Kleine skitest uit de verhuur

Afgelopen week heb ik eens een aantal ski’s uit de verhuur onder de voeten gehad. Ski’s die oude mannen en onzekere (Nederlandse - dus langere) dames toegestopt kregen en ski’s die ik zelf wilde proberen. Alles voor op de piste, want de meeste verhuurders hebben voornamelijk dergelijk materiaal, en de meeste skiërs komen weinig buiten de piste. Dat paadje door het bos of die bultjes langs de piste tellen toch echt niet mee voor de categorie “off piste ski”, hoewel velen dit waarschijnlijk (ten onrechte) tellen als off-piste gebruik. Iets wat in mijn ogen dan ook vaak leidt tot het aanraden van te brede ski’s. Qua veiligheid geldt dat natuurlijk wel degelijk als off-piste, maar dat is een heel ander verhaal.

Allereerst een korte toelichting over de sneeuwcondities. Ik was in Val di Sole, waar het sinds begin december niet meer gesneeuwd had. Echter had ik het geluk dat er maandag een beetje was gevallen in het hele gebied, dinsdag in Pejo nog meer en donderdag nog wat extra in Madonna di Campiglio. Geen grote hoeveelheden, maar het zorgde voor een mooi gemengd aanbod van griprijke sneeuw, verse sneeuw en harde, ijzige sneeuw.

Atomic ETL 170
De ski voor de meute in Skihalle Neuss. Radius 14,2m bij 170cm, foam kern. Eigenlijk een heel prima ski. Carvet behoorlijk, slipt voldoende gemakkelijk en geeft zelfs wat rebound. Niet super zuiver, maar gewoon een fijne ski. Geen poespas, maar hier kun je je als beginner of intermediate prima mee vermaken. Het gebrek aan hout mis je totaal niet, want ook bij steviger aanpakken wordt de gewenste koers gehouden. Je ziet ze af en toe ook in de verhuur, waarschijnlijk in de economy class of vergelijkbaar. Zeker geen straf om hiermee de berg op te moeten, dus ben je geen skiheld en wil je niet te veel spenderen, vraag gerust of ze deze ski hebben.

Völkl RTM 75

null
Een wat oudere ski die mijn vader toegestopt kreeg. Hij had moeite met skiën en zij dat de ski niet fijn was. Wij wisselen en ik op deze ski verder. En gelijk had ie. Bij 160cm natuurlijk (veel) te kort, maar de ski zou nog wel skibaar moeten zijn. Dat ontbrak volledig. Ondanks keurig geslepen kanten had je gewoon geen grip. Niet snijdend, niet slippend en in de lossere sneeuw gaven ze ook niet veel vertrouwen. Ronduit eng hoe erg het schaatsen was hiermee. Krijg je deze in je handen gedrukt bij de verhuur, vraag maar om een ander.

Nordica Transfire RTX

null
Ook deze was niet voor mij, maar voor mijn zusje. Technisch niet zo vaardig en vooral een slippende skiër. Ze had het erover dat ze veel moest werken. Nou, dat klopt wel. Ik had niet lang nodig om door te hebben dat deze ski vooral wil carven. Zachte tip, weinig body maar mooi lijnvast op de kant. Ook lekker vlot van kant naar kant. Door die zachte tip was echter elk hoopje zachtere sneeuw op een ijsplaat een uitdaging tijdens het slippen. Dwars op de helling vond ik de ski erg onberekenbaar. Waar je het ene moment grip hebt, is het zomaar weg een meter verderop en omgekeerd. Op een strakke piste prima te slippen, maar vooral goed te carven. Dat doen ze echt overal, want door die tip vouw je jezelf over de oneffenheden en knal je lekker door zonder dat de lijn van de bocht al te erg beïnvloed wordt. Ben je een echte carver, zijn dit prima ski’s.

Head Supershape iSpeed

null
Oké, hier speel ik een beetje vals, want deze ski heb ik zelf. Echter heeft mijn vader deze ski ook dit jaar weer gehuurd omdat hij met zijn stijve botten en wat meer gewicht hiermee domweg lekker skiet. Zelf gebruik ik ze als mellow slalomski. Langer dan 170cm denk ik dat je een ski met een wat minder agressieve tip wil. Bochtinzet gaat namelijk lekker fel. Echter geldt voor alles met deze ski dat wat gewicht of kracht het resultaat vergroot. Want deze alleskunner moet je wel een beetje aanpakken. De ski carvet mooi zonder te dwingen en kan lekker kort draaien, maar ook middellange en lange bochten zijn geen enkel probleem. Slechts op topsnelheid zou je wat meer stabiliteit en lijnvastheid wensen en merk je dat deze ski niet enorm stijf is. Wel lekker progressief. En ondanks de rechte achterkant een eitje om te slippen. Ook als je ‘per ongeluk’ in een poederveldje, een dikke laag verse sneeuw op de piste of een skiroute terecht komt. Het makkelijke draaien helpt daarbij om prachtig wedelend naar beneden te komen. En foutjes worden niet keihard afgestraft, maar slechts met een kleine onwilligheid gecorrigeerd. Met deze ski zit je voor pistegebruik altijd goed. Van (gemiddeld) gevorderde tot expert, hier heb je altijd plezier van.

Volkl Deacon 76 '19

null
De Deacon wordt door velen aangeprezen. En na slechts een kort stukje was het mij al duidelijk: Volkomen terecht. Ik voelde me meteen thuis hierop, en de limiet opzoeken duurde dan ook niet lang. Echter ben ik deze op de wisselende, maar niet snoeiharde of supersteile pistes die ik gedaan heb niet tegengekomen. De ski heb ik op lengte 176 geskied, en dan staat er een radius van dik 18m voor. Lijkt veel, maar in de praktijk is de kantenwissel (edge-to-edge) erg snel en de ski soepel genoeg om deze radius te verkleinen. En als je geen zin hebt om volle bak te carven, ook prima. Slippen gaat uit de kunst. Echter geeft deze high-end pisteski het vertrouwen van een racer. Lijnvast, loepzuiver, mooie rebound en puike versnelling. En dat alles zonder dat ze de energie vragen die veel racers wel vereisen. Wil je één pisteski voor het hele seizoen en vind je slalomwerk minder belangrijk dan is dit je ski. Na een paar uur skiën moest ik mezelf tegenhouden ze niet direct te kopen. De prijs helpt daar trouwens ook bij. Dus ik schaar me bij de mensen die dit DE pisteski van 2018-2019 noemen.

Blizzard Firebird WRC '19

null
De WRC was altijd een toegankelijke GS ski. Met piston-plate zelfs ronduit lekker te noemen naar mijn smaak. De nieuwe versie is echter wat veranderd. De ski is stijver geworden en heeft nu een centrale versteviging over de gehele lengte van de ski, met wat extra carbon onder de binding. De langste maat die er in de verhuur stond was 180cm, maar die voldeed prima. Echter is dit niet mijn ski. De ski is voorspelbaar en goed gedempt, maar komt op mij doods over. De kantenwissel was oké maar had van mij sneller gemogen. Ook vond ik op minder strakke pistes de ski niet fantastisch lijnvast. De extra versteviging heeft in mijn ogen geleid tot een ski die net te stijf is voor ‘real world’ pistes, of juist nèt niet stijf genoeg is om overal door te ploegen. De ski kwam op mij over als onrustig op oneffenheden. Ik voelde me er niet lekker op. En dat terwijl ik toch ook een superstijve lat heb gehad in de vorm van de oude Dobermann GSR. Anderen zijn er echter helemaal weg van, en deze ski staat steevast in het linkerrijtje consumenten GS’. Als je een stabiele, voorspelbare raceski zoekt met een volledig vlak karakter, dan is dit je ski. Verwacht je wat terug van de energie die je in je skiën stopt, kies dan een andere ski.

Nordica Dobermann GSR RB '19

null
Het oude model van deze consumenten GS ski had ik al gehad en weer doorverkocht. Leuk, maar alleen op ronduit gevaarlijke snelheden op drukkere pistes. Het nieuwe model is wat veranderd, met als belangrijkste wijziging dat deze soepeler is geworden. En wat blijkt: ook beter. Deze hadden ze ook in lengte 180 staan. Dat zou voor mij voldoen, maar bij deze ski zou ik zonder enige twijfel een maat langer aandurven. Dit is echt een ski naar mijn hart. Lekkere rebound, goed te slippen en fantastisch lijnvast op elk soort sneeuw. De iets zachtere tip en tail helpen je echt bij oneffen terrein en de verandering in de tail maakt het slippen veel makkelijker. Bijna net zo allround als de Deacon, maar met nog een wat hoger plafond. Een heerlijk snelle kantenwissel, mooi te beïnvloeden radius en prima performance in moeilijker sneeuw. Ik had de ski namelijk gehuurd op een sneeuwdag. En er lag toch zomaar 10cm vers, met zelfs nog wat aanvulling gedurende de dag aan de randen van de piste. Geen enkel probleem. Deze jongens wisten de hele dag dikke glimlach op mijn gezicht te toveren. Keihard carven, klassiek wedelen, rustige oefeningen, langzaam achter mijn ouders aan. Alles zonder enig gemor, en zelfs met wat aanmoediging. Foutjes worden wel opgemerkt door de ski, maar je balans wordt er niet door verstoord. Dat was bij de WRC wel anders.
Zoek je dus een consumenten GS die echt overal inzetbaar is, een beetje speels en een fijne rebound heeft, én een beetje tegendraads is, dan is dit wat mij betreft DE kandidaat.

@dan58, jij hebt toch de RTM 75, meen ik?

Leuke reviews. En erg herkenbare conclusies.

Is de rtm75 dezelfde als ze bij Snowworld verhuren?

Übung macht den meister!!!

Inmiddels is het model geloof ik wat aangepast. Kleurencombi van de gehuurde (en boven afgebeelde) ski doet 2012 vermoeden. @GiGi?

@Bennie

Dan moet jij toch een “dinosaurus”-model RTM 75 hebben gekregen denk ik.
HELEMAAL NIET akkoord met jouw bevinding.
Ik heb ze net gekocht NA ze getest te hebben op aanraden van mijn bootfitter.
Gekocht in januari 2018 als overjaars model voor 350 euro.
Erg goed in gesneden bochten en zéér stabiel , ook op hogere snelheden (waar ik fan van ben).
Flappert nooit , carven slippen en roetsjen alles zéér makkelijk en dit zonder erg veel moeite te moeten doen.
Mijn vorige ski was de Nordica Speedmachine(+/- 10 j oud) en dat werd voor mij véél te hard werken , is wel een echte pistesnelheidsski.
Ik ben zéér tevreden met de vervanging naar de Volkl RTM 75.
Benieuwd wat anderen hier van denken en sorry dat ik de ski niet zo technisch kan beschrijven zoals de specialisten hier op 't forum. Het is MAAR mijn ervaring.

Born to run. B.S.

Ziet er wel uit als een hele oude versie. Bij Snowworld hebben ze geloof ik RTM 73 nu. Maar in dat kaliber ski’s heb ik me niet echt verdiept.

Hmmmm die Deacon lijkt me wel wat.

May the ski force be with you !!

Leuk Bennie en goede reviews! Ga je ook nog wat over het gebied/de gebieden schrijven? :)

Mr. Slow

@Quick Dat heb jij al voor me gedaan ;)
Nee, genoeg aandacht aan Val di Sole besteed geweest deze winter op het forum.

Fair enough ;)

Mr. Slow

Plaats een reactie