Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Ik heb even een vraagje voor diegene die al geweest zijn of nu in de Dolomieten zijn over de skipas; in de reispapieren van Sunweb staat dat we een pasfoto nodig hebben voor de Dolomiti superski pas, maar ik weet nog van vorige keren dat dit toen niet nodig was. Is dit nu wel nodig? Dan moeten wij nog even pasfoto’s gaan regelen voor vertrek a.s. vrijdag 😉

rocyda op 03 jan 2022 13:19

NIet nodig voor een skipas van 1 week.

Ik heb even een vraagje voor diegene die al geweest zijn of nu in de Dolomieten zijn over de skipas; in de reispapieren van Sunweb staat dat we een pasfoto nodig hebben voor de Dolomiti superski pas, maar ik weet nog van vorige keren dat dit toen niet nodig was. Is dit nu wel nodig? Dan moeten wij nog even pasfoto’s gaan regelen voor vertrek a.s. vrijdag 😉

rocyda op 03 jan 2022 13:19

NIet nodig voor een skipas van 1 week.

jannie20 op 03 jan 2022 13:25 Bedankt [@jannie20](/profiel/jannie20), dat vermoeden had ik al 👍🏻

Haalbaar of te ambitieus? Graag jullie mening over de haalbaarheid wat betreft kilometers/tijd. Het plan is als volgt: Ik ga met 3 vrienden naar Alta Badia (allemaal kilometervreters, goed tot prima niveau).
Vroeg in de auto en parkeren bij Armentarola. Starten met de sleeplift en vervolgens de WW1 skiën, waarbij we uitgebreid door Civetta gaan. Eindigen op Laguazoi. Daar is de berghut geboekt voor een overnachting. De volgende dag vroeg weer op pad en de eerste (nieuwe) verbindingslift richting Cortina pakken. Daar rond skiën aan de zijde van Tofana. Terug naar Laguazoi en dan de Armentarola-afdaling. Heeeele late lunch bij Scotoni (ongv 15u). Laatste paardentaxi terug (gaat tot 16.30u) naar de auto in Armentarola.

Civetta kan ik me niet meer zo goed herinneren van de laatste keer WW1 en Cortina is nieuw voor me.

Ik heb even een vraagje voor diegene die al geweest zijn of nu in de Dolomieten zijn over de skipas; in de reispapieren van Sunweb staat dat we een pasfoto nodig hebben voor de Dolomiti superski pas, maar ik weet nog van vorige keren dat dit toen niet nodig was. Is dit nu wel nodig? Dan moeten wij nog even pasfoto’s gaan regelen voor vertrek a.s. vrijdag 😉

rocyda op 03 jan 2022 13:19

NIet nodig voor een skipas van 1 week.

jannie20 op 03 jan 2022 13:25

Klopt, vanaf 8 dagen of een familyskipas of seizoenspas, maar ze maken de foto met een webcam ter plaatse.

Haalbaar of te ambitieus? Graag jullie mening over de haalbaarheid wat betreft kilometers/tijd. Het plan is als volgt: Ik ga met 3 vrienden naar Alta Badia (allemaal kilometervreters, goed tot prima niveau).
Vroeg in de auto en parkeren bij Armentarola. Starten met de sleeplift en vervolgens de WW1 skiën, waarbij we uitgebreid door Civetta gaan. Eindigen op Laguazoi. Daar is de berghut geboekt voor een overnachting. De volgende dag vroeg weer op pad en de eerste (nieuwe) verbindingslift richting Cortina pakken. Daar rond skiën aan de zijde van Tofana. Terug naar Laguazoi en dan de Armentarola-afdaling. Heeeele late lunch bij Scotoni (ongv 15u). Laatste paardentaxi terug (gaat tot 16.30u) naar de auto in Armentarola.

Civetta kan ik me niet meer zo goed herinneren van de laatste keer WW1 en Cortina is nieuw voor me.

MarkW op 13 jan 2022 15:59

Een heel realistisch schema, zeker omdat je geplande route over twee dagen verspreid is.
Voordeel: je start al in Armentarola.
Wat leuk/slim dat je een overnachting in een berghut hebt.

Er zijn op het Forum geregeld vragen over de WW1 ronde terwijl men in Wolkenstein (of nog lastiger, St Christina) een acco heeft. Dan is de aan-ski-tijd om allereerst op de WW1-route te komen eigenlijk te lang.

Het bezwaar van de WW1 ronde vind ik de 2 of 3 bus/taxi verbindingen van > 30minuten (excl. wachttijd op de bus):

  • Malga Ciapela - Alleghe
  • Pescul - Rifugio Fedare

Of als je toch in de andere richting gaat:

  • Armentarola - Funivia Lagazuoi (taxi)
  • Rifugio Fedare - - Pescul (bus)
  • Alleghe - Malga Ciapela (bus)

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 13 jan 2022 16:34

Een heel realistisch schema, zeker omdat je geplande route over twee dagen verspreid is.
Voordeel: je start al in Armentarola.
Wat leuk/slim dat je een overnachting in een berghut hebt.

Er zijn op het Forum geregeld vragen over de WW1 ronde terwijl men in Wolkenstein (of nog lastiger, St Cristana) een acco heeft.
Dan is de aan-ski-tijd om eerst op de WW1-route te komen eigenlijk te lang.

sneeuwzeker op 13 jan 2022 16:21

Dank voor je reactie. Goed om te horen.
We verblijven inderdaad in Badia (bij st.Croce), maar vanaf daar starten aan de tocht duurt ook onnodig lang. Gebruiken we die tijd liever voor een uitgebreidere lunch en de WW1-musea onderweg.
Eigenlijk wilde ik ook de zijde van Faloria in Cortina in het programma ‘prakken’, maar dat gaat denk ik ten koste van de lunch bij Scotoni (keuzestress!). Houden we dat deel nog tegoed.

Een heel realistisch schema, zeker omdat je geplande route over twee dagen verspreid is.
Voordeel: je start al in Armentarola.
Wat leuk/slim dat je een overnachting in een berghut hebt.

Er zijn op het Forum geregeld vragen over de WW1 ronde terwijl men in Wolkenstein (of nog lastiger, St Christina) een acco heeft. Dan is de aan-ski-tijd om allereerst op de WW1-route te komen eigenlijk te lang.

Het bezwaar van de WW1 ronde vind ik de 2 of 3 bus/taxi verbindingen van > 30minuten (excl. wachttijd op de bus):

  • Malga Ciapela - Alleghe
  • Pescul - Rifugio Fedare

Of als je toch in de andere richting gaat:

  • Armentarola - Funivia Lagazuoi (taxi)
  • Rifugio Fedare - - Pescul (bus)
  • Alleghe - Malga Ciapela (bus)
sneeuwzeker op 13 jan 2022 16:21

Wat Sneeuwzeker zegt… vind het een erg goed plan en ben beetje jaloers, want lijkt me erg leuk.

Hai!
Dit jaar zijn wij voor het eerst in Italië aan het skiën. Het is hier prachtig. Vandaag geskied bij de Seiser Alm, wij verblijven in Ortisei.

Nu vroeg ik mij af of iemand de zwarte afdaling al had gedaan vanaf de top van Seiser Alm (de lift vanuit Ortisei). Hij staat nergens op de kaart, maar ik kan hem wel zien vanuit de lift. Spiksplinternieuw, ik weet niet zeker of hij al open is. Iemand toevallig deze afdaling al gedaan? Zo ja, kan je mij vertellen waar het begin is?
Ben erg benieuwd
Dit topic is trouwens top, heel fijn alle tips!

Als je paar comments terugbladert dan wordt dit benoemd… Zelfs filmpje van Roel erbij.

''Powder to the people''

Ja deze is open! Van de week paar keer gedaan. Heeft ook een blauwe variant als optie. De piste begint bij de gondels, direct naar links. Ligt bijna de hele dag in de schaduw. Staat nog niet op de piste kaarten en nog niet in de app idd.

Ja deze is open! Van de week paar keer gedaan. Heeft ook een blauwe variant als optie. De piste begint bij de gondels, direct naar links. Ligt bijna de hele dag in de schaduw. Staat nog niet op de piste kaarten en nog niet in de app idd.

SkiWiiii op 16 jan 2022 18:57

Dat er ook een blauwe afdaling is wist ik niet. Over 1,5 week ben ik er. Zal alle 3 varianten zeker gaan “verkennen”.

Als je paar comments terugbladert dan wordt dit benoemd… Zelfs filmpje van Roel erbij.

AMONIVES op 16 jan 2022 18:55

O, even niet opgeslagen in dat hoofd van mij dan, er staat hier veeeeeel info over de dolomieten ;) Dank!

Even een toevoeging: wellicht dat ik verkeerd kijk, maar het filmpje over de nieuwe zwarte afdaling is niet dezelfde die ik zoek. Ik heb het over een andere afdaling.

*bericht bewerkt door Ailikepai op 17 jan 2022 08:17

Ja deze is open! Van de week paar keer gedaan. Heeft ook een blauwe variant als optie. De piste begint bij de gondels, direct naar links. Ligt bijna de hele dag in de schaduw. Staat nog niet op de piste kaarten en nog niet in de app idd.

SkiWiiii op 16 jan 2022 18:57

Dank!!

Hai!
Dit jaar zijn wij voor het eerst in Italië aan het skiën. Het is hier prachtig. Vandaag geskied bij de Seiser Alm, wij verblijven in Ortisei.

Nu vroeg ik mij af of iemand de zwarte afdaling al had gedaan vanaf de top van Seiser Alm (de lift vanuit Ortisei). Hij staat nergens op de kaart, maar ik kan hem wel zien vanuit de lift. Spiksplinternieuw, ik weet niet zeker of hij al open is. Iemand toevallig deze afdaling al gedaan? Zo ja, kan je mij vertellen waar het begin is?
Ben erg benieuwd
Dit topic is trouwens top, heel fijn alle tips!

Ailikepai op 16 jan 2022 18:52

De afdaling begint als je vanuit ortisei met de lift aankomt links. Hij begint vrij makkelijk daarna is hij vrij bochtig, smal en ijzig en kun je er halverwege voor kiezen ok links een stuk zwart te nemen of verder op rood te blijven. Wij hebben hem 2x gedaan. 1x in de middag en 1x im de ochtend. 1e keer vrij druk en 2e keer rustig. Nu niet het zwarte tussenstuk gedaan, misschien de volgende maand. Hij ligt dus wel volledig in de schaduw maar is zeker na hem al een keer gedaan te hebben leuk! Alleen op het laatst, bijna beneden, mogen ze wel even iets beter aangeven hoe de piste loopt.

*bericht bewerkt door wdj75 op 17 jan 2022 11:13

Even een toevoeging: wellicht dat ik verkeerd kijk, maar het filmpje over de nieuwe zwarte afdaling is niet dezelfde die ik zoek. Ik heb het over een andere afdaling.

Ailikepai op 17 jan 2022 08:04

@Ailikepai De piste heet ‘Pilat’ en is een rode (klein stukje zwart als alternatief) dit is het filmpje van Roel dat bedoeld wordt: https://www.wintersport.nl/weblog/11/12/2021/sneeuwrijke-ope…

Op de interactieve kaart van Dolomiti Superski al wel te vinden: https://www.dolomitisuperski.com/en/Experience/Ski-areas/Val…

Hier een skikaart in pdf: https://www.valgardena.it/dl/stchristina/pdf/Winter-ski-map-…

Fijne vakantie verder!

*bericht bewerkt door MarkW op 17 jan 2022 13:18

Dank jullie :) gaan hem van de week proberen!

Ik weet niet of het in dit topic mag, of dat het in een apart Covid gedeelte moet, maar begin februari ga ik met 2 vrienden naar Selva. Voor toegang tot Italie gaan we voor de antigeen test. Iemand een idee of die via testen voor toegang ook goed zijn? Ik las ergens wel dat er een certificaat bij moet, maar geld een testresultaat via testen voor toegang hier ook onder?

@Sander-Maurits

Probeer 1 of ander C-topic zodat OOK dit niet BESMET geraakt aub.

Born to run. B.S.

@Sander-Maurits

Probeer 1 of ander C-topic zodat OOK dit niet BESMET geraakt aub.

dan58 op 17 jan 2022 15:55

Zeker niet de bedoeling ;-) Na 2 jaar eindelijk weer de voorpret om een vakantie te plannen. Ook de eerste keer voor mij Italië, dus louter positiviteit.

Ik hoop in maart naar Selva te gaan. Ik zie de lift naar de Sass Pordoi. Daarvandaan kun je niet skiën begreep ik. Is het de moeite om daar wel even naar boven te gaan voor het uitzicht? Of heb je dat al voldoende als je de Marmolada en Lagazoui doet? ;)

Hallo ,ik ben er wel eens boven geweest ,er is een mooi uitzicht en in de zomer kun je er mooi wandelen. Bij voldoende sneeuw kun je er skiend naar beneden komen. Offpiste en smal Is zeker niet voor de gemiddelde wintersporter. Er zijn wat filmpjes te vinden op you tube,zoeken holzer canale

Vorige week waren wij in de Dolomieten en maakten we een tochtje bij 5Torri.
Filmpje tijdens onze koffiepauze bij 5Torri. Veel mooier gaat het niet worden. 🥰🥰🥰

https://www.facebook.com/marlene.vandermark/videos/319087143…

Vergeef me, ik ben niet zo handig met dit soort dingen.

*bericht bewerkt door Noblesse op 20 jan 2022 11:44

@Noblesse Net alsof ik er weer zelf sta.😎😘

Born to run. B.S.

Vorige week waren wij in de Dolomieten en maakten we een tochtje bij 5Torri.
Filmpje tijdens onze koffiepauze bij 5Torri. Veel mooier gaat het niet worden. 🥰🥰🥰

https://www.facebook.com/marlene.vandermark/videos/319087143…

Vergeef me, ik ben niet zo handig met dit soort dingen.

Noblesse op 20 jan 2022 11:43

Ik moet snel weer terug. Top 👍

May the ski force be with you !!

Ik hoop in maart naar Selva te gaan. Ik zie de lift naar de Sass Pordoi. Daarvandaan kun je niet skiën begreep ik. Is het de moeite om daar wel even naar boven te gaan voor het uitzicht? Of heb je dat al voldoende als je de Marmolada en Lagazoui doet? ;)

Mickey-1 op 19 jan 2022 11:41

Als je goed in off-piste kunt skiën wel, het ontsluit het Val Mezdi. Maar dat is echt alleen voor heel goed geoefende off-piste skiers, steile kloof die je naar de kant van Colfosco/Corvara brengt. Alleen voor de lift zou ik het niet doen

*bericht bewerkt door HN65 op 20 jan 2022 16:01

Ik hoop in maart naar Selva te gaan. Ik zie de lift naar de Sass Pordoi. Daarvandaan kun je niet skiën begreep ik. Is het de moeite om daar wel even naar boven te gaan voor het uitzicht? Of heb je dat al voldoende als je de Marmolada en Lagazoui doet? ;)

Mickey-1 op 19 jan 2022 11:41

Als je goed in off-piste kunt skiën wel, het ontsluit het Val Mezdi. Maar dat is echt alleen voor heel goed geoefende off-piste skiers, steile kloof die je naar de kant van Colfosco/Corvara brengt. Alleen voor de lift zou ik het niet doen

HN65 op 20 jan 2022 16:00

Haha, nee, nog nooit off piste geweest, ook niet mijn ambitie (en ook nog wel gevaarlijk aangezien ik in m’n eentje ski). Dank voor jullie reacties! (ook Gerrit).

Vorige week waren wij in de Dolomieten en maakten we een tochtje bij 5Torri.
Filmpje tijdens onze koffiepauze bij 5Torri. Veel mooier gaat het niet worden. 🥰🥰🥰

https://www.facebook.com/marlene.vandermark/videos/319087143…

Vergeef me, ik ben niet zo handig met dit soort dingen.

Noblesse op 20 jan 2022 11:43

Hier kan ik geen genoeg van krijgen!🤩

Aftellen maar!

wij zijn wel boven wezen kijken op de sass pordoi,en vinden het zeker een aanrader bij goed weer

*bericht bewerkt door ceel op 21 jan 2022 19:53

Op dit moment is het nog nodig om een pcr test te doen om Italië binnen te komen.
Weet iemand of er op korte termijn de regels versoepeld worden wat betreft testen?

Paradise isn’t tropical

Plaats een reactie