Advies gevraagd

Mogelijk kunnen jullie mij wat van advies voorzien; voor komend seizoen ben ik op zoek naar een ski waarmee ik voornamelijk dynamisch kort en lang ski, maar waarmee ik ook kan trainen op buckels en in het terrein. Kortom, een ski die nogal veelzijdig zou moeten zijn. Waarmee zou ik leuk uit de voeten kunnen? Ter info: ik ben een gevorderde en sportieve skiër, niveau 8+.
Alvast dank voor de tips!

Met jouw niveau zou je in dat geval alles op GS latten moeten kunnen ;)

Zou het toch splitsen als je met terrein 15cm+ poeder bedoelt. Paar slalomlatjes voor piste en buckelwerk (toevallig net zelf een setje rossi st ti hiervoor gekocht, maar er zijn meer gegadigden). En dan een setje van rond de 100 mm erbij voor terrein. Alles in 1 set latten wordt hem naar mijn mening (te) vaak "net niet". Ook wensen om te gaan toeren of alleen afdaling vwb terrein?

*bericht bewerkt door evr66 op 05 jul 2019 11:49

Edwin van Riel

@bennie, ben ik toch ff benieuwd wat 8+ is dan ;) Complete Landes? ;) ;) Waar vinden we die niveaus ergens terug?

*bericht bewerkt door evr66 op 05 jul 2019 11:49

Edwin van Riel

8 is inderdaad zeker Landes 1. Gewoon echt goed technisch dus, in elk terrein. Een cheater GS ski of een Pro model met raceplaat is dan niet gek. Ik heb de TS een paar jaar geleden zien skiën en iets als de Fischer Curv CB of Head i.Speed Pro zou niet gek zijn.

@bennie, ben ik toch ff benieuwd wat 8+ is dan ;) Complete Landes? ;) ;) Waar vinden we die niveaus ergens terug?

evr66 op 5 jul 2019 11:49

http://gigiski.com/over-skiniveaus/ ;)

Bla, bla, bla.

Dank je, zat aardig in de buurt dan ;)

Edwin van Riel

Maar eh, @Alex_barros, wat is in jouw optiek terrein? Terrein zoals “sinds de laatste 30cm sneeuwval was hier niemand” of terrein zoals in “er ligt 10cm verse sneeuw over de piste” of “alles is nu zo verspoord en opgevroren dat de vullingen uit mijn kiezen komen zetten”? Er is nogal wat voorhanden daar buiten ;)

Edwin van Riel

Met terrein bedoel ik alles buiten de officiële piste. Kan er inderdaad heel verschillend bij liggen, afhankelijk van recente sneeuwval ja/nee. Heb momenteel iRally van Head die ook behoorlijk allround is. Die ski is vrij lang en heeft genoeg draagvermogen in het terrein. Daarbij ook een radius van rond de 14.
Ik kan daarom m’n vraag beter wat aanpassen denk ik: een ski dus voor kort en dynamisch lang en trainen in buckels. Ik snap dat een slalomski makkelijker draait voor het buckelwerk.
Is een GS qua radius niet te nadelig voor het kortere werk? En ja, ik snap dat de skiër veel invloed heeft. Ik kom er wel mee weg, maar toch zoek ik een ski die allround goed bij me zou kunnen passen.

Met terrein bedoel ik alles buiten de officiële piste. Kan er inderdaad heel verschillend bij liggen, afhankelijk van recente sneeuwval ja/nee. Heb momenteel iRally van Head die ook behoorlijk allround is. Die ski is vrij lang en heeft genoeg draagvermogen in het terrein. Daarbij ook een radius van rond de 14.
Ik kan daarom m’n vraag beter wat aanpassen denk ik: een ski dus voor kort en dynamisch lang en trainen in buckels. Ik snap dat een slalomski makkelijker draait voor het buckelwerk.
Is een GS qua radius niet te nadelig voor het kortere werk? En ja, ik snap dat de skiër veel invloed heeft. Ik kom er wel mee weg, maar toch zoek ik een ski die allround goed bij me zou kunnen passen.

alex_barros op 6 jul 2019 13:59

Ik denk dat er van mensen die een landes 2 (of hoger) niveau trainen gaan doen bijna verwacht wordt dat je minimaal op een GS type ski komt ongeacht het programma van de dag.
Of dat een “cheater” GS is of een FIS GS zal aan jou voorkeur liggen. Slalom ski’s zijn ondanks hun kortere lengte niet optimaal in buckles, dan liever een ski met minder taillering.

Salomon xmax blast?

Je kan het technisch niveau hebben van een Landes-skiër, maar verder geen enkele verplichting (vanuit een officieel trainingsprogramma) om dingen te kunnen op een (cheater) GS ski. Als je dus helemaal je eigen voorkeur mag volgen, zijn er nog meer opties.
De Fischer Curv GT is misschien wel wat (qua karakter een racebak, maar een medium radius en 80 mm onder de voet), of de Salomon S/Max Blast, die @Elisabeth101 bedoelde. De Stöckli Laser AX voor als je geld over hebt, de Rossignol Hero Elite Plus TI als je een bredere slalomski wil (maar dan bijvoorbeeld wel in 181 als je wil). Of je kan wachten op een van de bredere pittige pisteski’s die komend jaar komen: de Nordica Dobermann RB 80, de Atomic Redster X9 WB (Wide Body) of de Blizzard Firebird HRC (medium radius, 76 mm breed). Allemaal nog steeds wel echt pisteski’s hoor, maar net een slagje breder dan de ‘standaard’ consumenten raceski’s.
Een smalle allmountain van een mm of 82 kan natuurlijk ook. Wat minder technisch, maar wel allrounder buiten de piste. De nieuwe Blizzard Brahma 82?

Als de constructie van de atomic gelijk blijft zou dat samen met de Fischer goed kunnen passen. Beiden ook een slagje steviger als die rally’s. Zijn toch de slapste uit de serie.

Om zaken zeker te weten is zelf testen de beste manier. Ga anders mee naar Sölden in november…

Een keer testen is zeker een goed idee. Even kijken of het uitkomt… heb al meerdere trips gepland staan.

Je kan natuurlijk ook op een van je reeds geplande tips een dag (of meer) die ski’s huren. Dan is het alleen wel een hele zoektocht naar een verhuur (of meerdere) dat die specifieke modellen heeft. In dat opzicht is een test-evenement efficiënter.

Heb je zelf nou die Plus Ti gekocht @Gigi?

Nee ik heb nog helemaal niks gekocht. Er zijn weer wat gegadigden bijgekomen die ik in november ga testen: Blizzard Firebird HRC en Blizzrd Firebird Competition 76.

@Gigi. Ik word gewezen op de Stockli laser AR. Heb je hier al op geskied? En is deze vergelijkbaar met zo’n Ross Elite Plus?

De Laser AR heb ik niet geskied. De Laser AX wel. Maar over de AR kan ik dus niet uit eigen ervaring iets zeggen.
In mijn profiel staat een linkje naar de ski’s die ik heb geskied.

Staat ie op je te-testen-ski’s dadelijk in november?

Nee, op dit moment niet. Op mijn lijstje staan nu 38 nieuwe ski’s, ingedeeld in 3 prioriteitengroepen. Genoeg te doen dus. Als ik een gaatje heb zal ik eens kijken. Maar ik beloof niks.

Plaats een reactie