Diesels worden verbannen op duitse autostrades

Selectief quoten en je discussiepartner wegzetten als autofetisjist vind ik niet bepaald getuigen van constructief een discussie op basis van argumenten proberen te voeren.

Niet dat het me verbaast, want dit ben ik wel van je gewend, maar het is jammer.

Mr. Slow

Ik zou best graag eens een treinreisje proberen, zeker voor een weekendtripje. Lekker beetje slapen in de trein en 's-ochtends aankomen voor een lekkere skidag. Wat ben jij ongeveer kwijt aan een retourtje Grindelwald @RCGrootveld en waar boek/vind je dat?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zou best graag eens een treinreisje proberen, zeker voor een weekendtripje. Lekker beetje slapen in de trein en 's-ochtends aankomen voor een lekkere skidag. Wat ben jij ongeveer kwijt aan een retourtje Grindelwald @RCGrootveld en waar boek/vind je dat?

Shane op 21 nov 2018 11:21

Kijk eens op bahn.de of oebb.at. Dagtreinen willen nog wel eens goedkoop kunnen uitpakken als je een Sparpreis hebt. Nachttrein naar Innsbruck (eigen ervaring) gereden door Öbb (nightjet) is best oke en voor een stoeltje goedkoop, maar je betaalt vaak relatief veel extra voor een fatsoenlijk bedje.

*bericht bewerkt door Roko op 21 nov 2018 11:38

Uitrusten doe je maar in de lift.

Heel eerlijk: En dat is dus wederzijds … ik wordt een beetje moe van de hier ruim vertegenwoordigde autofetisjisten voor wie hun kapitaals vernietigende stuk blik op wielen het belangrijkste in het leven lijkt te zijn en voor wie elk alternatief op voorhand onbespreekbaar is.

Deze discussie is tot nu toe erg open. Laten we niet in een voor/tegen auto discussie belanden. Dit soort (herhaaldelijke in verschillende topics) opmerkingen helpen een open en eerlijke discussie absoluut niet. Let dus een beetje op.

Click. Click. Peace

Ik gaf al aan dat ik serieus benieuwd was naar de prijs richting Grindlwald. Mooie bestemming (met een lief stationnetje), vrij ok reistijd en met een aantrekkelijke prijs voor een reis prima een optie. Maar dat laatste weet ik dus nog niet. Afgelopen zomer schrok ik echt van de treinprijzen in Zwitserland.

Prijzen van treinen in Duitsland vallen inderdaad wel mee, maar daarmee ben ik nog niet op de eindbestemming en ik moet richting Amsterdam om daar op de trein te stappen. En dat kost me al 3 kwartier, omdat er alleen een stoptrein heen gaat (auto 20 min zonder file).

Via de app van Go Euro heb je een treinretour voor rond de 100 euro, vertrek do 3 januari, retour die zondag. De app vergelijkt trein, bus en vliegtuig.
https://www.goeuro.nl/travel-search/results/1209826434/train…

Met het vliegtuig ben je rond de 148 euro kwijt, dan land je in Zurich. Maar dan moet je nog 135 km naar Grindlwald….

*bericht bewerkt door SimonW op 21 nov 2018 14:49

Ik kom dan op inderdaad een interessante prijs (€ 200,-). Maar 5x overstappen, dat is voor mij niet echt relaxed. De andere optie is iets korter, maar toch nog 3x overstappen en dan ben je in Interlaken, vanaf daar moet je het zelf regelen naar Grindelwald dus toch nog 4x overstappen. Die kost trouwens € 679 retour voor 2, dat is echt de moeite niet waard.

Als optie 1 met max 3x overstappen er was, had ik het gedaan :)

De kop van dit topic is heftiger dan het in feitelijk is.

Duitsland wil t/m euro4 op de autobahn verbieden. In mijn ogen praat je dan over de wat oudere diesel auto’s. Hedendaags zijn volgens mij alle Diesel Euro 6 en de wat oudere Euro 5 en ik verwacht dat die niet zo snel van de autobahn verwijderd gaan worden.

Rij zelf ik een D4 Euro 6 naar volle tevredenheid en ben niet genoodzaakt deze diesel in te ruilen. Hybride of elektrisch is voor mij al helemaal geen oplossing gezien mijn caravan van 1750 kg. Aangezien ik dit privé bekostig zit een dure Tesla er voor mij ook niet in.

Groeten, Harald

Nachttrein naar Innsbruck (eigen ervaring) gereden door Öbb (nightjet) is best oke en voor een stoeltje goedkoop, maar je betaalt vaak relatief veel extra voor een fatsoenlijk bedje.

Roko op 21 nov 2018 11:37

Klopt, wij betaalden gemiddeld zo rond de € 750-800 retour, 2 personen. Maar daarvoor stap je rond 20:30 in (in ons geval) in Utrecht op, settel t je zelf in je 2P hut met eigen douche en toilet, gaat lekker liggen om de volgende morgen een uur voor aankomst in Innsbruck gewekt te worden met ontbijt met broodjes, koffie/thee, sap etc.
En dat is niet eens zo veel duurder als de autorit naar de Dolomiten als je brandstof, tol, 2 hotel overnachtingen, eten onderweg etc. bij elkaar optelt. En ieder mag daar anders over denken, maar de reis is bij ons onderdeel van de vakantie, geen noodzakelijk kwaad.
Dus ik wil me onderweg niet moeten behelpen met 's morgens in de keuken thuis gesmeerde broodjes en koffie uit de thermoskan.

Rob

Met het vliegtuig ben je rond de 148 euro kwijt, dan land je in Zurich. Maar dan moet je nog 135 km naar Grindlwald….

SimonW op 21 nov 2018 14:48

Klopt en alleen al dat retourtje kost je al tegen de €85.

Rob

Ik kom dan op inderdaad een interessante prijs (€ 200,-). Maar 5x overstappen, dat is voor mij niet echt relaxed. De andere optie is iets korter, maar toch nog 3x overstappen en dan ben je in Interlaken, vanaf daar moet je het zelf regelen naar Grindelwald dus toch nog 4x overstappen. Die kost trouwens € 679 retour voor 2, dat is echt de moeite niet waard.

Als optie 1 met max 3x overstappen er was, had ik het gedaan :)

Tiny-M op 21 nov 2018 15:07

Hoezo zelf regelen naar Grindelwald.
Je kunt gewoon een ticket rechtstreeks naar Grindelwald kopen, afhankelijk van waar je in NL begint, moet je min 2x overstappen (Basel en Interlaken). In Interlaken overstappen op de BOB naar G’wald, moet je nog rennen en niet even naar de WC moeten willen.

Gunstige prijzen vind je bij de treinreiswinkel.

Ik meen me ter herinneren, dat wij de laatste keer (alweer een jaar of 7 geleden) ca € 450 kwijt waren, 2pers, 1e klas met de ICE (3x overst)

Rob

Ik gaf al aan dat ik serieus benieuwd was naar de prijs richting Grindlwald. Mooie bestemming (met een lief stationnetje), vrij ok reistijd en met een aantrekkelijke prijs voor een reis prima een optie. Maar dat laatste weet ik dus nog niet. Afgelopen zomer schrok ik echt van de treinprijzen in Zwitserland.

Prijzen van treinen in Duitsland vallen inderdaad wel mee, maar daarmee ben ik nog niet op de eindbestemming en ik moet richting Amsterdam om daar op de trein te stappen. En dat kost me al 3 kwartier, omdat er alleen een stoptrein heen gaat (auto 20 min zonder file).

Tiny-M op 21 nov 2018 13:59

Als je met de trein die kant op wilt, moet je niet daar de prijzen in een land kijken, maar een totale rit (is goedkoper).
Bv via de treinreiswinkel.

Quickscan: € 340 retour, 2pers, 2e klas

Rob

Als ik dan een treinreis vergelijk met de auto dan is het verschil voor mij veel te groot en reizen met het gezien per trein te omslachtig als ik mijn eigen materiaal incl. bagage mee moet nemen.

O ja, rij een Volvo diesel (euro6), zeer zuinig met skibox, rij op een tank diesel makkelijk de 1200 km en dat voor € 90,30 (literprijs 1,29)

Groeten, Harald

Algemeen: diesels vanaf 2009 (Euro IV) blijven toegestaan op de A40 in Essen. Naar het Sauerland kan je omrijden (jaaaaa, dát is goed voor het miljeuj!) via de A3, A2 en A1.

Voor iedereen die in de jaren 70 en 80 door het Ruhrgebied reden en dát vergelijken met nu… die snappen niet dat de bevolking die jaren überhaupt heeft kunnen overleven!

Het betreft geneuzel om theoretische fijnstofdoden, gebaseerd op een LNT-slachtofferbepalingsmethode* die kant noch wal raakt + maatregelen die nagenoeg niets uithalen.

  • De Linear-no-treshold methode wordt ook voor kernstraling gebruikt. Vandaar dat Greenpeace 100.000 doden claimt bij Tsjernobyl, terwijl er maar 54 aanwijsbaar zijn. De methode stelt eigenlijk dat als voor 1 persoon 25 liter water drinken dodelijk is, dat er dan ook 1 dode valt als 25 personen 1 liter drinken. Daar komt dus die bizarre regelgeving op het gebied van zowel fijnstof als straling vandaan.
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
  • De Linear-no-treshold methode wordt ook voor kernstraling gebruikt. Vandaar dat Greenpeace 100.000 doden claimt bij Tsjernobyl, terwijl er maar 54 aanwijsbaar zijn. De methode stelt eigenlijk dat als voor 1 persoon 25 liter water drinken dodelijk is, dat er dan ook 1 dode valt als 25 personen 1 liter drinken. Daar komt dus die bizarre regelgeving op het gebied van zowel fijnstof als straling vandaan.
Harry(Winterberg) op 22 nov 2018 11:59

Wauw dat betekent als iedereen 2 liter water drinkt per dag er 8% van de bevolking sterft aan water drinken. Dan sterven er gewoon wereldwijd 640.000.000 mensen aan water.

Als er zo echt gerekend word, snap ik wel dat je diesel en kern energie wilt bannen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dit wordt een onzinnige discussie.
Mijn ouders rookten vroeger allebei tegelijk hele pakjes sigaretten in de auto. We hadden ook geen airco en gingen toch gewoon met de auto naar Italië in de zomer.
Met diesel reed je toen niet, want dat was voor vrachtwagens, dus reed je in een auto die 8 km ver kwam op 1 liter benzine. Gewoon gelode benzine trouwens. Maar goed, ze noemen mijn generatie niet voor niets de sterke generatie.

Toch is het goed dat er steeds meer veranderd is, want er is tussen begin jaren 70 en nu ook veel meer autoverkeer gekomen. Als je dezelfde auto’s als toen, in de hoeveelheid van nu, in en om de steden zou laten rijden, dan was het echt onhoudbaar geweest.

Maar goed, ze gaan dus bij Essen verbieden dat je met een dieselauto over de A40 rijdt. Ik vind het ook onzin, maar het zij zo. Met een dieselauto van voor 2009 moet je een iets andere route kiezen. Lekker belangrijk.

En wen er maar aan, de autoindustrie heeft gewoon dikke fraude gepleegd met al die diesels, die dus helemaal niet zo schoon zijn als je werd voorgespiegeld in de catalogus. Diesels hebben hun langste tijd gehad, over een jaar of 10 rijden we allemaal in elektrische auto’s, zijn al onze huizen van het gas, betalen we nog veel meer aan mobiliteit en andere belastingen… Sorry, weer offtopic.

Toch is het goed dat er steeds meer veranderd is, want er is tussen begin jaren 70 en nu ook veel meer autoverkeer gekomen. Als je dezelfde auto’s als toen, in de hoeveelheid van nu, in en om de steden zou laten rijden, dan was het echt onhoudbaar geweest.

In dat licht:
Ik ben ooit eens een vergelijking met de jaren 50 tegen gekomen:
Als het het aantal verkeersdoden uit die tijd zou extrapoleren naar nu, zouden we iets van rond de 50000 doden per jaar hebben.
Gelukkig hebben we dat met diverse maatregelen weten te voorkomen.

Rob

Diesels hebben hun langste tijd gehad, over een jaar of 10 rijden we allemaal in elektrische auto’s, zijn al onze huizen van het gas, betalen we nog veel meer aan mobiliteit en andere belastingen… Sorry, weer offtopic.

phma op 22 nov 2018 12:33

10 jaar is denk ik wat optimistisch/pessimistisch (dat mag ieder voor zich bepalen), maar ik denk dat dat inderdaad nog niet eens zo’n onrealistisch scenario is

Rob

Wij maken ons eigenlijk al druk om iets wat nog helemaal goedgekeurd moet worden in Duitsland. En eerste tegengeluiden zijn ook al voorbij gekomen. Tot die tijd kan ik de druk nog een beetje opvoeren om zo wat vlotter door Duitsland te geraken ;)

[quote]Diesels hebben hun langste tijd gehad, over een jaar of 10 rijden we allemaal in elektrische auto’s, zijn al onze huizen van het gas, betalen we nog veel meer aan mobiliteit en andere belastingen… Sorry, weer offtopic.

phma op 22 nov 2018 12:33

10 jaar zeker niet, hele wagenparken moeten dan vervangen worden en dan heb ik het nog niet eens over de transport sector wat daar moet gebeuren. elektrische auto voor iedereen daar is ons stroomnetwerk niet eens geschikt voor. Ook wel eens na gedacht hoe mensen met een caravan,boot,vouwwagen en bagagewagen met een elektrische auto op vakantie gaan. Tevens zie ik nog geen betaalbare elektrische auto op de weg die voldoende capaciteit en actieradius heeft een iets kan trekken tov huidige wagenpark.
Laat staan welke aanpassingen er thuis moet gaan gebeuren om van het gas af te gaan. Daar heeft zeker niet elke NL-er geld voor beschikbaar.

O ja vroeg is men van kolen overgestapt op gas en dat heeft jaren geduurd voordat dit normaal is/was, datzelfde traject gaat in mijn beleving ook gebeuren als men richting gasloos en elektrisch rijden overstapt.

Ben ook zeer benieuwd hoe landen om ons heen dit gaan doen, heb ster de indruk dat NL het beste jongetje van de klas aan het spelen is.

Groeten, Harald

Een artikel gepubliceerd door HLN.BE 😂😂😂

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Het ergste van al is dat de meest vervuilende zaken buiten schot worden gelaten. Vluigtuigen en grote schepen… Maar de economie zal en moet blijven draaien… Je kan de mensen niet aan de ketting leggen, want dan stort alles als een kaartenhuisje in elkaar. Wacht maar binnen 30 jaar… dan sta je daar met al die zonnepanelen die niks meer opbrengen en windmolens die vervangen moeten worden met schulden die niemand nog zal kunnen betalen. Het gewone volk verplicht in elektrisch veetransport met de massa mee en enkel de rijke elite in hun Tesla of wat dan ook.

*bericht bewerkt door Joy85 op 23 nov 2018 08:08

Plaats een reactie