SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

Ik zou in zulk terrein in ieder geval de ski’s zo dicht mogelijk bij elkaar houden om zo de oneffenheden met 2 ski’s tegelijk op te vangen en veel rustiger de bochten draaien. Niet per se in een langzamer tempo, maar meer de tijd nemen voor het draaien.

Gang is alles

Eens met @jesper.

Daarnaast: beetje backseat. Op youtube heeft deb armstrong hierover leuke filmpjes gezet, zoek op “athletic stance”. Kern: tenen, knieen en schouders boven elkaar, schenen en bovenlichaam parallel asn elkaar, dus niet kont naar achteren en bovenlichaam voorover buigen. Je wilt naar voren, niet voorover zeg maar.

Volgende stappen:

  1. kan het niet helemaal goed zien, ook door het terrein, maar zorg dat de druk op het buitenbeen is en blijft gedurende de bocht.
  2. minder rotatie bovenlichaam, begin de bocht (langzaam, geleidelijk) vanuit de voeten, dan knieen, dan heupen. Wat je nu doet is bocht inzetten vanuit het bovenlichaam en dan de rest laten volgen. Bij bochten rondom de vallijn mag het bovenlichaam meer dalwaarts gericht blijven, met het bovenlichaam volgen doe je meer bij verder uitgestuurde bochten, waar je meer “langs” de helling komt te skiën,

Succes, je bent op de goede weg ;)

Edwin van Riel

null
null

Edwin van Riel

https://youtube.com/shorts/R1drtVKOdpI?feature=share…
Graag jullie input, het is niet de beste kwaliteit, maar ik hoop dat er een aantal goede tips uit gehaald kunnen worden! :)

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Nice!! Beetje kwestie van smaak ook, maar wat ik zie is dat je vrij vlot de ski op zijn kant gooit en hem daar van laat tot de volgende bocht waardoor je een wat passieve tussenfase krijgt. Wat je zou kunnen proberen is de kanthoek iets gedoseerder op te bouwen, de tussenfase te voorkomen maar het geheel zo uit te smeren dat de bochten wat directer op elkaar volgen. Dus zonder het “laat m maar ff op de kant naar de overkant lopen” stukje zeg maar ;)

Edwin van Riel

Nice!! Beetje kwestie van smaak ook, maar wat ik zie is dat je vrij vlot de ski op zijn kant gooit en hem daar van laat tot de volgende bocht waardoor je een wat passieve tussenfase krijgt. Wat je zou kunnen proberen is de kanthoek iets gedoseerder op te bouwen, de tussenfase te voorkomen maar het geheel zo uit te smeren dat de bochten wat directer op elkaar volgen. Dus zonder het “laat m maar ff op de kant naar de overkant lopen” stukje zeg maar ;)

evr66 op 27 mrt 2024 12:35

Ja eens met @evr66. Je bochten zijn nu opgedeeld in 3 fasen (inzet, druk, wachten) en dan weer inzet. Op zich zijn dat ook fases in een bocht, ze zouden zeker wat ronder kunnen en minder stapsgewijs als je begrijpt wat ik bedoel. Je verliest nu door het wachten de energie uit je ski die je had kunnen gebruiken om de nieuwe bocht in te zetten. Je dal-open positie is wel netjes op zich, in je bocht naar links lijkt je heup wat makkelijker ingezet te worden tov de bocht naar rechts. Als je je berghand, die later dalhand wordt verder naar voren drukt dan blijft je bovenlichaam iets rechter op waardoor de dal-open positie nog wat verbetert. Voor de rest nette carve bochten, keep up the good work!

Beiden bedankt voor de input, daar kan ik zeker wat mee! Voor volgend seizoen staan er nog wat techniek trainingen op de planning, dan kan ik er mooi mee aan de slag.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Plaats een reactie