Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Verkeerde topic @willy19855

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verkeerd antwoord @Roy83

Paradise isn’t tropical

Denk het niet, @willy19855.

Verkeerd antwoord @Roy83

willy19855 op 22 jan 2022 17:09

Nee.
https://www.wintersport.nl/themas/gezondheid/corona… Zoek daar ff. Dan kunnen we het hier weer verder over skiën in de Dolomieten hebben :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor het eerst naar de Dolomieten, 18-25 feb. We gaan naar een hotel in Arabba.
Heb al enorm veel gelezen op het forum, draagt goed bij aan de voorpret en teveel tips voor een week ;-)
We willen om de dag een tocht doen en de andere dag ‘gewoon’ lekkere pistes af (lees: zoons willen ook het snowpark opzoeken).

Over de Grande Guerra; die heeft een paarse en een rode route (tegen klok / klok mee), welke kant op is vanuit Arabba het gunstigst qua beperken drukke knooppunten/wachtrijen? Of is de ene kant op veel mooier/leuker dan de andere kant op?
https://www.altabadia.org/media/erster-weltkrieg-grande-guer…

Sella Ronda zal, zeker in de krokusvakantie, vast druk zijn, maar toch willen we hem wel doen. Welke kant op is vanuit Arabba het fraaist/uitdagendst?

En zijn er tips voor snowpark / skicross in de buurt van Arabba?

Veel valt natuurlijk zelf op te zoeken op internet, maar wellicht rollen de antwoorden hier zo uit het toetsenbord van sommigen.
En omdat we voor het eerst gaan, is het op ‘papier’ allemaal nog wat abracadabra.
Veel zin in, dat hoe dan ook 🙂

*bericht bewerkt door Marije77 op 22 jan 2022 19:47

❄️

Waar is @dsvier gebleven? Ik ga m zowaar nog missen.

@Marije77 de WW1 tour tegen de klok in (rood) is het leukste omdat je dan vanaf laguazoi de schitterend lange afdaling 1 en de paardentaxi (leuke ervaring) mee pakt. Nadeel is dat officieel de marmolada er niet bij hoort, maar die is wel toe te voegen of vanuit Arabba gemakkelijk een keer te skiën. Ga dan vooral zo vroeg mogelijk, want de piste wordt gedurende de dag niet beter.

De Sella Ronda is eigenlijk altijd druk, maar soms wel afhankelijk van waar je start. Vanuit Arabba ski je niet in ‘de stroom’ van mensen vanuit val Gardena en alta Badia. Het kan dus meevallen.

Snow/funparken zijn niet mijn ding, dus daar let ik niet zo op. Zag wel op de kaart dat ‘mijn’ schitterende edelweissdal (zijdal bij colfosco aan de Sella Ronda) is verpretparkt (zo wordt dat hier genoemd geloof ik). Zullen jouw jongens vast blij mee zijn. ;)

Kaartje:

null

*bericht bewerkt door MarkW op 22 jan 2022 21:07

Eerste keer dolomieten na 6x Oostenrijk. En poah wat een natuurschoon. De afgesleten spitse
kalkbergtoppen, het is echt een ander gebergte. Drei zinnen, de Giro Delle Cime is inderdaad het kroonjuweel hier. Een skiweg van 30 minuten door beschermd UNESCO natuurgebied. 👌

Dit gebied en de italiaanse keuken, gaan mij zeker nog vaker laten terug komen.

@MarkW hartelijke dank!

❄️

Waar is @dsvier gebleven? Ik ga m zowaar nog missen.

DrPhil op 22 jan 2022 19:45

Die zit te wachten totdat er weer sneeuwpret is zonder ik weet niet hoeveel beperkingen.

OOOh , he is still alive.😁😉, winterslaapje dus.

Born to run. B.S.

Voor Italië zijn er toch nauwelijks beperkingen, @dsvier? Of ben je niet gevaccineerd?

Op dit moment is het nog nodig om een pcr test te doen om Italië binnen te komen.
Weet iemand of er op korte termijn de regels versoepeld worden wat betreft testen?

willy19855 op 22 jan 2022 17:01

PCR is momenteel niet verplicht. Antigeen mag ook. En dat is appeltje eitje via toegangsbewijs.nu. Wij deden voor vertrek een thuistest (test van toegangsbewijs.nu is zelfde soort test) en in ons hotel in DE de toegangsbewijs.nu test. Kregen al heel snel het reiscertificaat ondertekent door BIG geregistreerd arts.

Na 35 jaar Oostenrijk moeten omboeken naar Italië omdat we onze booster niet op tijd konden krijgen en met onze neus in de boter gevallen in Italië. Fantastisch mooi en goed geregeld. Komen er zeker weer terug.

*bericht bewerkt door Danielle2611 op 23 jan 2022 13:17

Vraagje; is het haalbaar om vanuit Arabba naar de Seiser Alm te skiën om aldaar vrienden te treffen, wat tijd met ze door te brengen (lunchen, paar pistes doen) en weer terug te skiën?

Vanwege het jongste kind van deze vrienden, is het niet echt mogelijk om elders af te spreken.

Voor ons eerste keer Dolomieten, vind het lastig inschatten hoeveel tijd je nodig hebt.
Wij skiën zelf allemaal vlot over rood, kunnen het tempo er goed in hebben.

❄️

Vraagje; is het haalbaar om vanuit Arabba naar de Seiser Alm te skiën om aldaar vrienden te treffen, wat tijd met ze door te brengen (lunchen, paar pistes doen) en weer terug te skiën?

Vanwege het jongste kind van deze vrienden, is het niet echt mogelijk om elders af te spreken.

Voor ons eerste keer Dolomieten, vind het lastig inschatten hoeveel tijd je nodig hebt.
Wij skiën zelf allemaal vlot over rood, kunnen het tempo er goed in hebben.

Marije77 op 09 feb 2022 11:03

Als je de kaart van de Sella ronde bekijkt zie je hoeveel liften en pistes je langs komt. Het hangt ook een beetje van de wachttijden bij de liften af, kan bij de cabines nu langer duren ivm de verminderde capaciteit. Van Arabba richting Selva zijn het vooral stoeltjesliften, op twee na die in de kerstvakantie nooit heel druk waren. Je kunt via Corvara naar Selva skiën en daar de bus nemen naar Ortisei. Dat duurt ca. een half uur. Andersom via Val di Fassa kan ook, duurt volgens mij langer. Voorheen zat er op dolomiti superski een soort routeplanner, maar die zie ik niet meer. Ik durf het moeilijk in te schatten qua tijd.

Echt vroeg vertrekken, uitgebreid koffiemomentje om 10u overslaan :) en als alles beetje soepel verloopt (mooi weer/zicht, wachttijden liften) en ook de langzaamste van de groep kan goed doorskiën dan kun je best samen lunchen op de Seiser Alm en weer terug.
Maar je hebt wel wat afhankelijkheden (een lift kan ook tijdje stil staan bijv.) dus ik kan mij voorstellen dat je in Wolkenstein (bovenop Campinoi) even checkt hoe laat het is en contact met elkaar hebt of het nog haalbaar is. Alternatief is om in Wolkenstein de bus te pakken naar Ortisei en/of in Ortisei dorp samen te lunchen ipv dat jullie nog weer omhoog moeten naar Seiser Alm.

Kan natuurlijk niet inschatten hoe jullie skiën en wat je leuk/ belangrijk vindt en hoe de hele vakantie eruit ziet. Het is m.i. een beetje jammer als je de Saslong of La Longia afraffelt, omdat je gestresst op een bepaalde tijd Seiser Alm wilt halen. Die twee afdalingen zijn het waard om meerdere keren te skiën. Maar dat is mijn mening.

Leuk, een Italië topic zonder Corona. Veel plezier!

*bericht bewerkt door FLS70 op 09 feb 2022 11:34

Fun Lovin' Skier

@estherdijk en @FLS70 dank voor jullie reacties. De hele week zijn we ‘vrij’ in ons doen en laten, wel van plan om aantal tochten te skiën, waaronder de Giro della Grande guerra. Weersomstandigheden zullen tzt natuurlijk ook meespelen.

En dus te kijken of we 1x een middag af kunnen spreken met onze vrienden. Omdat dat maar 1 keertje zal zijn, vinden we het geen punt om daarvoor wat te ‘haasten’.
We zijn zelf wel van de eerste lift omhoog en lekker doorskien.
In Ortisei afspreken zou ook optie kunnen zijn inderdaad.
Als zij daar niet zouden zijn dezelfde week, hadden we Seiser Alm waarschijnlijk overgeslagen, maar nu is het de gezelligheid van het elkaar ontmoeten wel waard.
Als we begin van de week de Sella Ronda doen, ontdekken we wellicht wel hoe vlot het al dan niet kan gaan.

❄️

De groep uit Arabba zou ook de volgende route kunnen overwegen:

  • Start de Sellaronda in oranje richting en ga naar Plan de Gralba
  • bij Plan de Gralba lift 44 (Piz Sella)
  • via Mont de Sëura, naar Monte Pana skien.
  • pak daar de skibus “Monta Pana - Saltria” (rijdt elke 30 minuten, reistijd ca 20-25 min)
    — Aankomst Seiseralm —
    In Saltria lift 65 (Florian)
    Bovenaan bij de lift heb je al een restaurant (Williams) waar je met de groep Seiser Alm zou kunnen afspreken.

Terugweg naar Arabba:

  • Onderaan bij lift 65 (Florian) de skibus “Saltria Monta Pana” nemen.
  • lift 23 (Monte Seura)
  • lift 21 (Tramans)
  • lift 45 (PIZ SETEUR 1) - (blijven zitten) - lift 46 (PIZ SETEUR 2)
  • Verder de Sellaronda in groene richting volgen naar Arabba

Goed te doen lijkt mij.

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 09 feb 2022 12:06

Ortisei lijkt me beter want het zal sowieso “gas” geven zijn. Spijtig van de omgeving want daar moet je tijd voor nemen.
Heb 't 2 x gedaan met mijn echtgenote en 2 x op mijn dak gekregen omdat ik constant “achter haar veren” moest zitten.😁

Born to run. B.S.

over routes gesproken naar de Seiser Alm, wij willen vanuit Corvara een keer een dag Seiser Alm gaan doen, nou willen we de route 2 doen die @CJAHulskamp hier uitlegt https://www.wintersport.nl/dorpen/corvara/forum/topic/218677… alles duidelijk denk ik maar hoe gaat het laatste stuk van seceda beneden en dan naar de lift seiser alm, stuk lopen en dan roltrap of dwars door het dorp lopen, of is er ook iets met een loopband ofzo?

null

*bericht bewerkt door Zorba op 09 feb 2022 12:36

Gaat idd met een roltrap en stukje wandelen door de dorp en over de loopbrug. Overigens een vlak stuk.

May the ski force be with you !!

Gaat idd met een roltrap en stukje wandelen door de dorp en over de loopbrug. Overigens een vlak stuk.

CJAHulskamp op 09 feb 2022 12:44

Route " spreekt" voor zich?

Gaat idd met een roltrap en stukje wandelen door de dorp en over de loopbrug. Overigens een vlak stuk.

CJAHulskamp op 09 feb 2022 12:44

Route " spreekt" voor zich?

Zorba op 09 feb 2022 12:49

Als ik het goed heb ga je meteen links af na de het dalstation. Dacht iets van een tunneltje en dan met de roltrap omlaag.

May the ski force be with you !!

https://www.seceda.it/en/info

Scrolling even naar La Curta.

May the ski force be with you !!

Vraagje. Ik probeer de routes die ik binnenkort wil skiën uit m’n hoofd te leren, maar nou zag ik dat er tussen Colfosco en Corvara op de kaarten een stuk piste ‘mist’ (en ook op Google Maps zie ik het niet). Klopt het dat je de Borest gondel ook naar beneden moet nemen? Of kun je daar toch doorskiën richting Corvara?

Yep , de Borest heb je nodig om heen en terug te gaan tussen Corvara en Colfosco. Er is geen piste.

*bericht bewerkt door MrSKi op 10 feb 2022 17:44

Gaat idd met een roltrap en stukje wandelen door de dorp en over de loopbrug. Overigens een vlak stuk.

CJAHulskamp op 09 feb 2022 12:44

Route " spreekt" voor zich?

Zorba op 09 feb 2022 12:49

Als ik het goed heb ga je meteen links af na de het dalstation. Dacht iets van een tunneltje en dan met de roltrap omlaag.

CJAHulskamp op 09 feb 2022 12:52

Klopt… onderaan de lekker lange afdaling van de Seceda linksaf het gebouw in waar de rolband (die het 2 jaar geleden niet deden) en roltrappen op… Dan een stukje door het dorp richting de Seiseralm. Wij zitten dit jaar weer midden in het dorp bij het busstation. Perfecte locatie.

Yep , de Borest heb je nodig om heen en terug te gaan tussen Corvara en Colfosco. Er is geen piste.

MrSKi op 10 feb 2022 17:43

Je kunt er wel omheen skien, via een pad wat langs de camping loopt. Igor van Ustaria Posta heeft dat ooit op Youtube gezet als je in tijdnood komt met laatste liften. Ik zal eens zoeken

Vraagje. Ik probeer de routes die ik binnenkort wil skiën uit m’n hoofd te leren, maar nou zag ik dat er tussen Colfosco en Corvara op de kaarten een stuk piste ‘mist’ (en ook op Google Maps zie ik het niet). Klopt het dat je de Borest gondel ook naar beneden moet nemen? Of kun je daar toch doorskiën richting Corvara?

Mickey-1 op 10 feb 2022 17:15

De Borest is een horizontale lift. Heb je nodig twee kanten op.

Vraagje; is het haalbaar om vanuit Arabba naar de Seiser Alm te skiën om aldaar vrienden te treffen, wat tijd met ze door te brengen (lunchen, paar pistes doen) en weer terug te skiën?

Vanwege het jongste kind van deze vrienden, is het niet echt mogelijk om elders af te spreken.

Voor ons eerste keer Dolomieten, vind het lastig inschatten hoeveel tijd je nodig hebt.
Wij skiën zelf allemaal vlot over rood, kunnen het tempo er goed in hebben.

Marije77 op 09 feb 2022 11:03

Een aanvullende tip: raadpleeg de officiële skikaarten op de website van Dolomiti Superski (https://www.dolomitisuperski.com/de/home). Vervolgens kan je op skiresort.nl nagaan per individuele lift hoeveel de tijd daarvoor bedraagt. Reken nog enkele marges voor wachttijden en het skiën zelf zodanig je je een aardig beeld kan vormen van de tijd die de tocht in beslag zou nemen.

We hebben op die manier ooit een tocht gedaan vanuit Olang naar de Marmolada en opnieuw terug naar Olang.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 10 feb 2022 22:35

Plaats een reactie