Flow bindingen,doen of niet?

Hallo,

Zelf heb ik nog steeds de standaard straps bindingen op mijn snowboard, maar vind dit erg omslachtig worden en zit dus te denken aan de Flow bindingen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En bevallen ze?
Kleven er ook nadelen aan deze bindingen?

Alvast bedankt!

Ik heb ze al jaren.
Super,nooit meer op je kont zitten, uit de lift voet erin en meteen weg snowboarden.
Ook buiten de piste is je board aan en uit te doen.
Misschien dat straps bindingen iets strakker om je schoen zitten.Ik heb hier geen last van.
Heb meerdere bindingen gehad, let op 1987 stond ik al op het snowboard met veerbindingen daarna de harde bindingen toen de stepin harde bindingen toen straps bindingen.
Maar stepin flow bindingen toppie.

Afrader wat mij betreft… je levert enorm veel controle in voor minimaal gemak. Ik heb verschillende Flows gehad, maar na intensief gebruik snel naar de straps teruggegaan.

I even pee standing sideways...

Ik gebruik ook al een jaar of 14 Flow bindingen, puur omdat ik het zo gemakkelijk vind.
1 keer afstellen en de rest vd week klikken en wegwezen.

Soms stap ik wel eens op het board van een maatje of zo, met gewone bindingen. Ik word er gewoon moe van, en of de feeling en controle op hun board nu zoveel beter was ik weet het niet.
Ik merk dat gewoon niet.
Het was voor mij in ieder geval niet zoveel beter dat ik zei; nu weg met mijn Flow bindingen.

We zijn met een man of 15, ik ben de enige met Flow, maar geen van die gasten is beter of sneller dan ik mag ik in alle bescheidenheid wel zeggen (niet liegen, er gaat er 1 me wel eens voorbij, maar die heeft een geheime soort superwax denk ik).

Voor die 2 a 3 weken per jaar dat ik er op sta voldoen ze prima.

Verschillende reakties dus, het is puur persoonlijk zoals je wel merkt.
Kwestie van allebei eens een goede test geven en dan zelf beslissen.

Succes!

op stijlere delen krijg je flow bindingen niet gemakkelijk aan. Heel erg irritant al zeg ik het zelf.

straps kun je altijd zittend en meestal ook staand aan doen.

flow neemt ook meer ruimte in beslag ( kan lastig zijn )

hiel cup van flow valt naar achter waardoor je in liften regelmatig beschadigingen op loopt.

flow is ook een lompe/logge binding om te zien (mijn menig)

net als Rob Q al zegt. hij is de enige van de 15 man. Dat wil toch wat zeggen lijkt mij.

al mijn vrienden strappen ook allemaal.

Suc6 met je keuze.

Dit alles is trouwens uit eigen ervaring.

Het is heel persoonlijk. Ik zelf heb straps. Nadat ik een jaar lang flow heb gehad.

Ik voelde toch dat het wat minder zat flow, ik zou je adviseren om eens indoor wat te gaan proberen met flow. Misschien kan je een bord huren met flow oid voordat je gaat kopen. Zo weet je namelijk meteen of het wat voor jou is.

Succes!

Volgens mij is het heel simpel, love it or hate it:)

I hate it!

Het aantal proriders dat die bindingen gebruikt zijn volgens mijn met twee vinger te tellen.

En die kabeltjes lubberen uit, die moet nadat je ze een paar keer op spanning heb gebracht wel vervangen. Anders heb je helemaal geen feeling en controle.

APO (Frans merk) maakt wel mooie bindingen. Die combineren straps met de ‘achterkant’ van Flow. Wellicht is dat iets voor je?

life is a beach, or a pile of snow

Ik heb ze nooit gehad mede door de slechte berichten erover.

dat kabeltje is van staaldraad…en dat lubbert echt niet uit hoor. Ik heb ze nu ook sinds een jaar of 5 en ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen last van verminderde controle of iets dergelijks. Gaat er natuurlijk wel om dat je ze goed instelt. Ook nog nooit iets aan kapot gegaan trouwens,terwijl vrienden met normale bindingen bijna allemaal al wel eens straps hebben gebroken en dus moeten vervangen.

Ik vind het gewoon lekker snel en gemakkelijk. Wordt er ook minder moe van om ze aan en uit te doen ivm niet te hoeven gaan zitten. Bij de indoorbanen en winterberg heb je er pas echt veel voordeel bij. Owja,ook voordeel: bij platte pistes doe ik gewoon altijd m’n board helemaal uit en ga lopen ipv alleen je achterste los en gaan steppen,aangezien ik daar echt een hekel aan heb en het zeer vermoeiend vind.

Maar zoals iedereen al zei:test ze eerst!

Een keer geprobeerd, geen succes. Ik vond het gemak wel meevallen. Die twee seconden sneller maken weinig uit. En zodra er sneeuw in zit is dat voordeel ook weg.
Op de piste hou ik beide bindingen zoveel mogelijk aan (ook in de lift). De stukken waar ik wel uitstap is vaak off-piste. Dat is geen seconden werk.

Voor m’n gevoel heb ik met straps meer controle.

Ik heb vroeger ook indoor les gehad op huurboardje met flow erop.

ik was er helemaal weg van, lekker makkelijk. meteen na de les boardje gekocht met flow bindingen. ideaal dacht ik. Tot ik in de echte bergen kwam, wat een ellende om die dingen aan de doen op een stijlere piste zeg. Je kunt ze dus indoor of in winterberg wel testenen dan zul je ze wel goed vinden.
Ik raad daarom aan om ze in frankrijk of waar je dan ook naar toe gaat ook eens te testen.

Toch leuk om te lezen dat iedereen andere ervaringen er mee heeft.
Op steilere piste’s gezicht richting berg en je stap er zo in.
Uit de stoeltjes lift of meteen aan trekken of ff steppen,voet erin zetten en vast klikken en weg ben je .
Zeker als je met veel skieers bent hoeven deze niet op jou te wachten.
De nieuwe flow-bindingen hebben ook al openingen aan de boven kant deze zitten alweer beter.
Succes

Ik ben ook fan van m’n flow bindingen: veel sneller om aan te doen en even veel controle over m’n board als met straps.

wat een ellende om die dingen aan de doen op een stijlere piste zeg

pat op 7 jan. 2012 11:57

Niet op je kont zitten om ze aan te proberen doen maar met je gezicht naar de helling, hoe steil die ook is, geen probleem.

net als Rob Q al zegt. hij is de enige van de 15 man. Dat wil toch wat zeggen lijkt mij.

pat op 7 jan. 2012 09:36

Er zijn ook meer kakkerlakken dan mensen op de wereld, dat wil toch ook wat zeggen ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Just HATE them.

love them

Iedereen heeft wel een mening over de flow bindingen. Zelf heb ik geen eigen board dus ben afhankelijk van de verhuur. Hier zie ik eigenlijk alleen straps. Daar heb ik goede ervaringen mee in de sneeuw.

Laatst een snowboardcursus gehad op een rollerband. Hier hadden ze flow-bindingen op de snowboards. Je moet ze één keer goed afstellen en dan zitten ze perfect. Totaal geen verlies van controle en dat merk je op een rollerband maar al te goed.

De apo bindingen waar Pascal het over heeft lijken de uitkomst. Snel instappen of gewoon strappen. Als je dan toch controle lijkt te missen kun je ze even vaster strappen. Zeker in kleine gebieden of op indoorbanen is het snel instappen erg handig.

Ik heb 2 jaar terug ook de overstap naar flow gemaakt, ik wil niet meer terug. De eerste keer is het even wat onwennig, ik zou het dus niet aan beginners adviseren, maar binnen een dag had ik het al helemaal te pakken om zonder te stoppen mezelf vast te ‘flowen’. Qua controle over mijn bord voel ik geen nadeel. Ik kom nu net zo snel de lift uit als mijn skieende collega’s, nadeel is dat ik nu met hen op de boardende collegas op straps sta te wachten…:)

Iedereen bedankt voor alle reacties!

Ik ga zeker de bindingen aanschaffen, al is het alleen maar om een goed oordeel te kunnen vellen.

Na mijn vakantie laat ik weten hoe ze zijn bevallen

Ik heb zelf al zo’n 12 jaar flow bindingen ,daar voor heb ik een raceboard gehad met hardboots.
Ik vind voor hoogere snelheden op de piste de flow binding ideaal,en toch het comfort van softboots, wil je echt gaan freestyle en springen kan je denk ik beter straps bindingen nemen.om dat je dan wat flexibeler ben.ik zelf wil geen andere bindingen dan Flow

Dont worry Ski happy

Ik heb al jaren flowbindingen, zo’n 10 jaar geleden mijn eerste set met flowbindingen gekocht. Ik vind ze ideaal! De laatste jaren zijn ze doorontwikkeld; ze zijn een stuk minder lomp en veel lichter dan 10 jaar geleden. Ik wil echt nooit meer andere bindingen!

Freestylen doe ik niet dus dat komt dan goed uit :-)

Voor de Flow haters:

Völkl FastTec bindingen!!! HEERLIJK!!

Ondertussen board ik nu al 3 jaar met Flow bindingen. Daarvoor juist met straps geboard. Het is zoals al eerder aangegeven; you hate them or you love them. En ik denk dat persoonlijke smaak hierin zelfs nog het belangrijkste is.

Het grootste voordeel vind ik dat je altijd dezelfde setup hebt. Ik ben iemand die een verandering in bindingen storend vind met m’n gevoel op het board. Gezien ze bij Flow altijd hetzelfde zijn, voelt m’n board ook altijd precies hetzelfde aan.

Een nadeel kan ik zo 1,2,3 eigenlijk niet opnoemen. Zoals al aangegeven; bindingen vastklikken op een steilere berg gaat prima met je gezicht richting de berg. Zittend moet je deze bindingen nooit aandoen nee.

Wat betreft dat het merendeel geen Flow heeft is ook een wat kromme vergelijking. Er zijn tich merken voor je bindingen en Flow is het enige merk wat dit type sluiting hanteert (en mag hanteren). Dat is hetzelfde als claimen dat Volkswagen een slecht automerk is omdat de over het algemeen meer andere auto’s rondrijden op de wereld ;)

Ik heb één keer een halve dag op een board met flowbindingen gestaan. Geen succes! Nu waren de bindingen eigenlijk te ruim dus dat helpt niet. Ik vond het instap voordeel minimaal. Ik moest best wel veel kracht zetten om het voor elkaar te krijgen en ik heb voor een vrouw veel kracht. MAar dat heeft denk ik uberhaupt met behendindiger worden met je board en bindingen te maken.

Op mijn eigen board heb ik dan ook gewone straps. Het voordel wat Rene noemt vind ik juist een nadeel. Ik vind het prettig om ze juist ietsje losser of vaster te zetten. Je schoenen zitten immers twee dagen identiek strak.

Mijn vriend daarentegen zweert bij Flow bindingen.

Wat ben je van plan in een vakantie.
Ga je voor het gemak dan kun je Flow overwegen
Ga je om te knallen dan zou ik voor meer controlle toch straps nemen.
Je zou ook voor een combinatie kunnen kijken ik heb de K2 Cinch CTS wel eens getest en die vond ik persoonlijk een stuk beter dan Flow.
http://www.thegoodride.com/bindings/by-name-a-z/411-k2-cinch…

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik heb ook flow bindingen op mijn Head Icon zitten. Ik heb een week les gehad met normale strap bindingen, en ik vond dit een absoluut genot. Enige nadeel is inderdaad bij liften, dan kan de binding naar achteren toe openstaan waardoor ie blijft haken.

mooie discussie is dit:p, het is een kwestie van wel of niet prettig vinden(ik vind van niet). Is een zelfde discussie of je wel of niet van spruitjes houdt;-).

Ik snowboard al zo’n kleine 10 jaar en
ik ga nu nieuwe bindingen kopen voor mijn board omdat ik mijn huidige bindingen echt KAK vind.
(ze zijn van de opkomende toe-strap periode)
En nu ben ik dus superhard aan het twijfelen welke bindingen ik mij ga kopen. Ik heb lang naar de flow’s staan kijken (en heb ze ook al getest hoor)
en ik vind ze zo gemakkelijk maar toch, zo die hele lap over de wreef van je voet, 't is niet mijn ding.
Tot ik de APO bindingen tegenkwam. Die hebben straps én zo’n openklapbare klep.
Heeft er iemand ervaring met dit soort bindingen?
Ze lijken mij dus ook veel makkelijker om in te stappen (breder).

Ik heb voor dit jaar bindingen gekocht met het fastec systeem. Ik heb ze enkel een paar uurtjes indoor kunnen testen en dat was erg handig en toch een heel goeie overdracht.

Dit is miss. ook nog een optie ?

Ik heb voor dit jaar bindingen gekocht met het fastec systeem. Ik heb ze enkel een paar uurtjes indoor kunnen testen en dat was erg handig en toch een heel goeie overdracht.

Dit is miss. ook tnog een optie ?

Yeltsin op 15 jan. 2012 17:01

Ja, die zien er wel goed uit!, toch eerst maar ff mijn flows gaan proberen.
Deze week even op de indoorbaan en februari in fugen

Het handige van de K2 vind ik dat ook de straps automatisch losgaan.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Plaats een reactie