Skiles 5 jarige

Hallo,
Deze winter willen we voor de eerste keer met onze 5 jarige zoon op skireis naar Frankijk.
Hij zal normaal al een 5 tal uur les indoor gevolgd hebben.
Wat zijn jullie ervaringen met een hele dag skiles
in Frankrijk(4 of 5u) voor een 5 jarige?
Is dit niet teveel en kiezen we toch beter voor alleen skiles in de ochtend?
De opties verschillen ook veel van gebied tot gebied.
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou persoonlijk voor 3 uur in de ochtend gaan . En dan in de middag lekker met zijn allen gaan. Wij doen altijd in ochtend . Veel skischolen in Frankrijk hebben in ochtend 3 uur. De meeste Nederlandse kinderen hebben vaak in Frankrijk in de ochtend les.

Waar willen jullie heen.

Wat miepmiep ook zegt, ik zou zeker niet meer dan 3 uur les per dag doen… Mijn ervaring is dat de gemiddelde 5 jarige het dan wel gehad heeft. Verder geen ervaringen met skischolen in Frankrijk.

Wij gaan tegenwoordig naar Les Menuires / Val Thorens. Wisselen af. We gaan dan naar prosneige kleinere groepen en leraren die Nederlands spreken of poging tot doen.
Ben niet zo fan meer van esf . De groepen die ik voorbij zie komen zijn echt soms mega .
Wel een tip. Deel hem niet te hoog in.
Hij kan beter de volgende dag een groepje hoger gaan , dan lager gezet worden .

Inderdaad:
Ze leren met 2 x 2.5uur meer dan met dan 1x 5uur les.
Maar, ik zal even tegengas geven, het is niet alleen maar rozengeur en manenschijn met halve lesdagen.

Mijn dochters hebben altijd de “hele” dag les gehad, (10:00 beginnen, lunch pauze met de groep ergens op de berg, en 15:30 klaar).
Dat ging met ook met 3 jaar oud prima. Hoe jonger de kinderen, hoe rustiger aan ze het doen in de les, daar letten ze heus wel op.

Als ze een ochtend doen, waar haal je ze dan op? Als dat onderaan het skigebied is, dan is dat minder. Van de 3 uur zijn ze dan al gauw 2x20minuten bezig met omhoog en omlaag gaan, en blijft er dus maar weinig tijd over om echt te lessen.
Hetzelfde geld voor de ouders, de les tijd is de tijd die jullie hebben om zelf op je eigen niveau en tempo te skien. Vaak duurt het een tijdje voor je bij de beste pistes komt, en als dat boven op de berg is, duurt het ook weer een tijd voor je beneden bent. Dan blijft er in 3 uur niet veel tijd over om eens lekker wat te doen op de top, laat staan om eens een lange “toer” te maken.

Als je ze bij een restaurant op de berg kunt ophalen is dat beter.

*bericht bewerkt door Slim op 21 dec 2018 21:53

[quote]Mijn dochters hebben altijd de hele dag les gehad, (10:00 beginnen, lunch pauze, en 15:30 klaar).
Dat ging met ook met 3 jaar oud prima. Hoe jonger de kinderen, hoe rustiger aan ze het doen in de les, dus kids van 5 jaar zullen meer pauzes nemen dan kids van 10.

Dat neemt niet weg dat ze meer leren met 2x2.5uur dan 1x5uur.

Als ze een ochtend doen, waar haal je ze dan op? Als dat beneden in het dal is, dan is dat minder, van de 3 uur zijn ze dan al gauw 2x20minuten bezig met omhoog en omlaag gaan, en blijft er dus maar weinig tijd over om echt te lessen.

Als je ze bij een restaurant op de berg kunt ophalen is dat beter.[post]Slim op 21 dec 2018 21:33[/post][/quote

Dat is voordeel van Frankrijk dat je vaak niet eerst naar het dal hoeft om je kind op te halen. Skigebieden liggen vaak zo hoog dat je meteen in skigebied zit. En lunch is ook niet met de eigen leraar . Maar vaak op de skischool zelf met iedereen van alle skiklassen die lunchopvang hebben ( extra betalen ). Het wisselt nog per gebied van de tijden van de lessen. Maar vaak is het van 9-12 uur en de middag van 14:30 - 17:00 uur.
De ochtend kan in hoogseizoen nog weleens wisselen qua tijd Soms ook korter. Bij esf heb je ook kleinere groepen maar die tijden zijn vaak tijdens lunch of rond lunch tijd .
Esf heeft vaak in ochtend meerdere tijden ( 9-11 en 11-13 of 9-11:30 ) om meer kinderen te plaatsen . Andere skischolen zoals Esi en Prosneige ect hebben vaak nog wel 3 uur lessen in de ochtend .
De groep kinderen die de heledag les heeft is in Frankrijk ook stuk kleiner . Ook bestaat er de kans dat je in middag een andere leraar hebt , omdat de leraar in de middag een andere groep ( ster) doet.

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 dec 2018 21:52

Ik had zitten kijken naar Valloire of Valmeiner of Le Corbier.
In het laagseizoen bieden zij wel volledige dagen(voor+namiddag) aan.
Dit is idd 9u30-12u en dan van 14u30-17u.

@miepmiep: “Dat is voordeel van Frankrijk dat je vaak niet eerst naar het dal hoeft om je kind op te halen. Skigebieden liggen vaak zo hoog dat je meteen in skigebied zit

Sorry, dat had ik wat onduidelijk gesteld. Ik bedoelde niet echt het dal, maar onderaan het skigebied, of dat nu een hoog gelegen dal is, of halverwege de berghelling maakt verder niet uit.

Onze eerste les was in Copper Mountain, dat ligt ook best hoog (dal op 2900m) ;-) dus ik ben daar ook mee bekend.

Inderdaaad, als ze toch weer naar beneden komen om te lunchen, dan verliezen de kids daarmee net zo veel tijd als met een halve dag les.

Ja, voor mijn kinderen is 17:00 echt wel heel laat. (Als we om ~7:00 opstaan). Dus die optie zou ik zelf nooit kiezen.

Maar de OP had het over een “hele dag” van 4 of 5 uur, dat is nogal wat anders dan van 10:00-17:00 bijvoorbeeld.

@ Klaas, wat zijn de tijden in de skischool in het gebied waar jij naartoe gaat? Is jouw zoon een ochtend mens of juist ‘s middags beter?

*bericht bewerkt door Slim op 21 dec 2018 22:14

Ik had zitten kijken naar Valloire of Valmeiner of Le Corbier.
In het laagseizoen bieden zij wel volledige dagen(voor+namiddag) aan.
Dit is idd 9u30-12u en dan van 14u30-17u.

klaas op 21 dec 2018 22:06

Wat doen ze dan in die 2.5 uur midden op de dag? Ik weet dat Fransen lang lunchen, maar die kinderen zitten toch geen 4 gangen lunch met glazen wijn weg te werken?

OK, als de vork zo in de steel zit dan zou het (zelfs voor mij) geen vraag zijn, gewoon absoluut niet doen.

Je kind gaat toch ook niet van 9:30-17:00 naar school?
Dan zien ze jullie de hele dag niet! Dat is niet bepaald gezellig.

Ik dacht dat we het over 4 a 5 uurtjes hadden, dus bijvoorbeeld van 9:30-15:00 met een uurtje lunch pauze(=4.5 uur les).
Ik ken jouw kind niet, maar de meeste 5 jarigen die ik ken zijn om een uur of 15:00, hooguit 16:00 wel klaar met skien.

Ze krijgen wel 3 gangen lunch wat ik in Val Thorens zag. Volgens mij spelen op mini club of buiten . En bij prosneige gaan ze 1x in de week naar binnenspeeltuin .
Bij esf heb je optie in de ochtend skien en middag mini club ( niet skien ) . Dus de hele kleintjes kunnen dan in middag nog een dutje doen.

Ze krijgen wel 3 gangen lunch wat ik in Val Thorens zag. Volgens mij spelen op mini club of buiten . En bij prosneige gaan ze 1x in de week naar binnenspeeltuin .
Bij esf heb je optie in de ochtend skien en middag mini club ( niet skien ) . Dus de hele kleintjes kunnen dan in middag nog een dutje doen.
Maar je kan ook hele dag les of alleen
Ochtend of alleen middag .

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 dec 2018 22:30

mmmmm ik denk zelf dat het per kind verschild. Wij hebben onze zoon hele dagen op les gedaan maar wel zonder lunch. Dus lunchen met ons en daarna weer naar de les. Onze zoon is redelijk sportief en trainde op die leeftijd al 3 x per week met voetbal en had geen moeite met hele dagen skiën en dat dan ook nog 5 dgn achter elkaar. Wij hebben wel tegen hem gezegd dat ie elk jaar een dag minder op les hoefde. Onze zoon is nu 12 en heeft tot zijn 10de altijd hele dgn les gehad en vond dat super leuk. Wij lessen nu in Den Hoorn gezellig met zn 3en op een rollerbaan en sinds dien hoeft hij van ons ook niet meer op les en gaat hij lekker met ons hele dagen skiën zonder les.

Met vriendelijke groet, Patrick

Ze krijgen wel 3 gangen lunch wat ik in Val Thorens zag. Volgens mij spelen op mini club of buiten . En bij prosneige gaan ze 1x in de week naar binnenspeeltuin .
Bij esf heb je optie in de ochtend skien en middag mini club ( niet skien ) .

miepmiep op 21 dec 2018 22:28

Dat zou ik misschien nog wel een dag doen als @Klaas en Mrs.Klaas nog eens een dag flink samen op pad willen.

*bericht bewerkt door Slim op 21 dec 2018 22:36

Vanaf 3 hebben ze bij ons al hele dagen, in Oostenrijk is dat van 10 tot 15:30. Dat gaat goed.

Nadeel van hele dagen les lijkt mij dat je dus helemaal niet met z’n allen skiet!
“Lekker” om als ouders dan tochten te kunnen maken, maar nee, ik zou het ongezellig vinden om niet ook samen met de kinderen te skiën. Je bent toch met z’n allen op wintersport…
Ik geniet intens van met hele gezin de piste af, met elkaar in de lift en met elkaar lunchen.
Blij met het 6 ochtenden (9:30-12:30) les principe van Zwitserland.

*bericht bewerkt door Marije77 op 22 dec 2018 08:30

❄️

Nadeel van hele dagen les lijkt mij dat je dus helemaal niet met z’n allen skiet!
“Lekker” om als ouders dan tochten te kunnen maken, maar nee, ik zou het ongezellig vinden om niet ook samen met de kinderen te skiën. Je bent toch met z’n allen op wintersport…
Ik geniet intens van met hele gezin de piste af, met elkaar in de lift en met elkaar lunchen.
Blij met het 6 ochtenden (9:30-12:30) les principe van Zwitserland.

Marije77 op 22 dec 2018 08:30

Idd het probleem is ook dat ik en mijn vrouw snowboarders zijn en ik heb geen idee wat een 5 jarige al zou kunnen na een paar dagen les.

Nadeel van hele dagen les lijkt mij dat je dus helemaal niet met z’n allen skiet!
“Lekker” om als ouders dan tochten te kunnen maken, maar nee, ik zou het ongezellig vinden om niet ook samen met de kinderen te skiën. Je bent toch met z’n allen op wintersport…
Ik geniet intens van met hele gezin de piste af, met elkaar in de lift en met elkaar lunchen.
Blij met het 6 ochtenden (9:30-12:30) les principe van Zwitserland.

Marije77 op 22 dec 2018 08:30

Ja hier ook ochtend les . En middag gezellig met het gezin op pad . En genieten van de dag en elkaar .

Nadeel van hele dagen les lijkt mij dat je dus helemaal niet met z’n allen skiet!

“Lekker” om als ouders dan tochten te kunnen maken, maar nee, ik zou het ongezellig vinden om niet ook samen met de kinderen te skiën. Je bent toch met z’n allen op wintersport…
Ik geniet intens van met hele gezin de piste af, met elkaar in de lift en met elkaar lunchen.
Blij met het 6 ochtenden (9:30-12:30) les principe van Zwitserland.

Marije77 op 22 dec 2018 08:30

Idd het probleem is ook dat ik en mijn vrouw snowboarders zijn en ik heb geen idee wat een 5 jarige al zou kunnen na een paar dagen les.

klaas op 22 dec 2018 09:07

Dat wisselt per kind. Daardoor gingen wij afgelopen jaren splitsen in de middag voor 1 of 2 uurtjes. En tja middag niet meters maken dat is eenmaal zo. Maar ook zoveel waard om je kind te zien groeien in die week. . Als je in de gelegenheid bent ga ook af en toe zelf indoor met hem. Staat hij op indoor sneeuwbaan of rolbaan ?

Wij hadden met de met de oudste 6 lessen rolbaan en 3 lesjes kerstvakantie op de kunstbaan. Hij kon al een beetje een bochtje en stoppen. Hij was wel begonnen bij beginnersklasje . Maar daar gingen ze al snel met hem op de piste er naast oefenen . Alleen meneer was daar behoorlijk in shock dat hij de speelweide af ging naar voor hem de boze buiten wereld dat hij heel snel weer terug wilde naar speelweide wilde. Is het jaar daarop helemaal goed gekomen.

*bericht bewerkt door miepmiep op 22 dec 2018 09:58

Onze zoon zal ook 5 lessen volgen in een indoor sneeuwbaan

Onze kinderen van 3 en 5 hadden vorig jaar van 10 tot 15u les en dat ging uitstekend. Ze vonden het prachtig en konden na een week al aardig uit de voeten op blauwe pistes.
Fijne van les tussen 10-15u is dat je zelf ook nog een beetje fatsoenlijk kan skiën, zonder steeds op de klok te hoeven kijken om weer op tijd terug te zijn. Gaf onszelf veel rust. En na afloop van de lessen konden we alsnog een uurtje samen met de kinderen afdalinkjes maken op de beginnerspiste.

*bericht bewerkt door paolie op 23 dec 2018 09:06

Onze kinderen van 3 en 5 hadden vorig jaar van 10 tot 15u les en dat ging uitstekend. Ze vonden het prachtig en konden na een week al aardig uit de voeten op blauwe pistes.
Fijne van les tussen 10-15u is dat je zelf ook nog een beetje fatsoenlijk kan skiën, zonder steeds op de klok te hoeven kijken om weer op tijd terug te zijn. Gaf onszelf veel rust. En na afloop van de lessen konden we alsnog een uurtje samen met de kinderen afdalinkjes maken op de beginnerspiste.

paolie op 23 dec 2018 09:05

Dit was waarschijnlijk in Oostenrijk dan?
In Frankrijk kun je dit niet echt vinden.

In Portes du Soleil hadden we een keer ideaal -en voor daar standaard- lesrooster voor de kinderen vond ik; eerst twee ochtenden (09:30-12:00 op zondag en maandag), dan dinsdag de hele dag (10:00-16:00 incl lunch), woensdag vrij, donderdag weer hele dag en vrijdag vrij.
Zo hadden ze per saldo evenveel lesuren als 6x een ochtend, maar de effectiviteit van twee keer een hele dag waardoor ze ook verder het gebied in konden en hadden we ook als gezin veel tijd met elkaar door twee middagen en twee volledig vrije dagen.
Dit was overigens alleen voor kinderen die al blauwe pistes goed af konden.

❄️

Onze zoon zal ook 5 lessen volgen in een indoor sneeuwbaan

klaas op 23 dec 2018 08:37

Ideaal, dan is basis al gelegd. Hebben wij met onze jongste vorig jaar ook gedaan. Duidelijk verschil bij eerste keer echte wintersport t.o.v. de oudsten die dat destijds niet al vooraf hadden gedaan.

❄️

Onze zoon zal ook 5 lessen volgen in een indoor sneeuwbaan

klaas op 23 dec 2018 08:37

Ideaal, dan is basis al gelegd. Hebben wij met onze jongste vorig jaar ook gedaan. Duidelijk verschil bij eerste keer echte wintersport t.o.v. de oudsten die dat destijds niet al vooraf hadden gedaan.

Marije77 op 23 dec 2018 09:51

En kon hij dan al van blauwe pistes mee?

Onze zoon zal ook 5 lessen volgen in een indoor sneeuwbaan

klaas op 23 dec 2018 08:37

Ideaal, dan is basis al gelegd. Hebben wij met onze jongste vorig jaar ook gedaan. Duidelijk verschil bij eerste keer echte wintersport t.o.v. de oudsten die dat destijds niet al vooraf hadden gedaan.

Marije77 op 23 dec 2018 09:51

En kon hij dan al van blauwe pistes mee?

klaas op 23 dec 2018 10:41

Ja! Eerste ochtend op de kinderweide, daarna met de sleeplift en stoeltjeslift blauwe pistes.

❄️

Onze zoon zal ook 5 lessen volgen in een indoor sneeuwbaan

klaas op 23 dec 2018 08:37

Ideaal, dan is basis al gelegd. Hebben wij met onze jongste vorig jaar ook gedaan. Duidelijk verschil bij eerste keer echte wintersport t.o.v. de oudsten die dat destijds niet al vooraf hadden gedaan.

Marije77 op 23 dec 2018 09:51

En kon hij dan al van blauwe pistes mee?

klaas op 23 dec 2018 10:41

Bij ons niet meteen . Eind van de week een beetje .
Ik denk dat de jongste van nu net 4 sneller gaat . Maar geeft ook meer lessen indoor ( rol) bijna 20 lessen.
Elk kind is anders .

Maar er zit ook zoveel verschil tussen blauwe pistes. Sommige blauwe piste in Frankrijk zijn blauw maar er zijn er ook die tegen rood aan zitten.

Maar op groene kon hij wel snel en hele makkelijke blauw ook .

*bericht bewerkt door miepmiep op 23 dec 2018 11:05

Oja bij prosneige in geven ze ook snowboard les vanaf 4 jaar.

Onze kinderen van 3 en 5 hadden vorig jaar van 10 tot 15u les en dat ging uitstekend. Ze vonden het prachtig en konden na een week al aardig uit de voeten op blauwe pistes.

Fijne van les tussen 10-15u is dat je zelf ook nog een beetje fatsoenlijk kan skiën, zonder steeds op de klok te hoeven kijken om weer op tijd terug te zijn. Gaf onszelf veel rust. En na afloop van de lessen konden we alsnog een uurtje samen met de kinderen afdalinkjes maken op de beginnerspiste.

paolie op 23 dec 2018 09:05

Dit was waarschijnlijk in Oostenrijk dan?
In Frankrijk kun je dit niet echt vinden.

klaas op 23 dec 2018 09:41

Dit was in Oostenrijk idd. Maar ook in Frankrijk te vinden. Bij de ESF in Flaine bijvoorbeeld. (Rabbit Club, lessen van 9-14u (matinées) of 9-17u (journées) incl. lunch)

Mijn jongste heeft vorig jaar voor het eerst les gehad, hij was toen bijna 5.
Ze hadden 2x2 uur les met 1 uur lunchpauze. Dat was niet altijd op dezelfde plek en omdat wij kinderen in meerdere groepen hadden lieten we ze ‘overblijven’. Anders was het niet haalbaar om ze op te halen, eten en terug te brengen in 1 uur.

De dag duurde zo van 10 tot 15 uur en dat was prima. Na de les gingen ze nog wel een uurtje door op de oefenweide voor de lol.

De eerste 2,5 dag waren ze in kinderland, daarna naar de eerste makkelijke oefenweide in de buurt. Die van 5 is niet verder gekomen dan dat. Het was erg moeilijk weer, veel wind en sneeuwval, relatief warm dus slechte sneeuw onderaan en druk op de dalafdaling dus dat durfden ze niet aan met die kleintjes. Onze oudste is met zijn klasje de laatste dag wel helemaal van top naar dal geskied. De middelste heeft met mijn man samen nog de dalafdaling gedaan op de laatste dag.
Ze hebben 5 dagen les gehad en dit was wel ongeveer het resultaat dat ik had verwacht. Belangrijkste is dat ze het superleuk vonden en 2x2,5 uur was ook zeker niet teveel.

Ik durfde de jongste trouwens nog niet mee te nemen van de blauwe piste. Ik ben zelf nogal een bange skiër, ondanks jarenlang les, en zeker niet goed genoeg om met hem tussen mijn benen te skiën wat je vaak ziet op moeilijke stukken. Of hem helpen aan een stok of zo. Het kost me al genoeg moeite om zelf heelhuids en enigszins elegant beneden te komen. En mijn man is snowboarder dus die kan hem ook niet helpen.

Ik vind dus dat hij het echt zelf goed genoeg moet kunnen en leren op les voordat we met hem op stap gaan.

Ik durfde de jongste trouwens nog niet mee te nemen van de blauwe piste. Ik ben zelf nogal een bange skiër, ondanks jarenlang les, en zeker niet goed genoeg om met hem tussen mijn benen te skiën wat je vaak ziet op moeilijke stukken. Of hem helpen aan een stok of zo. Het kost me al genoeg moeite om zelf heelhuids en enigszins elegant beneden te komen. En mijn man is snowboarder dus die kan hem ook niet helpen.

Ik vind dus dat hij het echt zelf goed genoeg moet kunnen en leren op les voordat we met hem op stap gaan.

Dathojo op 23 dec 2018 13:35

Tussen de benen ben ik ook geen voorstander. En ook niet goed voor mij rug . Maar ik neem ze altijd naast me en hou ze dan vast. En ben met je eens dat je wel zelf moet goed moet kunnen skien en zelf vertrouwen in hebben dat het goed gaat.

Plaats een reactie