Waarom geen 80 (of een andere maximum snelheid) als je 80 mag?

Prachtig topic is dit. Complimenten voor alle extreme reacties! Overigens vind ik het wel vervelend om achter zo iemand aan te rijden, maar er zijn veel ergere zaken dan dat. Bovendien wordt hier gesproken over (Alpen)dalen waar je een uur lang met 80 (of 65) doorheen kan rijden. Welke zijn dat? Veruit de meeste dalen zijn niet zo lang. En als ze dat wel zijn, kom je ook steeds van die bloedirritante skidorpjes tegen waar je maar 50 en soms zelfs maar 30 mag… Dat is nog hinderlijker :).

En dat levert ook idiote inhaalacties op, die overigens vaak weinig helpen qua tijdwinst. Ik zou zeggen c’est la vie.

Sjaak27 op 9 mrt 2019 15:24

Eens, vooral dat tijdwinst aspect . . . .

Rob

Paar dingen:
Langzaam rijden doen landbouwvoertuigen ook, maar die kunnen simpelweg niet sneller. Voordeel is dat ze ergens een keer afslaan omdat ze op hun bestemming zijn aangekomen.
Maar om alléén de tijdwinst/verlies aan te geven als reden is iets te kort door de bocht.
Hoe irritant is het om telkens weer af te remmen omdat de rij voor je als een harmonica constant in- en uitvouwt. Helemaal met hoogteverschillen zorgt dit voor misselijkheid bij je passagiers. Dus het ‘stay calm’ argument gaat voor mij gewoon niet op.
Ook al kun je geen 80 of 100 door een haarspeld, rij gewoon de snelheid die past bij de wegsituatie, gelimiteerd met de max snelheid uiteraard…

Tweede, de locals kunnen wel vlot rijden. Ook als ze in een twingo rijden en ook als het stief-bergje-op-of-af gaat. Waarom kunnen wij dat niet?

Derde, we zijn geen volleerd rallycoureur (het ene extreme), maar met 65km/u rijden waar je makkelijk 80 kan, come on! Dat is wel het andere extreme.
Ergens in het midden, dus gewoon rond de vmax, lijkt mij niets meer dan redelijk.

*bericht bewerkt door Ferdinand op 09 mrt 2019 21:57

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Het is een keuze:
De een laat hem gewoon rustig met 65 naar beneden hobbelen en hoeft niet elke 5 sec op de rem te trappen.
De ander bestempelt de maximum snelheid als minimum en zal dat ook proberen, met als consequentie dat hij/zij bij elke bocht in de ankers moet.
Herkenbaar . . . .
Winst per saldo . . . . ? ? ? ? ?

Rob

Ergens in het midden, dus gewoon rond de vmax, lijkt mij niets meer dan redelijk.

Ferdinand op 9 mrt 2019 21:22

Ergens in het midden is -rond- de maximaal toegestane snelheid? Dat is wel een erg vrij interpretatie van het begrip maximumsnelheid…

Hoe irritant is het om telkens weer af te remmen omdat de rij voor je als een harmonica constant in- en uitvouwt. Helemaal met hoogteverschillen zorgt dit voor misselijkheid bij je passagiers. Dus het ‘stay calm’ argument gaat voor mij gewoon niet op.

Je legt de vinger precies op de zere plek.
Meestal zijn het nl de ‘ik mag hier 80, dus zal het rijden ook’ types die in de bergen om de paar seconden op de rem moeten trappen.
Dit itt het geïllustreerde voertuig die hem (bij wijze van spreken) gewoon in z’n 3 op de motor remmend naar beneden laat hobbelen.
Je kunt je afvragen wie we beter nadenkt …

Rob

Tweede, de locals kunnen wel vlot rijden. Ook als ze in een twingo rijden en ook als het stief-bergje-op-of-af gaat. Waarom kunnen wij dat niet?

Ferdinand op 9 mrt 2019 21:22

Ik zou zeggen probeer het eens met een Twingo! Het is geen onwil, (met koude start) 80 rijden is met zo’n auto op een klim gewoon echt niet te doen zonder de motor flink af te zeiken.

En een local kan natuurlijk wel veel beter anticiperen hè, daarom is het ook een local. Rogier zegt zelf ook harder te zijn gaan rijden nadat hij een tijdje in de Alpen woonde…

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Zo’n auto dat je af en toe verbaast naar de max snelheidsborden naar boven kijkt… met het idee, ik wou dat ik die snelheid haalde ;-)

Rogier op 9 mrt 2019 20:06

Haha zeker @Rogier, heb ik wat om naar uit te kijken! Een Twingo is een zeldzaamheid in de bergen moet ik zeggen!

Tijd voor een uitpakparty?!

Tweede, de locals kunnen wel vlot rijden. Ook als ze in een twingo rijden en ook als het stief-bergje-op-of-af gaat. Waarom kunnen wij dat niet?

Bij die locals branden de remlichten dan ook langer dan dat ze uit zijn, een disco zou er jaloers op zijn

Rob

Leuk topic dit. Laten we eerlijk zijn, een van de mooie onderdelen van wintersport zijn de bergweggetjes, dat heeft niets met haast te maken maar het is gewoon fun. Inderdaad rete irritant als er dan iemand, meestal een medelander, voor je aan het treuzelen is. Ga dan lekker breien op de camping😎 ( iets met een knuppel en een hoenderhok)

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een weg met haarspeldbochten (waarbij je voor het halen van de toegestane max snelheid echt je best moet doen, wat ik persoonlijk erg leuk vind maar snap dat dat voor velen gewoon geen optie is) en een rechte weg door het dal zoals bijvoorbeeld een groot deel tussen Reutte en Lermoos, waarbij het fatsoenlijk doorrijden prima gaat (waar je ook regelmatig sukkelende toeristen aantreft).

Het argument dat langzaamaan rijders gevaarlijk inhaalgedrag uitlokken slaat m.i. nergens op. Degene die inhaalt zal moeten zorgen dat hij/zij dit op een veilige/verantwoorde manier doet.

Snap verder niet zo waarom je je hier zo druk over moet maken. Bij een max snelheid van 80 MAG je 80 rijden, moet niet. En daarbij levert het inderdaad nauwelijks tijdswinst op, en rijd je zuiniger, en gaan je auto onderdelen langer mee. Dus mijn advies: laat het gaan, laat het gaan

Mensen die niet van doorrijden houden zullen dat niet snappen. Ik ben dol op autorijden en vind dit soort zaken ook echt verschrikkelijk, alleen in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft dat niets met haast te maken.

Mischien kan ik dat op dit forum beter omschrijven als skieen op een piste. Stel je bent op een mooie piste, voor je skiet een grote groep erg traag waar je met geen mogelijkheid omheen kunt.

Voor veel mensen is autorijden een methode om van A naar B te komen, voor een aantal een hobby.

*bericht bewerkt door marklit op 10 mrt 2019 07:20

Ach wees dan maar blij dat je niet hier in het Zeeuwse woont. 65 waar je 80 mag is nog snel hier in het toeristenseizoen. Regelmatig rijden ze hier 65 waar je 100 mag. Vooral het voor en na seizoen als de senioren er zijn is het heel erg. In het toeristenseizoen ben je hier gewoon standaard minstens 1,5x zo lang onderweg. Een geschutskoepel of sneeuwploeg zou soms best fijn zijn om op je auto te hebben.

Born to Ride
Click. Click. Peace

Ach wees dan maar blij dat je niet hier in het Zeeuwse woont. 65 waar je 80 mag is nog snel hier in het toeristenseizoen. Regelmatig rijden ze hier 65 waar je 100 mag. Vooral het voor en na seizoen als de senioren er zijn is het heel erg. In het toeristenseizoen ben je hier gewoon standaard minstens 1,5x zo lang onderweg. Een geschutskoepel of sneeuwploeg zou soms best fijn zijn om op je auto te hebben.

Matthias123 op 10 mrt 2019 08:24

Same here, maar dan op de Veluwe.
Toch maar eens denken om mijn skikoffer om te bouwen…😐

Kleine aanpassing:
Nou lijkt het net of dit fenomeen van de laatste jaren is, maar dat is zeer zeker niet zo.
In 1967 kwam Sire al met een campagne over hoffelijkheid in het verkeer: https://sire.nl/campagnes/hoffelijkheid-in-het-gemoderniseer…

*bericht bewerkt door Ferdinand op 10 mrt 2019 09:40

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Wat staat er vanmorgen op nu.nl https://www.nu.nl/wetenschap/5780688/ben-jij-een-betere-chau…

Rogier op 10 mrt 2019 08:53

grappig! Volgens mij vindt iedereen zichzelf overigens beter rijden dan gemiddeld. Da’s best bijzonder ;).

Overigens herken ik wel dat je verschillen hebt in wat wel of niet ok is en dat het daarmee juist asociaal kan worden. Toen ik nog veel in de auto zat voor mijn werk, reed ik ook erg assertief, maar dat kan voor een omaatje dat 1x per jaar op de snelweg rijdt, best spannend overkomen. Ik probeerde daar dan ook steeds meer op te letten en ben nu echt een nettere chauffeur nu ik niet zoveel meer op de weg zit (en ook daarvoor al wel, gelukkig brengt iets ouder worden ook vaak iets meer rust mee :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ach wees dan maar blij dat je niet hier in het Zeeuwse woont. 65 waar je 80 mag is nog snel hier in het toeristenseizoen. Regelmatig rijden ze hier 65 waar je 100 mag. Vooral het voor en na seizoen als de senioren er zijn is het heel erg. In het toeristenseizoen ben je hier gewoon standaard minstens 1,5x zo lang onderweg. Een geschutskoepel of sneeuwploeg zou soms best fijn zijn om op je auto te hebben.

Matthias123 op 10 mrt 2019 08:24

Same here, maar dan op de Veluwe.
Toch maar eens denken om mijn skikoffer om te bouwen…😐

Ferdinand op 10 mrt 2019 08:53

Nou, ik hoef geen geschutskoepel als er weer zo’n Duitser 40-45 km/u rijdt op de provinciale weg, maar erg hard gaat het niet. Maar ja, het is hier nou eenmaal erg mooi, dan hoort dat (en landbouwvoertuigen) er gewoon bij. Vaak blijven de provinciale wegen toch nog beter dan de snelweg, die echt altijd vaststaat…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook ik ben iemand die graag doorrijd, zeker in de bergen.
Maar de max. snelheid is een maximum en géén verplichting, er staat NERGENS in de wetgeving dat je een bepaalde snelheid MOET rijden ,( behalve op autosnelwegen bij ons in B. is minimum 70 verplicht.)

Laat dus iedereen doen wat ie wil(en wat moet) en pas je gedrag hieraan aan.
Ik vind het ook vervelend maar ga hiervoor géén gevaarlijke manoeuvres uithalen.
Wanneer ik zelf aan sightseeing doe ga ik zelf wel regelmatig aan de kant maar de ander kan je hier niet toe verplichten.
Blijkkbaar leven we méér en méér in een tijd waar we allen zelf vinden dat we ons eigen regeltjes kunnen opstellen want :

ik kan dat , dus
Ik wil dat, dus
Ik heb géén tijd, dus

Zo werkt democratie en verdraagzaamheid NIET, en ja ik heb 't hier ook soms moeilijk mee maar pas me aan, soms gefrustreerd.
👿😃

Born to run. B.S.

Ergens in het midden, dus gewoon rond de vmax, lijkt mij niets meer dan redelijk.

Ferdinand op 9 mrt 2019 21:22

Ergens in het midden is -rond- de maximaal toegestane snelheid? Dat is wel een erg vrij interpretatie van het begrip maximumsnelheid…

77steve op 9 mrt 2019 21:24

Even heel eerlijk: wie heeft nog nóóit een paar km/u te hard gereden?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik wel alleszins.

Born to run. B.S.

Ter info: Ik was nummer 8 in de rij en na 10 minuten was ik er voorbij. De beste menneer reed gewoon in een gode middenklasser dus geen Twingo. Als ik terug ga naar mijn autolestijd: Laat zien dat je auto durft te rijden dus ook 120 op de snelweg. Komt er ook nog bij: rij je 65 op een weg waar je 80 mag dan zak je gewoon tijdens je examen. Wegen waar je 80 mag zijn gemaakt om 80 te rijden.

Ergens in het midden, dus gewoon rond de vmax, lijkt mij niets meer dan redelijk.

Ferdinand op 9 mrt 2019 21:22

Ergens in het midden is -rond- de maximaal toegestane snelheid? Dat is wel een erg vrij interpretatie van het begrip maximumsnelheid…

77steve op 9 mrt 2019 21:24

Even heel eerlijk: wie heeft nog nóóit een paar km/u te hard gereden?

Ferdinand op 10 mrt 2019 09:44

Da’s een totaal andere discussie…

Jongens zeg, wat een discussie hier toch weer.

Net alsof 65km/h waar je 80km/h mag een echt slakkengangetje is. En je dan wellicht hard zitten opjagen in je auto, bijna je stuur opvretend van de miserie…

Mocht het nu 30, 40 of mss zelfs 50 zijn, ok, maar iemand die 65 of 70 rijdt waar je 80 mag is gewoon ok te noemen. Die 80 is de maximum snelheid, dat wil niet zeggen dat je daar 80 MOET rijden hé.

En ik doe zelf een dikke 40.000km per jaar, heb een auto met redelijk wat vermogen, rij zelf nogal vlot door en hou me zeker niet altijd aan de limieten (ttz, wel in bebouwde kom, aan scholen,…), maar je zo zitten opjagen voor ocharme die 15km/h verschil. Relax jongens, je bent op vakantie.

Trouwens, wanneer het heeft gesneeuwd en je zelf trager rijdt dan gewoonlijk, zitten de locals die wel snel willen gaan jou dan lekker te verwijten. Dan ben jij gewoon die trage l** in hun ogen.

Of wanneer jij als toerist, in één of ander exotisch land, een auto huurt en je daar in het verkeer waagt, ben je voor vele van de locals daar ook gewoon een trage, lastige toerist die niks op hun wegen te zoeken heeft. Fijn hé, dan zijn de rollen lekker omgedraaid.

En dat je gezakt zou zijn op je rijbewijs omdat je 65 rijdt ipv 80 is al helemaal onjuist. Ze zullen mss zeggen dat het wat vlotter kan of mag, maar zakken ga je echt niet doen.

Wat staat er vanmorgen op nu.nl https://www.nu.nl/wetenschap/5780688/ben-jij-een-betere-chau…

Rogier op 10 mrt 2019 08:53

Dit artikel had ik al gelezen in de quest afgelopen week.
Er staat ook duidelijk in dat druk maken over weggedrag van anderen 0.0 zin heeft.
Omdat de weggebruiker die de actie doet er zelf geen kwaad in ziet, en de weggebruiker zijn eigen gedrag ten alle tijden goed zal praten (ja normaal rijd ik altijd 80 máár nu had ik haast bijv, of ja normaal rij ik 80 máár nu ben ik moe en rij ik zachter). Je past dus niet je gedrag aan naar de gewenste situatie, maar je gedachte erover.

Verkeersgedrag kunnen we met z’n allen aanpassen, maar dan moet er ten eerste een voorlichtingcampagne komen en ten tweede een boete staan op het ongewenste gedrag. (Bijv bob campagne is goed voorbeeld)
Dat zal in de casus van de topicstarter nooit gebeuren, en dus is het topic een uiting van frustratie maar zal nooit een oplossing krijgen.

En ja, ook ik hou van doorrijden, als mijn twingo het toelaat.

Tijd voor een uitpakparty?!

… Wegen waar je 80 mag zijn gemaakt om 80 te rijden.

Skizoeker op 10 mrt 2019 09:48

Dat lijkt me niet een heel goed uitgangspunt. Dat wij in Nederland bij elke bocht een max of adviessnelheid hebben staan, dat kennen ze echt niet overal. Ik heb echt talloze Italiaanse (berg)wegen gereden waar de max 90 km/u was, maar waar dat echt niet kon (en nee, ik heb geen Twingo ;)). Daar gaat de max alleen omlaag bij scholen.

Maar ik vind ook; rij je duidelijk langzamer dan de rest, maak dan af en toe even wat plaats. Dat lijkt me beter dan maar harder gaan rijden dan je eigenlijk wil, kan, durft etc. Wat me trouwens in de bergen sowieso wel opvalt als het iets drukker is: het is altijd een treintje. Volgens mij maakt de snelheid van de voorste niet heel veel uit daarbij. Achter iemand aan rijden is dan gewoon wat makkelijker.

En dan heb ik het nog niet eens over de onverharde wegen in zuidelijk Afrika, maar da’s misschien ook wel wat vergezocht ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dus mijn advies: laat het gaan, laat het gaan

Linzenvlaai op 10 mrt 2019 00:00

Precies . . . Gewoon in z’n 3 en naar beneden laten gaan, af en toe een beetje bijremmen . . . .

Rob

@Denis geloof me, als je te langzaam rijdt (en daarmee het verkeer ophoudt) zak je. Meegaan in het verkeer is een van de vaardigheden die je moet kunnen.

Zomaar even een linkje, maar er zijn meer bronnen:
https://www.rijschoolroordink.nl/blog/algemeen/praktijkexame…

Wegen waar je 80 mag zijn gemaakt om 80 te rijden.

Skizoeker op 10 mrt 2019 09:48

Klopt, al die landweggetjes in Duitsland, waar je 100 mag (want buiten bebouwde kom), zijn gemaakt om 100 te rijden . . . . .

Rob

@Denis geloof me, als je te langzaam rijdt (en daarmee het verkeer ophoudt) zak je. Meegaan in het verkeer is een van de vaardigheden die je moet kunnen.

Zomaar even een linkje, maar er zijn meer bronnen:
https://www.rijschoolroordink.nl/blog/algemeen/praktijkexame…

Hessel op 10 mrt 2019 10:24

Te langzaam, ja, maar 65 tov 80 is echt niet veel te langzaam waarvoor ze je gaan doen zakken.

Plaats een reactie