Nieuw snowboard gebroken

Hallo,

Na 2 keer in landgraaf te zijn geweest is mijn nieuwe snowboard al gebroken/beschadigd (zie foto’s). Ik heb er niet mee gesprongen of presses mee gedaan.
Het is een burton process off axis, model 2018.
De winkel waar ik hem gekocht heb zegt dat het waarschijnlijk geen garantie is.
Heeft iemand dit vaker meegemaakt dat zo snel een board kapot kan gaan als je er niks geks mee doet?

null

null

Hoe oud is dit board? Bij mijn weten dient de fabrikant binnen 6 maanden na aankoop aan te kunnen tonen dat het produkt door jou fout of nalatigheid stuk is gegaan. De winkelier dient dient overigens netjes en goed op te lossen voor jou.

Maar ik weet zeker dat er andere forumleden jou veel beter over kunnen inlichten. Anders kun je ook even hier kijken: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Het ziet er naar uit dat er iemand (waarschijnlijk bij de lift) op je board is gaan staan met zijn of haar skies. Ik heb dit ook bij mijn board. Het is cosmetisch niet echt mooi, maar het kan weinig kwaad. Ik denk ook niet dat het onder garantie gaat vallen.

Born to Ride

Een vriend van mij heeft dit ook gehad met een nieuw Burton board. Via de winkel onder garantie teruggestuurd en een nieuwe gekregen.

Hoe oud is dit board? Bij mijn weten dient de fabrikant binnen 6 maanden na aankoop aan te kunnen tonen dat het produkt door jou fout of nalatigheid stuk is gegaan. De winkelier dient dient overigens netjes en goed op te lossen voor jou.

Maar ik weet zeker dat er andere forumleden jou veel beter over kunnen inlichten. Anders kun je ook even hier kijken: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Jethro op 28 dec 2018 07:06

Het board is net een maand oud en heb hem 2 x gebruikt in landgraaf. Over 3 weken ga ik op wintersport en daarvoor heb ik hem gekocht.

Een vriend van mij heeft dit ook gehad met een nieuw Burton board. Via de winkel onder garantie teruggestuurd en een nieuwe gekregen.

AtlasTales_Erwin op 28 dec 2018 08:45

Ik ga het proberen via de winkel en hun nemen contact op met Burton, maar in de winkel zeggen ze al dat Burton waarschijnlijk gaat zeggen dat het geen garantie is omdat dit niet uit het niks kan ontstaan.

Als de topsheet op een punt niet volledig verlijmt is met de laag eronder, kan deze tijdens het flexen van het board iets omhoog komen te staan en daardoor ook stuk ‘gedrukt’ worden. Dit kun je controleren door het board weer iets door te buigen en dan kijken wat je topsheet daar doet. Komt deze los, dan is het een productiefoutje. Dit hoort dan overigens door de winkel zelf geregeld te worden en niet door Burton.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het is inderdaad aan de winkel om dit op te lossen. Zij moeten jou garantie bieden, de producent staat daar los van.

De enige reden waarom in principe garantie geweigerd kan worden is fout gebruik of nalatigheid, maar afgaand op jouw verhaal lijkt dat niet het geval.

Uit de foto’s kan ik wel niet opmaken over wat soort schade het gaat: is de structuur van het bord geraakt, komt de topsheet los, of is het enkel een kras? In de eerste twee gevallen gaat het om functionele schade waarvoor je echt wel garantie mag verwachten.

Heeft niet met garantie te maken @morzel, maar met zgn non-conformiteit: voldoet het artikel aan wat je ervan mag verwachten?

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 dec 2018 13:52

Als iets binnen een maand kapot is en levensduur veel langer is moeten is volgens mij gewoon vergoeden. Is ooit eens bij kassa of radar geweest . En als de winkel moeilijk doet gewoon zelf contact opnemen met Burton .

Winkel moet het oplossen, jij hebt een geschil met de winkel en de winkel dadelijk met burton.

burton kan met geen mogelijkheid jou nalatigheid ( wanneer die er is geweest ) bewijzen, mits er natuurlijk vrachtwagenbanden sporen opstaan.

bij normaal gebruik gaat Burton zijn vingers hier niet aan branden en sturen je gewoon een nieuw boardje via de shop toe.

don't count the days, make the days count !

en @Bartmesman laat even de uitkomst weten !

don't count the days, make the days count !

Heb iets soortgelijks gehad met een nieuwe ski die kapot was na een waxbeurtje. Winkelier deed het af als mijn probleem want ik had niet goed gewaxed en was dus geen garantie. Dan laten ze je dus gewoon staan. Wettelijk gezien moet binnen 6 maanden na aankoop de winkelier bewijzen dat jij iets fout gedaan hebt. Uiteindelijk is mijn ski door een andere winkel gerepareerd, maar had eigenlijk rechtsbijstand erop moeten zetten van bewijs het maar.

Zo simpel is het niet. De omkering van de bewijslast geldt niet “als de aard van het product of de aard van de afwijking zich hiertegen verzet” (7:18, tweede lid BW). Als je zelf iets hebt gedaan, dan werkt de omkering van de bewijslast ook vaak niet. Je hebt bv de computer opengeschroefd. Of de ski’s gewaxt 😏. (NB Zie ook 7:17, vijfde lid, laatste zin!)
Het is sowieso de vraag of gebruikte ski’s niet onder de uitzondering vallen, omdat daar nu eenmaal van alles mee kan gebeuren tijdens het skiën. Simpel voorbeeld: je gaat een week skiën met je nieuwe ski’s, offpiste raak je een paar flinke stenen, gevolg ski gebroken. Dan kun je echt geen beroep doen op omkering van de bewijslast.
Zo simpel is het dus helaas niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 dec 2018 17:29

Zou dit blog dan toch weer opgaan? http://gigiski.com/shoppen-online-of-lokaal/

Neem aan dat je lokaal gekocht hebt? Komop winkel, show some balls en bied service!

Tijd voor een uitpakparty?!

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de winkel in dit geval zo netjes zou moeten zijn om de zaak netjes af te handelen. Door bv het board op te sturen naar Burton en hun de schade te laten beoordelen. En in de tussentijd te zorgen voor een leenboard.

Ik heb het zelf ook een keer gehad met een nieuw Burton board in Landgraaf.
Na een crash met een onoplettende skiër was mijn board gebroken/gescheurd net zoals bij jou board.

De winkel waar ik 'm gekocht had wilde het board wel opsturen maar zou ik zelf de verzendkosten moeten betalen. Toen ben ik naar een andere winkel gegaan waar ik wel vaker Burton materiaal koop. Die stuurde het board zo op naar Burton en gaven al aan dat ze bij Burton hier echt niet zo moeilijk mee zijn. Een aantal weken later kon ik dus ook een nieuw Board komen afhalen.
Helemaal tevreden dus! Gelijk nog maar een paar nieuwe bindingen aangeschaft toen daar. Zo kan het dus ook.

Bedankt alvast allemaal voor de reacties!

De winkel wil me best helpen, maar volgens hun is het aan Burton om te bepalen of het garantie is en ze weten bijna zeker dat dit niet het geval is. Ik ga het natuurlijk gewoon proberen maar wil mijn board wel mee op wintersport kunnen nemen. Als mijn board opgestuurd moet worden dan heb ik hem niet op tijd terug.

Het board is trouwens via een lokale winkel gekocht, geen internetwinkel. Je kan wel online bestellen, maar het is een echte winkel.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afgehandeld wordt!

Bij mij was door die breuk de tail erg slap geworden en was het board dus niet bruikbaar meer. Dus ik zou het board gewoon op laten sturen alvast als dit bij jou ook het geval is tenminste. Zo heb je er ook niets meer aan.

Bij mij was door die breuk de tail erg slap geworden en was het board dus niet bruikbaar meer. Dus ik zou het board gewoon op laten sturen alvast als dit bij jou ook het geval is tenminste. Zo heb je er ook niets meer aan.

Boarder@79 op 28 dec 2018 17:42

Het is alleen de toplaag, dus kan er nu nog prima mee boarden. Het moet alleen niet veel erger gaan worden.

Het is inderdaad aan de winkel om dit op te lossen. Zij moeten jou garantie bieden, de producent staat daar los van.

De enige reden waarom in principe garantie geweigerd kan worden is fout gebruik of nalatigheid, maar afgaand op jouw verhaal lijkt dat niet het geval.

Uit de foto’s kan ik wel niet opmaken over wat soort schade het gaat: is de structuur van het bord geraakt, komt de topsheet los, of is het enkel een kras? In de eerste twee gevallen gaat het om functionele schade waarvoor je echt wel garantie mag verwachten.

Morzel op 28 dec 2018 13:45

Het is een scheur in de toplaag, geen kras. De kern lijkt nog goed.

Zo simpel is het niet. De omkering van de bewijslast geldt niet “als de aard van het product of de aard van de afwijking zich hiertegen verzet” (7:18, tweede lid BW). Als je zelf iets hebt gedaan, dan werkt de omkering van de bewijslast ook vaak niet. Je hebt bv de computer opengeschroefd. Of de ski’s gewaxt 😏. (NB Zie ook 7:17, vijfde lid, laatste zin!)
Het is sowieso de vraag of gebruikte ski’s niet onder de uitzondering vallen, omdat daar nu eenmaal van alles mee kan gebeuren tijdens het skiën. Simpel voorbeeld: je gaat een week skiën met je nieuwe ski’s, offpiste raak je een paar flinke stenen, gevolg ski gebroken. Dan kun je echt geen beroep doen op omkering van de bewijslast.
Zo simpel is het dus helaas niet.

DrPhil op 28 dec 2018 16:30

Dit klopt en was dus ook de discussie. Ik heb gewoon gewaxed zoals altijd en vind dat je ook redelijkerwijs mag verwachten dat een ski daar niet van kapot gaat. Zij vinden natuurlijk dat het aan mij ligt. Eindeloze discussie en was dus ook de reden dat ik het uiteindelijk gelaten heb.

Neemt niet weg dat de manier van doen van deze winkel natuurlijk niet leuk is. Een heel bekende winkel bij een skihal waar je ook ski’s kan testen 😝. Daar koop ik dus nooit meer iets.

Qua servicegerichtheid hebben ze het in die winkel sowieso niet echt begrepen vind ik altijd @elisabeth101. Ze verdienen het er gewoon te makkelijk. En ze weten dat de meesten het er toch wel bij laten zitten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Qua servicegerichtheid hebben ze het in die winkel sowieso niet echt begrepen vind ik altijd @elisabeth101. Ze verdienen het er gewoon te makkelijk. En ze weten dat de meesten het er toch wel bij laten zitten.

Shane op 28 dec 2018 19:30

Ja mssn had ik er toch wat aan moeten doen, gewoon om te kijken wat er gebeurt 😆

Ik zou nog even reageren hoe het afgelopen is. Het board is NIET retour gestuurd naar Burton, de winkel wou hem graag voor me opsturen maar gaf het weinig kans dat ze hem onder garantie zouden vervangen bij Burton.

Ik heb contact gehad met mijn reisverzekering en die vergoeden het board volledig, valt gewoon onder de bagage van mijn reisverzekering. Ik heb uitleg gegeven wat er mee was en ze hebben de foto’s gezien.

Bedankt voor het meedenken en de reacties!

Ik zou wel bij een andere winkel een nieuw board kopen.

From a galaxy far far away.............

Plaats een reactie