Amerika

Re Yellowstone:
Aha, nu snap ik het wat jij bedoelt…
Die data die jij noemt gaat over de wegen , niet over het park. Het is in die tijd dus nog steeds toegestaan om het park te bezoeken. Het heeft ook niets met dieren te maken maar gewoon met sneeuw:
Voor die tijd is de weg open voor sneeuwscooters. Dan mag dat meer meer, omdat ze beginnen met sneeuwruimen. Na die datum gaat de weg open voor auto’s, omdat de sneeuw is weg geruimd.
In de tussen tijd is het vaak een mooie gelegenheid om te langlaufen of fietsen zonder gemotoriseerd verkeer.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/7f5295f73d838ecb9875f3e0...

Spring Biking in April, foto van:
undefined

en let op: de weg door het park van West Yellowstone naar Big Sky (Hwy 191) is altijd open(en gratis). En ook de weg van Gardiner naar Cooke City is het hele jaar open(omdat dat ‘s winters de enige toegang tot Cooke City is).

*bericht bewerkt door Slim op 09 jan 2019 02:55

Whitefish lijkt me ook een hele toffe ski resort, maar voor Nederlanders begint het wel echt ver van een (groot) vliegveld te worden. Dus had ik het nog niet genoemd.

Voor mij is het juist het enige skigebied waar ik met de trein zou kunnen komen… ;-)

PS, van Bozeman naar Big Sky is wel super mooi rijden door de Gallatin Canyon

Whitefish lijkt me ook een hele toffe ski resort, maar voor Nederlanders begint het wel echt ver van een (groot) vliegveld te worden. Dus had ik het nog niet genoemd.

Voor mij is het juist het enige skigebied waar ik met de trein zou kunnen komen… ;-)

Slim op 9 jan 2019 02:57

Wij doen Whitefish altijd als onderdeel van een skitrip die begint in Vancouver en eindigt in Calgary.
Whitefish heeft inderdaad een station met een mooie klassieke uitstraling. In het gebouw is een klein museum over het spoorbedijf. Helaas mag je er niet fotograferen.

null
null
null

Toevallig ben ik van de zomer ook van Calgary naar Vancouver gereden, toen kwam ik toch nog niet door Whitefish ;-).

Even serieus, Whitefish ligt heel dicht bij het Amerikaanse Glacier National park.
Verder bieden Montana, Idaho en Alberta en British Columbia ook een aantal leuke kleine skigebieden die je in een Roadtrip zou kunnen combineren.

Toevallig ben ik van de zomer ook van Calgary naar Vancouver gereden, toen kwam ik toch nog niet door Whitefish ;-).

Even serieus, Whitefish ligt heel dicht bij het Amerikaanse Glacier National park.
Verder bieden Montana, Idaho en Alberta en British Columbia ook een aantal leuke kleine skigebieden die je in een Roadtrip zou kunnen combineren.

Slim op 11 jan 2019 13:29

Klopt. Whitefish ligt in de USA in Montana. Maar het is maar 90 km vanaf de grens met Canada (220 km vanaf Kimberley & 165 km vanaf Fernie) en zeker de moeite van omrijden waard. Je moet in de Noord-Zuid richting dan wel rekening houden met chagrijnige douanebeambten. De zeer onvriendelijke behandeling kost je zo een half uur. In de andere richting slechts 2 minuten bij een zeer vriendelijke Canadese beambte, die voornamelijk tijd over heeft voor een praatje. Whitefish ligt inderdaad aan de toegangsweg naar Glacier Park. Leuk voor een dag als je niet wil skiën of boarden.

null
null
Glacier National Park en de gesloten Going to the Sun Road. Leuk voor snowshoeing of X-country skiing.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 11 jan 2019 14:08

Ik krijg geen genoeg van dit topic, heerlijk. Hoop het zelf ooit een keer te kunnen doen. Dank @Slim.

Park City in Utah is ook een leuk stadje:
(Niet mijn foto)

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/57f2ad5ac396eb728f32b049...

Leuk is dat een van de pistes in Park City eindigt bij bovenstaande Main Street (wel eigen foto).

null

Leuke foto. Is dat kunstsneeuw? Aan de overkant ligt bijna niks.

Park City is een lange berg rug met “onderaan” Canyons ski resort, dat tegenwoordig onderdeel is van, en verbonden MET, Park City Mountain Resort (PCMR)(waar @Ronaldski’s foto van is).
Door die verbinding is Park City-Canyons nu een van de grootste skigebieden in Noord Amerika.
Aan het einde van het dal heb je nog Deer Valley. Je mag NIET van Deer Valley naar PCMR skien, al is het alleen door een touwtje gescheiden…

Hier nog een foto van Deer Valley:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/97d8f934396ceb07e6d8eff1...

(Mijn eigen lelijke smoel op de foto ;-) )

Leuke foto. Is dat kunstsneeuw? Aan de overkant ligt bijna niks.

DrPhil op 15 jan 2019 14:03

Ook in de Rockies kan weinig sneeuw liggen. Volgens mij was het geen kunstsneeuw, maar sneeuw die van de hogere hellingen naar beneden was gebulldozerd. De “overkant” was een zuidhelling. De pistes zelf waren goed.

null
null
Zo vlak bij Salt Lake City kan het in Park City erg druk zijn.
null

*bericht bewerkt door Ronaldski op 15 jan 2019 17:03

Voor komende winter komt er hopelijk een combi skipas voor de kleine, onafhankelijke gebiedjes.
“Indyskipass” wordt nu aan gewerkt:

https://m.facebook.com/indyskipass/

hoeveel pistes zijn er eigenlijk die wel geprepareerd zijn?

Tiny-M op 28 jan 2019 21:44

Over het algemeen heb ik het vermoeden dat er minder steile pistes geprepareerd worden in het Westen van Amerika dan in Europa. Dat heeft ook met het klimaat te maken. De Rockies zijn kouder en droger dan veel AAlpen gebieden, dus de sneeuw blijft langer droog, dan heb je ook minder last van slechte sneeuw.

De meeste geprepareerde pistes zul je vinden in de eenvoudige en middelmatige niveaus.

Er zijn natuurlijk wel wat steile, geprepareerde psites, maar het aanbod is niet zo groot.

Ik denk dat het idee is dat gevorderde skiers toch eerder ongeprepareerde sneeuw op zullen zoeken en dat gladde pistes dus vooral belangrijk zijn voor beginners en licht gevorderden.

Vaak kun je het op de website zien:
https://www.steamboat.com/the-mountain/mountain-report#/all-…
Daar staat bij of de “runs” geprepareerd worden of niet, en je kunt het ook met een slider button selecteren.
Dan zie dat in Steamboat bijvoorbeeld geen enkele double Black geprepareerd wordt, en 11 single blacks wel.

Of het staat in een lijstje zoals dit van Solitude in Utah:
https://solitudemountain.com/on-the-mountain#winter-mountain…

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 18:32

Als er powder ligt … ja, is echt anders! Hangt er wel vanaf waar je bent. Zo is mijn ervaring dat bijvb. de pow in Whistler meer lijkt op ‘alpensneeuw’ vanwege de ligging dichterbij de kust. In bijvb. Breckenridge of Vail zat super droge pow gehad. Ga volgend seizoen weer terug naar Canada om een ‘rondje’ te maken langs diverse gebieden. Zoek dan meer ‘ interior BC’ op. Hoop dan weer wat van de champagne powder te mogen hebben 😁

Fijn topic dit! Ik wil ook echt nog een keer die kant op. Vooral benieuwd naar die champagne poedersneeuw waar je altijd over hoort. Is het echt zo'n groot verschil met de sneeuw hier in Europa?

Snowowl op 17 feb 2020 12:29

Laat ik beginnen met een open deur in te trappen: sneeuw is een natuur fenomeen, en dus altijd anders.
Wel kun je stellen dat bepaalde regio in de wereld, een bepaald klimaat hebben, en dus de KANS op een zekere sneeuw, op sommige plekken groter is.
Zoals @MrSKi al opmerkt, Noord Amerika is een groot continent, met zeer uiteenlopende klimaten. Heb je de eerste bladzijden van deze post gelezen? Daar heb ik geprobeerd in grote lijnen uit te leggen hoe de verschillende klimaat zone's in Noord Amerika lopen.

Kennen jullie deze al trouwens? wintersportcanadaamerika Staat ook veel info op over de verschillende gebieden, heb daar al wat onderzoek gedaan. Maar leuk om jullie tips te lezen!

Snowowl op 17 feb 2020 12:29

Ja, wel gezien. Maar dat is een reisaanbieder, uitsluitend voor reizen naar Noord Amerika, dus niet bepaald onafhankelijke info.

*bericht bewerkt door Slim op 22 feb 2020 00:11

Kennen jullie deze al trouwens? wintersportcanadaamerika Staat ook veel info op over de verschillende gebieden, heb daar al wat onderzoek gedaan. Maar leuk om jullie tips te lezen!

Snowowl op 17 feb 2020 12:29

Ja, wel gezien. Maar dat is een reisaanbieder, uitsluitend voor reizen naar Noord Amerika, dus niet bepaald onafhankelijke info.

Slim op 22 feb 2020 00:10

Vorig jaar ben ik op stap geweest met WintersportAmerikaCanada. Rondje Rockies en heliskiën in Panorama. Het was een zeer positieve ervaring. Met zo'n 50 Amerikaanse en Canadese resorts op de teller, heb ik voldoende kennis over die gebieden opgebouwd. Maar bij dat reisbureau bleek ook veel kennis over die gebieden te zitten. Door hun contracten met Noord Amerikaanse bedrijven kunnen ze trouwens ook aantrekkelijke tarieven bieden voor acco's, auto en skipassen. Ik beveel niet vaak iets aan, maar persoonlijk vond ik WintersportAmerikaCanada een aanrader.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 23 feb 2020 14:39

Aspen staat op het lijstje voor volgend jaar.

CJAHulskamp op 23 feb 2020 10:21

@CJAHulskamp,
Dan zou ik nu al gaan nadenken over de totale trip. Ikon Pass 20/21 komt in Maart of zo in de verkoop. Mountain Collective denk ik ook.
Met de Ikon base heb je dan 5 dagen of meer dagen in elk skigebied, Mtn Collective is twee dagen per gebied.

Je kunt, zoals wij deden, op Denver vliegen, dan kun je ook nog een paar dagen in Frisco skiën in Copper en Arapahoe Basin (A-Basin). De rit vond ik leuk en mooi, maar is wel 4 uur DIA-Aspen, en kans op file is groot.

Je kunt ook naar Aspen vliegen, MAAR, die vluchten worden heel vaak vertraagd of gecanceled.

Salt Lake City zou ook een optie kunnen zijn, rechtstreekse vlucht uit AMS, en 6.5 uur rijden, als je wat roadtrip leuk vind. Dan zou je aan begin en eind in Alta,Snowbird, Solitude, Brigton en Deer Valley kunnen skiën, en een stop in Moab (Arches en Canyonlands, National Park).

*bericht bewerkt door Slim op 23 feb 2020 18:48

Zal Denver worden zoals vorig jaar. De kant van Salt Lake en Moab ken ik al.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp en anderen,
De Ikon (en Ikon base) Pass gaat 4 Maart in de verkoop voor volgend skiseizoen.
Andere multi passen zoals Mountain Collective, Epic en Indypass zullen waarschijnlijk ook rond die tijd verschijnen.

https://www.ikonpass.com/en/shop-passes
Helaas, @CJAHulskamp, de prijs is omhoog gegaan, en Aspen is een Add-on, dus nog duurder.

Anders met Epic naar Telluride en nog iets anders.

May the ski force be with you !!

Anders met Epic naar Telluride en nog iets anders.

CJAHulskamp op 3 mrt 2020 14:41

h
Helaas verwacht ik niet dat Epic de prijs omlaag gaat doen dit jaar ;)

*bericht bewerkt door Slim op 03 mrt 2020 16:43

En hier de Epicpass details voor komend seizoen:
https://www.epicpass.com/
En @CJAHulskamp, je zoekt ze wel uit ;) , Telluride moet je ook de ‘volle’ pas voor kopen, dus nog duurder dan Ikonbase-plus (=met Aspen me Jackson hole).

*bericht bewerkt door Slim op 04 mrt 2020 04:34

En hier de Epicpass details voor komend seizoen:
https://www.epicpass.com/
En @CJAHulskamp, je zoekt ze wel uit ;) , Telluride moet je ook de ‘volle’ pas voor kopen, dus nog duurder dan Ikonbase-plus (=met Aspen me Jackson hole).

Slim op 4 mrt 2020 04:27

Blijft overal daar prijzig. Mischien maar eens naar Tsjechië ter compensatie 😉

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie