Hoe je niveau te verbeteren?

@Shane ik ga een stukje met je mee in de zin dat je je grenzen moet verleggen om verder te komen. Maar het “inbranden” van patronen zodat het skien onbewust met een goede techniek gaat, kan alleen als je je frontale hersenkwab de ruimte geeft om te leren. Dat gaat niet als je moet overleven op een veel te moeilijke piste (waar het apenbrein de controle overneemt). Bovendien wil je ook geen slechte techniek aanleren. Als je continue en langdurig fouten maakt, dan word je daar heel goed in 😝

Ik ben op 37e jarige leeftijd begonnen met skiën en merk gewoon dat ik techniek tekort kom. Ik vind het ook helemaal niet erg, ben er nu 50 en ga elk jaar meerdere malen op wintersport. Ik ga ook achterover leunen omdat het mij een veilig gevoel geeft. Als ik te hard ga rem ik automatisch een beetje af, ik wil namelijk niet knallen, het is het mij allemaal niet waard. Blijf dan thuis hoor ik jullie nu denken. Nee helemaal niet, ik vind het gewoonweg heerlijk om te doen maar gewoon op mijn tempo. Ik ben éénmaal erg hard gevallen en dat speelt misschien nog in mijn achterhoofd. Nu val ik nog zelden. Maar ik vind wintersport de fijnste vakantie die er is. Die sfeer, die bergen, die gezellige hutjes, dat lekkere eten. Ieder heeft zijn niveau en ik ben tevreden met dat van mij, wil geen wedstrijden ofzo meedoen.

@Shane ik ga een stukje met je mee in de zin dat je je grenzen moet verleggen om verder te komen. Maar het “inbranden” van patronen zodat het skien onbewust met een goede techniek gaat, kan alleen als je je frontale hersenkwab de ruimte geeft om te leren. Dat gaat niet als je moet overleven op een veel te moeilijke piste (waar het apenbrein de controle overneemt). Bovendien wil je ook geen slechte techniek aanleren. Als je continue en langdurig fouten maakt, dan word je daar heel goed in 😝

Martin7182 op 30 jan 2019 08:27

Eens hoor @Martin7182, we moeten het ook niet te zwart wit maken. Je grens verleggen betekent net een klein stukje buiten je comfortzone, vooral niet te ver en uiteraard is net als met elke sport vastheid ontwikkelen door herhaling ontzettend belangrijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het gaat er om dat de techniek zo ingesleten raakt dat je het op plekken/situaties buiten je comfortzone @Shane ook toe gaat passen.
En als je daar dan mee begint zul je je oefeningen heel bewust moeten toepassen op die slechte/steile piste en dan ervaren dat het werkt.

En @hansvdz is helemaal prima natuurlijk. Ieder moet doen wat goed voelt, het is uiteraard geen verplichting. Maar wil je verder ontwikkelen dan kan dat ook natuurlijk. En dat is waar TS naar vraagt.

@Jochemgerrits zowel in Peer als in Montana hebben ze diverse clubjes. In montana in ieder geval een clubje dat vooral techniek traint (en af en toe ook slalomt) en een clubje dat techniek traint met slalom als hoofddoel (iedere training is combinatie techniek en slalom).

Racetraining is goed omdat het verder gaat waar de normale lessen ophouden.
Zit je aan de eindfase bij de skischool (“je doet het prima, gaat goed zo”), dan begint het bij het racen pas (“goed waar zullen we eens beginnen…”).
Verder bestaat het niet alleen maar uit paaltjes rammen (zeker ook leuk en ook het doel uiteindelijk), maar vooral heel veel techniek zonder paaltjes trainen en een complete skiër worden. Dat maakt dan weer dat het uiteindelijke paaltjes rammen veel beter gaat.

Zo’n clubje vol techniek, dat moet ik hebben. Ik ga daar eens kennismaken.

Jochem, tip van een andere orde maar misschien heb je er wat aan: op Youtube kijken naar Schischule Glungezer. Leuk om te zien, maar misschien zitten er wel wat handige dingen voor je bij. Hij heeft een video gemaakt met tips en oefeningen om de Rucklage tegen te gaan en legt veel focus op een stabilen Oberkörper, bovenlijf aanspannen, geen hoog-laag beweging maar actief naar voren bewegen, etc. Zou zomaar kunnen dat er net die ene tip voor je bij zit waar je heel veel plezier en profijt van gaat hebben… Succes!

Ik vind het kijken van video’s op You Tube een interessante aanvulling. Ik kijk regelmatig video’s van Jullian Witting. Hij maakt mooie video’s met goede tips https://www.youtube.com/channel/UC0GGyy8HNuc3m66jUQebwng/vid…

En Dominik (Glungezer) en Julian zijn nog eens dikke vrienden ook 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Staat genoeg op youtube: https://youtu.be/E7NQRvRW4wE en als je een nieuwe oefening doet is het het best om op n makkelijke piste te beginnen. Je moet het leren zelf makkelijk maken. Daarna ga je variatie in snelheid en terrein aanbrengen. Wedstrijdtraining is super of Landesvoorbereiding van Snowsports. Daar ga je intensief met een groep een week met een leraar aan je techniek werken.

Kijk ook graag naar zulke filmpjes. Ken de juiste houdingen. Nu nog uitvoeren…

Wel eerst ff je anwärter halen, voordat je Landesvoorbereiding kunt doen.

Skitraining.nl biedt ook trainingsreizen aan, zelf niet met hen naar de Alpen geweest, wel techniektraining indoor gedaan met hen, was super! Veel geleerd, er wordt gekeken naar kleine dingen die je kunt aanpassen en een positieve manier van feedback geven!

Wat ik persoonlijk zo goed vind aan Reilly McGlashan en zijn vrienden JF Beaulieu en Paul Lorenz, is dat ze heel goed uitleggen wat ze voelen en willen voelen en waarom. Veel mensen doen oefeningen zonder de diepere achterliggende gedachte te begrijpen en hebben bij het vrij skiën te weinig idee wanneer ze het goed doen. En heel veel leraren slagen er ook niet in om dit op een manier over te brengen zoals deze mannen dat doen (ze zijn ook wel van een ander niveautje natuurlijk ;)).

Ik kan wat dat betreft de betaalde video’s van hun bedrijfje Projected Productions op Vimeo ook van harte aanbevelen.

*bericht bewerkt door Shane op 30 jan 2019 15:48

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane idd is dat het meest lastige. Wat moet je voelen? Lastig uit te leggen. Heb ooit bij telemark training geskied met blinddoek voor, puur om de beweging te voelen.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 jan 2019 15:40

Persoonlijk heb ik wel veel gehad aan. https://www.youtube.com/user/elatemedia
Geen spectaculaire beelden van pro’s die voor ons gewone stervelingen onmogelijke moves laten zien, maar gewoon eenvoudige videos die telkens 1 aspect belichten. Beter leten (skien) gaat het beste met focus. 1 ding tegelijk dus.

Ik denk dat sneeuwervaring, zonder goede technische basis, maar beperkt helpt. Ik ben ook een fanatiek rolbaan skiër (inmiddels) en zie daar regelmatig mensen met jaren (of weken zo je wil) ervaring die echt qua houding of ritme behoorlijk slecht zijn. Andersom, vanuit die goede basis helpt meters maken wel, maar wel in die volgorde.

Roy83 op 30 jan 2019 07:54

Helaas moet ik je hierin gelijk geven. Ik heb toch best wel vaak mensen gezien, die ruime rolbaan-ervaring hebben, met een behoorlijke verkeerde houding.
Nou vraag ik mij af, is deze verkeerde houding niet te ontdekken op de rollerbaan? Ik heb namelijk nog nooit op een rollerbaan gestaan, vandaar deze vraag.

Ik zeg (of bedoel) het eigenlijk precies andersom @Jethro;). De mensen die ik bedoel hebben al vele jaren geskied in de sneeuw (waar je veel beter wegkomt met een beetje je ski’s omgooien en met je armen zwaaien etcetera) en vallen in hun eerste of tweede les op de rolbaan hopeloos door de mand, omdat je daar zonder goede houding nooit verder komt dan de ploeg en een beetje optillen (en dan vaak alleen nog een beetje de voorkant :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 zo had ik het niet gelezen. Maar je zal ongetwijfeld gelijk hebben. Maar ik zie echt regelmatig mensen in de sneeuw skiën die een totaal verkeerde houding hebben(wegdraaien met het bovenlichaam). Ik vind dat toch echt kwalijk

Geen probleem ;). Dat zie ik ook heel veel (een beetje de bocht met je bovenlichaam inzetten zeg maar) in de sneeuw. Maar ik denk dat dat niet door de rolbaan komt, daar is dat een hele goede manier om er vanaf te vliegen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En een rollenband geeft niet mee bij een val kan ik je vertellen #schaafwonden :-)

En een rollenband geeft niet mee bij een val kan ik je vertellen #schaafwonden :-)

Jochemgerrits op 30 jan 2019 20:08

Schaafwonden bij n val? Als de leraar oplet en de band tijdig stil zet en de baan nat is, krijg je geen schaafwonden.

Plaats een reactie