Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Als er een conclusie is die je kan trekken over skiën in sauerland dan is het wel dat het alleen geschikt is voor optimisten. Mooi om te zien dat er nog mensen vertrouwen hebben ondanks de afgelopen maand.

Tja, al iemand alleen wil lezen wat hem of haar uitkomt houdt het op. Weerberichten van normale weerinstituten interpreteren is voor velen lastig. Die verwachtingen die ik noemde klopten heus tot in detail.

En ook nu worden de mensen hier in Altastenberg ziek van de antiwinterse verwachtingen voor de lange termijn. Waarvan ik vorig hoop dat ze niet uitkomen en dat de nieuwste KNMI verwachtingen voor de lange termijn morgenochtend zijn ingesteld naar een heerlijk winters weerbeeld. Helaas is die hoop al vanaf eind november ijdel gebleken.

Als er een conclusie is die je kan trekken over skiën in sauerland dan is het wel dat het alleen geschikt is voor optimisten. Mooi om te zien dat er nog mensen vertrouwen hebben ondanks de afgelopen maand.

Gerardo op 30 jan 2020 16:08

Ach uitgezonderd dit jaar is het afgelopen jaren iedere winter gewoon zeer goed geweest tussen half januari en half maart. Alleen dit jaar is een uitzondering, maar dat is in de Alpen ook genoeg gebeurd dat sommige regio’s een zeer matige winter hadden.

Born to Ride

En ook nu worden de mensen hier in Altastenberg ziek van de antiwinterse verwachtingen voor de lange termijn. Waarvan ik vorig hoop dat ze niet uitkomen en dat de nieuwste KNMI verwachtingen voor de lange termijn morgenochtend zijn ingesteld naar een heerlijk winters weerbeeld. Helaas is die hoop al vanaf eind november ijdel gebleken.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 16:26

Nogmaals als de KNMI en Deutsche wetterdienst verwachtingen vorige week waren uitgekomen, waren er nu nog maar 4 pistes open geweest in winterberg omdat ze bijna geen sneeuw hadden kunnen produceren. Die voorspelden maar 1 nacht -3 en voor de rest minder koud.

Born to Ride

Als er een conclusie is die je kan trekken over skiën in sauerland dan is het wel dat het alleen geschikt is voor optimisten. Mooi om te zien dat er nog mensen vertrouwen hebben ondanks de afgelopen maand.

Gerardo op 30 jan 2020 16:08

Dit jaar hebben we te maken met een zeer standvastige drukverdeling boven Europa, dat gebeurde 100 jaar geleden ook al… Bovendien: nagenoeg alle pistes in Winterberg zijn nu open en als het vanaf medio volgende week blijft winteren tot ver in maart, dan is iedereen weer blij en tevree. Maar slechte jaren horen er bij.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Conclusie. Ik hoop er maar het beste van voor volgend weekend. Ik ga de 7e tm 10e februariWant het is eigenlijk te onvoorspelbaar. Slechter dan dit weekend is het bijna zeker niet, zeg ik optimistisch 😃

En ook nu worden de mensen hier in Altastenberg ziek van de antiwinterse verwachtingen voor de lange termijn. Waarvan ik vorig hoop dat ze niet uitkomen en dat de nieuwste KNMI verwachtingen voor de lange termijn morgenochtend zijn ingesteld naar een heerlijk winters weerbeeld. Helaas is die hoop al vanaf eind november ijdel gebleken.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 16:26

Nu begin je toch wel een zeurpiet te worden 🙄

Haha, nee hoor, wij hebben een perfecte week gehad, precies zoals verwacht. Het is simpelweg zo dat ook vorige winter zonder kunstsneeuw nauwelijks liften hadden gelopen. Maar goed, wie wil ontkennen dat het klimaat heel snel verandert mag dat van mij hoor. Ik zit er echt niet mee en als je vindt dat die mensen hier in Altastenberg zeurpieten zijn omdat ze gewoon wel realistisch zijn, be my guest.

Dank je.

Haha, nee hoor, wij hebben een perfecte week gehad, precies zoals verwacht. Het is simpelweg zo dat ook vorige winter zonder kunstsneeuw nauwelijks liften hadden gelopen. Maar goed, wie wil ontkennen dat het klimaat heel snel verandert mag dat van mij hoor. Ik zit er echt niet mee en als je vindt dat die mensen hier in Altastenberg zeurpieten zijn omdat ze gewoon wel realistisch zijn, be my guest.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 19:14

Wellicht handig om wat minder NOS te kijken. Vorig jaar rond deze tijd was er in 1 nacht 30 cm sneeuw gevallen.

met je klimaatonzin

Wellicht handig om wat minder NOS te kijken. Vorig jaar rond deze tijd was er in 1 nacht 30 cm sneeuw gevallen.

How zeg!! 30cm sneeuw in 1 nacht!!! Goh!
Zie je wel, wat een onzin die klimaatverandering. :D

Bla, bla, bla.

Haha, nee hoor, wij hebben een perfecte week gehad, precies zoals verwacht. Het is simpelweg zo dat ook vorige winter zonder kunstsneeuw nauwelijks liften hadden gelopen. Maar goed, wie wil ontkennen dat het klimaat heel snel verandert mag dat van mij hoor. Ik zit er echt niet mee en als je vindt dat die mensen hier in Altastenberg zeurpieten zijn omdat ze gewoon wel realistisch zijn, be my guest.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 19:14

Je zei zelf dat we weer en klimaat niet door elkaar moeten gooien, vervolgens doe je het zelf. Doordat er al sinds eind december een extreme bel koude lucht in het noordpool gebied hangt hebben we al sinds die tijd met het huidige weerbeeld te maken. Voornamelijk zacht en nat weer en een zuidwesten wind. Dit is een weerfenomeen en heeft niets met klimaat te maken. In de jaren '70 is er ook zo'n winter geweest met maandenlang dit weerbeeld.

Weet je ook dat er voor het kunstsneeuw tijdperk sowieso maar gemiddeld 20 dagen per jaar geskied kon worden in het Sauerland? Deze winter ligt er door bovengenoemd weerbeeld inderdaad niet genoeg natuursneeuw, en ook vorige winter was het behelpen met natuursneeuw. In de winters daarvoor zijn er een aantal winters geweest met meer dan 40 skidagen voor de natuursneeuw gebieden.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 31 jan 2020 09:41

Born to Ride

Haha, nee hoor, wij hebben een perfecte week gehad, precies zoals verwacht. Het is simpelweg zo dat ook vorige winter zonder kunstsneeuw nauwelijks liften hadden gelopen. Maar goed, wie wil ontkennen dat het klimaat heel snel verandert mag dat van mij hoor. Ik zit er echt niet mee en als je vindt dat die mensen hier in Altastenberg zeurpieten zijn omdat ze gewoon wel realistisch zijn, be my guest.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 19:14

Je zei zelf dat we weer en klimaat niet door elkaar moeten gooien, vervolgens doe je het zelf. Doordat er al sinds eind december een extreme bel koude lucht in het noordpool gebied hangt hebben we al sinds die tijd met het huidige weerbeeld te maken. Voornamelijk zacht en nat weer en een zuidwesten wind. Dit is een weerfenomeen en heeft niets met klimaat te maken. In de jaren '70 is er ook zo'n winter geweest met maandenlang dit weerbeeld.

Weet je ook dat er voor het kunstsneeuw tijdperk sowieso maar gemiddeld 20 dagen per jaar geskied kon worden in het Sauerland? Deze winter ligt er door bovengenoemd weerbeeld inderdaad niet genoeg natuursneeuw, en ook vorige winter was het behelpen met natuursneeuw. In de winters daarvoor zijn er een aantal winters geweest met meer dan 40 skidagen voor de natuursneeuw gebieden.

Matthias123 op 31 jan 2020 09:14

Laten we hopen dat de klimaatopwarming doorzet, dit kan de Atlantische golf stroming stil leggen waardoor het in Europa een stuk kouder wordt. Dan krijgen we hier een klimaat vergelijkbaar met Noord-Amerika, kijk maar eens naar winters van New-York, terwijl deze op dezelfde breedtegraad ligt als Barcelona. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Golfstroom

(In de wetenschappelijke wereld is nog geen overeenstemming of de golf stroming ook echt stil komt te liggen)

Hierbij trouwens ter verduidelijking nog even een afbeelding van het weerbeeld dat eigenlijk al de hele winter op het noordelijk halfrond hangt. Een grote bel koude lucht in het noordpool gebied waar dus warme lucht omheen draait:

null

En ook op het Zuidelijk halfrond hebben we eigenlijk dezelfde situatie, vandaar ook de warmte in onder andere Australie:

null

Born to Ride

Matthias, jou kan ik volgen, al ben ik het niet in alles met je eens, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar wie het heeft over klimaatonzin en ook nog opgewonden raakt als er eens een keer 30 cm sneeuw valt, sorry…

Iemand een update hoe t in winterberg ervoor staat?

Iemand een update hoe t in winterberg ervoor staat?

Legenden op 31 jan 2020 11:36

Zoals op de webcams te zien is: belabberd. https://www.skiliftkarussell.de/aktuell/webcams/

Bla, bla, bla.

Iemand een update hoe t in winterberg ervoor staat?

Legenden op 31 jan 2020 11:36

Komende dagen is het sowieso bagger. Ze verwachten tot dinsdag een 50 a 60mm aan neerslag, grotendeels in de vorm van regen. Zondag kan er op de toppen eventueel wat (natte) sneeuw vallen, maar dat gaat de situatie eigenlijk niet verbeteren. Dinsdag zal de regen waarschijnlijk overgaan in sneeuw, waarna er enkele centimeters sneeuw zal vallen. Hopelijk kunnen daarna de sneeuwkanonnen weer aan. Rond die tijd zijn waarschijnlijk alleen Rauher busch, Bure Herloh, Poppenberg en Kleine Bure open met behulp van de snowmakers. Bij hoge temperaturen is de sneeuw van de snowmakers erg los en niet echt prettig te skien. Verwacht dus pas op zijn vroegst volgend weekend eventueel weer een groot aanbod aan pistes. Vandaag zijn de pistes rond de bremberg express al gesloten en ook de Bremberg 2. Morgen volgt waarschijnlijk de rest van de bremberg en ik verwacht dat overmorgen de kappe en quick jet en misschien ook schneewittchen dicht gaan.

Born to Ride

Tja… en daar sta je dan met je boeking voor dit weekeind. We hebben een groot huis geboekt dus dat móet je lang vooraf vastleggen… wij zijn gelukkig al gezegend geweest met een week Andorra, maar anderen in onze groep gaan alleen dit weekeind naar de “sneeuw”.
Ik vrees voor waterskiën.
We twijfelen heel erg aan een 3dagenpas. We zitten er maandag ook, maar de voorspellingen zijn verschrikkelijk. 😱

@g11ling, da’s mooi kl… dan. Zou echt gewoon werken met dagpassen, iedere dag dat je redelijk kunt skien is meegenomen dan ;(

Edwin van Riel

Denk t ook Evr66… we hebben maar veel spelletjes én zwembroeken ingepakt. Zoals t er nu uitziet gaan we maandag maar naar t zwembad.

… dubbel…

*bericht bewerkt door G11ling op 31 jan 2020 13:21

Ik ga maandag + dinsdag, maandag lijkt het vooral inderdaad waterskieen te worden, dinsdag ziet het er wat beter uit.
Erna rijden we door naar Solden in Oostenrijk, eind goed al goed.

Tja… en daar sta je dan met je boeking voor dit weekeind. We hebben een groot huis geboekt dus dat móet je lang vooraf vastleggen… wij zijn gelukkig al gezegend geweest met een week Andorra, maar anderen in onze groep gaan alleen dit weekeind naar de “sneeuw”.
Ik vrees voor waterskiën.
We twijfelen heel erg aan een 3dagenpas. We zitten er maandag ook, maar de voorspellingen zijn verschrikkelijk. 😱

G11ling op 31 jan 2020 13:07

Je kan bijvoorbeeld ook nog alleen een ochtend of middag pas nemen als je ziet dat het bijvoorbeeld alleen 's middags of 's ochtends (wat) droger is.
Balen voor jullie, hopelijk kunnen jullie toch nog wel wat skien.

Ik ben 3 jaar een lang weekend in Winterberg geweest allemaal eind januari begin februari
2015 volop sneeuw, ook volop sneeuw in Willingen en Niedersfeld dus niet alleen kunstsneeuw.
2016 was het minst maar toch 3 van de 3 dagen geskied. 1 middag regen dus 's avonds geskied toen.
2017 volop sneeuw ook natuursneeuw, ook in Niedersfeld gaan skien Toen was het schitterend weer dat weekend dat kon gewoon niet beter
2020 ?? dat zullen we aankomend weekend zien
Dus al met al eigenlijk tot nu toe goede jaren gehad die jaren dat ik ben geweest.

Onze vrienden hebben allemaal een 3daagse pas genomen, maar zoals ik t nu zie wordt t misschien morgen een puntenkaart, zo dag misschien een dagpas en maanddag sowiezo niks. Geeft niet, gaan we morgen gewoon préskiën 😉

Wij waren vandaag in Winterberg, voor 1 dagje. Hele dag prima geskied. Het was niet zo druk, nooit langer hoeven wachten dan paar minuten. De sneeuw was wel bijzonder, een mengsel van sneeuwkanonnensneeuw en snowmakersneeuw. Even wennen maar we konden er prima op skiën. Bovenaan de Kappe begonnen er gaten in de piste te komen en op de brembergkopf ook. We wilden heel graag de nieuwe lift bremberg II proberen maar die was de hele dag dicht, jammer. Al met al een hele mooie dag gehad. En de sneeuw was boven verwachting goed (onze verwachtingen waren niet al te hoog :) ). Met de regen die voorspeld is, vrees ik wel dat een heleboel pistes moeten sluiten. De pistes waar ook snowmakersneeuw ligt, zullen het vast wel overleven, die waren heel goed.

Wij zitten nog steeds in Wasserberg… de bowlingbaan is volgeboekt dus iedereen zoekt een alternatief om de dag door te brengen.
@Harry(Winterberg) en @Matthias123 denkwn jullie dat t zin heeft om morgen nog een halve dagpas te nemen of kunnen we het beter laten voor wat t is en maandag naar Bottrop?

@G11ling ik zou even kijken wat het weer doet. Als het droog is zou ik lekker in winterberg een paar uur skiën. Bij regen niet.

Anders is dit ook leuk:
Zwemmen in het Sauerlandbad in Bad Fredeburg
Schaatsen op de indoor schaatsbaan in Willingen
Brouwerijtoer in Willinger Brauhaus.
Skimuseum in Neuastenberg
De Sauerlandthermen in Aqua Olsberg.
Een bezoek aan de oude ertsmijnen van grube christianne in Diemelsee
Een ritje in een bobslee op de bobbahn in Winterberg.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 feb 2020 21:37

Born to Ride

Plaats een reactie