Hoe zit het met garantie van ski's wanneer deze verbogen is tijdens skien

Een vraag, hoe zit het met garantie van ski's wanneer deze tijdens normaal gebruik, wel gevallen maar niet hard verbogen is.

Heb namelijk vorig najaar een setje Völkl Racetiger GS Pro gekocht, ik heb dit jaar er maar 6 dagen op geskied. Helaas ben ik tijdens het skien, gewoon op de piste zonder dat iemand er bij betrokken was, gevallen. Uit balans geraakt en daardoor onderuit gegaan. Ging niet hard en was ook echt een standaard gevalletje van vallen bij skien. Beneden bij de lift heb ik de ski's aan elkaar geklikt om de gondel in te stappen en zag dat de achterkant (dus achter de binding) verbogen was. Zie daar de foto's hiervan. De ski is dus niet gebroken maar puur verbogen.

null

null

Nu heb ik de beste webshop, waar de ski's vandaan heb, een bericht gedaan. Deze man beweerde wel even dat de ski gerepareerd kon worden (daar geloof ik overigens niets van omdat de complete spanning uit de ski is). En dat Völkl dat netjes kon repareren en zei dat Völkl geen garantie geeft op deze schade. Nu geloof ik deze situatie niet.

Hoe zit dat normaal gesproken met garantie op bijna hagelnieuwe ski's.

Garantie heeft alleen betrekking op fabricagefouten.
NL webshop of buitenland?

Garantie heeft alleen betrekking op fabricagefouten.
NL webshop of buitenland?

DrPhil op 11 mrt 2019 21:14

Goofkensport - Belgie

In feite mag een ski niet zomaar breken / verbogen zijn tijdens een keer vallen. Een ski moet berekend zijn om dit soort gevallen. Heb hiervoor Rossi's gehad, vaak genoeg hard mee gevallen maar was nooit iets mee aan de hand.

*bericht bewerkt door Tim. op 11 mrt 2019 21:17

Ik heb helaas geen verstand van Belgisch recht. Naar Nl recht wordt een gebrek binnen zes maanden vermoed al vanaf het begin aanwezig te zijn geweest, maar ”tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.” Dus ook naar Nl recht wordt het lastig, omdat de tegenpartij zich op de uitzondering zal beroepen.
Ik vermoed dat je afhankelijk bent van de coulance vanuit Völkl.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 mrt 2019 21:24

Ik zie een toekomst als poederski, met flink wat tailrocker. Succes met garantie / reparatie!

Dekt je reisverzekering het niet?

Dekt je reisverzekering het niet?

DrPhil op 11 mrt 2019 21:30

Al zou dat zo zijn, dan nog draait een andere partij op voor de kosten, waar die wellicht voor de fabrikant zouden moeten zijn.

Het is allemaal goedkope troep geworden.Echt hoor.
Een wasmachine van 10 jaar geleden is ook beter dan een nieuwe ski van nu.

null
null
null

Het is allemaal goedkope troep geworden.Echt hoor.
Een wasmachine van 10 jaar geleden is ook beter dan een nieuwe ski van nu.

null
null
null

Hooykaas op 11 mrt 2019 22:52

Deze vergelijking gaat niet op. Een ski uit het goedkoopste segment van Atomic (met schuimkern) vergelijken met de Racetiger waar het topic over gaat, dat slaat als een tang op een varken. Af en toe heb je een exemplaar te pakken waarmee in productie mogelijk iets niet goed is gegaan. Als ze een foutmarge van 0,1% hanteren, betekent dat dus 1 op de 1000 ski’s die uit de fabriek rollen.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een moderne ski van het kaliber Racetiger GS even lang meegaat (bij gemiddeld gebruik) als een ski van dat kaliber van zeg 20 jaar geleden.

PS
Ik bedoel een nieuwe wasmachine van nu. Sorry
Ze hebben het over je moet wel hout en metaal in de ski hebben.Is veel steviger. Je ziet het een stukje blik zit erin .Wat zou de ski af fabriek kosten 25 Euro.Verkoop prijs bijna 800 Euro.

Sorry @GiGi je was me voor.

null

Los van een ernstige productie fout kan vallen van een ski dit niet veroorzaken. Of je hebt echt dat maandag ochtend exemplaar en zal bewijzen best lastig worden of ze zijn iets harder gevallen.

@Tim. Dit hoort helemaal niet te kunnen met zo’n ski. Een goede klapper op de piste moet deze ski makkelijk te kunnen hebben. Dit kan best wel eens komen door een defect aan de ski dat al aanwezig was voor de klapper.
Ik heb zo iets ook een keer gehad 9 jaar geleden, in dit geval met een Kneissl ski. Direct contact gezocht met de importeur van Kneissl en kreeg in no time een nieuw setje met daarbij een brief met excuses.
Ik zou je dus aanraden direct contact te leggen met Volkl. Dan zou ik claimen dat je verwacht dat een ski van dit caliber tegen een val op de piste moet kunnen. Waarschijnlijk zullen ze vragen om de ski op te sturen en zullen het gaan onderzoeken. Indien het inderdaad zo lijkt te zijn dat slechts een val op de piste dit heeft veroorzaakt, dan zal Volkl wel met een oplossing komen.

Succes!

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zoals hierboven al meermaals vermeld zou dit niet mogen gebeuren bij normaal gebruik. Daarnaast gelden Europese garantieregels waarbij een fabrikant of importeur van een dergelijk hoogwaardig gebruiksproduct zonder pardon onder garantie zouden moeten repareren/vervangen.
Het lijkt erop dat er toch een breuk in de kern zit, anders kan er niet zomaar tegen de voorspanning in verbogen worden. Völkl aanschrijven dus.

Goofken koopt bij mijn weten Völkl parallel, dus hij kan niet eens rechtstreeks naar Völkl. Een gebroken kern is lastig op te voeren als garantie en daarom heb je een reisverzekering waar je dit op kan verhalen (nieuwe auto op een boom zetten is ook geen garantie). Desalniettemin vind ik wel dat dit een onderzoekje waard is en dat het wel erg snel is en het dus neigt naar een productiefout (maar zoals eerder gezegd moeilijk valt te bewijzen), de ski is in ieder geval total loss en zeker niet meer te repareren. Goofken geeft toch een ski weg, kan hij dan beter aan jou doen…

Je kunt in principe niet rechtstreeks naar Völkl. Je hebt een transactie gedaan met de dealer, niet met de importeur. De dealer is dus jouw aanspreekpunt. Dat de importeur wellicht (parallel wordt al weer een moeilijker verhaal) bereid zou zijn tot coulance is een tweede.

Zal een moeilijk bewijsbaar verhaal worden tenzij er bv meer ski’s uit een serie mee gekampt hebben.

Lijkt gevalletje reisverzekering te gaan worden, ondanks dat dit wellicht niet terecht is. Gelijk hebben en krijgen kunnen soms verschillen van elkaar ;)

Edwin van Riel

Dit kan niet gerepareerd worden. De spanning kan op verschillende manieren losraken, ook zonder het breken van kern. (Lijmlaag die loslaat bijvoorbeeld).

Ik heb dit wel eens gezien bij een ander merk, en daar was het garantie. Ik denk dat op z’n minst Volkl er even naar kan/moet kijken.

Click. Click. Peace

Je kunt in principe niet rechtstreeks naar Völkl. Je hebt een transactie gedaan met de dealer, niet met de importeur. De dealer is dus jouw aanspreekpunt. Dat de importeur wellicht (parallel wordt al weer een moeilijker verhaal) bereid zou zijn tot coulance is een tweede.

evr66 op 12 mrt 2019 09:53

Precies. Dus de webshop moet dit zeker serieus nemen…

Click. Click. Peace

Best veel gekocht bij webshops en ik moet zeggen, dat mijn garantie-dingetjes altijd bijzonder soepel afgehandeld zijn. Tot aan simpelweg omruilen van een defect apparaat terwijl je best een discussie had kunnen voeren of dit wel garantie moest zijn (pieper met gebarsten display, stuur maar op, uw krijgt gewoon een nieuwe, Bergzeit). Eigenlijk nog beter dan in de gemiddelde winkel.

Edwin van Riel

Best veel gekocht bij webshops en ik moet zeggen, dat mijn garantie-dingetjes altijd bijzonder soepel afgehandeld zijn. Tot aan simpelweg omruilen van een defect apparaat terwijl je best een discussie had kunnen voeren of dit wel garantie moest zijn (pieper met gebarsten display, stuur maar op, uw krijgt gewoon een nieuwe, Bergzeit). Eigenlijk nog beter dan in de gemiddelde winkel.

evr66 op 12 mrt 2019 10:00

Dit is ook mijn ervaring (of die van mensen om mij heen) met een aantal verschillende Duitse webshops (o.a. Bittl, Conrad, XSPO). In alle gevallen was dat minder gedoe dan met fysieke winkels en vertegenwoordigers in Nederland.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 mrt 2019 10:10

Dekt je reisverzekering het niet?

DrPhil op 11 mrt 2019 21:30

Hoi DrPhil,

Beschadiging van ski’s op reis valt bij ons onder de bagagedekking van de Reisverzekering. Met een bagagedekking verzeker je alle spullen die je vanuit Nederland voor eigen gebruik meeneemt op vakantie bij verlies, diefstal en beschadiging. Ook als deze spullen heeft geleend of gehuurd zijn in Nederland. Sommige spullen zijn niet verzekerd. Voor andere spullen geldt een maximale vergoeding per gebeurtenis.

Als Tim (TS) een reisverzekering heeft is het verstandig om meteen contact met de verzekeringsmaatschappij op te nemen. Omdat niet elke verzekeringsmaatschappij dezelfde voorwaarden heeft kan ik alleen aangeven hoe het bij ons verzekerd is.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Je kunt in principe niet rechtstreeks naar Völkl. Je hebt een transactie gedaan met de dealer, niet met de importeur. De dealer is dus jouw aanspreekpunt.

evr66 op 12 mrt 2019 09:53

Bij produktaansprakelijkheid (zoals hier het geval) kun je wel rechtstreeks naar de importeur. Mijn advies: stuur de importeur een e-mail met duidelijke foto’s. Goede kans dat ze het oplossen. En anders dus je reisverzekering.

Je kunt in principe niet rechtstreeks naar Völkl. Je hebt een transactie gedaan met de dealer, niet met de importeur. De dealer is dus jouw aanspreekpunt.

evr66 op 12 mrt 2019 09:53

Bij produktaansprakelijkheid (zoals hier het geval) kun je wel rechtstreeks naar de importeur. Mijn advies: stuur de importeur een e-mail met duidelijke foto’s. Goede kans dat ze het oplossen. En anders dus je reisverzekering.

DrPhil op 12 mrt 2019 10:48

@Tim. Het klopt wel dat op zichzelf de winkelier/webshop het eerste aanspreekpunt is, maar de winkelier/webshop is niet echt verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn producten. Dat is in dit geval dus de producent, welke vertegenwoordigd wordt door de importeur. Er wel van uitgaande dat we niet te maken hebben met contraband. Als je er met de webshop niet uitkomt dan zou ik direct naar de importeur stappen.

Dit is voor de Benelux erg simpel: Tornado Sport BV, Koperslager 7, 6422 PR Heerlen, Tel:0456 66 00, Fax: 04566621, Email: contact@voelkl.nl

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik geloof echt wel dat Volkl/Goofken er alles aan doen om dit op te lossen. Anders is het een beetje pennywise, pound foolish. De schade aangericht door negatieve berichtgeving is meestal niet snel te repareren. Een berichtje op een bepaald forum zou zomaar een lont het kruidvat zijn.

Psst…overigens nodigt Goofken ja daar ook toe uit. Op hun website staat namelijk dat je het aankoop bedrag van je ski's kan terugwinnen. Het enige dat je hoeft te doen is een foto van jouw ski op hun facebook pagina te plaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat jouw ski's zeker wat reactie zal uitlokken :)

@Hooykaas Dat is nu pas goede reclame voor Atomic :)

Groetjes en succes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 mrt 2019 11:25

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Je kunt je val ook anders uitleggen: dat je gevallen bent omdát de ski doorboog.
Dan wordt de afwikkeling ook ineens heel anders.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ook ik zou importeur contacteren. Verkoper verdeelt niet alleen Völkl en is dus minder merk geëngageerd.
Importeur mag zo een ‘wreed accident’ niet negeren. Omruilen of bewijzen dat het gebeurde op een andere wijze dan bij het skiën, zelfs bij een val mag dit niet gebeuren. Kortom nieuwe ski’s, al is het ten commerciële titel zonder erkenning van fout.

Hooykaas, ski’s gebruik voor avatar zoals Tim? 🙊
Ps. tot welk gewicht/ met welke ski’s is deze fotogenieke houding doenbaar?

@DrPhil productaansprakelijkheid gaat over de schade die veroorzaakt is door een gebrekkig product en niet over de schade aan het product zelf. Kortom. Je lult dus maar wat.

Bij mij is jaren geleden ( Völkl P9) het stukje plastic wat op de neus zit er af geraakt. Dit gebeurde na 2 seizoenen. Heb een complete nieuwe set gekregen. Maar kan niet meer zeggen of dit door de winkel of Völkl zelf werd vergoed.

U only live ones

Bij mij is jaren geleden ( Völkl P9) het stukje plastic wat op de neus zit er af geraakt. Dit gebeurde na 2 seizoenen. Heb een complete nieuwe set gekregen. Maar kan niet meer zeggen of dit door de winkel of Völkl zelf werd vergoed.

JorisB op 12 mrt 2019 16:00

Jaren geleden zoals in meer dan 30 jaar geleden :). Die had ik ook … top ski's! Daarna P10, P20, en P30.
Goede oude tijd ;)

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 mrt 2019 16:19

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@DrPhil productaansprakelijkheid gaat over de schade die veroorzaakt is door een gebrekkig product en niet over de schade aan het product zelf. Kortom. Je lult dus maar wat.

HarmN op 12 mrt 2019 15:48

Een gebrekkig onderdeel, bv verkeerde lijm, is al voldoende voor produktaansprakelijkheid. De gevolgschade is dan de kapotte ski. Vgl. je auto die in de fik vliegt doordat de ontsteking niet deugt.
Vriendelijk dat je me meteen beledigt. Ik begrijp dat je rechten hebt gestudeerd?

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mrt 2019 16:40

@DrPhil Je bent snel beledigd. Het heeft niets, maar dan ook niets met aansprakelijkheid te maken. Het gaat hier om een koopovereenkomst waarbij er misschien en slecht product is geleverd. Dan is er maar één partij die je aan moet spreken en dat is de verkoper. Mocht ts er niet uitkomen met de verkoper dat kan hij het nog proberen bij volkl of importeur, maar als die iets doen is het uit coulance.
Als de ski overigens geen cosmetische schade heeft, lijkt het me geheel terecht om de verkoper aan te spreken, want het lijkt me dat deze schade alleen ontstaat door fabricagefout of grof geweld en als dat laatste het geval is dan zou je aan de buitenkant ook wat moeten zien.

Geen rechten gestudeerd, dus. Dat dacht ik al.

Plaats een reactie