Opvouwbare ski

Voor het leger ontworpen en nu op de markt gebracht voor bergsporters die moeilijke beklimmingen doen met de ski’s op de rug, de Ibex Tactix, een opvouwbare toerski. Totaal onnodig en ongeschikt voor echt piste skiën, maar een wel heel bijzondere ski, dus ik vond het het moeite van het noemen waard. Met een G3 Ion binding, harscheisen (ski-crampons) en stijgvellen samen kost deze ski 1500 euro wat alles bij elkaar niet eens echt duur is.

null

Click. Click. Peace

Op de ISPO twee jaar geleden presenteerde Elan ook al zoiets.

null
null

EDIT: Ik zie nu dat de Ibex die van Elan is hahaha. Maar nu hebben ze hem dus ook echt op de markt gebracht. Toen op de ISPO was het nog een concept-product denk ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 jun 2018 09:14

Lijkt me een mooie om eens te testen. Ben benieuwd wat de voor- en nadelen zijn.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

EDIT: Ik zie nu dat de Ibex die van Elan is hahaha. Maar nu hebben ze hem dus ook echt op de markt gebracht. Toen op de ISPO was het nog een concept-product denk ik.

GiGi op 28 jun 2018 09:10

Of toen alleen militair. Ik kan me voor militairen echt voorstellen dat dit heel nuttig is.

Click. Click. Peace

Lijkt me een mooie om eens te testen. Ben benieuwd wat de voor- en nadelen zijn.

Veenhoorn op 28 jun 2018 09:24

Ik zou er zeker eens op willen skiën. Maar is vooral een product voor een hele kleine niche.

Click. Click. Peace

Dat buigen kan toch met elke ski, één keer?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dat buigen kan toch met elke ski, één keer?

Birdheart op 28 jun 2018 13:09

Ja de repeteerbaarheid is hier speciaal inderdaad. :)

@Birdheart Jij krijgt van mij een biertje (wat zeg ik, een meter bier) als jij met je blote handen, zonder hulpmiddelen een gezonde ski zo om kan buigen ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier, zou het graag eens proberen voor een meter bier, maar heb wel 2 probleempjes.
1 heel cruciaal heb geen skies zou ook niemand weten die me er een zou “lenen”
2 mag ik niet meer tillen trekken duwen dan 5kg op het moment. En ik denk dat het meer kracht gaat kosten 😋

Zodra beide opgelost zijn wil ik het zeker proberen 😀

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart mocht je ooit een keer bij mij in de buurt zijn regel ik wel een paar ski’s… ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier das afgesproken, nu nog probleem 2 oplossen en we gaan ervoor.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik denk dat het bij veel ski’s met handen en voeten nog niet zou lukken, laat staan met alleen handen.

Hahahahahahah, dit lijkt ondertussen meer op een @Hooykaas-je. Van een topic over een opvouwbare ski naar @Rogier een meter bier aftroggelen😂
@Birdheart, Rogier zegt niks over het soort ski en of er een binding op moet zitten dus doe er je voordeel mee☃️☃️☃️

LA NORMA😍☃️

Beginnersski… dan nog erg lastig denk ik.

Ik heb nog wel een ski in de aanbieding, maar dat is een andere categorie. Eentje heb ik al eens door midden gezaagd om te zien hoe het er van binnen uitziet. De andere is nog in tact en gebruik ik nu om slijptechnieken op te oefenen…

*bericht bewerkt door GiGi op 28 jun 2018 16:53

Kinderski😋

LA NORMA😍☃️

@Birdheart Jij krijgt van mij een biertje (wat zeg ik, een meter bier) als jij met je blote handen, zonder hulpmiddelen een gezonde ski zo om kan buigen ;-)

Rogier op 28 jun 2018 14:04

Zou het graag eens proberen maar ik lust geen bier. :P

Of was het aanbod enkel voor birdheart??

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 29 jun 2018 01:55

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO van mij mij mag iedereen het proberen in mijn plaats. Mits @rogier dat toelaat De kans dat ik de komende jaren in staat ben dit te gaan doen is praktisch 0.

Maar als je geen bier lust wat moer je dan met een meter van dat spul?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

EDIT: Ik zie nu dat de Ibex die van Elan is hahaha. Maar nu hebben ze hem dus ook echt op de markt gebracht. Toen op de ISPO was het nog een concept-product denk ik.

GiGi op 28 jun 2018 09:10

Of toen alleen militair. Ik kan me voor militairen echt voorstellen dat dit heel nuttig is.

Rogier op 28 jun 2018 09:33

Om de vijand neer te knuppelen of omver te skiën?

Nee snel voort bewegen door bergachtig terrein in voorjaar en winter zonder, als je niet skiet, enorme latten op je rugzak te hebben

Click. Click. Peace

Lijkt me ook handig dat mocht je je moeten verschuilen achter een rots je ski’s er niet nog een meter boven uit steken.

Übung macht den meister!!!

Ik zie deze ski’s een grote toekomst hebben bij bergbeklimmers rondom Chamonix. Approach op ski’s, daar steile ijswand of rots beklimmen en daarna terug naar het dal skiën…

Click. Click. Peace

Ik heb regelmatig toerskiërs die in hun ultra-licht gewicht uitrusting omhoog komen op die hele lichte en smalle ski’s ook zien afdalen op die dingen. Ik dacht echt dat ze op langlaufski’s stonden, zo instabiel en onzeker als dat er uit zag. En dat was nog op een strak geprepareerde piste. In diepe of oneffen ongeprepareerde sneeuw lijkt het me al helemaal geen pretje om op die latjes af te dalen.

Zelf ben ik geen fan van de allerlichste toerski’s (ik heb liever een meer freeride ski, onder de voeten). Maar de moderne versies skiën echt goed. En goede skiërs skiën daar ook goed mee. Maar je moet goed kunnen skiën. Hier in het dal is een gezegde:

"Er bestaan geen slechte ski’s, slechts slechte skiërs’ ;-) (voor ski’s kun je ook het woord sneeuw plaatsen trouwens.

Veel toerskiërs die pistes op lopen doen dit puur vanwege de sport, en dit zijn vaak geen echte afdaal-skiêrs. De afdaaltoerders die lopen off-piste omhoog.

Ik heb dit jaar Kilian Jornet op een paar prototype extreem dunne latjes zien skiën, en dat zag er best prima uit. ;-)

Click. Click. Peace

Ja het waren wel van die types die je hier in Nederland zou zien joggen. Daar eigenlijk dus ook, maar dan wel in een Dyna-out-fitje van een paar duizend euro (hardware meegerekend).

Een kennis van mij hier ook, skiet geen deuk in een pakje boter maar loopt wel graag hard omhoog. Dus heeft mooie lichte toerski-spullen. Ieder z’n plezier toch? :-)

Click. Click. Peace

Dat zie je met alle sporten toch. Mensen beginnen ergens aan en kopen het duurste van het duurste want dat zal wel het beste zijn.

Übung macht den meister!!!

Voor het omhoog lopen is dat lichte spul ook erg goed… dus als het omhoog lopen je doel is…

Click. Click. Peace

@Rogier Daar kan ik goed inkomen. Zelf vind ik omhoog fietsen eigenlijk haast leuker dan het weer omlaag knallen (over de weg dan; daarbuiten is een heel ander verhaal).

Volgens mij kunnen vele met deze ski’s ook afscheid nemen van die dakkofers op het dak van de auto!
Gezins pakketje opvouwbare ski’s en ze kunnen gewoon mee in de kofferbak …😜

Plaats een reactie