Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

@JeroenS dat zijn maar een paar pistes die die sneeuw hebben. Dat is sneeuw van de snowmakers. De overige pistes die puur met sneeuwkanonnen besneeuwd worden hebben juist hele stevige sneeuw.

Born to Ride

[quote]Als de drukte bij het avondskien vandaag een voorbode is voor de drukte van het weekend… dan gaat het enorm druk worden.

Ok. We hebben de avond ski overgeslagen en gaan morgenochtend echt op tijd. Ik denk zelf dat het morgen ook super druk wordt. Zeker gezien ook weer, vakantie weekend in delen van Duitsland en ook veel dagjesmensen uit Nederland.

Inderdaad op tijd op de piste staan. Verwacht dat de ergste drukte vanaf 11 uur begint.
Veel skiplezier alvast!!

Als de drukte bij het avondskien vandaag een voorbode is voor de drukte van het weekend… dan gaat het enorm druk worden.
Op de harde pistes ligt nu een dikke laag losse kunstsneeuw welke bijna niet doorheen te komen is. Dikke bulten met onsamenhangende sneeuw. Raar spul dat kunstsneeuw.
Ik ben er na 2 afdalingen weer mee gekapt.

Hopelijk voldoende om de warme dagen door te komen tot de beoogde sneeuw in de loop van volgende week.
Wij gaan zondag weer terug. Hopelijk blijft de dakkoffer zitten want wat een wind wordt er verwacht zeg.

Verder wel wonderbaarlijk dat de pisteurs met zo’n slechte winter dit aanbod nog kunnen klaarstomen. Vakwerk!

JeroenS op 7 feb 2020 21:19

De hechting van de Snowmakersneeuw is voor steiler pistes onvoldoende.
Op vlakkere gaat het prima.

De sneeuw op de pistes is algemeen matig tot redelijk, maar het is wel prachtig wit en sfeervol.
Vanaf maandagmiddag lijkt er dan toch eindelijk echt winter te komen… Hopen dat die nog anderhalve maand blijft!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als de drukte bij het avondskien vandaag een voorbode is voor de drukte van het weekend… dan gaat het enorm druk worden.
Op de harde pistes ligt nu een dikke laag losse kunstsneeuw welke bijna niet doorheen te komen is. Dikke bulten met onsamenhangende sneeuw. Raar spul dat kunstsneeuw.
Ik ben er na 2 afdalingen weer mee gekapt.

Hopelijk voldoende om de warme dagen door te komen tot de beoogde sneeuw in de loop van volgende week.
Wij gaan zondag weer terug. Hopelijk blijft de dakkoffer zitten want wat een wind wordt er verwacht zeg.

Verder wel wonderbaarlijk dat de pisteurs met zo’n slechte winter dit aanbod nog kunnen klaarstomen. Vakwerk!

JeroenS op 7 feb 2020 21:19

De hechting van de Snowmakersneeuw is voor steiler pistes onvoldoende.
Op vlakkere gaat het prima.

De sneeuw op de pistes is algemeen matig tot redelijk, maar het is wel prachtig wit en sfeervol.
Vanaf maandagmiddag lijkt er dan toch eindelijk echt winter te komen… Hopen dat die nog anderhalve maand blijft!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Er zit zo’n 20 tot 30 cm aan te komen van maandagmiddag tot dinsdagavond en in de rest van volgende week nog wat centimeter er bij… komt goed!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het blijft kwakkelen waarschijnlijk. Het mooie pak sneeuw dat komende dagen kan vallen verdwijnt zo het nu lijkt komend weekend weer volledig. Bah, wat een gruwelwinter. Maar weer hopen dat het verandert, maar ja…

Het lijkt bijna een soort van wekelijkse cyclus. Weekenden warm en door de weeks weer kouder. Niet echt stabiel winterweer.
Hopelijk wordt dit doorbroken voor de Sauerland gangers!

Het is inderdaad hollen en stilstaan. Heel de week hard besneeuwen, eind van de week bijna alles open en dan in het weekend smelt alles weer weg. Op de toppen is de regen nu weer net overgegaan in natte sneeuw, hopelijk valt er nu ook eens meer dan 10cm natuursneeuw zodat ook wat natuursneeuw gebieden open kunnen tegen het weekend. Die hebben namelijk nog helemaal geen opening gehad deze winter. Het zou mooi zijn als die straks met de voorjaarsvakantie open kunnen zodat ze toch nog enigzins hun seizoen kunnen redden in de drukste weken.

Born to Ride

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/4bcfe9fccb60cfdcd2bc05bc...

Het is nu binnen no-time weer wit, laat aub maar even doorgaan zo :)

Let it snow

Ik denk dat we dit we dit weekend al met al niets te klagen hebben gehad qua weer Vrijdag echt mooi weer, zaterdag ook prima. Zondag ook droog alleen veel wind op sommige stukken met wind tegen kwam ik bijna niet vooruit. Alleen dooi ging echt hard gisteren. Bij piste 8 voor de eerste keer op stukken gras/modder geskied. Vandaag toch nog echte sneeuw meegemaakt deze winter.

Wel inderdaad superdruk afgelopen zaterdag. Was blij dat we op tijd waren gegaan konden we in ieder geval nog parkeren.
Ik zat in appartement Langewiese/winterberg en ook vanacht daar bomen omgewaaid in de tuin.

null

Born to Ride

null

Matthias123 op 11 feb 2020 08:44

Voordeel van al de regen is natuurlijk dat de watervoorraden terug aangevuld worden om sneeuw te maken

null

Matthias123 op 11 feb 2020 08:44

Voordeel van al de regen is natuurlijk dat de watervoorraden terug aangevuld worden om sneeuw te maken

Triple-T op 11 feb 2020 09:23

Helaas worden die veel minder snel aangevuld dan dat er aan sneeuw weg smelt. Veel bassins beginnen al behoorlijk leeg te raken. Vooral Willingen heeft echt weinig water meer beschikbaar om straks nog goed te kunnen besneeuwen mocht het echt koud worden. Het lijkt er op dat ze daar de ettelsbergafdaling al hebben opgegeven. De laatste 2 weken hebben ze daar helemaal niet meer besneeuwd terwijl besneeuwen nog wel mogelijk was en er op de kohlerhagen nog wel besneeuwd werd.

Born to Ride

De nieuwe sneeuw heeft toch weer erg veel goed gedaan. Redelijk onverwacht is toch heel de hoofdas + schneewittchen en de surenberg weer open. Al is het her en der wel met een heel dun sneeuwdek.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 11 feb 2020 10:32

Born to Ride

De nieuwe sneeuw heeft toch weer erg veel goed gedaan. Redelijk onverwacht is toch heel de hoofdas + schneewittchen en de surenberg weer open. Al is het her en der wel met een heel dun sneeuwdek.

Matthias123 op 11 feb 2020 10:19

Dat had ik gisteren inderdaad niet verwacht. De kids hebben hier studiedag, als ik dat geweten had was ik misschien vandaag op en neer gereden.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Er valt nu iig veel sneeuw in willingen

Vandaag is ook de volledige kappe weer geopend. Hopelijk valt en nog flink wat natuursneeuw bij en kunnen ze komende nacht nog flink besneeuwen en valt het komend weekend mee met de regen. Als het dan een beetje meezit is er flink wat open met de voorjaarsvakantie volgende week. Door de stuwing is het ook de hele ochtend al zachtjes aan het sneeuwen dus de condities blijven verbeteren. Daarnaast draaien op enkele hooggelegen pistes de sneeuwkanonnen nog altijd.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 12 feb 2020 10:13

Born to Ride

Wat een verschil eergisteren was ik nog in Winterberg in de sneeuw en aankomend weekend wordt het in Breda maar liefst 13,14 graden.
Hopelijk in Winterberg van het weekend niet te veel dooi en regen voor degene die dan gaan.

Lijkt op een herhaling van zetten, tot en met donderdag valt er nog (donderdag waarschijnlijk veel) sneeuw bij, zondag/maandag ligt er alleen nog kunstsneeuw, verder alles weer groen, daarna opnieuw kouder met sneeuw. Voor Winterberg geen vuiltje aan de lucht, ook op langere termijn ziet het er eigenlijk best redelijk uit, extreem hoge temperaturen lijken er niet aan te komen en af en toe zijn er ook koude dagen met sneeuw. Voor veel andere gebieden lijkt het een stuk minder, het zal tijdens de carnavalsweken dus nog drukker zijn dan normaal in Winterberg. Ohne Gewähr uiteraard, maar ik zou me voor Winterberg niet te veel zorgen maken.

Hoe druk gaat t volgende week doordeweek worden? Dacht dat t deze week voorjaaravakantie was al…

Hoe druk gaat t volgende week doordeweek worden? Dacht dat t deze week voorjaaravakantie was al…

Legenden op 12 feb 2020 16:25

Noord en midden Nederland heeft vanaf aankomend weekend 15 februari vakantie.
Zuid Nederland vanaf volgend weekend 22 februari (ivm carnaval).

Hoe druk gaat t volgende week doordeweek worden? Dacht dat t deze week voorjaaravakantie was al…

Legenden op 12 feb 2020 16:25

Noord en midden Nederland heeft vanaf aankomend weekend 15 februari vakantie.
Zuid Nederland vanaf volgend weekend 22 februari (ivm carnaval).

jonnie op 12 feb 2020 18:42

Correctie
Noord Nederland vanaf 15-2
Midden en zuid Nederland vanaf 22-2

Morgen is ook de nieuwe bremberg lift weer open

Born to Ride

Winterberg is nu op de Nordhang en Landal-sleeplift na helemaal open. Tot en met zaterdagochtend blijft het redelijk tot goed, vandaag en morgen soms zeer goed. Zondag… even de ochtend meepikken en daarna bij +10 graden lekker een zwembad opzoeken!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Winterberg is nu op de Nordhang en Landal-sleeplift na helemaal open. Tot en met zaterdagochtend blijft het redelijk tot goed, vandaag en morgen soms zeer goed. Zondag… even de ochtend meepikken en daarna bij +10 graden lekker een zwembad opzoeken!

Harry(Winterberg) op 13 feb 2020 10:04

Je vergeet 1 van de leukste afdalingen: De beide zwarte bij de st george zijn ook dicht. Het lijkt er trouwens op dat de nordhang definitief gesloten is. Alle ankers zijn van de lift verwijderd en de struiken onder de lift zijn een halve meter hoog. Alleen de webcam die er hangt doet het nog.

null

Born to Ride

Verschil Winterberg vs Willingen is wel enorm dit jaar. 24km vs 1km, neem aan dat dit niet meer goedkomt in Willingen?

Winterberg is nu op de Nordhang en Landal-sleeplift na helemaal open. Tot en met zaterdagochtend blijft het redelijk tot goed, vandaag en morgen soms zeer goed. Zondag… even de ochtend meepikken en daarna bij +10 graden lekker een zwembad opzoeken!

Harry(Winterberg) op 13 feb 2020 10:04

Je vergeet 1 van de leukste afdalingen: De beide zwarte bij de st george zijn ook dicht. Het lijkt er trouwens op dat de nordhang definitief gesloten is. Alle ankers zijn van de lift verwijderd en de struiken onder de lift zijn een halve meter hoog. Alleen de webcam die er hangt doet het nog.

null

Matthias123 op 13 feb 2020 10:08

De Nordhang had anders inderdaad gewoon kunnen draaien. Het klopt dat ik de zwarte speeltuin naast de schans over het hoofd gezien heb… Die heeft nou eenmaal heel veel sneeuw nodig, maar lligt bij dooi vol in de wind… Helaas. Met huurski's en een slecht geweten is ie te doen, maar doe maar niet :.)

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 13 feb 2020 10:31

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ondertussen is het hard begonnen met sneeuwen en het lijkt de komende uren flink te blijven sneeuwen. Ik ben benieuwd hoeveel centimeter er vandaag gaat vallen. 10cm moet zeker haalbaar zijn.

Born to Ride

Plaats een reactie