welke flex?

Ik ben van plan om nieuwe skischoenen aan te gaan schaffen. Nu vroeg ik mij af welke flex bij mij zou passen?

Ik ben 1.81 lang en 85kg en zit qua skiniveau op lvl 7 (volgens het skiniveau toppic van gigi). Verder heb ik wel een sportieve skistijl en houd ik van door skiën op voornamelijk rode pistes.

Zelf zit ik te twijfelen tussen de volgende 2 schoenen:

-Fischer Cruzar 100 Heren skischoenen
-Fischer RC Pro 120 Heren skischoenen

ben benieuwd of jullie hier tips voor hebben.

Behalve de flex zijn die twee (en andere) schoenen nog op veel meer punten verschillend. Ik zou naar een zaak gaan waar ze veel verschillende merken en modellen hebben en waar ze wat tijd voor je willen nemen (op zaterdagmiddag gaan is dan niet zo handig). Veel passen en passen en passen. En vooral aan degene die je helpt goed aangeven wat wel en niet goed zit en vooral ook waarom.

Maar als je ruim onder 100 flex uit komt zou me dat verbazen.

Maar let wel op dat flex in de winkel iets totaal anders is dan flex met -10.

Wat @GiGi zegt. Meten is weten en dat is in het geval van skischoenen kopen ‘key’. Goede winkels waar je terecht kunt zijn bijv: MK Skiservice (Bilthoven), Norbert Maier (Rotterdam), OutdoorXL (Barendrecht). Er zullen er vast meer zijn, maar die ken ik zelf niet.

When life gets too complicated.... SKI

Inderdaad, zoek een goede winkel, bijvoorbeeld als hierboven genoemd. Eerst eens kijken wat goed past of passend te krijgen is en vervolgens pas gaan nadenken over de flex. Pasvorm is vele malen belangrijker, bovendien zijn de flexwaarden van diverse fabrikanten niet zo maar te vergelijken. Neem evt een filmpje mee naar de winkel van jezelf in actie, zodat men een beetje kan inschatten qua niveau en stijl. Filmpjes zeggen meer dan woorden :)

Edwin van Riel

Bedankt voor de reacties. @Alex die winkels zijn voor mij erg ver uit de buurt. Ik woon in het noorden van nederland.

Iemand bekend met herqua sports in Hoogeveen toevallig?

Op welke ski schoenen (flex) ski je nu?
Ik heb recentelijk ook nieuwe schoenen gekocht flex 120, met vergelijkbaar postuur. Was voor mij een forse stap vanuit een schoen met flex 80, maar is zoveel directere sturing en ondersteunt mijn huidige niveau vele malen beter.

Als je in het noorden woont zou ik naar Skistore Swing in Heerenveen gaan. Of even doorrijden naar Skicenter Edelweiss in Brummen, daar zit Patrick Rademakers.

Winter is coming

Op welke ski schoenen (flex) ski je nu?
Ik heb recentelijk ook nieuwe schoenen gekocht flex 120, met vergelijkbaar postuur. Was voor mij een forse stap vanuit een schoen met flex 80, maar is zoveel directere sturing en ondersteunt mijn huidige niveau vele malen beter.

Sjaak27 op 8 okt 2018 20:05

@Sjaak27 Momenteel heb ik schoenen met een flex van 85

@hansiehans Gezien jouw omschrijving van ski nivo en skistijl zal een stijvere schoen zeker gaan helpen.
Topic over Bootfitters in het Noorden:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/342680

Eventueel kun je ook gaan kijken bij Ruchti in Zuidlaren, ook een prima zaak.

Plaats een reactie