Waarom Italië of Frankrijk ipv Oostenrijk

Ik ben een grote liefhebber van Zwitserland, maar dat Zwitserland duur is lijkt mij eerlijk gezegd behoorlijk objectief. Dat is het namelijk. Je krijgt er veel voor terug, maar het blijft duur.

Dit seizoen weer eens naar La Rosière. Slapen in Frankrijk (ruim appartement met voldoende voorzieningen), koffie en lunch in Italië.

TS kijkt ook naar wandelmogelijkheden: wij hebben in Flims/Laax heel mooie wandelroutes gehad. De skimap heeft op de achterzijde een aparte kaart met uitgebreide winterwandelroutes, zowel op de hoogte van de dorpen als naar boven. Maar ja, Zwitserland is inderdaad wel duur.

Ook in La Rosière zijn trouwens wandelmogelijkheden, ook naar boven. Daar zul je ongetwijfeld ook het fantastische uitzicht op de Mont Blanc kunnen bereiken.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@RCGrootveld in Zwitserland betaal je toch al snel minstens 30% extra voor een vergelijkbare skipas of accomodatie in Frankrijk. De Franc is gewoon dusdanig duur dat ze het ook niet voor minder kunnen aanbieden. Zelfs Zwitsers gaan massaal buiten de eigen landsgrenzen wintersporten omdat ze dan vaak 2x kunnen voor de prijs waarvoor ze in eigen land maar 1x kunnen.En je kan er inderdaad over discussieren wat je verouderde liften vind, ik heb ook geen probleem met oude, tragere stoeltjesliften enzo, maar vast staat dat die en stuk gedateerder zijn en dat je langer onderweg bent dan in een gemiddelde lift in Oostenrijk.

Born to Ride

@Jst81 bij Frankrijk als nadelen noemen: duur, slechte piste preparatie, weinig kunstsneeuw installaties en verouderde liften. Vervolgens wel Zwitserland als beter alternatief noemen vind ik dan wel erg apart… Al die punten zijn namelijk in Zwitserland gemiddeld slechter dan in Frankrijk.

Matthias123 op 18 dec 2018 21:16

Vreemd, ik kom regelmatig in Zwitserland, maar kreten als “slechte piste preparatie”, “weinig kunstsneeuw installaties” en “verouderde liften” herken ik niet.
Daarbij zijn ‘Goed’, ‘slecht’ en ‘duur’ subjectief en afhankelijk van de door jezelf gestelde criteria. Is een 2 zitter zonder stoelverwarming al ‘verouderd’? En iets is pas duur als het geleverde niet in verhouding staat tot het betaalde. En ook dat herken ik maar zeer beperkt.

RCGrootveld op 18 dec 2018 23:55

Helemaal eens. Wij gaan ook dit jaar weer naar Zwitserland, voor ons De 5e keer. Vaak net iets duurder, al maakt het tegenwoordig bijna niets meer uit, maar veel meer waarde voor je geld tov Frankrijk. Zeker in de horeca.

@RCGrootveld in Zwitserland betaal je toch al snel minstens 30% extra voor een vergelijkbare skipas of accomodatie in Frankrijk. De Franc is gewoon dusdanig duur dat ze het ook niet voor minder kunnen aanbieden. Zelfs Zwitsers gaan massaal buiten de eigen landsgrenzen wintersporten omdat ze dan vaak 2x kunnen voor de prijs waarvoor ze in eigen land maar 1x kunnen.En je kan er inderdaad over discussieren wat je verouderde liften vind, ik heb ook geen probleem met oude, tragere stoeltjesliften enzo, maar vast staat dat die en stuk gedateerder zijn en dat je langer onderweg bent dan in een gemiddelde lift in Oostenrijk.

Matthias123 op 19 dec 2018 07:21

Niet eens. Wij betalen voor een hotel met half pension aan de piste net zoveel als voor een uitgekleed appartementje in Frankrijk.

De skipassen zijn vaak iets duurder echter onze kinderen mogen dan ook helemaal gratis de lift in.

*bericht bewerkt door Jst81 op 19 dec 2018 07:29

Eens dat de liften aan de zuid West zijde van Zwitserland vaak net zo verouderd zijn als de exemplaren in Frankrijk. Hoe meer naar het oosten van Zwitserland hoe moderner. Kijk bijv. naar de gebieden Laax, Scuol, samnaun etc

In portes du soleil idd veel verouderd.

Niet eens. Wij betalen voor een hotel met half pension aan de piste net zoveel als voor een uitgekleed appartementje in Frankrijk.

De skipassen zijn vaak iets duurder echter onze kinderen mogen dan ook helemaal gratis de lift in.

Jst81 op 19 dec 2018 07:28

Dit is mijn ervaring ook met Zwitserland (Quatre Vallees)
Appartement (gebouw was gloednieuw en mooi) was de laatste keer (heel) goedkoop in vergelijking met de buurlanden,. Voor onze groep scheelde het bijna 1000 euro met het jaar ervoor in Frankrijk.
Skipassen waren idd duurder maar de kinderen waren gratis dus opgeteld was ik met verblijf en skipassen minder kwijt.
Dit werd dan wel weer ruim gecompenseerd met de leefkosten. Waar wij in Oostenrijk het liefst 3 keer uit eten gaan konden we voor dat zelfde budget nu maar 1 keer.
Liften waren er idd over het algemeen wat ouder (hoewel er hier en daar wel nieuwe staan). Aan de andere kant de oude gondel in Verbier is eigenlijk wel weer fantastisch.

@MattR1983 er zijn in frankrijk genoeg knappe ruime accomodaties te vinden hoor voor een nette prijs (buiten de vakanties)
Ski in Ski out.

Bijvoorbeeld:
https://www.chaletsdusoleil.com/en/apartements/

@RCGrootveld in Zwitserland betaal je toch al snel minstens 30% extra voor een vergelijkbare skipas of accomodatie in Frankrijk. De Franc is gewoon dusdanig duur dat ze het ook niet voor minder kunnen aanbieden.

Zou kunnen, zoals eerder gesteld valt F voor ons sowieso af omdat het door ons gewenste product bijna niet te vinden is in F.
En dan laat ik het kwaliteits aspect buiten beschouwing, want wat dat betreft is de (beperkte) ervaring met F niet best.
En als we al een acco vinden die er al vindt, heeft de praktijk laten zien dat het qua prijsstelling niet onder doet voor CH.

Maar, ik ben me bewust dat mijn/onze situatie niet representatief is.
Iets voor 15-20 man organiseren met een gegeven wensenpakket, flexibiliteit, 1PK’s etc. is wat anders als met een paar vrienden ergens in een app. gaan zitten wat je alleen maar gebruikt om te slapen.

Rob

@RCGrootveld in Zwitserland betaal je toch al snel minstens 30% extra voor een vergelijkbare skipas of accomodatie in Frankrijk. De Franc is gewoon dusdanig duur dat ze het ook niet voor minder kunnen aanbieden. Zelfs Zwitsers gaan massaal buiten de eigen landsgrenzen wintersporten omdat ze dan vaak 2x kunnen voor de prijs waarvoor ze in eigen land maar 1x kunnen.En je kan er inderdaad over discussieren wat je verouderde liften vind, ik heb ook geen probleem met oude, tragere stoeltjesliften enzo, maar vast staat dat die en stuk gedateerder zijn en dat je langer onderweg bent dan in een gemiddelde lift in Oostenrijk.

Matthias123 op 19 dec 2018 07:21

Niet eens. Wij betalen voor een hotel met half pension aan de piste net zoveel als voor een uitgekleed appartementje in Frankrijk.

De skipassen zijn vaak iets duurder echter onze kinderen mogen dan ook helemaal gratis de lift in.

Jst81 op 19 dec 2018 07:28

Eens, met drie kinderen scheelt het enorm. Onze oudste twee (10 en 8 jaar) halve prijs en jongste (5 jaar) gratis. Wij gaan naar Les quatre Vallées.
Omdat wij met groep/familie reizen, huren we chalet buiten de piste. Ook dit jaar weer een schitterend ruim en fraai chalet, voor €200 per nacht in het hoogseizoen. En dan zijn we met twee gezinnen, dus accomodatie kost ons 700 per 5-koppig gezin voor hele week. Koken doen we zelf, lunchen op de piste.
De rust vergeleken met Oostenrijk vind ik een enorme pré en al helemaal om vrijwel alleen maar Frans om me heen te horen, heerlijk.
Kinderen spreken aardig woordje Frans (we hebben tijdje in frankrijk gewoond) en vinden het geweldig om geen Nederlandse student maar een lokale sportieve Zwitser als leraar te hebben.

❄️

Oostenrijk staat voor velen gelijk aan Ischgl, St. Anton, Serfaus, Stubai, Gerlos, Zillertal en Kaprun, maar er is zoveel meer dan dat. Wie niet van drukte en/of veel apres-ski houdt, heeft keuze genoeg aan alternatieven. En Oostenrijk kan ook spotgoedkoop op bijna Tsjechisch prijsniveau als je out of the box denkt. Zo kun je bijv. eens skiën in de Steiermark. Komt bijna geen Nederlander of Belg, maar je hebt er alsnog toffe skigebieden, weinig apres-ski en het is er spotgoedkoop qua accommodatie en eten.

Hetzelfde geldt ook wel een beetje voor Italië. Dat wordt door velen hier gelijkgezet aan Zuid-Tirol, maar eigenlijk heeft Zuid-Tirol bar weinig met het echte Italië te maken. De hoofdtaal is notabene Duits (of in een klein deel Ladinisch, verwand aan het Zwitserse Reto-Romaans). Als de locals het zelf mochten bepalen waren ze met Tirol in Oostenrijk samen zelfstandig geweest, of hadden ze zich aan Zwitserland aangesloten. Noem een Zuid-Tiroler dan ook nooit een Italiaan als je lang met ze vrienden wilt blijven…

Valle d’Aosta is dan misschien iets meer ‘Italië’, maar blijft alsnog een autonome regio met veel rijkdom (een van de rijkste regio’s van Europa) wat niet echt de rest van Italië representeerd. En de tijden dat de Dolomieten ook in het hoofdseizoen echt nog lekker rustig waren zijn ook wel voorbij. Afgelopen seizoen was het deels er gewoon druk. Niet zozeer met Nederlanders, maar vele Italianen, Oostenrijkers, Zwisters en Duitsers. Lees het alpinforum er maar op na. Wie meer het echte Italië wil ervaren moet dan toch echt wat zuidelijker gaan zoeken.

En dan het gezegde “Zwitserland is duur, maar je krijgt er veel voor terug”… Hoewel ik zowel privé als beroepsmatig regelmatig in Zwitserland ben, en het eten er inderdaad erg goed is, kan ik dat qua hotels totaal niet beamen. Zolang je een vakantieappartement wilt hebben zit je qua prijs soms inderdaad goedkoper dan in Frankrijk of de dure Oostenrijkse gebieden, maar qua hotels (als je wat luxe wilt) kan Zwitserland niet tippen aan het niveau van Oostenrijk of Zuid-Tirol. Een Zwitsers hotel is stervensduur en het komt met alle voorzieningen etc. niet aan het niveau van Oostenrijk, wat je voor bijna de helft van de prijs kunt hebben. Als je in Zwitserland echt een keer luxe wilt hebben, is 5 sterren minimum, terwijl je in Oostenrijk ook aan 4 sterren genoeg hebt. Voor wie genoegen neemt met eenvoudige onderkomens kan in beide landen goedkope alternatieven vinden.

Qua gebieden waar ik ben geweest ontlopen Zwitserland en Frankrijk elkaar niet zoveel qua liften en sneeuwinstallaties. Dus ik snap dit ook niet echt. Daarin is wat mij betreft Oostenrijk toch het beste, maar ik geef dan juist weer niet veel om die kappen en stoelverwarming. Voor mij persoonlijk dus totaal niet doorslaggevend.
Pistepreparatie is in Italië gewoon het beste. Zowel in Oostenrijk als Frankrijk als Zwitserland ook wat mindere preparatie gezien.

Tiny-M op 19 dec 2018 00:08

Statistisch gezien is Zuid-Tirol het best voorzien van moderne sneeuwinstallaties, dank Techno-Alpin en de kleinere aanbieders die vrijwel allemaal in Zuid-Tirol zitten. ;) Verder deel ik inderdaad je mening dat de pistepreparatie in Italië over het algemeen subliem is. Daar kunnen vooral diverse Franse skigebieden nog het nodige van leren.

Frankrijk:

  • ski-in, ski-out (handig als vrouw en kinderen over de middag enkele uren willen rusten)
Vivace op 18 dec 2018 11:20

Alsof er geen volwassen mannen zijn die maar een aantal uren per dag skiën.

@MattR1983 er zijn in frankrijk genoeg knappe ruime accomodaties te vinden hoor voor een nette prijs (buiten de vakanties)
Ski in Ski out.

Bijvoorbeeld:
https://www.chaletsdusoleil.com/en/apartements/

Marco_ski op 19 dec 2018 09:14

Kan je bij deze acco meteen naar la croisette skien ?

Maar eigenlijk zeggen we dan allemaal bijna hetzelfde; met goed zoeken is bijna alles in elk land wel te vinden, op een paar dingen na. Die paar dingen zorgen er voor dat Oostenrijk bij veel mensen nou eenmaal populair is.

Volgens mij zijn dat de volgende dingen:

  • echte feest apresski (op de Hollandse of Duitse manier)
  • veel Nederlands om je heen (ook qua skileraren)
  • dichtbij, goedkoop te bereiken (weinig of geen tol)

Als die drie dingen minder belangrijk zijn, kan je in elk land volgens mij wel een gebied vinden dat aan je keuzes voldoet. Dan moet je je een beetje verdiepen, wat wij hier als fanatiekelingen wel doen, maar voor de meeste mensen is dat helemaal niet nodig om een fijne vakantie te hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Frankrijk:

  • ski-in, ski-out (handig als vrouw en kinderen over de middag enkele uren willen rusten)
Vivace op 18 dec 2018 11:20

Alsof er geen volwassen mannen zijn die maar een aantal uren per dag skiën.

Arnh op 19 dec 2018 10:46

Hij had het over zijn vrouw en kinderen, dus de rest van de wereld hoeft zich niet meteen op de tenen getrapt voelen hoor 😛.

*bericht bewerkt door Morzel op 19 dec 2018 13:21

bedankt voor de vele reacties, ik ga de linkjes bekijken. wat ik lees dat zuidwest nederland dichter bij frankrijk dan oostenrijk ligt zou kunnen.

Ik zelf woon een half uurtje van Arnhem dus dat scheelt dan ook alweer een stuk.
ben ook nog niet gebonden aan vakanties (kind van 9maand).
Skiles niet nodig dus geen taalprobleem.

heb in ieder geval wat meer uit te zoeken.

Ik weet niet of het een rol speelt, maar ik lees dat er in Duitsland sprake is van veel oponthoud door wegwerkzaamheden. Heb ik in Frankrijk nog vrijwel nooit meegemaakt en zelfs in België valt het meestal mee. Als je Brussel voorbij bent meestal geen centje pijn.

Hen48

Ik weet niet of het een rol speelt, maar ik lees dat er in Duitsland sprake is van veel oponthoud door wegwerkzaamheden. Heb ik in Frankrijk nog vrijwel nooit meegemaakt en zelfs in België valt het meestal mee. Als je Brussel voorbij bent meestal geen centje pijn.

Hulst op 19 dec 2018 17:22

Dat valt ook reuze mee, kwestie van een goede route uitstippelen ipv blind op de navi af te gaan.

Ik weet niet of het een rol speelt, maar ik lees dat er in Duitsland sprake is van veel oponthoud door wegwerkzaamheden. Heb ik in Frankrijk nog vrijwel nooit meegemaakt en zelfs in België valt het meestal mee. Als je Brussel voorbij bent meestal geen centje pijn.

Hulst op 19 dec 2018 17:22

Dat valt ook reuze mee, kwestie van een goede route uitstippelen ipv blind op de navi af te gaan.

Jst81 op 19 dec 2018 17:27

Tenzij je in de vakanties gaat dan staat het richting Duitsland overal vast. De Franse gebieden in de Maurienne Vallei en gebieden zoals PdS en het Grand Massif zijn dan ook zonder noemenswaardige vertraging te bereiken. Je moet dan alleen niet richting de Tartainase willen.

Born to Ride

De belangrijkste reden waarom mensen Italië bezoeken, is vanwege de goede service en het heerlijke eten. Oostenrijk heeft veel voordelen, maar soms is het verblijf misschien teleurstellend wat betreft de prijskwaliteit.

@matthias123: waarom niet Tarentaise? Ben er denk ik in 20 jaar 30-40 keer heen gereden, grotendeels in het hoogseizoen en heb maar 1x wat vertraging gehad (eerste jaar dat ze een of ander nieuw stoplicht op de doorgaande weg het dal in) opgehangen hadden. Vriend van me heeft 1x flinke vertraging gehad door een rotsblok op de weg over dezelfde eriode, verder probleemloos. Rijden het altijd in 12 uur (met caravan)

Edwin van Riel

@evr66 het doseringslicht bij Mautiers zorgt vaak voor immense files. Het ‘record’ voor ons is ruim 10u rijden vanaf Chambéry naar la Plagne.

Born to Ride

Dat ding staat bij ons vrijwel altijd uit. Misschien een wat gunstiger tijdstip of zo. Meestal zijn we daar rond een uur of 8 in de avond op zaterdag.

Edwin van Riel

@evr66 dan rijden jullie waarschijnlijk altijd achter de ergste drukte aan. Wij gingen altijd vroeg en waren er dan half de middag. Die keer die ik benoemde was met zware sneeuwval…

Born to Ride

Zou zo maar kunnen, maar heeft altijd goed uitgepakt. Paar keer wat eerder van de autoroute af gegaan en dan via Bourg en Bresse, gaat ook prima, duurt even lang, maar tenminste niet alleen snelweg. 1x via Annecy maar dat voegt weinig toe.

Edwin van Riel

Rij al 10 jaar via Moutiers naar Les Menuires en hoor voor het eerst over een doseringslicht daar. Nog nooit wat van gemerkt. Vorig jaar was er een weekend met extreem weer met waarschuwingen voor oponthoud. Voor mij toen een reden voor het eerst een dag eerder op pad te gaan en een hotel te nemen. Zowel mijn zoon als mijn dochter hebben in het verleden via Duitsland richting Oostenrijk dikwijls fors oponthoud gehad.

Hen48

Dat ding hangt er nu een jaar of 6-7 denk ik, maar staat meestal uit (althans wanneer wij daar rijden) op de n90 tussen Albertville en Moutiers.

Edwin van Riel

Het doseerlicht bij Moutiers staat er sinds 1995, schat ik. Ik weet nog dat ze het gezet hebben.
Edit: het zou ook 1998 kunnen zijn. Rond die tijd in elk geval.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 dec 2018 20:04

Hij staat dus eigenlijk alleen op de allerdrukste dagen aan, maar juist dan werkt het dubbelop voor de files.

Born to Ride

@evr66. De tijd gaat snel.@DrPhil. Ee tijd gaat te snel.

Hen48

Plaats een reactie