gotthardtunnel

hey,

iemand een idee hoe druk de gotthardtunnel is in de winter (krokus)?
Ik heb er in de zomer al eens een paar keer meerdere uren in file gestaan.
Van de winter zou ik via Zwitserland naar Italië willen gaan (tip van Bennie),
maar gezien de zomerse problemen, jaagt de Gotthard mij toch ook de nodige schrik aan ivm file.
Wij zullen normaal op zaterdagochtend rond 8.00 uur vertrekken om te overnachten in Bergamo.
Normaal hoop ik rond 17.00 uur aan de tunnel te zijn.

alle ervaringen welkom
alvast bedankt

mvg
Yony

Een stuk minder druk dan in de zomer is mijn ervaring. Maar e.e.a. hangt ook af van de exacte datum en bijvoorbeeld weersomstandigheden.

*bericht bewerkt door Quick op 01 sep 2019 20:11

Mr. Slow

In de winter geeft de Gotthardtunnel normaliter geen hinder, m.u.v. sterke sneeuwval op de toeleidende snelweg. Let echter wel op (nachtelijke) afsluitingen. Aangezien de bergpas 's winters sowieso afgesloten is, kan het dan voorkomen dat je deze Alpenovergang niet kunt passeren. De TCS (Zwitserse ANWB) bericht vaak ver van te voren of er (nachtelijke) afsluitingen zijn.

Let ook op lange weekenden met (Zwitserse) feestdagen, dan kan het voor de Gotthardtunnel zelfs nog drukker worden als in de zomer. Vooral Pasen, Hemelvaart en Pinksteren is nogmaals aanzienlijk drukker dan de bruchte zwarte zaterdagen.

Gewoon kort voor vertrek (of onderweg) even de Twitterpagina van TCS Verkehr raadplegen. Die plaatst altijd actuele status vanuit beide richtingen. Als wij naar Italië rijden (liefst door de Gotthard omwille van de snelheid) checken wij vlak na Basel altijd even de status en maken dan de keuze om de Gotthard te pakken of de (betaalde) Bernard tunnel…

Plaats een reactie