Skiadvies: sportieve carver

Hi,

Na veel opzoekingswerk wil ik toch graag toch advies van jullie inwinnen…

Jarenlang ski's gehuurd, maar nu ik steeds vaker 2x per seizoen ga skien misschien wel het goede moment om er zelf eens te kopen die misschien nog meer mijn ding zijn dan diegene die ik huur.

Mijn profiel:

  • 32 jaar, ski jaarlijks sinds mijn 5e
  • 74kg; 1m84
  • veel les gehad toen ik klein was, goede technische basis
  • denk niveau 8 (http://gigiski.com/over-skiniveaus/)
  • sportief gebouwd en actieve skistijl (voel graag mijn benen)
  • voorkeur voor (kortere) gecarvede bochten; zo weinig mogelijk slippen
  • ook wel grote fan van diepsneeuw, maar 90% is toch wel on piste (misschien wel omdat ik er de verkeerde ski's voor huur)

In verhuur neem ik gewoonlijk een consumenten slalomlat met korte radius. In Oostenrijk is dat doorgaans de Fischer RC4 SC in 165/R13. In Frankrijk skiede ik vorig jaar met de Head i.shape pro in nagenoeg zelfde afmeting (dewelke ik iets minder vond op harde pistes in de voormiddag). Ik denk dat de Fischer wat agressiever is dan de Head en heeft ook wel mijn voorkeur. Ik skiede ook een dag op de voelkl Code, maar vond ik niet vinnig genoeg op de piste (had ook een grotere radius).

De Fischer vind ik prima, maar zou't wel fijn vinden iets meer allround te hebben. Ik vind hem een beetje tekort schieten in slushy sneeuw (en in de diepsneeuw moet je hem niet meenemen). Ook wat meer stabiliteit op snelheid zou fijn zijn (stabiliteit van de Voelkl code op snelheid is me wel bijgebleven). Idealiter kan je er ook al eens mee een strookje diepsneeuw meepikken. Ik weet dat ik compromissen zal moeten maken…

Opzoekingswerk bracht me bij (in volgorde van voorkeur op basis van wat ik lees…)

  1. Rossignol Hero Elite Plus (in 174 cm?): korte radius zal me tevreden stemmen voor kort gecarvede bochten en wat breder onder de voet voor minder strakke pistes (en misschien zelfs een streepje diepsneeuw?)
  2. Voelkl Deacon 74: de grote radius schrikt me wat af; maar Voelkl geeft aan dat hij wel prima zou zijn voor korte bochten… Zou ook niet zo snappy zijn en me misschien teveel aan de Code doen denken?
  3. De Salomon XDR 80 ti: wat speelser om terug wat meer diepsneeuw te doen maar ik denk dat de toegeving op vlak van grip op harde pistes mij zou teleurstellen…

Ofwel blijf ik gewoon bij de Fischer RC4 en moet ik voor de diepsneeuw maar een echte diepsneeuwlat huren als er veel sneeuw ligt… Ik keek ook naar de Fischer The Curv ti; in 165 heeft die ook een radius van R13, misschien iets speelser dan de RC4 of zou ik hem te saai vinden?

Laat me horen wat jullie denken… alternatieven mogen ook altijd :)

Alex

*bericht bewerkt door Alexe1986 op 10 mrt 2019 22:19

Idd, gewoon een stevige slalomlat nemen en dan breder proberen te huren wanneer nodig. Kan de Fischer zijn, kan een Hero Elite ST zijn, of eigenlijk alles wel. De Fischers zijn relatief vriendelijk in de omgang. Dat is dan je richtpunt. Echter zijn de meeste consumenten SL goed te doen. Head, Stockli, Blizzard, Nordica en als je ze überhaupt kan vinden Dynastar hebben iets steviger modellen.

Ik ben net terug van de een skitrip. Heb hetzelfde niveau als jou en dezelfde actieve stijl.
Met kerst had ik de Hero Elite ST gehuurd , nu heb ik de Völkl Racetigers SC gehuurd. (beide zelfde lengte)
Beide vind ik echt topski’s om mee te carven , zijn stabiel op hoge snelheid.
Wat mij opviel , naar mijn bescheiden mening , was dat de Hero Elite op een traag niveau zich beter laten skiën dan de Racetigers. De Hero Elite kan je ook gebruiken om rustig met je familie een uitstapje te maken op de piste.
De Racetigers daarentegen zijn scheurijzers die zich echt zeer moeilijk laten slippen.Na 3 dagen kreeg ik ze achteraan wat weg , en dit was door vooraan de ski extreem druk te zetten.
Ik ben zeer tevreden van beide ski’s , maar mijn voorkeur neigt naar de Hero Elite ST.

Klopt, afgelopen winter beiden geskied. Op die die Hero kun je nog heel aardig geslipt skiën. Ook wel fijn als je eens een stevig buckelveld tegenkomt zeg maar. Weinigen gegeven dit op de kanten te doen ;)

Edwin van Riel

@ Alexe1986 Als ik je verhaal zo lees, en je bent al redelijk enthousiast over Fischer RC4, dan moet ik meteen denken aan de Fischer The Curv GT, net wat breder en sportiever dan de Ti uitvoering van The Curv.
@Gigi heeft er een aantal reviews over geschreven:
http://gigiski.com/review-fischer-rc4-the-curv-dtx/… (gaat vooral over The Curv DTX, maar de Ti uitvoering komt ook aan bod)
http://gigiski.com/review-fischer-rc4-the-curv-gt/
Maar de Hero Elite of Racetigers zijn ook een optie natuurlijk of de Head World Cup Rebel…

Ik zou inderdaad voor een consumenten SL lat gaan. De huidige versies van de Fischer RC4 Worldcup SC, Völkl Racetiger SL en Stöckli Laser SL zijn vrij stevig en agressief, en slippen niet zo lekker.
De Oude Völkl Racetiger SL (2017-2018 en daarvoor), huidige versie van Elan SLX, Head Worldcup Rebels i.SL, Blizzard SRC, Nordica Dobermann SLR, Rossignol Hero Elite ST TI zijn in dat opzicht veelzijdiger en slippen ook goed. Dat geldt ook voor de Fischer RC4 Worldcup SC van 14-15 en daarvoor.

Voor korte gecarvede bochten zou ik naar de laatste categorie kijken of naar de Rossignol Hero Elite Plus TI (letterlijk de ST TI, maar dan 1 cm breder, waardoor iets veelzijdige in zachte sneeuw).

@Alexe1986 Ik denk dat je de Atomic Redster X9 ook in je overwegingen mee moet nemen. Ik vind ze zelf vrij eenvoudig te skiën en ook prima op lagere snelheden (al of niet met geslipte bochten)

*bericht bewerkt door dokteruk op 11 mrt 2019 11:08

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Thanks voor de vele feedback!

Mooi om te zien dat de meeste aanbevelingen dezelfde richting uitwijzen (om bij een slalomlat te blijven), en tegelijk toch enigszins verbaasd… Ik had gehoopt dat er in de meer allmountain latten ook iets zat waar je als fanaat van (korte) gecarvede bochten nog je gading in zou vinden én tegelijk ook iets hebt om wat speelser te skien.

Ik was zelf nog wat alternatieven aan het zoeken in de richting van de Salomon XDR 80, maar dan wat stevigers (want dat blijkt meest terugkomende punt van negativiteit) en kwam ook nog bij de Fischer pro MT 74ti of 80ti uit, evenals de K2 Ikonic 80ti. Wat denken jullie dat het voornaamste gemis zou zijn tov een slalomlat? Kantengrip? Vinnigheid? Carven? Benieuwd :)

Alex

ps; ik vind de nieuwe RC4 wel oké. dat ze niet makkelijk te slippen zijn vind ik niet erg
ps2; de Hero Elite Plus trekt me veel aan, maar vraag me af of 't prijsverschil met de klassieke sc slalomlatten het verschil waard is.

Korte bochten carven met dezelfde directheid, precisie en frequentie (en dan bedoel ik echt carven) is wat je op al die allmountains gaat inleveren. Dat lijkt erg belangrijk voor je. De grotere breedte, radius en vaan flinke rocker zijn daarin de boosdoeners. Tegelijkertijd zijn dat de zaken die de ski’s geschikter maken voor allround gebruik in diversere sneeuwconsities.

Plaats een reactie