Advies ski

Goedemorgen,

Ik had al eens advies gevraagd over schoenen waarvoor mijn dank.
Alleen ben ik mij aan het orienteren voor nieuwe skie's

Gegevens
41 Jaar . Ca 80 kg 185 cm lang
Ben vrij sportief

Ben al in diverse winkels geweest om te kijken wat er allemaal te koop is en wat de bijbehorende prijzen zijn.

6 jaar snowboard ervaring en 3 jaar op de skies.
1e 2 jaar les gehad en vorig jaar gene les en dat ging op zich erg goed en kan goed meekomen met de rest
Heb afgelopen 3 jaar gehuurd waarvan ik er nog maar 1 heb onthouden, dat was de K2 Konic 78. redelijk makkelijke ski en dat was het ook.

Ik maak het meeste middellange bochten maar als de situaties slechter / steiler worden worden het vanzelf korte bochten
Op goede pistes gaat het allemaal prima en kom ik overal wel beneden. Zie mijzelf op niveau 5 of 6 of ergens tussen in.

Waar mijn probleem zit is dat in de ochtend de pistes er vaak goed bij liggen en het beste een piste ski zou zijn maar na de middag liggen er overal hopen sneeuw vaak, en vaak op de wat steilere hellingen waar complete gezinnen na elke bocht even wachten. En tussen de hopen sneeuw ligt dan weer ijs.

Ik zoek dus een ski die goede grip heeft, makkelijk te draaien maar ook goed over buckels en losse sneeuw skied en ook nog wel met snelheid redelijk te skieen is

Keuzes waar ik naar gekeken heb waren:
Piste georienteerd
Fischer F18 (of de RC obe 73/74) of F19
Salomon s/max 8 of 10
Elan amphibio 14ti

All Mountain
Salomon XDR 80 ti
K2 Iconic 80 of 84

Was van plan om te gaan testen in Snowworld maar is helaas door omstandigheden (nog) niet gelukt en zal waarschijnlijk lastig worden om dit nog te doen gezien het feit dat ik over 2 weken al weg ben

In de winkel waar de schoenen heb gekocht kwamen ze dus met de F18 en de elan en nog een speedzone aan.

Ik hoor graag jullie bevindingen

Ik zou daar een weekje gaan huren en verschillende ski’s gaan uitproberen, geeft zoveel meer duidelijkheid dan online advies van onbekenden.

Ja daar zat ik ook mee. Vorig jaar eigenlijk tegen hetzelfde aan gelopen en toen dus gehuurd en niet echt super geholpen en er was niet veel keus om te kiezen.
Tevens was het erg druk de eerste dag waardoor de mensen niet heel erg de tijd voor je hebben.

Ik sluit me aan bij @Userd

Lekker komende vakantie gaan huren en verschillende ski’s uittesten in de week. Dan weet je aan het eind van je skiweek wel wat het beste bij je past. Die kun je wellicht voor een leuk bedrag gelijk ter plekke aanschaffen of wachten tot hier de uitverkoop start.

Ik sluit me er ook bij aan. Maar je moet je natuurlijk niet weg laten sturen met ski’s die je niet wilt proberen, bij zaken waar ze geen aandacht aan je (kunnen) besteden moet je ook geen materiaal huren.
In de iets grotere wintersportgebieden heb je meestal juist een enorm ruim assortiment, maar door de grote drukte misschien ook weinig aandacht. Ga daarom eens midden op de dag, als het iets minder druk is.
En je kunt je huurski’s altijd omruilen als ze niet bevallen! Maak daar gebruik van.

En ik lees dat je de laatste keer geen les hebt genomen. Als je niet een hele week groepsles wilt, dan raad ik je aan om toch een of twee privé lesjes te nemen, zeker nu leer je daar enorm veel van.

heb hetzelfde gedaan afgelopen seizoen, was eigenlijk vooral benieuwd en heb aangegeven wat ik kan, ongeveer wil en zoek en daar wat vooral verschillende ski’s bij laten zoeken door verhuurder/verkoper. 3 paar geprobeerd in een paar dagen en dat gaf best duidelijke verschillen. 1 van de testparen, Fischer RC4 the curv ti, heb ik ook later nieuw gekocht.

Heb afgelopen week al een paar skies getest bij een zaak hier in Oostenrijk.
Heb momenteel de volkl rtm elite getest en de Salomon s/max 10.
S/max lekkere ski alleen al paar dagen aan het sneeuwen en bij slecht geprepareerde pistes was het een stuk minder dan de volkl. Alleen bij harde pistes was de s/max een stuk beter.
Heb nu meegekregen de Fischer RC speed. Kwam er niet uit wat voor ski dit is . Was dezelfde als de RC one 73 die er in mijn lengte niet was.
Ook even duur mocht ik die kopen.
Volgens hem was de RC one 73 dezelfde als de Fischer F18 die ik graag wilde proberen. En de RC speed was ook weer hetzelfde volgens hem. Iemand bekend met deze ski? Bij de RC one 73 stond alleen ook xtr bij?

De oude progressors zijn NIET dezelfde ski’s als de nieuwe RC One ski’s. Het zijn opvolgers maar hebben een ander ontwerp. Van wat ik hoor skien ze echt verschillend.

De oude F18 kan ik je van harte aanbevelen. Je kunt bijna niet misgaan met die ski. Als je de K2 ikonic 78 fijn vond, zou ik ook bijna blind de K2 ikonic 80 durven kopen. Die geeft iets meer doorgroeimogelijkheden dan de 78. Opletten dat je niet de Ti variant koopt, die is denk ik iets te pittig.

Wellicht toch na je vakantie nog eens rustig testen bij Duijvestein.

Deze?
https://www.fischersports.com/rc4-speed-allride-939…

DrPhil op 25 dec 2019 22:23

Thanx

Deze lijken er idd op. Staan onder rubriek race zie ik.
Toch nog ff verder kijken vandaag dan maar.

Zal toch nog even mijn ervaring delen met de ski’s die ik getest heb in Oostenrijk

Völkl RTM 76 elite
Lekkere ski, draait makkelijk en doet alles wel redelijk vond ik zelf.
Alleen op de hardere pistes in de ochtend weinig plezier aan te beleven.
Tijdens sneeuwval en hopen sneeuw deed ie het erg goed.

Salomon S/Max
Erge stabiele ski. Vooral op harde pistes was de grip heel erg goed en op wat hogere snelheid erg stabiel.
Kortere bochten en in de hopen sneeuw vond ik hem zelf wat minder maar dan lag denk ik ook wel aan mijn mindere techniek

Fischer RC4 Soeed
Aangezien het heel erg druk was in de verhuur zaak en qua lengte voor mij geen andere ski meer een optie was die ik graag wilde testen deze toch maar getest.
Korte bochten, lange bochten , grip flexibel hoge snelheid en lage snelheid. Alles ging erg lekker alleen kreeg wel het idee dat dit wel het maximale was dat de ski kon.
Ook heb ik het idee dat de huur ski’s niet dezelfde ski’s zijn als de ski die je als consument kan kopen. Als ik zie wat er op de site van Fischer staat bij deze ski past dat niet helemaal bij hoe ik de ski gevoeld heb. Leek me meer een ski voor beginner / iets gevorderde

Destijds ook nog advies hier gevraagd inzake mijn ski schoenen, de Atomic Hawx Ultra 130 die misschien iets te stijf waren voor mij.
De schoenen geen last van gehad en kon ze nog makkelijk buigen en zaten hele week perfect. Was iig een goede aankoop

Binnenkort maar eens een dag testen in Zoetermeer.
Als je dit wilt gaan doen moet je vooraf aangeven welke ski’s je zou willen testen (waar test en buy bij staat) of wordt dat ter plaatse bekeken?

Als je de winkel van duijvestein binnenloopt is er helemaal achterin een groot rek met testskis. Je kunt er geloof ik 5 testen voor 25 euro. Een verkoper zal je helpen met afstellen.

De huurski’s zijn in de regel wel min of meer gelijk aan de consumentenversies, al hebben ze vaak een andere binding of zijn ze bv aan de bovenkant versterkt. Maar er zijn idd ook uitzonderingen. Meestal kun je dat wel zien aan de afwijkende type-aanduiding. Heb je toevallig geen foto van de ski?

De huurski’s zijn in de regel wel min of meer gelijk aan de consumentenversies, al hebben ze vaak een andere binding of zijn ze bv aan de bovenkant versterkt. Maar er zijn idd ook uitzonderingen. Meestal kun je dat wel zien aan de afwijkende type-aanduiding. Heb je toevallig geen foto van de ski?

DrPhil op 30 dec 2019 12:55

Ja

null

Interessant. Ze lijken qua belettering en layout op de Speed van 2018/19. https://www.skiessentials.com/2019-fischer-rc4-speed-allride…. Maar die zijn maar 67 breed! (Geen 73 dus). En ook dit jaar is de Speed 67 breed. Raar zeg.

De meneer die me hielp had het over model van 2018 idd.

Maar volgens mij is de kern ook anders.
En overal stond xtr op. Volgens mij een term voor verhuur ski.

Ook de RC one 73 had dit. Daar stond ook alleen woodcore op. En. Op de 72 stond bataflex bij terwijl dit ook in de 73 zou moeten zitten maar stond niet op de ski.
De 72 wilde ik ook wel testen maar was vrij populair begreep ik van hem.

Ah, idd, het is de 201819 Speed XTR:
https://www.amazon.co.uk/Fischer-Speed-Rentaltrack-Powerrail….
Dat is dus idd een heel andere ski.

Plaats een reactie