Alleen als kind reizen

Ik ben 15 Jaar en ga vaker op wintersport maar dan met mijn ouders. Maar zij willen miet meer gaan dit jaar door omstandigheden. Zij vinden het goed dat ik alleen ga. Maar is het mogelijk om als 15 jarige alleen gaan? En met een budget van 500 voor alles Inc reis etc?

Hallo Jochem, welkom!

Aansluiten in een groep jongeren of helemaal in je uppie? Want dat laatste heb ik nog nooit gehoord bij een jongen van 15.

Misschien kun je aansluiten bij een van de vele jongerenreizen, dat kan erg leuk zijn!

*bericht bewerkt door Gaston op 29 jul 2018 15:29

Tijd voor een uitpakparty?!

Ja zoiets zat ik al te kijken maar een groot probleem ik kan niet met de bus reizen dan word ik heel erg ziek en dan heb ik heel die reis voor niks.

Niet met de bus gaat lastig worden met dat budget. Is de goedkoopste manier met zo’n groepsreis. Primatour oid werkt niet tegen ziek worden?
Andere optie is een groep vinden die met de auto gaat.
Voor doe 500 euro: reis+accommodatie+skipas? Of moet er nog meer van betaald worden? In de laatste geval wordt het wel erg krap.

Vooraan in de bus gaan zitten zodat je ziet waar je heen gaat, als je rechts bent dan in je re oor een oordop gedurende de reis, of links ;)
Primatour in nemen voor dat je de bus in gaat en in de bergen zo nodig herhalen. Als je uit ervaring weet dat primatour niet helpt kun je bij de Huisarts iets anders vragen (zofran)

Dienten Die Alte schule

Als je 15 jaar bent en alleen moet zou ik helaas maar even niet gaan. Nu denk je misschien, wat een ouwe zeurpiet die Shane, maar ik weet wat het is als jonge jongen alleen over de wereld. Zij het net niet zo jong en met een leidinggevende bij me. Maar mijn advies zou zijn, zonder vriend(en), doe het niet. Er komen nog genoeg jaren 😀👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heb je toevallig niet een vriend/klasgenoot/maat die met zijn ouders meegaat en waar je mee zou kunnen gaan?

It is an amazing world

Alleen reizen kan prima, ik reisde vanaf mijn 12e al alleen naar Azie daar mijn ouders daar toen woonde. Maar als je last hebt van wagenziekte in de bus kun je daar medicatie voor krijgen. Verder zou ik als ik jou was wel met een groepsreis mee gaan, bijvoorbeeld met Snowcamp (heet dat nog zo tegenwoordig?) van de Nederlandse Skivereniging, daar ben ik vroeger ook meerdere malen mee geweest. Je zit dan in een groep met leeftijdsgenoten.

Is er geen wintersport vanaf school georganiseerd?
Nadat ik van de basisschool afkwam was er op elke school waar ik zat ieder jaar de kans om mee te gaan op door school georganiseerde wintersport feesten. Koste zelden meer dan 500 voor alles, soms met auto’s leraren en dergelijke reden dan, of soms met bus.

Heb het zelf nooit gedaan omdat het jaar voor ik daar naar school ging was de groep naar huis gestuurd door het gebied omdat ze echt een zooitje ongeregeld waren. En ik niet naar huis gestuurd wil worden door gedrag van anderen. En dat bleek niet ongegrond want meer dan eens was bij terugkomst van de groep het kijken naar foto van leeftijdsgenoten die de piste liften e.d. onderkotsen de hoofdmoot van de foto en filmpjes. En ik wilde gaan om te genieten van wintersport

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Elly kan jij hem geen gratis kamertje geven in jou huis in Oostenrijk? 😃
En een beetje entertainment geven 😃
Afboeken als marketing kosten dan maar!
ALLEEN op vakantie gaan met 15 jaar wat ongezellig zeg.
Ik snap die ouders ook niet dat ze dat goed vinden.
Gelukkig is het programma VERMIST van Jaap Jongbloed met zijn team er nog 😳
Ik zou maar niet gaan dat ben ik met @Shane eens!
Of je moet graag op de verkeerde manier op TV willen komen.

Ripstar biedt reizen aan voor jongeren, in de vorm een soort van snowcamps, volgens mij biedt Vinea dat ook aan (of deed dat in ieder geval).

Geen idee hoe het vervoer geregeld is, maar meestal met bus…

*bericht bewerkt door ieniemienie op 30 jul 2018 22:37

Lekker positief bericht wel, @Hooykaas…

Mr. Slow

Ik weet het @Quick
Maar er lopen tegenwoordig zulke rare figuren rond zoals je weet.Je bent zelfs in het pithoreske Baarn niet meer veilig.

Alleen reizen betekent niet eenzaam hè?! Ik ging op mijn 15e ook alleen naar Spanje, het zal voor ieder kind anders zijn of dat wel of niet een goed idee is. Jochem zal ook best aansluiting willen zoeken via een snowcamp oid. Maar dat lukt domweg niet voor 500 euro all-in vrees ik, zeker niet als je een alternatief nodig hebt voor de reis in de vorm van vliegtuig of trein en je afhankelijk bent van de schoolvakanties. Ik heb het nooit onderzocht maar er zijn vast ook winter-jeugdherbergen? Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Op mijn vijftiende ging ik ook al zelf op stap. 's Zomers rotsklimmen in Frankrijk (had dit al wel van te voren geregeld met camping eigenaar waar ik stond) en 's winters met vrienden (die iets ouder waren) de bergen in. In mijn optiek is het erg belangrijk om aansluiting te zoeken. Anders is het behoorlijk eenzaam.

  • ga met een groep
  • ga naar een accommodatie waar je contact hebt met anderen
  • zorg dat er altijd iemand weet waar je bent en hoe laat je terug denkt te komen.

De grote maar is wel de prijs die je kunt betalen. 500 euro is heel erg weinig, zeker als je niet met een bus op vakantie wilt.

Click. Click. Peace

Als je het zelf ziet zitten is het prima te doen in je eentje. Ik ben zelf nu 19 maar ga al jaren af en toe alleen op pad. Huttentochten in de zomer en skien in de winter. Overdag heerlijk, voor 's avonds even nadenken voor vermaak. Ik spreek vloeiend duits (Tirols) en stap dus meestal gewoon op mensen af (zit vaak in een AV berghut) maar een goed boek kan ook. Trein is een prima vervoermiddel als bus geen optie is.

Kijk eens naar begeleide jeugdreizen of jeugdkampen. Dan ben je omringd door leeftijdsgenoten en zijn er ook begeleiders mee. Vaak zijn dit all-in pakketten met vervoer, verblijf, half/vol pension en eventuele avondactiviteiten (rodelen enz). Ik heb dit zelf gedaan vanaf m’n 15e. Afhankelijk van de organisatie heb je ook best veel vrijheid en is het zeker niet zo dat alles voor jou beslist wordt. 500 euro lijkt me wel wat weinig.

In Vlaanderen worden er jeugdreizen aangeboden door o.a.
http://www.kazou.be
http://www.crejaksie.be
http://www.josk.be

Dus ik vermoed dat er misschien ook wel Nederlandse organisaties bestaan die dit aanbieden.

*bericht bewerkt door Arnh op 01 aug 2018 08:44

Hi Jochem,

Ik ben van mening dat niemand hier op het forum kan zeggen of het wel of niet kan. Niemand kent jou/weet hoe jij bent. Er zijn jeugdreizen of groepsreizen waar je ongetwijfeld aan kan sluiten. Maar niet iedereen kan alleen op reis door heimwee of nog afhankelijk zijn van ouders op die leeftijd (wat absoluut niet erg is). Als jij je er goed bij voelt zou ik het doen, maar dit komt van iemand die zelf de wereld is rond gereisd…

Wellicht dat €500 wat weinig is voor je reis.

@Vic2000 heeft dit volgens mij recent gedaan?!

LA NORMA😍☃️

@Piefke klopt ja

In de afgelopen voorjaarsvakantie ben ik alleen naar de Ehrwald in de Zugspitz Arena gegaan. Toen was ik nog 17, dus wel iets ouder dan jij, maar hetzelfde idee. Eigenlijk zou ik met een jongerenreis gaan, dat had ik het jaar ervoor ook gedaan en dat beviel goed. Die werd een paar weken voor vertrek echter gecanceld. Mijn optie werd dus alleen op vakantie of geen vakantie en ja dan was de keuze niet heel moeilijk.

Via de website van het gebied een appartement geboekt, deze was erg goedkoop maar ook gewoon netjes en ruim. Met een bus van Winterliner ben ik naar Oostenrijk gereisd. Voordeel: je hebt 2 skidagen extra, nadeel: ik kwam 's ochtends om 10 over 4 aan en we vertrokken pas om half 1 's nachts (maar dat lag aan de dorpskeuze).

Ik ski altijd alleen dus overdag vormde dit echt geen probleem. Bij het ontbijt en je middag-avondbesteding ben je echter wel op jezelf aangewezen. Boodschappen doen was wel wat inschatwerk, hoeveel eet ik 's ochtends? Wanneer wil ik weer om boodschappen gaan? En wat eet en snack ik 's avonds? Oftewel om de 2 dagen terug naar de supermarkt omdat ik geen ontbijtspullen had, het bier op was, het bier weer op was, ik geen chips meer had of het bier alweer op was. Qua maaltijden is jezelf redden niet zo moeilijk, kant en klare dingen zijn natuurlijk te koop en wat simpels in elkaar mixen of soep (Ik ging telkens voor de 4 persoons porties (hoe klein is de maag van een gemiddeld persoon kom op?!)) is ook eenvoudig te doen.

Je moet er wel voor zorgen dat je 's avonds wat te doen hebt. Als je om 5 uur terug in je hotel of appartement (appartement is meestal goedkoper maar je moet meer zelf regelen) komt kan de avond erg lang worden als je alleen zit. Ik heb elke dag met vrienden zitten skypen die ook vakantie hadden en dat werden eigenlijk behoorlijk gezellige avonden (die eerste lift werd hem meestal toch net niet…).

Het lastigste was denk ik nog het overal zelf aan moeten denken en overal zelf voor moeten zorgen. Vooral die schoonmaak op de laatste ochtend kostte me wat moeite (volgende keer gewoon tussendoor bijhouden misschien) en achter sommige onhandige dingen zul je vanzelf komen, zo heb ik ontdekt dat vissticks in vet gebakken moesten worden… ze waren erg krokant maargoed, een half uur die pan schuren voorkom ik volgende keer liever.

Zou ik het zo weer doen? Jazeker, je hebt alle vrijheid in wat je gaat doen en waar je wilt skiën. Zoals ik al eerder zei ski ik altijd alleen, maar met die jongerenreis mistte ik die vrijheid wel. Van de andere kant, met 15 jaar ben je nog wel redelijk jong maargoed leeftijd zegt niet altijd alles he.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

#proudtobepartofleswintersporters

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

vic2000 op 1 aug 2018 19:37

@vic2000
Ik heb een vraagje, toen je klaar was met dit schrijven was het bier zeker alweer op?😜
Nu zonder gekheid ,goed overzichtelijk wat te verwachten en wat je eraan kan doen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@vic2000 Hoe kwam jij budgettair uit. Lukte dit voor jou binnen het budget van € 500,00 wat @Jochem987 heeft.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Kijk als het echt niet anders kan wil ik best een jaar doorsparen dat ik 1000 euro kan gebruiken want dan gaat er enorm veel groepsreizen opeens voor Mn open. Maar denk alsnog dat het met de bus is gok ik 😬

Ik denk dat je voor dat bedrag niet kan vliegen. Als je kijkt bij sunweb of tui dan begint het allemaal bij 700-800euro. Dat is wel incl transfer vanaf het vliegveld en ski pas. Maar je moet daar ook nog eten en drinken natuurlijk.

@Jochem987 dat is een veel beter plan 👍

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 aug 2018 11:35

misschien ook wel bovenbudget, in de zomer doen ze zeilen en andere kampen en in de winter doen ze wintersport kampen. Misschien kan je nog wat onderhandelen met je ouders.Ik zou persoonlijk liever mijn 15 jarig met zo’n kamp meesturen dan dat hij alleen gaat. Maar dat is natuurlijk voor iedere ouder een persoonlijke keuze.

https://www.vinea.nl/wintersport

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 aug 2018 14:33

heb je al weleens die seabands geprobeerd. die werken echt heel goed.

Seabands hielpen helaas niet bij mij of mijn twee kinderen. Ik raad primatour (of iets sterkers via de ha aan) en dan aantal uren (dus langer dan uur) voor vertrek al innemen en om de 4 a 5 uur een volgende pil erin.

Ik zou gewoon nog niet alleen gaan. Ik weet ook niet hoe dat wettelijk zit maar stel je ondergaat of veroorzaakt een ongeluk dan zou het best kunnen dat jij of je ouders in de problemen komen als zij niet aanwezig zijn of als er geen volwassen begeleiding aanwezig is zoals bij een georganiseerde reis.

Het is effe balen maar er liggen vast nog hele mooie wintersportreizen voor je in het verschiet.

Primatour werkt ook goed .

Nog een paar tips - geen melkprodukten nemen voor en tijdens reis .

  • geen zure dingen eten .
  • proberen voorin te gaan zitten
  • niet achter de chauffeur gaan zitten .

En nog iets positiefs hoe ouder je wordt hoe minder last .
Ik had vanaf mijn 15 de echt veel minder last . Maar heb me hier nooit door laten leidden .

Van mij zou mijn zoon van 15 niet alleen mogen gaan maar altijd met een jongerenreis mee moeten maar als je van je ouders wel mag dan zou je ook nog kunnen kijken naar de krokus express trein van de treinreiswinkel. Die kost voor jongeren tot 16 jaar 99 euro voor een retour.

Kijk waar de trein stopt en zoek dan daar een goedkope accommodatie. Nu denk ik dat 500 euro wel erg weinig is voor de reis + accommodatie en skipas maar wie weet lukt het je. En denk goed na of je wel echt alleen wil gaan. Wat ga je dan 's avonds doen? Wat als er iets mis gaat (wie ga je waarschuwen)?

Plaats een reactie