Sneeuw condities vanaf midden tot later in het seizoen

Op een andere thread ging het over een bestemming voor midden maart.

Half maart, is de periode dat de sneeuwhoogte het hoogste is van het hele winter seizoen.
Als je aan de start (eind november begin december) of einde (april) van het seizoen gaat, logisch dat je dan voor de meest sneeuwzekere bestemmingen kiest. Maar half maart?

Onnem op 29 dec 2018 12:35

@Onnem je hebt sneeuw en sneeuw de reden om eventueel voor obertauern te kiezen is dat het de kans op slush verminderd.

MountainHugger op 29 dec 2018 20:02

Half maart mag de sneeuw dan wel goed zijn, maar de kans op +10 is ook levensgroot. Dus de keuze voor een hoog gebied is dan niet vreemd.

DrPhil op 29 dec 2018 20:04

Inderdaad wat hierboven gezegd wordt.
Weliswaar is de sneeuwhoogte op de grond in veel berggebieden pas in april op zijn hoogst, maar dat zegt niet alles.
Ook sneeuwkwaliteit is van belang, en die is in maart al best variabel.

Verder wordt hier door veel mensen over de hoogte gesproken, en natuurlijk, hoe hoger hoe kouder, maar dat is niet de enige factor. Ook scheelt hoeveel sneeuw er überhaupt valt. Als je een regio hebt waaar gemiddeld twee keer zo veel sneeuw valt, dan is er ook na een warme dag nog veel meer over dan in een koud maar droog gebied.

Wat ik vooral mis in deze discussie is “aspect” , in (niet zo goed) Nederlands “uitrichting”?

In maart staat de zon al hoog aan de hemel, dus wat dan vooral belangrijk is hoeveel van de pistes op het noorden liggen.

Ook het lokale klimaat scheelt: is het een droog klimaat, dan is de kans op regen (met daaropvolgend ijs) veel kleiner. De sneeuwkwaliteit blijft dan waarschijnlijk beter. Maar omgekeerd, een gebied waar het regelmatig sneeuwt, heeft weer betere kans dat alles ververst word, dus zelfs als het even slecht wordt, komt er weer gauw een nieuwe laag overheen.
[mention=“134757”]

*bericht bewerkt door Slim op 05 jan 2019 15:44

Ik snap niet helemaal de context van dit topic?
Of is het bedoeld als zaken waar je op moet letten als een skigebied uitzoekt half maart?

Ik denk trouwens dat ‘ligging’ het woord is wat je zoekt. Veel zuidhellingen heb je inderdaad meer kans op slush.

Hoogte is belangrijk. Maar richting van de hellingen net zo goed. De zin is enorm sterk vanaf midden maart, en daardoor het verschil tussen zon- en schaduw hellingen enorm. Niet alleen qua hoeveelheid sneeuw, maar ook en vooral de kwaliteit.

*bericht bewerkt door Onnem op 05 jan 2019 16:38

The older I get, the better I was

Ik snap niet helemaal de context van dit topic?
Of is het bedoeld als zaken waar je op moet letten als een skigebied uitzoekt half maart?
post]Tiny-M op 5 jan 2019 16:27[/post]

Weinig context. ;-)
Die quote’s komen uit een andere thread, maar die persoon heeft inmiddels al geboekt,.

Dus dit was gewoon voor de lol,
en inderdaad, hopelijk hebben mensen er nog eens wat aan die een bestemming zoeken voor de tweede helft van het seizoen.

Het kwam doordat ik in discussies over bestemmingen eigenlijk altijd alleen maar vermelding zag van de hoogte van een gebied, als het ging over de sneeuw, maar zelden of nooit van de andere factoren.

Dat wilde ik dus maar eens onder de aandacht brengen, en eens weten wat anderen mij daar over kunnen leren.

*bericht bewerkt door Slim op 05 jan 2019 17:24

Plaats een reactie