Skieschoenen maat 255mm op ski's 260mm?

Vraagje,
Mijn zoontje heeft nieuwe ski's gekregen, die vanaf maat 260 mm ingesteld kunnen worden.
Zijn skischoenen zijn echter maat 255 mm.
Ze klikken goed in de bindingen, maar is het wel veilig?
Of kan ik beter ski's kopen die wel maat 255 mm aankunnen.

Bedankt!

schoenen dienen ALTIJD met de juiste spanning in de bindingen worden afgesteld. Er is een marge met een aanduiding, passen zal doen blijken of deze binnen de marge valt. Pas DAARNA de DIN uitbreek-kracht van de voorbaak en achterbak afstellen.

*bericht bewerkt door Tukker op 10 feb 2019 12:38

Tukker(ik)

Ze lijken goed vast te klikken. Maar de spanning is niet goed. Dus zoek inderdaad ski’s die 255 aankunnen.

Als de spanning niet goed is kun je niet van de juiste uitbreekkracht uitgaan. Maw de veiligheid van de binding kan niet worden gegarandeerd.

Click. Click. Peace

Kun je niet de voor of achterkant vd binding loshalen en iets verplaatsen gewoon?

Edwin van Riel

Hoe ver verschuift de achterbak zodra je de schoen erin klikt? 1mm lijkt me te weinig maar vanaf 2mm zal het denk ik geen problemen geven.

N.B. mijn ski's hebben een achterbakverstelling per 4mm. Mijn schoen past er bij verstelling X net in en schuift de achterbak 5.5 mm naar achteren bij het inklikken. Als de schoen er net niet in zou passen, dan is de volgende stand X+4mm en schuift achterbak 1.5mm naar achteren. Dus de veer wordt minstens 1.5mm ingedrukt als een willekeurig passende schoen in de binding zit. Vandaar mijn opmerking hierboven van 2mm.

@martin7182 ik begrijp je gedachtengang, echter werkt dit lang niet bij alle bindingen op dezelfde manier. En hangt dit ook van de veren en verstelsystemen af. Als een binding een minimale waarde heeft van 260, dan past een schoen van 255 niet veilig in de binding.

*bericht bewerkt door Rogier op 10 feb 2019 13:07

Click. Click. Peace

Het is vrij simpel: ga ermee naar een vakman. Die kan perfect beoordelen of het kan of niet.

Als je advies moet vragen op een internetforum heb je per definitie niet de ervaring die nodig is om die beslissing te nemen.

Bedankt Rogier. Ik denk ook niet dat het past als deze binding versteld kan worden per 4 of 5mm. Met 6mm per stap zou de schoen wel passen in mijn optiek. Als je met een schoen van 261 aankomt en je kunt alleen verstellen per 6mm, dan moet je binding dus op 266. Maar goed, waarschijnlijk hypothetisch geval.

Bedankt allemaal!
Ik ga andere ski's voor hem kopen.

Fijne winter

Of deze houden (mits een beetje op lengte) voor volgend jaar en dit jaar huren.

Plaats een reactie