Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Ik ben benieuwd of de kanonnen nog aan kunnen vannacht, de temperatuur loopt langzaam op tot boven het vriespunt. Zal in de nacht daar niet meer onder komen, of maar net. Dauwpunt zakt nu echter wel snel…

Ik ben benieuwd of de kanonnen nog aan kunnen vannacht, de temperatuur loopt langzaam op tot boven het vriespunt. Zal in de nacht daar niet meer onder komen, of maar net. Dauwpunt zakt nu echter wel snel…

Trebbor-C op 5 feb 2020 16:32

We hebben weer met inversie te maken. De temperatuur zal in de dalen veel lager liggen dan op de toppen. Reken maar dat de kanonnen straks weer massaal gaan draaien. Het is ook kraak helder en dat icm de uitstralende sneeuw gaat helemaal goed komen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 05 feb 2020 16:35

Born to Ride

Ik ben benieuwd of de kanonnen nog aan kunnen vannacht, de temperatuur loopt langzaam op tot boven het vriespunt. Zal in de nacht daar niet meer onder komen, of maar net. Dauwpunt zakt nu echter wel snel…

Trebbor-C op 5 feb 2020 16:32

We hebben weer met inversie te maken. De temperatuur zal in de dalen veel lager liggen dan op de toppen. Reken maar dat de kanonnen straks weer massaal gaan draaien. Het is ook kraak helder en dat icm de uitstralende sneeuw gaat helemaal goed komen.

Matthias123 op 5 feb 2020 16:34

Goed om te horen!

Bartvwg, ik denk dat je het even niet goed ziet. De kans dat dinsdag er in het Sauerland veel sneeuw zou vallen was bij de weersituatie van die dag net zo groot als in het Schwarzwald. Met de hoogte had dat niet zoveel te doen, want de sneeuwhrens lag op rond 200 meter. Het was puur een kwestie van de trekrichting van de buien. Het gebeurt heus wel vaker dat het Sauerland meer sneeuw uit dergelijke buien krijgt dan bijvoorbeeld het Schwarzwald. Beetje flauw om daar de Matterhorn bij te halen. Ik ben niet gek kan ik je verzekeren. Maar goed, wel uit een andere tijd zullen we maar zeggen.

@Trebbor-C de eerste kanonnen in de dalen zijn al weer aan gezet:

null

Born to Ride

iemand een idee om hoe laat ze op skiliftkarusell.de de update doen van welke liften er morgen open zijn.

ben nog aan’t twijfelen om vanavond nog die kant op te gaan en morgen een dagje te gaan spelen in de sneeuw daar… :-)

@flap20 daar zijn ze niet altijd even snel mee. Vanmorgen draaide de bbx lift al terwijl hij op de website nog dicht is. Ik vermoed dat morgen Quick jet en de panoramabahn er nog bij komen. Misschien dat ook mede vanwege de natuursneeuw de nieuwe bremberg 2 ook open gaat.

Born to Ride

@flap20 daar zijn ze niet altijd even snel mee. Vanmorgen draaide de bbx lift al terwijl hij op de website nog dicht is. Ik vermoed dat morgen Quick jet en de panoramabahn er nog bij komen. Misschien dat ook mede vanwege de natuursneeuw de nieuwe bremberg 2 ook open gaat.

Matthias123 op 5 feb 2020 17:10

knoop is doorgehakt… vertrek na mijn werk nog… zal het wel zien wat er open is…
De nieuwe Bremberg 2 zou wel leuk zijn… benieuwd wat ze van de piste gemaakt hebben… en dan vooral het laatste stuk over de weg…
zal Board maar extra waxen morgenvroeg ;-)

Ik ben benieuwd hoe dinsdag de condities zullen zijn. De kids hebben een studiedag. Zou ideaal zijn om een dagje op en neer te gaan… mits er voldoende open is. Maar goed dat kan ik maandagavond nog beslissen.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Vanuit het raam (landal) zie ik flink wat kanonnen aanstaan. Het lijkt wel mist 😉

@JeroenS heb je oordoppen mee voor vannacht?

Born to Ride

Oordoppen😳
Een mooie wandeling maken langs de werkende kanonnen, dan een lekkere warme choco met rum😋 daarna slaap je heerlijk☃️

LA NORMA😍☃️

Oordoppen😳
Een mooie wandeling maken langs de werkende kanonnen, dan een lekkere warme choco met rum😋 daarna slaap je heerlijk☃️

Piefke op 5 feb 2020 18:49

In de landal huizen die dicht bij de piste staan voel je de trillingen van de draaiende kanonnen en heb je serieus geluidsoverlast er van wanneer alles staat de draaien.

Born to Ride

We zullen het beleven. Hoor er nu niets van. Alleen als ik de buitendeur open hoor ik ze draaien.
We zitten ergens midden op het park.
Ga straks nog even wandelen naar de kanonnen en zal ff een foto posten 😊

Als ik nu op de site kijk bij de liften die geopend zijn zie ik onderaan bijgewerkt tot en met 5-2 1330 uur. Dus update volgt nog voor morgen.

@matthias wat is de bbx lift ? Is dat de nieuwe lift ?
Vanaf welke piste naar welke piste gaat eigenlijk de nieuwe lift?
Bij piste 9 staat helling open maar geen lift?

Als ik nu op de site kijk bij de liften die geopend zijn zie ik onderaan bijgewerkt tot en met 5-2 1330 uur. Dus update volgt nog voor morgen.

@matthias wat is de bbx lift ? Is dat de nieuwe lift ?
Vanaf welke piste naar welke piste gaat eigenlijk de nieuwe lift?
Bij piste 9 staat helling open maar geen lift?[post]jonnie op 5 feb 2020 19:21[/post

de piste 9 is gewoon open, alleen die sleeplift aan de linkerkant is niet in gebruik
BBX Büre Bremberg E-press lift/piste 8
De nieuwe lift is de Brembergkopf 2

@flap20 daar zijn ze niet altijd even snel mee. Vanmorgen draaide de bbx lift al terwijl hij op de website nog dicht is. Ik vermoed dat morgen Quick jet en de panoramabahn er nog bij komen. Misschien dat ook mede vanwege de natuursneeuw de nieuwe bremberg 2 ook open gaat.

Matthias123 op 5 feb 2020 17:10

knoop is doorgehakt… vertrek na mijn werk nog… zal het wel zien wat er open is…
De nieuwe Bremberg 2 zou wel leuk zijn… benieuwd wat ze van de piste gemaakt hebben… en dan vooral het laatste stuk over de weg…
zal Board maar extra waxen morgenvroeg ;-)

flap20 op 5 feb 2020 17:36

Die nieuwe Bremberg 2 ziet er mooi uit. Het viaduct (sneeuwduct) bestaat uit twee buizen voor het autoverkeer Winterberg/Altastenberg. De stoeltjeslift heeft zelfs een kap en het bergstation is op een kleine verhoging geplaatst zodat je gelijk vaart krijgt als je uit de lift komt. Het benedenstation ziet er mooi uit, het is opgetrokken uit hout en bedekt met grijs bitumenfolie. Dat grijs past goed in het landschap. Grijs (leisteen) is de kleur van de daken rond Winterberg. Grijze daken zijn er (volgens mijn laatste hoteleigenaar)bouwvoorschrift. Binnen de bebouwde kom van Winterberg zul je moeten zoeken naar rode daken. Hij heeft me er één aangewezen. Hoe dan ook, een aanwinst. Er is ook een groot parkeerterrein. Twee weken geleden was die voor het eerst open dit seizoen. Een tweede keer zou gezien de investeringen goed zijn

Wanneer gaat het vervolg op Bremberg2 gebouwd worden? De nieuwe lift op de Nordhang met bijbehorende langere piste?

*bericht bewerkt door Robert7 op 06 feb 2020 10:27

Wanneer gaat het vervolg op Bremberg2 gebouwd worden? De nieuwe lift op de Nordhang met bijbehorende langere piste?

Robert7 op 6 feb 2020 10:27

Na deze slechte winter zal er wel even niet in nieuwe liften geïnvesteerd worden. Ik vermoed dat er komende zomer eerst het en der wat snowmakers bij komen.

Born to Ride

null

Pistes over het algemeen goed.
Wel enkele plekken waar het sneeuwdek heel dun is.
Quickjet ook open sinds vandaag
Bremberg 2 jammer genoeg nog gesloten…
null

[d29c3ebcd61c0b7d3c31f1b61443c86d_20200206-100022.jpg]
Pistes over het algemeen goed.
Wel enkele plekken waar het sneeuwdek heel dun is.
Quickjet ook open sinds vandaag
Bremberg 2 jammer genoeg nog gesloten… [cd3032fb17296c23989e471fc3439f18_15809822497785234441053509116774.jpg]
[eaf19a3b12b13c00f69f7992ff8046c4_20200206-102337.jpg]

Ben benieuwd hoe het er maandag bij ligt, als het weer de halve zondag gaat regenen.

Ben benieuwd hoe het er maandag bij ligt, als het weer de halve zondag gaat regenen.

JWWietsma op 6 feb 2020 12:31

Ik heb ook gekeken, ben er vanaf morgen en ga maandag naar huis. En de regen zondag verschilt op welke site je kijkt. Maar in ieder geval staat er minder dan 10 mm nu weer op de meest ongunstige dus dat valt wel mee. Hopen dat het zo blijft.

Weet iemand of komend weekend het kinderland open is/gaat?

@Ronald bij het kinderland zal 1 touwlift open zijn. Deze is nu ook al open. Dit is de enige afdaling in het kinderland die besneeuwd is.

Born to Ride

Ik ben benieuwd of iemand toevallig het achterliggende verhaal weet van de auto die al meer dan een week midden op de sonnenhang in Willingen staat?

null

Born to Ride

Deze ochtend is onverwacht weer kouder dan vooraf voorspelt. Op dit moment draaien er veel kanonnen in de hoger gelegen gebieden. Het pisteaanbod wordt ook iedere dag weer meer uitgebreid. Wanneer ook komende nacht de kanonnen nog kunnen draaien zal de panoramabahn op de Kappe in Winterberg morgen weer openen. Eventueel komt daar ook de nieuwe bremberg 2 lift bij.

Sinds vandaag draaien de liften op de postwiese en osthang in Neuastenberg weer. Ook op de Sahnehang kan weer volop geskied worden.

Vanaf morgen zal ook de Kapellenhang in Altastenberg weer openen, ook daar draaien de kanonnen weer volop.

In Willingen is het vandaag helaas net niet koud genoeg om te kunnen besneeuwen, maar ze zijn wel de Kohlerhagen weer aan het preparen, dus vermoedelijk gaat die morgen ook weer open.

Born to Ride

En zondag/maandag spoelt weer alles weg en midden van de week kunnen ze waarschijnlijk weer beginnen ‘produceren’ in de hoop zo veel mogelijk klaar te krijgen tegen de krokusoverrompeling.
Op-en-af-wintertje aka kwakkelwinter. ;)

Bla, bla, bla.

Ben er sinds vandaag. Prima weer. Aanbod van pistes toch vrij groot en hopelijk krijgt Matthias gelijk en gaan morgen 14 en 15 ook nog open. Vond het vandaag meevallen qua drukte. Ben wel benieuwd hoe druk het morgen is.

Als de drukte bij het avondskien vandaag een voorbode is voor de drukte van het weekend… dan gaat het enorm druk worden.
Op de harde pistes ligt nu een dikke laag losse kunstsneeuw welke bijna niet doorheen te komen is. Dikke bulten met onsamenhangende sneeuw. Raar spul dat kunstsneeuw.
Ik ben er na 2 afdalingen weer mee gekapt.

Hopelijk voldoende om de warme dagen door te komen tot de beoogde sneeuw in de loop van volgende week.
Wij gaan zondag weer terug. Hopelijk blijft de dakkoffer zitten want wat een wind wordt er verwacht zeg.

Verder wel wonderbaarlijk dat de pisteurs met zo’n slechte winter dit aanbod nog kunnen klaarstomen. Vakwerk!

Plaats een reactie