Eerste Snowboard - All Mountain

Hallo,

De start naar een eigen snowboard is gestart. 2-3 tal weken geleden heb ik snowboardschoenen/bindingen gekocht, namelijk de Burton Photon’s samen met de Step On bindingen. Het volgende is dus een snowboard.

Even mijn situatie schetsen:
Reeds 3 snowboardvakanties (inclusief lessen) + wat indoor daagjes achter de rug.
Mezelf aanschouw ik als intermediate die vlotjes een blauwe piste afgaat en op het gemak een rode kan nemen. Aan een zwarte piste heb ik mezelf nog niet gewaagd.
Ook geniet ik af en toe naast de piste door wat te glijden over de sneeuw maar van echte off-piste kan je niet spreken. Van het park blijf ik ook weg. Samengevat kan je stellen dat ik niet de ambitie heb om de piste te verlaten of te zotte dingen te gaan doen.

Graag zou ik deftig leren carven om op het gemak en met plezier de pistes naar beneden te glijden. Zonder een snelheidsrecord te willen breken.

Tot nu toe altijd materiaal gehuurd maar ik vind het nu wel tijd om te investeren in eigen materiaal.

Men lengte is 178cm en weeg een 92-tal kilo (heb zware beenderen…), bindingmaat is M snowboardschoen: 43,5/10,5

Al heel wat gelezen op het internet en tot nu toe kom ik eigenlijk uit op de Burton Custom Camber. Buiten het feit dat ik dit een prachtig board vind lees ik er alleen maar positieve dingen over… beetje een board dat alles aan kan en al jaren de standaard is…?

Mijn vragen aan jullie:

  • Wat vinden jullie van de Burton Custom? Is dit een geschikt board voor mijn profiel?
  • Wat zijn de alternatieve?
  • Welke lengte raden jullie aan?
  • Er wordt vaak gesproken dat een board kan flapperen op hoge snelheid. Wat is hoog? Ik haal bv momenteel max 4-50 km/u…
  • Nog meer tips? :)

Indien jullie nog informatie missen laten jullie gerust iets weten!

Alvast bedankt.

Groeten,
Brecht

Even een duwtje geven :)

De camber versie van de Custom blijft een klassieker. Het eerste jaar dat ze op de markt kwamen (geloof '96) heb ik lengte 159 met ‘turtle-print half onder water’ aantal keer gereden en vond het een redelijk heerlijk board. Camber geeft meer actie-reactie en dient daardoor met meer focus gereden te worden dan de Flying V. Hoewel je bindingsmaat M hebt en boots 43,5/10,5 zou ik wel voor de 162 Wide body gaan. Zeker als je straks goed gaat leren carven en meer op de kanten gaat rijden wil je niet met tenen en/of hakker door de (geprepareerde)sneeuw ploegen.

Tukker(ik)

Merci voor de reactie!

Heb in landgraaf eens een 165W gereden. Ik voelde mij daar alles behalve gemakkelijk op eerlijk gezegd. Bochten nemen was een stuk moeilijker dan dat ik gewoon was.
Dus heb wat een schrik gepakt van een te lang board. 🤔

Is er bijvoorbeeld veel verschil tussen een 158 / 158W?

De 158W heeft meer drijfvermogen en je gaat minder snel met je tenen en/of hakker door de (geprepareerde)sneeuw. De smallere 158 heeft een snellere kantenwissel. Er is dus een behoorlijk verschil. Normaalgesproken vallen Burton boots klein aan de buitenzijde. Weet niet hoe dat zit met de step-on boots.

Tukker(ik)

Het ligt ook een beetje aan je stance. Hoe groter de hoek (dus hoe schuiner je voeten op het board staan), hoe minder ze uitsteken.
Ik sta met Step-on maat 43,5/10,5 op een Burton Custom X 162 met een stance van +6° en +21° en mijn voeten steken niet zo ver uit. Ik carve alleen niet zo diep dat ik plat op de grond lig. Als je dat wel gaat doen, kan een wide board wel nodig zijn.

Annoying skiers since 2003

De 158W heeft meer drijfvermogen en je gaat minder snel met je tenen en/of hakker door de (geprepareerde)sneeuw. De smallere 158 heeft een snellere kantenwissel. Er is dus een behoorlijk verschil. Normaalgesproken vallen Burton boots klein aan de buitenzijde. Weet niet hoe dat zit met de step-on boots.

Tukker op 18 nov 2019 22:39

Dus als ik snelle bochtjes wil nemen en wat speelser board wil dan zou een 158 ook lukken? (Afhankelijk van mijn stance, die ken ik namelijk nog niet. Bij de huurmateriaal stellen ze dat standaard in en verander ik het niet echt. Bij men eigen board zou ik er wel eens de tijd voor willen nemen om wat te spelen met de graden)

Het is niet men bedoeling om zo diep te carven dat ik horizontaal lig zoals Ryan Knapton :)
Heb schrik om een te log board te hebben als ik richting de 162W ga.

Met jouw ervaring en de wensen zou ik niet snel een Custom aanbevelen. Je moet redelijk technisch boarden om er een beetje uit te halen wat er in zit en het boardje kan nog wel eens afstraffen als je je aandacht er even niet helemaal bij hebt. Een boardje met wat rocker in de neus en de tail past denk ik wat beter. Ik zou eerst eens wat verschillende boardjes uitproberen om te kijken in welke richting je moet gaan zoeken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

3 vakanties gehad, neem aan dat je beginner bent.

Gewoon 2e hands freestyle boardje kopen. Lekker makkelijk bochten maken.
Is het niets verkoop je hem weer door en koop je ander type board.

Ik heb zelf een 10 jaar oud board en gaat perfect. Elk jaar laten waxen/slijpen en je hebt veel plezier voor weinig geld.

Merci voor de reactie!

Heb in landgraaf eens een 165W gereden. Ik voelde mij daar alles behalve gemakkelijk op eerlijk gezegd. Bochten nemen was een stuk moeilijker dan dat ik gewoon was.
Dus heb wat een schrik gepakt van een te lang board. 🤔

Is er bijvoorbeeld veel verschil tussen een 158 / 158W?

Brebelco op 18 nov 2019 20:15

Was dat ook een custom die je daar gereden hebt?

De Burton Custom van 158(w) heeft een gewichtsrange tot 91kg.
Aangezien je zelf 92kg weegt zou ik toch voor een langere uitvoering kijken. Of misschien een heel ander board omdat je zelf aangeeft dat je langere boards niet fijn vind. Dit zal waarschijnlijk ook met jouw niveau te maken hebben.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie