoogste niveau, atleten)

Je zal waarschijnlijk niet perfect in een beschrijving passen. Bij twijfel tussen twee niveaus, kies de laagste van de twee. Persoonlijk denk ik dat het aanschaffen van eigen ski’s pas vanaf niveau 5 echt toegevoegde waarde heeft. De leercurve daarvoor is zo steil, dat je latten blijft vervangen. Of je hebt nog geen voorkeuren die behoorlijk bepalend kunnen zijn voor de ski die je kiest.

Terrein en tempo
Wat een ski goed moet kunnen is erg belangrijk. Een ski die gemaakt is voor diepe verse sneeuw skiet heel anders dan een ski die gemaakt is voor strakke, bijna ijzige pistes. Er zijn tegenwoordig ook ski’s die veel verschillende condities goed aankunnen. Maar je moet wel kunnen aangeven in welke omstandigheden je de te kiezen ski vooral gaat gebruiken. Hier zijn wat suggesties voor zinnige omschrijvingen in dat opzicht:

Uitsluitend op de geprepareerde piste: harde sneeuw en strakke pistes
In alle condities, maar wel altijd óp de piste: dus ook bij sneeuwval, slush, buckels
Zowel op als buiten de piste: geef dan in percentage aan hoe veel procent op en hoe veel procent naast de piste
Uitsluitend naast de piste: in dit geval zou ik vooral ook op WePowder.nl advies inwinnen

Hoe hoger je tempo, des te meer je vraagt van je ski in termen van stabiliteit en zekerheid. Daarom is het ook van belang om aan te geven hoe snel je skiet. Vooral als je er zowel erg snel als erg langzaam op wil kunnen skiën, is dit een belangrijk gegeven. Er zijn niet zo veel ski’s die op hoog tempo de stabiliteit geven die je ervan vraagt en die op laag tempo niet heel veel kracht kosten om normaal te skiën. Dit kan dus best bepalend zijn, of op zijn minst als consequentie hebben dat je in een paar gevallen wat harder moet werken. Een manier om aan te geven hoe snel je skiet, is bijvoorbeeld:

Langzaam: ik word meer ingehaald dan dat ik anderen inhaal
Snel: ik haal meer mensen in dan dat ik zelf word ingehaald
Gemiddeld: geen van beiden of beiden even vaak

Stijl
Je skistijl kan zeer bepalend zijn voor de eigenschappen die je in een ski zoekt. In de eerste plaats is er de bochtgrootte. Als je houdt van korte gesneden bochten op hoge frequentie, dan heb je andere eigenschappen van een ski nodig dan wanneer je bijvoorbeeld houdt van luie grote bochten die weinig energie kosten. Dus of je vooral korte of lange bochten skiet is belangrijk, maar ook of die per se gesneden moeten zijn of dat je meer bent van vooral geslipte bochten.
Tot slot is er je stijl, eigenlijk je benadering van het skiën. Dat kan heel sportief en actief zijn, speels en lichtvoetig of misschien lui en cruisend. Dit staat overigens los van je niveau, tempo, postuur of het terrein waarop je skiet. Alle combinaties zijn mogelijk. En voor elke combinatie is wel een aantal goede suggesties te geven.

Hoe meer informatie je kan geven, hoe preciezer de suggesties kunnen aansluiten bij de ski die je zoekt. En beschouw die suggesties ook niet als meer dan dat: suggesties. Als je zeker wil weten of dat ook de ski is die je zoekt, zal je hem echt eerst zelf moeten skiën. Natuurlijk zijn er talloze reviews te vinden (online, in bladen), maar bedenk dan wel dat degene die dat heeft opgeschreven misschien wel een heel ander niveau en voorkeuren zou kunnen hebben dan jijzelf.

Beste,

Graag wat advies voor aankoop nieuwe ski’s:

47 jarige man, 1 m 83, 90kg, 25 jaar ski-ervaring, niveau-6, gemiddelde snelheid (met de jaren wat voorzichtiger en onzekerder op drukke pistes geworden), stijl is wat lui en vooral cruisend.

Alvast bedankt voor het advies!

Steven

@GiGi is al die verschillende topics zat :P

Freeride = Life

@GiGi is al die verschillende topics zat :P

Arnie777 op 22 okt 2018 20:08

Nou meer het constant naar dezelfde dingen moeten vragen…
@StevieP71 De Fischer Progressor F19 in 182 zou ik eens bekijken, of de Dynastar Speedzone 12 TI in dezelfde lengte.

Beste

Ik zou graag wat advies willen voor de aankoop van nieuwe ski's.

Ik ben een man van 1m78 en weeg rond de 62kg, ik zie mezelf bij niveau 7 en ski zowel op als buiten de piste: 70% (op) en 30% (buiten). Ik ski aan een gemiddelde snelheid en ik ski vooral korte geslipte bochten, maar ik ga binnenkort een skimonitor worden dus ik heb een ski nodig die wat van alles kan, dus ook carven,… Mijn skistijl is zowel sportief als speels als lichtvoetig. Mijn budget is tussen de €300 en €600.

Alvast bedankt!
TG

*bericht bewerkt door TG op 18 mei 2019 14:47

@TG voor technisch skiën wat je als monitor moet gaan doen zou ik geen allmountainski nemen. Dus voor dat deel off-piste zou ik een aparte ski aanhouden of wat huren als de condities ernaar zijn.
Als technische ski zijn er veel opties. De racemodellen can de verschillende merken kinnen goed, maar zijn denk ik wat overkill voor het merendeel van de dagen als je met beginners op pad bent. Iets daarvan afgeleid is wel een optie. De Nordica Dobermann Spitfire Pro bijvoorbeeld, de Blizzard Firebird TI of Competition, de Salomon S/Max 12… allemaal prachtige allround pisteski’s waar je perfect en relaxt les op kan geven en die je ook in je vrije uren flink op de staart kan trappen. De Salomon en de Nordica zijn het meest allround van deze modellen; de Blizzards zijn wat meer precieze carvers dan slippers.
Qua lengte zou ik kijken tussen 170 en 175.

@GiGi in de namiddag liggen de pistes er (bijna) altijd hobbelig bij met veel losse-/ papsneeuw… ga ik hier met een pisteski niet te veel last van ondervinden?

Als je goede techniek hebt - en als je skileraar bent verwacht ik die gek genoeg wel - is dat geen probleem.

@GiGi Dank voor dit mooie topic! Komend wintersportseizoen ga ik 4 maanden in Oostenrijk werken, en voor die periode ben ik op zoek naar ski’s waar ik erg veel plezier aan ga beleven. Kun je mij adviseren welke ski’s goed passen bij mijn kenmerken? Hierbij wat info over de type skiër die ik ben:

Geslacht: man
Lengte: 173cm
Gewicht: 65kg
Niveau: 6
Terrein en tempo: in alle condities, maar wel altijd op de piste, snelle skiër
Stijl: gesneden korte bochten, sportief en actief

Ik ben op zoek naar een ski waar ik gemakkelijk korte bochten mee kan maken, en die vrij stabiel is op hoge snelheid.

Alvast bedankt voor je advies.

Rudie

Ha @RudieRuudster wat voor werk ga je doen? Dit ivm de te verwachten pistencondities. Zelf werk ik als chalet-host, en kom ik altijd iets later op de piste. Corduroy is dus een zeldzaamheid. Iets om rekening mee te houden. Zo bleek ik mijn consumentenracers te weinig te kunnen benutten en ben ik weer overgestapt naar iets vergevingsgezindere types.

*bericht bewerkt door Bennie op 26 aug 2019 14:15

Ha @Bennie! Ik ga ook aan de slag als chalet-host, dus ik verwacht inderdaad vanaf circa 11:00 op de latten te staan tot een uur of 14:00/15:00. Inderdaad goed om hier ook rekening mee te houden bij de zoektocht naar ski’s. Zelf nog niet aan gedacht! Ga je komend seizoen ook weer aan de slag als chalet-host? Heb jij nog tips voor mijn zoektocht naar geschikte ski’s?

Mooi topic! Ik hoop dat je mij kan helpen bij het vinden van nieuwe ski's.
Wat info over mij:
Man, 195cm 88kg
Voorheen zat ik op 7, nu zit ik op 5 (lang niet geskied) ik denk echter dat ik snel weer op de 7 zit
Redelijk snelle skiër, vooral op de piste maar soms pak ik een stukje erbuiten mee. Mijn stijl is vooral lichtvoetig. Budget ligt rond de 400 euro.
Ik hoop dat je iets voor mij weet.
Alvast bedankt!

Ik zag hier op het forum een paar Blizzard rc ti 178cm aangeboden, denk je dat dat iets voor mij is?

*bericht bewerkt door Luc2411 op 28 aug 2019 15:42

Mssn handig om voor specifiek ski advies ff een apart topic te openen 😉 of als je het niet erg vindt om voor advies wat te betalen: formulier van Gigi invullen op zijn site👍

Vraag

*bericht bewerkt door MP op 28 dec 2019 08:47

@MartineRoosendaal Lees de reactie boven die van jou!

When life gets too complicated.... SKI

Zou eerder neigen naar het advies van de leraar. S9 is gewoon een volwassenen slalomlat. Niet ideaal als ze poeder wil skiën en op de piste vermoedelijk een tandje te stevig voor een meisje van 11. Denk dat niveau 7-8 wat aan de optimistische kant is op die leeftijd, tenzij ze een serieus getraind natuurtalent is ;)

Zit niet meer zo in de kinderskis, maar onze dochter had op leeftijd veel lol van een Scott rooks, was in 162 leverbaar meen ik. Hebben wellicht een opvolger ook.

Was deze: https://www.freeride.com/gear/skis/scott-rook.html

*bericht bewerkt door evr66 op 28 dec 2019 08:54

Edwin van Riel

Dankjewel voor je reactie👍

*bericht bewerkt door MP op 28 dec 2019 09:13

Wellicht zit hier ook iets bij, als je even focussed op geschikt voor wat lichtere skiërs. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481263/uitslag-ski…

Edwin van Riel

Plaats een reactie