Hoe je niveau te verbeteren?

Ik krijg les op een rollenband en daar ski ik netjes dynamische bochten. Maar het blijft dat ik in de echte sneeuw, zeker bij slecht weer/pistes, weer naar achteren ga leunen en als een krant naar beneden ga. Dat zit in mijn hoofd, ik weet het. Hoe dit te verbeteren? Ik wil graag naar niveau 8 op de schaal van @Gigi (nu 7tje). Nu zag ik iets voorbijkomen van een ski-race/slalom-club hier in de buurt. Wat doen jullie om jullie niveau op te krikken?
Lessen tijdens vakantie/achter een leraar aan skien, daar heb ik niet perse goede herinneringen aan.

Ook niet met privé les met 1 of 2 vrienden/partner?

Heb je kinderen? Zo ja, dan daar veel achteraan skiën. Dat speelse, en het skien in krap terrein en elek sneeuw soort, dat helpt, terwijl de “prestatiedruk” laag is.

Als ik dat zo lees: goede techniek in geocontroleerde omstandigheden, verslechtert bij externe invloeden

Dan denk je dat gewoon veel, in veel verschillende sneeuw soorten oefenen zal helpen.

Heb je wel eens overwogen om een of andere instructieweek/kamp te doen?
Vaak is juist zo iets handig om je vertrouwen op te bouwen. Omdat je elke dag met zelfde instructeur skiet, leer je die persoon te vertrouwen, en het terrein wordt langzaam opgebouwd.

Iets van een race kamp op een gletscher in de herfst, of juist een off-piste kamp in de winter.

Of gewoon samen met je partner iedere ochtend privé les gedurende een week. En dan vooral ook in variabele omstandigheden.

Verder, welke ski’s heb je?
Als je hele veel-eisende ski’s hebt, waar je “bovenop moet zitten” en die elk foutje meteen afstraffen, dan zit dat altijd in je achterhoofd.

Ik heb bijvoorbeeld SUPER makkelijk pivottende skis. Dit geeft mij in steil, krap terrein meer vertrouwen omdat ik ZEKER WEET dat de skis snel zullen draaien. Als ik dat vertrouwen niet had, zou ik (nog veel meer) defensief, achterop gaan skiën.
Dus een ski die vergevingsgezind is, en zich goed gedraagt bij slechte sneeuw is dan voor jou een betere keuze dan een “high-performance” model.

Ski je veel buckelpistes?
Zo nee, doe dat vanaf nu dan wel. Daar leer je meteen of je het goed of fout doet, maar i.t.t. Steile ijzige pistes of pistes met ijs en hopen sneeuw, gebeurt er vrij weinig gevaarlijks als je een fout maakt.

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 15:11

(Slalom)training is zeker goed voor je techniek, aanrader.
Probeer in slecht weer of slechte pistecondities dezelfde oefeningen te doen als in de lesomgeving. Alleen door veel te doen krijg je die terugvalreflex uit je systeem.

Als je merkt dat je achterover leunt: gewoon handen naar voren, werkt altijd 😎 Elkaar filmen is ook goed en veel in verschillende omstandigheden skieen wordt je snel beter van. Als je op youtube kijkt bij skischool vindt je heleboel goede filmpjes met tips. Succes en veel plezier!

Ik heb het meeste geleerd op een plastic matten buitenbaan, later uitgebreid met de rollerbaan.
Op het stugge plastic leer je goed te snijden en voorover te blijven.
Kan me goed voorstellen dat een rolbaan hiervoor juist iets minder is. Dat blijft toch -een soort van- rutschen…

Amphibio 14. Een andere ski is altijd een optie ;-) Vind die nieuwe Rossignol Elite Plus wel mooi.
En heb een baby van 5 maanden. Die kan nog niet zo hard…

dank voor tips zover

Wegens twee maal een val met gevolgen afgelopen seizoen, had ik de eerste dagen op vakantie deze januari ook wat moeite met een agressieve houding en kon geen ontspanning vinden. Er zat toch een beetje angst in eerlijk gezegd (net als bij jou lijkt me) en ik kwam daar de eerste dagen niet helemaal van los. De dag erna stapten we uit de eerste lift van de dag en mijn maatje vroeg direct: “zwart?”. Ik knikte bevestigend. “Vandaag doen we alleen maar steil”, zei hij.

Ik klikte mijn schoentjes vast, m’n maat riep “full gas” en ik carvede de eerste echt lekkere afdaling van de vakantie, doordat ik mezelf vanaf de 1e seconde ook full gas ;) oplegde had ik geen tijd meer om te twijfelen of na te denken. Gelukkig maar, want de piste lag recht onder een lift ;).

Na dat de rest van de middag gedaan te hebben, zat ik eindelijk weer in het ritme, terwijl ik daarvoor juist op blauw en rood naar dat ritme aan het zoeken was.

Maar goed, moraal van het verhaal. Soms moet er ook even een knopje om en daarvoor moet je door je comfortzone heen breken om een stap te maken. Train gewoon een hele dag op zwarte pistes en uitdagende condities, dan stelt die blauwe met wat hobbels ineens niet meer zo veel voor. Ik ski overigens wel regelmatig indoor en mijn basistechniek is in orde.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eens @Shane. Koop vanalles om het daar niet aan te kunnen laten liggen, maar idd, die knop moet om. Dan pas mag ik ook nieuwe ski’s kopen van mijn vriendin ;-)

Als je merkt dat je achterover leunt: gewoon handen naar voren, werkt altijd 😎

ErwininIJsland op 29 jan 2019 15:17

Dat wordt helaas nog al te vaak uitgevoerd als ‘armen gestrekt recht vooruit en achterwerk boven de spreekwoordelijke toiletpot’, dus die ‘werkt altijd’ mag met een korrel zout genomen worden 😛.

Verder: ik probeer altijd te lessen als ik op vakantie ben, daar kom je altijd andere sneeuwomstandigheden en hellingen tegen die je hier indoor niet kan nabootsen.

Hier ga ik wekelijks techniek trainen met groep skileraren. Dat is afwisselend techniek, slalom en bulten.

En af en toe technische stage in het buitenland.

Eens @Shane. Koop vanalles om het daar niet aan te kunnen laten liggen, maar idd, die knop moet om. Dan pas mag ik ook nieuwe ski’s kopen van mijn vriendin ;-)

Jochemgerrits op 29 jan 2019 15:58

Ja, iets anders kopen gaat je niet helpen haha. Maar het belangrijkste is eigenlijk nog niet genoemd hier…
Meters maken, gewoon veel skiën. Trainen, lessen, vrij skiën, het is allemaal prima, maar je zult nooit veel beter worden als je geen vastheid opbouwt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jep, daarom kijk ik ook naar zo’n ski-club. Dan ski ik tenminste met regelmaat.

Je kan eens kijken naar de SKI experience in Zoetermeer of Landgraaf. Goedkoper dan een privéles in de sneeuw en ik vond het een hele leuke ervaring en goede voorbereiding op het echte werk. Vooral omdat de piste in Zoetermeer er 's middags echt niet meer zo lekker bij ligt.
En anders privéles in de sneeuw, gelijk tegen de leraar zeggen wat je zwakke punten zijn zodat jullie die omstandigheden op kunnen zoeken.

Jep, daarom kijk ik ook naar zo’n ski-club. Dan ski ik tenminste met regelmaat.

Jochemgerrits op 29 jan 2019 16:44

Sneeuw voor Winterberg en de Ardennen dit weekend,
Kun je er een dagje tussenuit?(Weet ik, lastig met jonge baby)

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 17:13

Helaas, andere plannen dit weekend. Ik houd de webcams in de gaten. Wellicht eind maart nog week naar Frankrijk

(Slalom)training is zeker goed voor je techniek, aanrader.
Probeer in slecht weer of slechte pistecondities dezelfde oefeningen te doen als in de lesomgeving. Alleen door veel te doen krijg je die terugvalreflex uit je systeem.

Hessel op 29 jan 2019 15:10

Ik heb nog nooit zo snel vooruitgang gemaakt (op harde pistes) als tijdens een paar dagen in het reuzen-slalomstadion (privé-les onder begeleiding van een skileraar die toevallig ook coach bij de lokale skiclub van Les2Alpes was) + een aantal video analyses (bij dezelfde coach). In de praktijk was dit dus een soort wedstrijdstage.

Verder: privéles (mag ook met 2 als het niveau ongeveer gelijk is) in de bergen. Als je een goede leraar hebt dan neemt die jou onmiddelijk mee naar het terrein dat je nodig hebt om vooruitgang te boeken. Soms krijg je ook heel verassende oefeningen te doen net om een aantal slechte zaken af te leren (zo moest ik ooit samen met @Morzel enkele rode pistes met veel verse sneeuw skieën met alle sluitingen van onze schoenen open, net om af te leren om te veel te kanten in die omstandigheden en meer “flow” te krijgen in onze bewegingen in de diepere sneeuw)

Glide on!

Laat je vooral door een goede trainer flink uit je comfort zone “schoppen” :) Dag is niet compleet als ik niet een afdaling voor mijn kiezen heb gehad zonder krachttermen ;)

Uren maken en gewoon doe doen doen

Leuk als je geen buckels kunt vinden: de rand van de piste leent zich hier vaak prima voor. Buckelen wordt pas leuk als het echt beter gaat en je gaat er zonder meer beter van skiën.

*bericht bewerkt door evr66 op 29 jan 2019 19:42

Edwin van Riel

Laten eerst vaststellen dat je moet ophouden met de rollerbaan.Je hebt zelf gezien dat het in de echte wereld geen zin heeft.

Constatering in het algemeen.
Je kan nooit expert worden als je 1 week per jaar in de bergen gaat skiën.

Als je niet heel vroeg begonnen bent krijg je moeilijk die ogenschijnlijk moeiteloze look.
Zie een beetje afgezaagd filmpje.
Maar het toont het beste aan wat ik bedoel 😃@Shane


Natuurlijk is de techniek een beetje gedateerd. Maar het blijft leuk om naar te kijken.

Voor nu zit er niets anders op dan veel les te nemen in de sneeuw.
Liever nog verhuizen naar de sneeuw zodat je elk weekend meters kan maken.

Het voorbeeld van meegaan met een vriend en beulen op een zwarte piste boven je niveau ben ik absoluut geen voorstander van.Sorry @Shane
Komen alleen maar blessures van.
Volg het advies van @Slim op.
Ga Buckels skiën.Heel goed voor je techniek en balans.
Of volg het advies op van @Hessel
Slalom trainen.
Tja achter een leraar aan skiën zoals je zegt.Vraag in het vervolg of de leraar af en toe achter jou aan kan skiën zodat hij jou nuttig advies kan geven realtime.

Voor hier zullen we het moeten doen met Snowworld. Het is helaas niet anders.

Je zal veel tijd moeten vrijmaken om enige progressie te krijgen.

Dank voor alle tips tot zover. Mijn vraag was niet zozeer voor advies (ik moet meters maken) maar meer ook om te horen wat jullie dus zelf doen om beter te worden.

Wat ik zelf doe (buiten wat ik hierboven schreef) is me niet druk maken.
Je doet het toch voor de lol? Als het op zwarte pistes met slechte sneeuw niet zo goed gaat, dan ga ik lekker blauwe pistes skien.
Afgelopen tripje heb ik me (weer) goed gerealiseerd hoeveel plezier ik heb, ook op wat makkelijker terrein, waar het allemaal wat vloeiender gaat.

Zoek dus het niveau dat voor jou prettig is: niet zo makkelijk dat het saai is, maar zeker niet zo moeilijk dat je er zenuwachtig van wordt.

Angst staat het leren in de weg.(En is niet leuk)

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 20:53

Wat ik zelf doe.
Zoveel mogelijk meters maken + trainen in de Alpen.
(Winterberg is te klein.Ga liever even door naar de echte bergen)

In Snowworld kan je op veel dingen prima trainen. Alles wat met basis techniek te maken heeft zeker. Heel specifieke zaken als buckels of poeder is een ander verhaal. Maar als die basis goed is, zijn die bulten of verse sneeuw ook veel minder een probleem als je die in de bergen tegenkomt.
Neem alleen wel les van een goede leraar. Ik kan je er wel een aanbevelen in Zoetermeer (via PM). Of wordt vriendjes met van die fanatieke Landes 2-types (een-na hoogste niveau skileraar in Oostenrijk), die geven je gratis les (nou ja, in ruil voor appeltaart).

@Gigi, ik dacht dat het verhaal van @Jochemgerrits, er vooral om ging dat de omstandigheden (buiten) hem “slechter dan zijn niveau” deden skien, dus niet zozeer om de techniek zelf(indoor)?

De redenering is dan ook: als je basistechniek goed is, moeten die omstandigheden minder uitmaken. En die basistechniek kan je trainen. Op een (indoor)piste beter dan op de band, misschien. Mensen die onverwachte dingen doen, een sneeuwlaag die steeds verandert…
Ik heb ook vrij veel privéles gehad in de Alpen omdat die lastige omstandigheden me onzeker maakte. En ook in die lessen werd steeds weer gehamerd op die basis dingen. Dat is uiteindelijk wat het snelste het grootste verschil kan maken.
Zeg ik als ervaringsdeskundige, niet als ski-didacticus.

Voor wat het waard is, ik probeer vooral ook te leren op makkelijk terrein. Op een blauwe piste recht naar beneden leer je geen bochtenwerk. In het algemeen gaat leren het beste als je de juiste techniek beheerst en langdurig toepast. Je brein moet capaciteit over hebben om het patroon “in te branden”. Dat gaat niet in overlevingsmodus in veel te moeilijk terrein. Want dan wordt alle capaciteit gebruikt om te overleven i.p.v. te leren.

Wat @Martin7182 zegt. Die basistechniek kun je prima leren in een sneeuwhal. Skien over verspoorde en hobbelige prut ook. Ijsplaatjes. Zelfs buckels.

Kom je dan in de Alpen dan is het allemaal net wat meer, groter, steiler en langer, maar de techniek is hetzelfde.

Waaaw

Als ik dat allemaal zo lees heb ik nog héééél veel te oefenen dus.🤔
Ik amuseer me geweldig maar wil toch progressie maken al denk ik dat mijn leeftijd (60) en ruglasten dit in de weg zitten.😥

Born to run. B.S.

3 jaar geleden ben ik 5 weken in 1 seizoen gaan skiën. Van die weken ruim 4 weken bij slecht weer of slecht zicht. Dat jaar ben ik enorm vooruit gegaan. In eerste instantie ging het allemaal niet zo best maar uiteindelijk ben ik meer op gevoel gaan skiën en dat heeft enorm geholpen. Sta dynamisch op de latten, voel je licht en gaan!

Ik heb het niet over boven je niveau skien @Hooykaas. Enkel over het doorbreken van angst die je blokkeert en mijn eigen ervaring daar in.

Overigens ontbreekt het in mijn ogen velen wel aan de drive en durf om grenzen te verleggen. Wanneer je brein capaciteit over heeft, zoals Martin hier boven zegt, leer je dus (vrijwel) niets. Zonder dat je vader je loslaat tegen je wil leer je niet zonder zijwieltjes fietsen. Als voetballer leer je geen enkel jaar zo snel als het jaar van je overstap naar de senioren, waar het tempo je eigenlijk te veel is, omdat ze allemaal 10 jaar meer ervaring hebben dan jij. Het brein moet vaak juist overprikkeld worden om een significante stap te maken (dat is overigens niet alleen mijn mening 😉). Vastheid en herhaling is goed, maar echt beter worden vraagt toch iets meer.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

ik wist niet dat jij bij de senioren speelde.😉😁

Born to run. B.S.

Ik ga wel mee met een aantal mensen die zeggen dat het vooral begint bij een hele goede basis, en die is Nederland, zowel in de skihal als op de rolbaan, echt prima te trainen.

Ik had, lang geleden, best wat problemen met veel bulten in de sneeuw en ik heb dat met een goede les in Snowworld getackeld. Niet dat ik daar de hele dag bulten ben gaan skien, maar omdat er gewoon een paar dingen in mijn basis houding beter konden.

Ik denk dat sneeuwervaring, zonder goede technische basis, maar beperkt helpt. Ik ben ook een fanatiek rolbaan skiër (inmiddels) en zie daar regelmatig mensen met jaren (of weken zo je wil) ervaring die echt qua houding of ritme behoorlijk slecht zijn. Andersom, vanuit die goede basis helpt meters maken wel, maar wel in die volgorde.

Ik denk wel dat de rolbaan uiteindelijk zijn plafond wel heeft, maar ik denk dat er niet heel veel mensen zijn die dat halen. Voordeel van les in de sneeuw is natuurlijk wel dat je specifieke terreintips kan krijgen (hoe je je pad kiest tussen buckels, etcetera).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank jongens. Zoetermeer ligt niet in de buurt helaas. Woon in Berkel-Enschot. Peer of Montana zou een optie zijn. Maar in het dorp hier hebben we een rollenband.

Plaats een reactie