Top 10 skigebieden

Volgens Skigebiete-test zijn dit de 10 beste skigebieden ter wereld:
1: Zermatt
2: Serfaus Fiss Ladis
3: Ski Arlberg
4: Whistler Blackcomb
5: Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn
6: Ischgl-Samnaun
7: Val Gardena / Gröden
8: Sölden
9: Les 3 Vallées
10: Alta Badia
Slechts 1tje buiten Europa. :)
Zie ook: https://www.skigebiete-test.de/skimagazin/top-10-die-weltbes…

Wat mij hier in interesseert is natuurlijk hoe ze erbij komen om zo’n lijst samen te stellen. Blijkbaar hebben ze een test-team , bezoeken ze wereldwijd 250 skigebieden en beoordelen ze volgens vastgelegde criteria telkens 10 categoriën. meer info hierover: https://www.skigebiete-test.de/skimagazin/so-wird-bei-skigeb…
Wie of wat er in dat test-team zit weet ik niet, ik hou mij aanbevolen. ;)

Terecht of niet?
Persoonlijk vind ik het allemaal (te)grote skigebieden en vermoed ik dat ze de kleinste gewoonweg overslaan of negeren.
Daarnaast vind ik de nr 2 zeer opmerkelijk.

Bla, bla, bla.

Wat mij betreft persoonlijke voorkeur. Ze laten alle 10 categorieën even zwaar mee wegen. Ben lang niet in alle gebieden in dit lijstje geweest. Wel in 2, 5, 7, 9 en 10. En die gebieden zou ik zelf in een compleet andere volgorde hebben.

Aléén in 7,9 en 10 geweest.

In MIJN beleving mag 10 gerust wat hoger, wil daar NU wel zijn met dit weer.

Born to run. B.S.

Het is beter dit soort lijstjes te negeren. Ze zijn elk jaar anders. Fake News dus. Marketing.
Zowel nr 1, als 2: belachelijk

Ik kijk gewoon op wintersporters.nl :).

Ben in alle plaatsen van de top 10 geweest behalve nr4 (canada), maar zou ook een andere volgorde opteren, en ik vind nummer 2 ook zeer opmerkelijk…Op 1 staat voor mij in alle kategorien Ischgl gevolgde door Saalbach en Ski Arlberg , Al is de geheime tip inderdaad de nieuwkomer op 10 : Alta badia ! Dus deze mag voor mij ook wat hoger in het lijstje staan !

Dit soort dingen zijn altijd subjectief, dus neem ik niet serieus. Je kunt wel aan de hand van objectieve criteria skigebieden indelen (zoals op bijvoorbeeld skiresort.de), maar een objectieve lijst krijg je daarmee nog niet.

Wat dat betreft zijn uitgebreide reviews met foto's (hier, maar vooral Alpinforum) voor mij een veel beter aanknopingspunt dan dit soort lijstjes.

Mr. Slow

Ik heb even gekeken waar ze op beoordelen en als je al die zaken in 1 skigebied wilt, zit je bijna altijd wel aan een groter gebied vast.

En hoewel ik bijvoorbeeld SFL verschrikkelijk vind (meer vanwege de manier waarop pistes lopen en voor mijn gevoel behoorlijke drukte) snap ik dat het enorm goed scoort. Zo zijn bijv. de liften zijn supermodern, zowel beginners als gevorderden is wat voor te doen, een groot familieparadijs (o.a. Bertha's kinderland), restaurants waren gewoon goed, apres ski aanwezig. Niet vreemd dat je dan hoog scoort. Ischgl vind ik zelf een veeeel fijner gebied, maar zou er met een familie minder snel heen trekken.

Wat een bagger lijst.
SFL op #2 en Espace Killy niet eens in de top 10 🤔

Typisch Duits: ze kijken alleen naar de gebieden waar hun lezers traditioneel toch al naar toe gaan. Oostenrijk, Duitstalig Zwitserland, en de Dolomieten.

Die laatste ook alleen omdat het Zuidtirol is, per ongeluk vergeten op tijd de afslag van de snelweg te pakken als je op de automatische piloot richting Innsbruck rijdt. Als je dan toch al onbedoeld in Italië bent, dan ook maar skiën daar.

The older I get, the better I was

Haha, hartelijk om je reactie gelachen @Onnem.

Mr. Slow

Plaats een reactie