School Verlof

Naar alle waarschijnlijkheid, gaan we de week na oud en nieuw samen met familie uit Duitsland op vakantie. Nu heeft Duitsland 3 weken kerstvakantie en dan is het heerlijk rustig op de pistes. We zijn dit jaar verhuist naar een woonhuis ipv een boerderij(Dus konden we op basis van beroep vrij krijgen), we zijn druk aan het verbouwen en dat duurt ook nog wel even, nog steeds kunnen we eigenlijk niet anders. Bij ons op school hebben wij de maandag na onze vakantie vrij. Dan resten er nog 4 dagen om vrij voor te regelen, hebben jullie hier tips voor? Gewoon ziek melden? Alvast Bedankt :)

NL of Belgie?
In Nederland heb je leerplicht… Hierin staat duidelijk het woordje plicht. Je (kind) moet naar school.

De on-ethische toevoeging is, dat de accommodatiekosten in weken buiten de schoolvakanties meestal veel lager zijn en dat de boete in NL op het ontwijken van de leerplicht/ spijbelen meestal niet hoog genoeg is om voordeel te niet te doen. daarnaast is het inderdaad veel rustiger op de pistes enz enz enz. Dus nee het mag niet, maar het loont (vaak) wel. Echter ik kan niet inschatten of jij (jouw kind) schoollessen kunt missen. Want een jaar doubleren is het meestal niet waard.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik neem alvast de popcorn .😆😅

Born to run. B.S.

Precies @dan58 Er wordt hier een antwoord gevraagd welke niet gegeven mag/ kan worden. En de vraagstelling is dusdanig dat TS zijn keuze eigenlijk al gemaakt heeft.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn, ook als we in de kerstvakantie niet kunnen ivm met verbouwen en aannemer enz.? Wij konden eerder altijd vanwege de aard van het beroep(boer) niet altijd in de vakantie op vakantie. Nu zijn we ‘Gewone burgers’

persoonlijk zou ik ze thuishouden met ziektebriefje als dit maar eenmalig is.
van 1 week per jaar gaan ze geen problemen ondervinden ivm leer achterstand.
alleen zorgen dat op het ziekte attest staat dat ze de woning mag verlaten.

De regels zijn eenvoudig, zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en…

Daarin staat het boerenbedrijf zelfs expliciet als reden. Een verbouwing en Duitse vrienden zijn dat zeker niet. Je zoekt dus naar een soepele omgang met de regels. Daarvoor zou je een verzoek aan de school kunnen richten, ziek melden of … . In al die gevallen kan er echter wel een boete volgen. Als je dat risico wilt en kunt lopen, kun je gaan. De prijzen (die oplopen als je het vaker doet) vind je hier:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-29777.htm… .

Wat vertel je je kinderen dan bij ziekmelding?
Dat ze de eerste dag op school na de vakantie hun zongebruinde gezicht met skibril-aftekening verklaren door ziek geweest te zijn? Dat ze dus niet enthousiast mogen vertellen over hun vakantie, maar moeten jokken dat ze zo ziek waren dat ze niet naar school konden?
Ik vind het die boodschap naar de kinderen toe nogal wat…
Maar misschien ben ik wel te moralistisch.

❄️

@Veenhoorn, ook als we in de kerstvakantie niet kunnen ivm met verbouwen en aannemer enz.? Wij konden eerder altijd vanwege de aard van het beroep(boer) niet altijd in de vakantie op vakantie. Nu zijn we ‘Gewone burgers’

NiekBakker op 23 sep 2019 14:31

Als je niet kunt ivm een verbouwing, dan kun je dus niet.

Maar zoals ik al aangeef, wil je hebben dat we jouw reeds vooraf vaststaande keuze verdedigen, goed praten of wat dan ook.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wat vertel je je kinderen dan bij ziekmelding?
Dat ze de eerste dag op school na de vakantie hun zongebruinde gezicht met skibril-aftekening verklaren door ziek geweest te zijn? …

Marije77 op 23 sep 2019 16:31

Lichttherapie, goed voor de aanmaak van vitamine D 😄

On topic: overleg met school. En als het niet kan/mag, kan/mag het niet.
Je kunt daar natuurlijk een eigen/andere opvatting over hebben maar daar is al genoeg over geschreven.

@Veenhoorn, om goed praten vraag ik niet, ik vraag of jullie dit wel eens gedaan hebben en hoe. En als de verbouwing alleen in de week na oud en nieuw stil ligt en dit de enige week is?

@Marije77 Heb gelukkig dat ik niet zo snel bruin wordt ;) .

@Veenhoorn, om goed praten vraag ik niet, ik vraag of jullie dit wel eens gedaan hebben en hoe. En als de verbouwing alleen in de week na oud en nieuw stil ligt en dit de enige week is?

@Marije77 Heb gelukkig dat ik niet zo snel bruin wordt ;) .

NiekBakker op 23 sep 2019 17:11

Maar je gaat de eerste week van de krokus toch ook?
https://www.wintersport.nl/forum/topic/478256
😉

@77steve, het is allemaal anders geworden,
gezin1, GAAT in de week NA oud en nieuw naar flaine
gezin2, gaat niet
gezin3, gaat misschien, in februari of in de bovenstaande week
wij zelf hetzelfde als gezin3…

Ga je toch in de meivakantie valt bij ons lekker vroeg (gelijk met paasdagen afgelopen jaar). Van school houden zonder toestemming zou ik niet doen, wat leer je jouw kinderen op dat moment?

.

Ga je toch in de meivakantie valt bij ons lekker vroeg (gelijk met paasdagen afgelopen jaar). Van school houden zonder toestemming zou ik niet doen, wat leer je jouw kinderen op dat moment?

Geenen op 23 sep 2019 19:39

Inderdaad, de stap van ongeoorloofd schoolverlof, waar ze helemaal niets van meekrijgen, naar een zware crackverslaving is kleiner dan je denkt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

Of sneeuwverslaving?🤕

*bericht bewerkt door dan58 op 23 sep 2019 20:01

Born to run. B.S.

Ga je toch in de meivakantie valt bij ons lekker vroeg (gelijk met paasdagen afgelopen jaar). Van school houden zonder toestemming zou ik niet doen, wat leer je jouw kinderen op dat moment?

Geenen op 23 sep 2019 19:39

Inderdaad, de stap van ongeoorloofd schoolverlof, waar ze helemaal niets van meekrijgen, naar een zware crackverslaving is kleiner dan je denkt…

Shane op 23 sep 2019 19:52

wat krijgen ze niet mee dan? " we gaan op vakantie maar ik heb je ziek gemeld, niet zeggen hoor sssst" .
Vervolgens over een paar jaar je kind moeten uitleggen dat spijbelen niet mag, leg mij het maar uit. Crack is wel erg jaren 80 overigens dus dat risico is laag.

.

Ah nee, daar heb je zeker gelijk @Geenen. Ik zou ze nooit laten liegen, maar indien nodig (als de directeur echt niet over te halen is) gewoon de boete pakken.

Overigens is crack wel degelijk het “nieuwe” gevaar in de Europese drugsscene, maar dat terzijde 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 23 sep 2019 20:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Geenen @dan58 @Shane
We moeten voor 4 dagen voor 2 personen vrij. Mijn zusje en ik doen allebei VWO, niet om te zeggen dat dat het beste is, maar ik denk echt niet dat het zo snel berg afwaarts gaat… Ik had misschien moeten vermelden dat ik zelf op school zit, dus dat mijn ouders het verbergen zie ik ze ook niet doen. We zullen zien, zo zeker is de hele wintersport nog niet…

Ah nee, daar heb je zeker gelijk @Geenen. Ik zou ze nooit laten liegen, maar indien nodig (als de directeur echt niet over te halen is) gewoon de boete pakken.

Overigens is crack wel degelijk het “nieuwe” gevaar de Europese drugsscene, maar dat terzijde 😉.

Shane op 23 sep 2019 20:21

Top, ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige en oude drugshandel in de wereld, slecht uit jaren 80 films bekend met het fenomeen crack vandaar. Het ja of nee van buitegewoonverlof ligt bij onze zoon in het voortgezet onderwijs bij de leerplicht ambtenaar al dan niet gevoed door de school, op het basisonderwijs was het idd de directeur. Tot nu toe uitsluitend positieve ervaringen, daar bedoel ik mee snelle reactie (week max).

.

@Geenen[/mention] @dan58[mention=“133305”] @Shane
We moeten voor 4 dagen voor 2 personen vrij. Mijn zusje en ik doen allebei VWO, niet om te zeggen dat dat het beste is, maar ik denk echt niet dat het zo snel berg afwaarts gaat… Ik had misschien moeten vermelden dat ik zelf op school zit, dus dat mijn ouders het verbergen zie ik ze ook niet doen. We zullen zien, zo zeker is de hele wintersport nog niet…

NiekBakker op 23 sep 2019 20:23

ah deze lees ik wat later, het wordt jouw besluit. Succes.

*bericht bewerkt door Geenen op 23 sep 2019 20:39

.

@Geenen @dan58 @Shane
We moeten voor 4 dagen voor 2 personen vrij. Mijn zusje en ik doen allebei VWO, niet om te zeggen dat dat het beste is, maar ik denk echt niet dat het zo snel berg afwaarts gaat… Ik had misschien moeten vermelden dat ik zelf op school zit, dus dat mijn ouders het verbergen zie ik ze ook niet doen. We zullen zien, zo zeker is de hele wintersport nog niet…

NiekBakker op 23 sep 2019 20:23

@NiekBakker : wat leuk dat jij zelf de leerling bent in deze, die had ik niet zien aankomen. Maar misschien ook even met jullie ouders praten wat zij acceptabel vinden? Zij zijn immers verantwoordelijk zolang jullie niet meerderjarig zijn.

Ik neem alvast de popcorn .😆😅

dan58 op 23 sep 2019 14:21

Ik heb er ook maar een biertje bij gepakt 🍻

When life gets too complicated.... SKI

Als het kleuters zijn dan zou ik gewoon overleggen met de juf of meester.
Maar bij schoolgaand kind dan zou ik niet doen. Er bestaat niets voor niets leerplicht.
En liegen daar kom je echt niet verder mee en komt waarschijnlijk toch wel uit…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/66347

Veel leesplezier! Is een klassieker.

Mr. Slow

Lekker wegblijven met kinderen buiten de schoolvakanties, niet voor niets gaan mensen die van rustige pistes houden in die periode. En ¨gewoon ziek melden¨ terwijl je niet ziek bent, bestaat niet; het heet: spijbelen en wordt door niemand in dank afgenomen.

Nederlands gezeik naar mijn mening. In veel Zuid Europese landen heb je gewoon aantal dagen die je mag gebruiken buiten de vakanties om. Van een week meer of minder verandert er weinig. Wat soepeler lijkt me goede zaak zolang niet in toetsweken. Deze regel staat ook niet in verhouding met thuisscholing.

*bericht bewerkt door moderator op 23 sep 2019 22:54

Gewoon lekker op vakantie gaan en vooraf niets zeggen op school. Als je een keer een weekje mist, dan is er niets aan de hand. Dat haal je zo in.
Voor die boetes moet je niet zo bang zijn. Ze zullen best wel eens gegeven worden, maar ik ben het nog nooit zelf tegengekomen.
En misschien is de lesuitval in die periode wel zo groot dat je nauwelijks gemist wordt ;-)

Peter Pos

Nederlands gezeik naar mijn mening. In veel Zuid Europese landen heb je gewoon aantal dagen die je mag gebruiken buiten de vakanties om. Van een week meer of minder verandert er weinig. Wat soepeler lijkt me goede zaak zolang niet in toetsweken. Deze regel staat ook niet in verhouding met thuisscholing.

Skiwi87 op 23 sep 2019 22:54

Dat ze het in andere landen anders aanpakken is een wankel argument natuurlijk,in Oostenrijk moeten de kinderen in de basisschool maar tot 12.30u naar school,zouden we dat hier dan ook als argument verkocht krijgen,eens proberen… :D

Gelet op de spelkunsten van TS lijkt spijbelen me niet verstandig.

@DrPhil verklaar je nader…
ben benieuwd namelijk

Plaats een reactie