Hoe staat het met de gletsjers deze herfst?

nu de herfst aanbreekt stoppen de gletsjers met smelten , hebben ze nu meer of minder geleden onder de zomer door de vele sneeuw vorige winterseizoen , hoeveel verliest een gletsjer in een slecht seizoen

Voor het moment is het nog erg warm in de Alpen en smelten de gletsjers nog steeds. Nog lang niet alle gegevens staan live, maar het ziet ernaar uit dat het een zeer slechte zomer was voor de gletsjers ondanks de vele sneeuw in de (lauwe) winter… (trouwens niet al teveel sneeuw in het voorjaar)

Click. Click. Peace

Voor het moment is het nog erg warm in de Alpen en smelten de gletsjers nog steeds. Nog lang niet alle gegevens staan live, maar het ziet ernaar uit dat het een zeer slechte zomer was voor de gletsjers ondanks de vele sneeuw in de (lauwe) winter… (trouwens niet al teveel sneeuw in het voorjaar)

Rogier op 16 sep 2018 13:46

smelten van de gletsjers per land verschilt dat veel

Nee in alle Alpenlanden was het heel warm en hebben de gletsjers, zoals Rogier zegt, veel geleden. Hoeveel sneeuw er 's winters valt maakt niet zoveel uit. De zomer bepaalt.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Nee in alle Alpenlanden was het heel warm en hebben de gletsjers, zoals Rogier zegt, veel geleden. Hoeveel sneeuw er 's winters valt maakt niet zoveel uit. De zomer bepaalt.

Roel op 16 sep 2018 17:00

Mss volgende week een wit landschap in de alpen

null

Het lijkt vanaf vrijdag kouder te worden al zit nog veel verschil in de berekeningen (hoeveel kouder, hoeveelheid neerslag en de duur). Wat het oplevert is dus nog even afwachten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Wat betreft het skigebied op de Stelvio vind ik het er zeer slecht uitzien. Van afgelopen winter was enkele weken geleden niets meer te merken en de gletsjer zelf gaat er snel op achteruit.
Om als zomerskigebied te blijven bestaan gaat men heel de infrastructuur - vermoed ik - moeten aanpassen. Bijvoorbeeld: de huidige sleepliften vertrekken al een stuk verder dan vroeger en zijn daarnaast nog eens ingekort. De gletsjer, wat in feite de ondergrond is van het gebied, krimpt en zakt en zal vroeg of laat zodanig laag komen te liggen zodat de infrastructuur niet meer kan gebruikt worden.
Vraag is dan of het de moeite loont om aanpassingen/investeringen (nieuwe liften) te gaan doen. Geen idee.
Los van het smelten is de hele boel daar ook nog eens serieus oud aan het worden.

Bla, bla, bla.

Persoonlijk gaan ze moeten investeren in sneeuwkanonnen voor de gletsjers , dacht bij sölden gezien te hebben
Vond toch raar voor les deux alpes en Tignes zoveel sneeuw en toch zo rap in de problemen

Het lijkt vanaf vrijdag kouder te worden al zit nog veel verschil in de berekeningen (hoeveel kouder, hoeveelheid neerslag en de duur). Wat het oplevert is dus nog even afwachten.

Roel op 16 sep 2018 22:17

Zoals je schreef , er kan nog veel veranderen.
Bergfex komt opeens met o gr op 4000 m volgende week , moeilijk geloven

De winter was natuurlijk ook al zacht, met desondanks een heleboel sneeuw. Maar ik geloof niet dat al die sneeuw de gletsjers erg geholpen heeft, met een warm voorjaar en een zeer warme zomer.

Ik was begin juli nog een dagje op de Kitzsteinhorn bij Kaprun. Veel regen op de berg, veel zon in het dal. In het “zomerskigebied” was alleen de bovenste sleeplift open, waarschijnlijk omdat diverse skileraaropleidingen (waaronder de SBSSV met 60 Anwärterleerlingen) de boel hadden afgehuurd. Ik was er nog nooit eerder geweest, maar ik had de indruk dat er normaal meer sneeuw had moeten liggen.

Een hele tijd geleden (30 jaar geleden) was ik in de zomer in Zermatt en daar hebben we toen een week prima kunnen skiën. En ook nog een heleboel toen bekende wedstrijdskiërs (waaronder Maria Walliser) gespot die daar aan het trainen waren.

In sölden zijn ze begonnen met de oude sneeuw open te rijden , denk dat ze ook vanuit gaan van sneeuw

idem op de Pitztaler, maar w.s. ook sneeuw van hun Snowfactory.

Op de pitztaler is oa Marcel Hirscher aan het trainen zag ik.

Aan de andere kant moet men ook niet zo moeilijk doen dat ze niet kunnen skien in de zomer. Het is notabene een wintersport. Ik kan ook niet kayakken, raften, mountainniken, hiken of zwemmen in de winter. Het is namelijk te koud :P

Not all who wander are lost

Is het niet zo dat, los van de sneeuwval en temperaturen in een jaar, de gletsjers sowieso steeds sneller smelten? O.a. hoe ouder het ijs, hoe donkerder de kleur, hoe sneller de zon schade toebrengt…

*bericht bewerkt door Shane op 17 sep 2018 20:26

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Bij sneeuw werkt dat zo. Maar eeuwenoud ijs is het gewoon fantastisch mooi blauw waterijs. Wat wel geldt is dat veel gletsjers langzaam verstenen, dus er komen meer stenen op het ijs te liggen, die zorgen er wel voor dat er meer warmte vastgehouden wordt. Het is de iso 0° die bepaalt wanneer het smelt…
@Edwin. Mwah ;-) raften kan, kayakken in sommige rivieren, mountainbiken kan zeker, hiken kan evengoed, en zwemmen, tsja ik doe het niet, maar het kan vast ;-)

Click. Click. Peace

@Edwin. Mwah ;-) raften kan, kayakken in sommige rivieren, mountainbiken kan zeker, hiken kan evengoed, en zwemmen, tsja ik doe het niet, maar het kan vast ;-)

Rogier op 17 sep 2018 20:29

Tja, een hoop is ongetwijfeld op de 1 of andere manier wel mogelijk :P. Maar ik zit zelf niet te wachten op een zomer met vaak en veel neerslag en/of met kou. Kijk, het hoeft van mij echt niet zo heet te worden en elke dag 30+, maar 26-28 graden zeker wel. Elk seizoen heeft zo zijn charmes ;)

Not all who wander are lost

Plaats een reactie