Shortski: vliegen versus rijden

Er zijn al meerdere topics over geschreven, maar nu heb ik het zelf eens ervaren en kan ik de vergelijking goed maken.

De situatie: 8 man naar Ischgl, 5 rijden en 3 vliegen - het weekend van 8 december.
De 5 vertrokken op woensdag(middag) 5 december en wilden de optie open houden om de laatste maandag mogelijk nog wat uurtjes te skiën alvorens naar huis te rijden. De andere 3 (waaronder ik) zaten wat krapper in de tijd dus kozen voor het vliegtuig: donderdagochtend - zondagavond.
Ik had het geluk dat mijn ski’s en schoenen mee konden met een auto, waardoor ik geen bagage hoefde in te checken. De andere 2 wel, dus ik moest wel wachten.

De vlucht vertrok op donderdagochtend om 7u vanaf Schiphol naar Innsbruck. Om 4 uur vertrok ik thuis (regio Zuid Holland Zuid), om uiteindelijk met 1 auto op P3 te gaan parkeren. Vandaar met de shuttlebus naar de vertrekhal. Het was half zes, maar al knap druk op Schiphol. Het ging allemaal vrij voorspoedig en op tijd, dus rond 8:30u landde het toestel in Innsbruck. Eén ging de huurauto ophalen terwijl de andere 2 op de bagage wachtten.
Rond 10:30u aangekomen in Ischgl - bekend terrein voor ons - dus snel inchecken, omkleden en gaan. Uiteindelijk waren we misschien een uurtje later boven dan de andere 5, die al een avondje stappen achter de rug hadden.

Daarna nog met 8 een paar mooie skidagen gehad. Op zondag zouden we nog bijna een hele dag hebben, omdat het vliegtuig terug pas om 18:50u vertrok. We hadden al berekend dat we dan uiterlijk om 16u moesten wegrijden uit Ischgl. Echter, met de enorme sneeuwverwachtingen was het misschien wijs om het iets ruimer te kiezen.
Die sneeuwverwachting klopte wel, en zeker in combinatie met storm zorgde het ervoor dat het hele gebied dicht was op zondag. Nog nooit meegemaakt! Jammer, de bonusdag ging niet door. Maar ook de andere 5 kozen eieren voor hun geld en besloten maar te gaan rijden.
Wij hadden nog tijd zat voor een uitgebreide lunch, om daarna rustig aan te vertrekken naar de luchthaven. Ook daar zat alles goed mee en het toestel landde wederom keurig op tijd op Schiphol. Daar zat het even tegen. Behalve dat je een roteind moet lopen, duurde het bijna 1,5u voordat alle bagage op de band lag. Achteraf bekeken had één iemand alvast de auto kunnen halen van P3, maar we hadden niet verwacht dat dit zo lang zou duren.
En dan blijkt ook het nadeel van Schiphol. Het is zo’n achterlijk grote luchthaven en dan minder prettig voor een kort tripje. Als je het vergelijkt met Innsbruck, maar ook Eindhoven en Rotterdam, dan zijn dat soort kleine airports echt een zegen!

Conclusie:
Het is prettig om geen 9 a 10 uur te hoeven rijden. Zeker door het vroege vertrek op de heenweg win je bijna een hele dag. Je bespaart een overnachting, maar het is wel een lange dag als je midden in de nacht moet opstaan. Ook voor de terugweg zou je bijna een hele dag kunnen skiën en dan nog steeds op een aanvaardbaar tijdstip thuis zijn, zonder dat je vermoeid in de auto hoeft te stappen (behalve het stukje naar Innsbruck).
Echter, netto win je er niet heel veel tijd mee. Van deur tot deur was ik 6,5 uur onderweg op de heenweg - en dan zat alles mee. De terugweg kostte 8 uur door het gewacht op Schiphol. Daarnaast ben je niet flexibel. Met de auto kan je gaan wanneer je wilt. Met het vliegtuig uiteraard niet.
Tenslotte is vliegen natuurlijk duurder. Boek je vroeg dan kan je nog wel eens een prettige ticketprijs betalen, maar parkeren, eventueel inchecken van bagage en een huurauto komen er altijd nog bij (overigens is een huurauto al snel goedkoper dan een taxi, tenzij je echt in de buurt van Innsbruck moet zijn).

Dus:

  • Zeer efficient door gunstige vliegtijden. Je kan 4 dagen skiën met maar 3 overnachtingen.
  • Ondanks minimale besparing in tijd, is het wel relaxt reizen.
  • Stuk duurder dan rijden
  • Inflexibel

Volgend jaar wordt het waarschijnlijk weer rijden, omdat de kosten en de inflexibiliteit toch net iets zwaarder wegen dan de efficiëntie.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 13:53

Schiphol begint echt een kleine ramp te worden met de bagageafhandeling en peperdure parkeerkosten (maar wel gewoon claimen dat 540k vluchten per jaar prima kan). Rotterdam is voor dit soort trips inderdaad veel fijner.

Het is en blijft moeilijk te vergelijken. Het zijn eigenlijk appels en peren. Met hun eigen voor- en nadelen.

Goede vergelijking!
Uiteraard werkt dat niet voor iedereen, maar precies die flexibiliteit en kosten is waarom ik altijd 's nachts rijdt. Vertrek om 23 uur, wanneer je anders naar bed gaat en aankomst rond 8 uur. Broodje halen en één van de eerste liften… Zelfde op de terugweg. Dat kost je dus geen twee dagen, geen overnachting en kosten van vliegen maar wel de flexibiliteit, snelheid en gemak. Maar toegegeven, ik rijd graag en heb geen moeite met twee nachten overslaan.

Wintersport is bij uitstek geschikt om met de auto te doen…Wat we allemaal meenemen kan nooit in één koffer in een vliegtuig.
Buiten dat als er skischoenen zouden kwijtraken bij vliegen zou een ramp zijn.

@Jay: goede vergelijking, bedankt!
Ik vind een groot nadeel van vliegen altijd dat je verplicht zo veel marge moet houden, want je weet nooit zeker hoe lang alles duurt(rijden, inchecken). Hierdoor gaat al gauw veel tijd verloren. Met
@LuukOudshoorn: ja, zo reken je jezelf rijk in tijd:
“als ik niet slaap heb ik ineens veel meer tijd over”
Dan kun je ook zeggen: ik werk maar 2 dagen per week, maar wordt voor 48 uur betaald…
De wetenschap is duidelijk mensen hebben slaap nodig. Het is soms best een goede optie is om ‘s nacht te rijden, maar het idee dat je daarmee tijd “wint” klopt niet.

@Slim Uiteraard hebben mensen slaap nodig. Maar feit is dat ik op die manier voor 3 dagen naar de Alpen kan. Anders niet. Dus uiteraard komt er niet ineens tijd bij, maar wel de mogelijkheden voor een tripje. En 48 uur achter elkaar werken is natuurlijk niet hetzelfde als 9 uur 's nachts naar Oostenrijk rijden.

Wintersport is bij uitstek geschikt om met de auto te doen…Wat we allemaal meenemen kan nooit in één koffer in een vliegtuig.
Buiten dat als er skischoenen zouden kwijtraken bij vliegen zou een ramp zijn.

Hooykaas op 18 dec 2018 21:24

Nou, dus niet voor een short-ski. Behalve skispullen had ik aan een weekendtas (handbagage) voldoende. Wel een beetje minimaal inpakken, maar het kan makkelijk.
Ga je een week, of in de schoolvakanties met je hele gezin, nee dan is vliegen een stuk minder aantrekkelijk.
En mochten je skispullen kwijtraken kan je altijd nog huren.

Skischoenen mogen mee de cabine in als handbagage, @hooykaas.

Ik vind vliegen ontzettend relaxed. Maar met gezin veel te duur. Als ik alleen ga. Is het een serieuze afweging. We wonen vlak bij schiphol. Even iemand vriendelijk vragen voor een lift. Bakkie op schiphol. En enkele uren later op de piste. Zonder slaaptekort.

@Jay voor short-ski zou het inderdaad wel gaan. @DrPhil OK als ze daar niet moeilijk over doen.👍Want ik heb ook altijd een andere tas mee.

@Jay voor short-ski zou het inderdaad wel gaan.
@DrPhil OK als ze daar niet moeilijk over doen.👍Want ik heb ook altijd een andere tas mee.

Hooykaas op 18 dec 2018 22:47

Handbagage mag meestal tot 8kg mee. Skischoenen wegen 2,5kg. Dus kun je er nog 3kg bij stoppen, @hooykaas. En de rest gewoon bij je ski’s.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 dec 2018 23:04

Shorttripje vanaf Rotterdam (15-20 minuutjes voor mij) naar Salzburg (Skicircus, Ski Amade of kleinere plaatjes als Lofer en Werfenweng) met enkel handbagage betekent voor mij 3/3,5 uurtjes van deur tot deur. Kijk, dan praten we ergens over 😉.
Ski’s gewoon huren.

*bericht bewerkt door Shane op 18 dec 2018 23:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Jay, @Hooykaas, wij gaan regelmatig met ons hele gezin, in de schoolvakanties, met het vliegtuig. Het is alleen de financiële afweging die met familie anders uitvalt dan in je eentje.

Inderdaad, skischoenen evt in de handbagage. En verder, waarom zou het in 1 tas moeten? Als je met z’n vieren gaat kun je toch minstens vier tassen meenemen(weliswaar niet altijd gratis)?

Wij doen bijvoorbeeld 2 skitassen met wieltjes, met ieder 2 paar ski’s en stokken en wat andere dingen. Dan nog 2 tassen/koffers en dan zijn we echt voor een week wel klaar.

Een week of een langweekend hoeft ook niet zo veel te schelen qua bagage, eten koop ik daar. Dus hooguit dat het weer wat onzekerder is dus misschien 1 extra laag kleding die mee moet?

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2018 23:08

@Shane, vliegen vanaf Rotterdam/The Hague Airport kost ook echt veel minder tijd dan via Schiphol.
Over kleine vliegvelden gesproken: heb zelf ook nog steeds goede herinneringen aan die ene keer dat ik op Innsbruck vloog. Na de touchdown zat ik echt al na maximaal vijftien minuten in een busje van het hotel voor het laatste stukje. En dat was met een koffer in het ruim, anders was het max. zeven minuten geweest.

*bericht bewerkt door Forza op 19 dec 2018 13:24

Over kleine vliegvelden gesproken: heb zelf ook nog steeds goede herinneringen aan die ene keer dat ik op Innsbruck vloog.

Forza op 19 dec 2018 13:23

Innsbruck is toch geen klein vliegveld… Zell am See, Samedan, Courchevel… dát zijn kleine vliegvelden. ;) Daar staat desnoods de taxi al voor het vliegtuig bij 't uitstappen. :p

*bericht bewerkt door Frans op 19 dec 2018 14:04

Over kleine vliegvelden gesproken: heb zelf ook nog steeds goede herinneringen aan die ene keer dat ik op Innsbruck vloog.

Forza op 19 dec 2018 13:23

Innsbruck is toch geen klein vliegveld… Zell am See, Samedan, Courchevel… dát zijn kleine vliegvelden. ;) Daar staat desnoods de taxi al voor het vliegtuig bij 't uitstappen. :p

Frans op 19 dec 2018 14:02

Hahaha :-)
I stand corrected, @Frans!
Al moet ik er niet aan denken om op een winderige dag in Samedan te moeten landen. Heb dat een paar keer zien gebeuren en toen bleek ik last van plaatsvervangende vliegangst te hebben…

@Forza: Sorry, die was gemeen. ;) Ja, Samedan heeft zo z’n hele speciale eigenschappen. In de zomer nog erger dan in de winter. Maar als je er land zullen ze mogelijk een rode loper voor je uitrollen, hetgeen daar voor de high-society al op voorraad ligt, incl. limosine-service. Misschien dat dat je vliegangst overwind? :D

vliegen vanaf Rotterdam/The Hague Airport kost ook echt veel minder tijd dan via Schiphol.

Forza op 19 dec 2018 13:23

Het enige voordeel van Schiphol is de aanwezigheid van een treinstation.
Verder is het de bagage wat killing is voor je tijd. Ook al ben je ingecheckt, je mag toch aansluiten voor je bagage. Om half 6 's morgens stonden we toch al in een “zig-zag-rij” voor de balies. Eindhoven heeft tenminste een self-service bagage drop-off (zelf scannen, labelen en op de band zetten - wellicht niet geschikt voor ski’s). En op de terugweg rijden de bagagekarretjes gewoon van het vliegtuig naar de andere kant van de muur waar ze koffers door een gat op de band flikkeren. Simpel, maar doeltreffend en snel…

Eindhoven heeft tenminste een self-service bagage drop-off (zelf scannen, labelen en op de band zetten - wellicht niet geschikt voor ski’s).

Heeft Schiphol volgens mij (99.9% zeker) ook, maar wellicht niet voor LCC resp. Transavia
Ski’s is sowieso een apart verhaal, dat is ‘Odd size luggage’ en gaat door een heel ander proces (dwz min of meer met de hand)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 19 dec 2018 15:59

Rob

Shorttripje vanaf Rotterdam (15-20 minuutjes voor mij) naar Salzburg (Skicircus, Ski Amade of kleinere plaatjes als Lofer en Werfenweng) met enkel handbagage betekent voor mij 3/3,5 uurtjes van deur tot deur. Kijk, dan praten we ergens over 😉.
Ski’s gewoon huren.

Shane op 18 dec 2018 23:06

Ja dat is op papier.
Vliegtijd is 1,5 uur en rijtijd van Salzburg naar Lofer of vergelijkbaar is een uur. Je hanteert dan een 0,5 tot 1 uur voor rijden naar R’dam Airport, parkeren, lopen, security, wachten, boarden, taxiën, uitstappen en naar buiten lopen. Ik neem dan ook aan dat daar een taxi staat te wachten.

In de praktijk houd je het heus wel een stuk ruimer aan en zit zelden alles mee.

Ik vind een groot nadeel van vliegen altijd dat je verplicht zo veel marge moet houden, want je weet nooit zeker hoe lang alles duurt(rijden, inchecken). Hierdoor gaat al gauw veel tijd verloren.

Slim op 18 dec 2018 21:27

Maar toegegeven, zonder bagage en door gebruik te maken van kleine airports win je een hoop tijd en is vliegen zeker interessant!

Nee, niet op papier hoor @Jay. Juist in de pratijk vlieg je het regelmatig een kwartiertje sneller, 70-75 minuten en je staat echt zo buiten. Mijn pijlsnelle chauffeur heeft me in een halfuurtje in Lofer staan, maar die staat dan wel klaar ja.

I can stick uphill ice, on my saucer...

zonder bagage en door gebruik te maken van kleine airports win je een hoop tijd en is vliegen zeker interessant!

Die ‘kleine’ airports zijn vaak slecht te bereiken met het OV en ben je al snel afhankelijk van bereidwillige ‘derden’ die je willen halen en brengen of je eigen bereidheid om wat geld in de parkeermeter te storten.

Rob

Shorttripje vanaf Rotterdam (15-20 minuutjes voor mij) naar Salzburg (Skicircus, Ski Amade of kleinere plaatjes als Lofer en Werfenweng) met enkel handbagage betekent voor mij 3/3,5 uurtjes van deur tot deur. Kijk, dan praten we ergens over 😉.
Ski’s gewoon huren.

Shane op 18 dec 2018 23:06

Ik heb ernstige twijfels of dat in de praktijk echt haalbaar is en dan alleen nog maar als er op SZG een auto voor je klaar staat.

Rob

Leuke vergelijking! eigen ervaring-verhalen zijn altijd leuk.

Zelf vind ik vliegen superrelaxed. Kwa tijd scheelt het misschien niet veel voor me. Maar kwa gevoel enorm. Einde ochtend van huis en einde middag in je hotel, terwijl je lekker hebt kunnen relaxen op het vliegveld/vliegtuig/taxi is toch veel fijner dan s’avonds/snachts vertrekken, nachtje doortrekken en s’ochtends meteen op de latten staan.

Plus dat het voor ons niet veel goedkoper zou zijn. Want ik reken voor de auto niet enkel benzine… ook afschrijving van de auto, remmen, banden etc. En dan is de prijs per km een stuk hoger, en minder gunstig.

Nog los van het feit dat ik uberhaupt winterbanden zou moeten kopen (hier niet nodig met vlakke wegen en 3 dagen per jaar sneeuw. En als er sneeuw ligt blijf ik lekker thuis, veel te leuk om dan te werken). Plus kettingen, en een enorme berg aan tol moet betalen om naar Frankrijk te kunnen…

Maar dat is voor iedereen verschillend. Daarom zijn dit soort persoonlijke verhalen ook leuk.

NIet dat ik voor vliegen ben als skivakantie, maar Antwerpen is wel leuk als vertrekluchthaven.

Gratis parkeren voor de deur en je kan met enkel handbagage letterlijk op 30 minuten van je auto in het vliegtuig zitten (en nog steeds alle safety-checks gedaan hebben).
En ze vliegen blijkbaar ook op Innsbruck.

Glide on!

met welke maatschappij vlieg je van Antwerpen (Deurne) naar Innsbruck?

TUI…af en toe

Best goedkope optie (soms): https://www.tuifly.be/nl/last-minute/antwerpen/innsbruck…

*bericht bewerkt door HN65 op 20 dec 2018 14:24

Maar toegegeven, zonder bagage en door gebruik te maken van kleine airports win je een hoop tijd en is vliegen zeker interessant!

Jay op 20 dec 2018 11:23

Zonder bagage op wintersport ? ? ?

Rob

… vliegen vanaf Rotterdam/[il]The Hague[/i] Airport kost ook echt veel minder tijd…

Forza op 19 dec 2018 13:23

Ga nou niet mee doen met die naam-onzin. Zestienhoven ligt echt niet in, naast of zelfs maar bij, Den Haag. Als we er al twee steden aan moeten verbinden (waarom? Er is toch geen ander vliegveld in Rotterdam?), dan zou het eerder Delft/Rotterdam Airport moeten zijn…

Nog niet zo erg als die belachelijke Brussel-Charleroi naam, maar toch…

*bericht bewerkt door Slim op 20 dec 2018 15:48

@Waah,
Ik ben het met je eens dat er meer kosten dan alleen benzine aan het autorijden zitten, maar afschrijving van de aankoopprijs zit daar niet bij. Dat is een boekhoudkundige methode, voor als je overweegt wel of geen auto te kopen. Dat wil niet zeggen dat het ook zo werkt als je de auto al bezit.

Ik weet dat uit ervaring. Ik rijdt niet zoveel, dus toen ik mijn laatste auto verkocht, had hij veel minder km op de teller dan gemiddeld voor die leeftijd. Daar kreeg ik echt niet veel meer voor. Je kunt dat zelf makkelijk nakijken op websites die verkoop prijzen voor tweedehands auto’s berekenen.

*bericht bewerkt door Slim op 20 dec 2018 15:55

Plaats een reactie