Als Gezin met kind van +1 jaar op wintersport?

Mijn moeder is de eerste twee keer mee gegaan. We hebben geskiet van negen tot twee en in de middag gezellig wat samen gedaan. Dagje Innsbruck het ene jaar. Het andere jaar Salzburg samen bezocht… Mooie wandelingen naar een Hütte gemaakt. Je moet iets water bij de wijn doen en wat schipperen… Maar zeg zelf… Is dat nou zo’n probleem? Eerlijk gezegd is een opmerking als… “we willen geen halve dagen skiën” wel non flexibel. Kinderen is vooral opnieuw uitvinden hoe het voor iedereen leuk kan zijn.

It is an amazing world

Je zal tegenwoordig verdikkeme oma zijn zeg. Altijd voor je eigen kinderen gezorgd, ook op vakantie, mag je nu nog steeds niet je eigen plan trekken, want je kinderen vinden dat jij maar voor hun kinderen moet zorgen, omdat je toch niet skiet. En betalen???

En dan vragen mijn generatiegenoten zich af waarom ze als niksnutten gezien worden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij hebben de kinderen meegenomen vanaf 3maanden. Zijn altijd met een bevriend stel geweest die ook kinderen hebben een dan om de beurt skiën (halve dag) andere halve dag bij de kinderen en zeker vanaf 2 jaar zoveel mogelijk buiten met ze. Dit jaar is de oudste (4 jaar) voor t eerst de hele week op lees geweest (misschien volgend jaar de jongste ook).
En wat is het leuk om met je kind een piste te skiën!
En als je dochter van twee jaar, na bijna twee maand het nog regelmatig over de ski's heeft… Ik ben blij dat wij ze altijd mee hebben genomen en samen hebben genoten, ja je skiët minder, maar geniet zeker net zo veel.

*bericht bewerkt door Noordeling op 01 mrt 2019 20:54

Neem je kind gezellig mee en geniet van de momenten die je skiet en de tijd samen.
Wij hadden vroeger het geluk dat mijn ouders al op wintersport gingen en tegen de tijd dat de oudste er was ( 2mnd) had mijn moeder angst om nog te langlaufen, skien kwam niet eens voor. Mijn moeder heeft er van genoten dat ze heerlijk kon wandelen. Rond het middag uur wachtte zij mij op met de kleine en in de middag deden wij samen wat.
Nu ben ik als oma aan de beurt en ik doe het graag maar niet de hele week. dochters passen op elkaars kleintjes terwijl de groters in de skiklas zitten, de papa's en opa een dag en oma heeft twee dagen en ga dan heerlijk naar boven wandelen voor de lunch met de rest. Dus het zou mooi zijn als je met twee gezinnen in een appartement zit en om de beurt een keer oppassen op elkaars kids, en de andere samen skien. Ja en als opa en oma dan ook nog mee willen ;)

*bericht bewerkt door Elly3 op 01 mrt 2019 20:58

Dienten Die Alte schule

@shane zo denk ik er ook over.
Ook wij wisselen halverwege de dag. De oudste 2 (7 en 5) gaan nu hele dagen mee (wij laten ze nu al een paar jaar vanaf september al lessen in Nederland zodat ik ze niet hoef te “dumpen” tijdens de vakantie.).
De jongste is nu 1,5 en daar heb ik afgelopen week een leuke tijd mee beleefd op de slee, wandelend in de sneeuw en haar eerste meters op skies.
Natuurlijk vind ik het jammer dat ik minder pistemeters maak dan vroeger, dat de lunch nu in het appartement wordt gedaan ipv iedere dag een curry worst, omdat dat beter uitkwam met het slaap uurtje, (over de apres ski maar te zwijgen 😉 ) maar dat wist ik toen ik koos voor het ouderschap.
Maar die lach en giechel van die kleine meid op de slee…

Je zal tegenwoordig verdikkeme oma zijn zeg. Altijd voor je eigen kinderen gezorgd, ook op vakantie, mag je nu nog steeds niet je eigen plan trekken, want je kinderen vinden dat jij maar voor hun kinderen moet zorgen, omdat je toch niet skiet. En betalen???

En dan vragen mijn generatiegenoten zich af waarom ze als niksnutten gezien worden…

Shane op 1 mrt 2019 19:53

Tja dan ga je toch van je eigen gevoel uit denk ik.
Genoeg mensen die graag met liefde voor anderen zorgen en zich juist prima vermaken dan. Mijn moeder is zo eentje. En mijn schoonvader trouwens ook (gaat graag mee skiën, een uurtje. Daarna uurtje terras en dan naar huis gaat die koken, bedden opmaken etc. Is zijn ideale vakantie)

Die heeft de week van haar leven gehad. Als skiër zie je het misschien als "ongemak" want je kan niet meer hele dagen skiën. Maar als je niet meer gaat skiën? En je vind het leuk de hele dag met zo'n kleintje om te gaan? Dan is er toch niks mooiers dan de eerste keer in de sneeuw met zo'n kleintje?

Het leven is niet zwart-wit ;-) en niet iedereen vind hetzelfde leuk/vervelend als jij ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 01 mrt 2019 23:04

Je schoonvader maakt graag bedden op op vakantie @Waah ?? Als je dat echt denkt… tja… moet ik dan echt nog verder betogen dat ze jullie als kinderen zien??

*bericht bewerkt door Shane op 01 mrt 2019 23:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je schoonvader maakt graag bedden op op vakantie @Waah ?? Als je dat echt denkt… tja… moet ik dan echt nog verder betogen dat ze jullie als kinderen zien??

Shane op 1 mrt 2019 23:26

Hij verzorgt graag ja ;-) en wil dat iedereen graag een fijne vakantie heeft. Zowel de “kinderen” (30+) als de meereizende “volwassenen” (60+)

Je stelt dat “ze nog steeds niet hun eigen plan mogen trekken”.
Heb meer het idee dat het niet overeen komt met wat JOUW ideale plan zou zijn… Dan wat ze zelf graag willen.

Dus van wie mogen ze nu niet hun eigen plan trekken?

30+ en zo naïef… heeft niets met mij van doen. Ik zorg graag voor mijn eigen kinderen, dat is mijn ideale plan. En bovendien vind ik daarbij dat de ouders die nog onder ons zijn juist extra verwend moeten worden op vakantie. Die hoeven echt geen bedden op te maken, te koken of een hele dag op mijn kids te passen, omdat ik zo graag ski. Want weet je, hoe veel ik daar ook van geniet, van mijn kleintjes in de sneeuw geniet ik 1000 keer meer.

Ik denk overigens dat je mijn voorgaande comment gemist hebt @Waah, anders is het helemaal zo’n … bericht.

*bericht bewerkt door Shane op 02 mrt 2019 00:01

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
"A family man " by Fleetwood Mac luister maar eens op You Yube 🎵🎹🎸

*bericht bewerkt door dan58 op 02 mrt 2019 09:25

Born to run. B.S.

@Shane je blijft van je eigen situatie uitgaan. Niets mis mee. Op de man spelen is dan weer jammer. Zeker als je mensen naïef gaat noemen puur omdat je
een andere mening hebt omdat je een andere kijk op het leven hebt. Maar goed de discussie gaat wat off-topic. Let's just agree to disagree.

Uiteindelijk gaat het erom dat de "oma's"/"opa's" er zelf achter staan. Daar kun je het gewoon met ze over hebben. Ze zijn oud en wijs genoeg, je kent ze ook al minimaal 20 jaar. Dus je weet als het goed is hun woorden op waarde te schatten.

Genoeg opa's en oma's die dat niet willen. Die gewoon hun ding willen doen. Die ook willen skiën. Dus dan moet je de vakantie anders indelen. Of gewoon een crèche opzoeken.

Ook genoeg opa's/oma's die niet langer willen skiën. Die het leuker vinden de hele dag met de kleintjes in de sneeuw te zitten. En die graag voor de rest koken ja.

Die van mij zitten in de laatste categorie. En iedereen heeft een prachtige wintersport gehad. Zo fijn, dat de plannen voor volgend jaar alweer staan. En oma laat mij echt niet toe om dan voor haar te koken. Of om te helpen. Die slaat mij direct de keuken uit…

Dus voor TS: sluit de optie zeker niet uit en vraag gewoon of ze het leuk lijkt. Misschien vinden ze het leuk. Misschien willen ze wel mee maar dan ieder een dagje oppassen (ben je niet om de dag thuis, maar 1x in de 4 dagen) en misschien vinden ze het niks en dan kijk je naar een crèche of toch samen.

Ik kan enkel uit eigen ervaring spreken: wij vonden het fantastisch, iedereen die mee was. En wij waren met 8 personen (mijn ouders, 2 zussen, aanhang en 2 jarige zoon) en hebben een topweek gehad.

*bericht bewerkt door Waah op 02 mrt 2019 10:38

" en hebben een topwerk gehad. " QUOTE ( je schrijffout is intussen verbeterd en reactie dus overbodig)😉

@Waah …ik hoop echt dat dit niet op Oma en Oma slaat.😉

PS1 ik begrijp je standpunt perfect en denk niet dat iemand hier je zijn opinie wil opdringen maar wat ik weet is dat de generatie van je ouders en grootouders vaak zo gedetermineerd zijn in hun denken en doen (Calvijn???) dat ze altijd maar vinden dat ze moeten, willen, kunnen helpen en bijna niet durven genieten zonder schuldgevoel.

PS 2 Ik kan me echt niet voorstellen dat je GRAAG na 1 uur skiën bedden gaat opmaken en kuisen als je buiten in de sneeuw , in de zon met je kinderen, kleinkinderen kan genieten…Maar ja, zoals zo dikwijls …ieder zijn meug zeker?

*bericht bewerkt door dan58 op 02 mrt 2019 11:27

Born to run. B.S.

@dan58 misschien zien wij het zo. Heb je het die generatie gevraagd? Er zijn vast mensen die dat zo voelen, als een verplichting. Maar dat is generalisatie. Verschilt per persoon.

Zo was mijn vader heel duidelijk voor de kleine was. Die had een documentaire gezien over overspannen opa’s en oma’s die naast hun werk ook vonden dat ze moesten oppassen. De groep waar jij het over hebt. En die wilde dat absoluut niet. Dat begrepen we prima, dus hebben een kinderopvang geregeld.

Lang verhaal kort: hij is 1x bij de opvang geweest in 2,5 jaar tijd. En is elke week 1 a 2x bij mijn vader. En als dat niet hoeft, komen ze al speciaal langs om die kleine te zien. Zo leuk vinden ze het.

Zo zie je dat je moeilijk kan inschatten hoe een ander iets vind ;-) dus nogmaals: vraag het die mensen gewoon, en vul niet voor ze in wat zij vinden en denken.

En nee, ik snap ook niet dat je dat graag doet. Ik ga ook liever skiën dat koken en bedden opmaken. Maar hij denkt daar duidelijk anders over :-p al zal die dat vast niet tegen zijn collega’s zeggen.

Dat de kwestie kinderen en wintersport geen voor de hand liggende combinatie is voor iedereen is hier duidelijk te zien aan de discussie die ontstaan is…
Zoals deze ook tussen mij en mijn vrouw is ontstaan, ze houd haar poot stijf en als onze vrienden niet mee gaan dan gaan wij ook niet.
Geen ENKELE andere optie wil ze aan denken, geen kind achterlaten bij oma…Geen kinderopvang op locatie bij vreemde mensen in een ander land ook niet om en om, ze wil niet alleen skiën zonder mij…Ik mag niet alleen weg dus het ziet er somber uit voor mij niet voor volgend jaar maar voor de komende jaren zelfs!!
En oma vind sneeuw en de bergen met haar conditie niet ideaal dus ik kan slechts 1 keer winterberg doen als ik het niet meer houd 🙄😕

Aardige vrouw heb je.

Dat de kwestie kinderen en wintersport geen voor de hand liggende combinatie is voor iedereen is hier duidelijk te zien aan de discussie die ontstaan is…
Zoals deze ook tussen mij en mijn vrouw is ontstaan, ze houd haar poot stijf en als onze vrienden niet mee gaan dan gaan wij ook niet.
Geen ENKELE andere optie wil ze aan denken, geen kind achterlaten bij oma…Geen kinderopvang op locatie bij vreemde mensen in een ander land ook niet om en om, ze wil niet alleen skiën zonder mij…Ik mag niet alleen weg dus het ziet er somber uit voor mij niet voor volgend jaar maar voor de komende jaren zelfs!!
En oma vind sneeuw en de bergen met haar conditie niet ideaal dus ik kan slechts 1 keer winterberg doen als ik het niet meer houd 🙄😕

Freerider op 3 mrt 2019 14:58

"aardige vrouw heb jij"… Zij is gewoon heel duidelijk. En wil absolut niet zonder kinderen gaan. Maar "Ik mag niet alleen weg dus het ziet er somber uit voor mij, voor de komende jaren". Omdat zij niet wil, mag ze jou dat niet ontzeggen. Dat moet toch kunnen, in goed overleg.

*bericht bewerkt door marie-louise op 03 mrt 2019 15:38

@Drphil was het maar alleen de vrouw…de familie en vrienden zijn het met haar eens dat we zelf voor kind hebben gekozen en dat we haar niet alleen moeten laten in NL en opvang in vreemd land vinden ze al helemaal niks.
Dat ik alleen ga vinden ze ook niet eerlijk.
Oma wil daarentegen nog steeds oppassen maar ze snapt mijn vrouw wel…

@Freerider,
Dat word ff een paar jaar wachten tot dat de jongste op ski les kan, hier was dat met 4 jaar, ach die tijd kom je ook wel weer door toch?

Groeten, Harald

@Harald3
Er zit niets anders op vrees ik, ik hoop dat onze vrienden zich nog bedenken gezien ze geld zat hebben en moeten beseffen dat wintersport met kinderen nou eenmaal geen volle skidagen meer zijn 😋
Je zult wintersport voortaan op andere manieren moeten invullen maar daarom wil ik ook graag weer naar Oostenrijk in familie gebied met sleebaan etc.
Maar het gaat lastig worden vond dit jaar al zwaar zonder wintersport!!
Een voordeel…scheelt me een hoop geld hoef geen grotere auto te kopen geen skybox etc…😏

@Freerider begin een nieuw topic, gezin met peuter gezocht ;)

Dienten Die Alte schule

@Freerider. Bij Croisette is dit seizoen een nieuwe sleebaan aangelegd, speciaal voor jullie, heb ik vernomen. En de eerder gesuggereerde winkels zijn er in overvloed, inclusief heerlijke lunchrooms en alles overdekt. Tijdens mijn laatste “skidag” sneeuwde het de hele dag en was het compleet file in het winkelcentrum. Voor niet ingewijden “Croisette” is de thuishaven van “Freerider”.

Hen48

Jammer dat je niet een paar dagen alleen “mag”. Wij hebben dat in de jaren dat we nog niet met de kinderen gingen, afwisselend gedaan. Ik kan me altijd slecht voorstellen dat je als partners elkaar dat niet gunt. Nu gaan de kinderen mee. Maar dat sluit zeker niet uit dat we ook wel eens alleen op pad gaan. Of dat nu een weekend is of iets langer. Mits dat financieel niet ten koste gaat van de gezinsvakanties.

Het is pas over bijna een jaar. Ik gok dat het kind er net is? Stel de vraag nog eens over een half jaar, misschien dat ze wat van gedachte is veranderd en opvang prima vindt of kind thuis laten. Maar als het kind mee is, kun je maar wel beter uit je hoofd zetten dat je alleen maar hele dagen op de piste bent.

@Tiny-m heeft best een punt @Freerider. Na een jaartje gaan de hormonale extremen een beetje liggen en worden ze weer enigszins voor rede vatbaar 😜👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Binnenkort gaan wij als oma en opa weg. De kinderen (met jong kleinkind) gaan met ons mee, niet andersom. Wij willen best af en toe bij toerbeurt een half dagje oppassen, maar gaan toch echt ook om zelf te skiën. Ik denk trouwens dat met het in goed onderling overleg verdelen van de -alleszins beperkte- oppaslasten er voor iedereen voldoende lusten overblijven.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Lol @Shane :P @Tiny-m kent mijn vrouw helaas niet ik kan je garanderen dat, dat toch niet gaat gebeuren het is voor haar voornamelijk een principe kwestie, ook het feit dat ik alleen wil gaan met anderen vind ze niet eerlijk omdat zij ook wel graag op wintersport wil gaan maar ze gewoon vind dat we het niet kunnen maken om ons kind een week zonder ouders te laten terwijl wij 10 uur van haar vandaan zitten.

*bericht bewerkt door Freerider op 04 mrt 2019 08:58

Je moet er gewoon een leuke wintervakantie van maken met elkaar. Ga naar een lekker Gemutlich gebiedje (dagje of 9/10 om te compenseren) en pak een lekker verblijf met wat extra faciliteiten voor de kleine en voor de mama. Voor het slaapje ga je lekker met elkaar op stap, dat is ook zo leuk joh. Lekker hapje eten met elkaar en dan kindje naar bed en 1 van jullie een paar uurtjes de berg op.

Desnoods probeer je (hier) een paar gelijkgestemden te vinden, zodat je vrouw toch niet alleen hoeft te skien en wellicht kun je het oppassen dan een beetje verdelen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@freerider

Wat is 't probleem als zij jullie “kleintje” niet wil alleen laten.
Wanneer jij wat gaat skiën kan zij toch naar de baby kijken als ze dat zo graag wil, namiddag doen jullie wat samen.

Een principekwestie kan het toch NIET worden in 'n relatie, You cannot have it all.

Ik wil ons kleintje niet alleen laten, ik wil géén halve dagen skiën, ik wil niet dat jij gaat skiën wanneer ik niet kan skiën…

Ik wil héél véél maar moet héél dikwijls kiezen.
In een relatie doen wij altijd water bij de wijn en WATER IS HEEL GEZOND. 😃

Born to run. B.S.

… en WATER IS HEEL GEZOND. 😃

dan58 op 4 mrt 2019 09:19

Zeker in de vorm van witte kristalletjes en vlokjes ;-)

Stel dat ze bijdraaid, dan heb je nog een ander plobleem, een baby mag niet zo lang reizen, en mag maar een poosje in de maxicosi zitten. Precies, weet ik het niet, wij zetten vroeger de kinderwagenbak gewoon op de achterzitting.😬

Ik begin een beetje het idee te krijgen, dat hier een loopje met ons genomen word. Dit kan niet serieus zijn. Ik denk dat je met je vrouw, samen op de bank, al die reacties leest endat je, je van de van de sokken lacht,

*bericht bewerkt door marie-louise op 04 mrt 2019 11:52

Plaats een reactie