Munchen omzeilen naar Salzburg

Vorige week zaterdag overdag voor het eerst geprobeerd via Regensburg, afslag 103(B8) naar Straubling, dan via de B20 via Burghausen helemaal volgen naar Salzburg. Dan kom je bij Salzburg na de grens weer op de A10. Praktisch zelde aantal kilometers en ongeveer 45 minuten extra reistijd vergeleken met de route via Munchen zonder file. Lekker relaxed toeren zonder files en die 45 minuten extra zou via Munchen meer dan twee uur zijn geweest. Gistermiddag teruggereden via Munchen omdat er volgens de berichten geen files zouden staan…Vanaf Flachau over de eerste 300 km bijna 5 uur over gedaan. De volgende x weet ik het wel…

Kan dit volledige onderschrijven, vaak is het nemen van een B-weg een prima optie.
Veel mensen focussen alleen maar op de, al dan niet door de DomDom aangegeven, snelwegen omdat ze een uur eerder aankomen (althans, dat verwachten ze) belangrijker vinden dan relaxed files vermijden.
En ergens is dat maar goed ook, anders zou het veel te druk worden op die secundaire wegen . . . .

Rob

Al een paar keer gedaan, via Regensburg en Straubling
Is mij zeer goed bevallen
20 km naar Regensburg een overnachting voor weinig geld (warm eten, drinken, overnachting en ontbijt voor nog geen € 50,00)
Dan zaterdag op het gemak weer verder

Terug zijn wij wel over München gereden
Niks geen file gehad, wel pas om 09:00 uur weg gegaan uit Altenmarkt

Ik ben ook een paar keer teruggereden via die weg. Had deze tip gekregen. Dacht eerst 'waar ben ik aan begonnen' toen ik door een dorpskern moest rijden en er nog maar één rijbaan was om langs een soort stadsmuur of zo te komen. Uitzicht was wel mooi.
Maar goed, daarna steeds lekker 80 en soms 100 kunnen rijden. Of ik veel sneller was dan via de snelweg weet ik niet. Maar het reed wel erg ontspannen.

Ik vind het een prima alternatief voor als je zeker weet dat je bij Munchen een uur of langer vast komt te staan.

Peter Pos

Zowel vorige week als gisteren deze B20 gereden. Alleen stilgestaan voor een overstekende goederentrein… Het rijdt ontspannen met ca. 80/100 km/h over het platteland van Beieren. In drukke periodes is dit voor mij de beste route.
Uitstekend dat anderen hier anders over denken…

ook al gedaan richting Obertauern, heel leuke en ontspannen route.

Zo ben ik eens een heel stuk binnendoor gereden via Seefeld, Scharnitz en Oberammergau richting Augsburg. Erg goed bevallen, want je kan buiten de dorpen vaak lekker honderd rijden.

Mr. Slow

Wij kiezen ook al jaren deze route, bevalt erg goed. Vandaag kwamen we terug en hebben we vanaf Salzburg niet direct de 20 genomen, maar eerst de 156 naar het Noorden langs de grens en dan bij Brannau de grens over naar de 20. Dat ging ook heel goed en was erg rustig. Ging nog sneller dan de 20 door al die stadjes.

Wij rijden al jaren op de heenweg door tot na Passau en nemen dan afslag richting Braunau.De route door slaperige dorpjes en het stoppen bij een bakker voor broodjes vinden wij zeer relaxed.
Terugweg gisteren was snelste ooit over Munchen. Geskied tot 12.00. Vertrek Katschberg 12.30 aankomst Leeuwarden 22.15. Detour door Munchen , dat wel. Het was een top week.

*bericht bewerkt door ChielV op 24 feb 2019 10:19

Als je zaterdag om 08:00 uur vertrekt vanuit Tirol, ben je dan vóór de files uit of is dat kansloos?

@loc kansloos. Wel afhankelijk waar in Tirol je zit en welke route je neemt, maar ik zou eerder vertrekken.

Mr. Slow

@Loc, wij vertrekken altijd om 5.00 uur van uit Salzburgerland en zijn dan wel altijd de file voor. Afgelopen zondag om 13.30 thuis om 4.50 vertrokken via A9/A8 en A3

Dienten Die Alte schule

@Loc, wij vertrekken altijd om 5.00 uur van uit Salzburgerland en zijn dan wel altijd de file voor. Afgelopen zondag om 13.30 thuis om 4.50 vertrokken via A9/A8 en A3

Elly3 op 28 feb 2019 22:34

Binnen 9 uur !!! Dan heb je flink gas gegeven ;-)

Peter Pos

@peterpos

waarschijnlijk heeft Elly3 dan de tips van ANWB gevolgd.😉

Born to run. B.S.

De tip om op zondag te vertrekken. Tja, leuk zo’n tip als je maar tot zaterdag kan huren. Heb je dus in de meeste gevallen niets aan, of je moet een nachtje in je auto willen slapen.

Peter Pos

De tip om op zondag te vertrekken. Tja, leuk zo’n tip als je maar tot zaterdag kan huren. Heb je dus in de meeste gevallen niets aan, of je moet een nachtje in je auto willen slapen.

peterpos op 1 mrt 2019 08:06

We gingen vroeger altijd langs het toeristenbureau en die zocht voor ons een overnachting. Dat is steeds gelukt. :) Soms kon het zelfs nog in het hotel, vaak omdat er last minute toch nog afzegging waren. Vertrekken terug op zondag is zeker niet onmogelijk en op een wisseldag de latten aanbinden is altijd zooo rustig! Heerlijk.

De tip om op zondag te vertrekken. Tja, leuk zo’n tip als je maar tot zaterdag kan huren. Heb je dus in de meeste gevallen niets aan, of je moet een nachtje in je auto willen slapen.

peterpos op 1 mrt 2019 08:06

of vrijdagavond alles inpakken en in de auto stoppen, behalve de skikleding en wat losse kleding. Zaterdagmorgen vroeg weg uit het appartement en lekker nog skiën tot pakweg 15.30 en dan omkleden - desnoods in de toiletruimte bij een grote lift- en wegwezen. Overnachten ergens ruim boven München (plek zat op zaterdagavond, reserveren nooit nodig) en zondag het resterende stuk rijden. Een dag extra skiën, achter de meute de snelweg op, zondag een rustige autobahn, en op tijd thuis. je hoeft München ook niet te omzeilen. Zo doen wij het al jaren.

@peterpos viel wel mee hoor, geen vrachtverkeer dat scheelt een heel stuk, maar jij kan toch op zondag weg? ;)

Dienten Die Alte schule

De tip om op zondag te vertrekken. Tja, leuk zo’n tip als je maar tot zaterdag kan huren. Heb je dus in de meeste gevallen niets aan, of je moet een nachtje in je auto willen slapen.

peterpos op 1 mrt 2019 08:06

of vrijdagavond alles inpakken en in de auto stoppen, behalve de skikleding en wat losse kleding. Zaterdagmorgen vroeg weg uit het appartement en lekker nog skiën tot pakweg 15.30 en dan omkleden - desnoods in de toiletruimte bij een grote lift- en wegwezen. Overnachten ergens ruim boven München (plek zat op zaterdagavond, reserveren nooit nodig) en zondag het resterende stuk rijden. Een dag extra skiën, achter de meute de snelweg op, zondag een rustige autobahn, en op tijd thuis. je hoeft München ook niet te omzeilen. Zo doen wij het al jaren.

SkiBeppie op 1 mrt 2019 09:35

Inderdaad!
Afgelopen zaterdag om 14:00 uur pas vertrokken uit Skiwelt. Heerlijk ochtendje op de piste gestaan nog. Boven op de berg goed gelunched en toen in de auto. Even googlemaps in de gaten gehouden en om 13:30 was de rode streep bij Kiefersfelden verdwenen en ringweg munchen werd ook al beter. Uiteindelijk 9,5 uur gereden over 1000km. Prima rit gehad met nagenoeg geen files. om 23:30 thuis en 00.00 uur lag iedereen in bed. Top!

Goede tips van @Bertje, @SkiBeppie en @Joy85 Het mes snijdt op die manier aan twee kanten.

@Elly3 als het appartement verhuurd is op zaterdag dan moet ik er uit. Meestal ga ik vrijdag na het skiën terug zodat ik zaterdag gewoon weer ergens langs de lijn kan staan voor de krant. Was ook mijn plan voor over een paar weken, maar dat gaat nu helaas niet door vanwege m’n schouder.

Peter Pos

Plaats een reactie