ski advies - Ski niveau 5/6 - piste ski

Beste forum leden
Ik ben voornemens om skies te kopen. Omdat er zoveel op de markt is ben ik zoek naar advies. Kunnen jullie me helpen?

Wie ik ben

  • Ik ben een man van 1,93m, 78 kg, en 42 jaar.
  • Ik ben zo’n 15 keer op wintersport geweest
  • Ik ben van nature geen sporter, ben wel fit maar heb beperkte conditie/niet heel sterk
  • Als de piste geprepareerd is kan ik prima parallel skien, lekker bochtjes maken, en soms wat harder gaan. Gemiddelde snelheid, Ski niveau 5/6.
  • Ik heb moeite als de condities slechter worden (minder zicht, buckels, slush, verse sneeuw). Dan heb ik nog wel eens de neiging om naar achteren te gaan hangen
  • Ik ski nooit off piste
  • Ik maak met name langere bochten en ski speels/lichtvoetig/cruisen

Ik zoek een ski die

  • Bedoeld voor op de piste, maar waarmee ik ook bij verse sneeuw, slush en buckels uit de voeten kan.
  • zonder heel veel inspanning te skieen is.
  • Mij zekerheid geeft
  • Budget zit rond de €400/€500. Mag best van een ouder modeljaar zijn. Mooie gebruikte set is ook ok.

Wat kunnen jullie me adviseren?

Dynastar 9CA (heet vanaf dit seizoen 8CA maar is dezelfde ski).

Ik ben een jaar ouder en voldoe grotendeels aan jouw beschrijving voor wat betreft skiniveau. Ik ben overigens wel sportief en vrij sterk en ben ook niet echt een cruiser. Ik heb een iets andere weg gekozen. Ik heb een set iMagnums gekocht en ben nu op de band aan het lessen om aan mijn Techniek te werken.

Ik zou de zekerheid niet in de ski zoeken naar juist in het verbeteren van techniek. Ik heb nu drie lessen gehad en heb meer dan genoeg feedback mee gekregen om dit seizoen al hee anders te gaan skiën. (En ik heb nog 5 lessen te gaan tot wintersport) 😎

*bericht bewerkt door marklit op 28 dec 2019 22:01

Salomon S/Max 8.
Fischer F18.
Salomon XDR80.
Skiën alle drie supermakkelijk.

Ik had de iMagnums links laten liggen, die is inderdaad meer voor sterke fitte mensen.

Dat klopt, dus daar kan je je ook op richten. Ik probeer beide. Uiteindelijk geloof ik dat dat nog veel meer vertrouwen geeft.

*bericht bewerkt door marklit op 28 dec 2019 23:57

Ik zou voor een pure pisteski of een all mountain gaan.

Al eens op gigiski.nl rond geneusd?
Dat staan wat lijstjes, handige beschrijvingen en kun je advies aanvragen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik zou voor een pure pisteski of een all mountain gaan.

Al eens op gigiski.nl rond geneusd?
Dat staan wat lijstjes, handige beschrijvingen en kun je advies aanvragen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Salomon S/Max 8.
Fischer F18.
Salomon XDR80.
Skiën alle drie supermakkelijk.

DrPhil op 28 dec 2019 22:14

Dit, met als aanvulling misschien de Atomic X7 wb. Misschien dat sommige van die nieuwe Fischer ski’s ook kunnen (allride 74?). Die laatste ken ik niet zelf, maar zou kunnen. Verder ook eens met @Quisa, maar met de genoemde ski’s hier kan je al een hoop testen in Zoetermeer (als dat een optie voor je is).

*bericht bewerkt door Roy83 op 29 dec 2019 09:41

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy, ik vind het toch opmerkelijk dat je Quisa bijvalt in haar verwijzing naar het (betaalde) ski-advies van Gigi, gezien dat hij je twee ski’s aanraadde (Deacon, The Curv DTX?) die niet bij je pasten. TS krijgt hier goede (en gratis) tips.

Het was de Curv GT :) en het was natuurlijk niet zo dat ze totaal niet pasten. Ik vind en vond de reviews en het advies heel zinvol.

Daarnaast blijft het persoonlijk en helpt zelf testen ook, al denk ik ook dat er sommige allround ski zijn die je wel blind zou kunnen kopen, zeker met algemene eisen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Had je het advies ook zinvol gevonden als je er € 30 voor had betaald?

Phil, kun je in vredesnaam een keer stoppen met het iedere keer door het slijk halen van Gigi. We weten al jaren dat je het niks vindt en dat is prima. Maar elke mogelijkheid aangrijpen is inmiddels een beetje sneu, zeker nu ie er niet meer is.

TS wordt geadviseerd om betaald ski advies in te winnen. Het lijkt me volkomen terecht dat ik daarop reageer.

TS wordt geadviseerd om betaald ski advies in te winnen. Het lijkt me volkomen terecht dat ik daarop reageer.

DrPhil op 29 dec 2019 12:55

Ja 1 x als algemene disclaimer zeker ok. Maar ga dan niet daarna de discussie voeren over iets waar TS verder niets mee van doen heeft. Ga Roy dan DM’en ofzo.

Verder dacht ik aan de nieuwe (zwarte) K2 Supercharger

TS wordt geadviseerd om betaald ski advies in te winnen. Het lijkt me volkomen terecht dat ik daarop reageer.

DrPhil op 29 dec 2019 12:55

Ja 1 x als algemene disclaimer zeker ok. Maar ga dan niet daarna de discussie voeren over iets waar TS verder niets mee van doen heeft. Ga Roy dan DM'en ofzo.

Verder dacht ik aan de nieuwe (zwarte) K2 Supercharger

HN65 op 29 dec 2019 13:03

Roy heeft voor het advies niet betaald. Dat kan TS niet weten. Hij zegt het advies toch nuttig te vinden. Vandaar de vraag.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 dec 2019 13:19

@DrPhil

Please, Let it be. 🎶🎵

Born to run. B.S.

Kan me idd niet voorstellen dat er mensen 30 euro betalen voor een skiadvies, dat geld kan je beter ergens anders voor gebruiken!

Gz

@Bertje77 zit er wat bij wat interessant zou kunnen zijn? Ben je in de gelegenheid (en wil je dat uberhaupt) om een keer wat in Snowworld te testen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

bedankt voor de suggesties!

Ik ben de reviews van de skies aan het lezen. Hieruit lijkt het alsof de onderstaande echt piste skies zijn:

  • Salomon S/Max 8
  • Fischer F18
  • Atomic X7 wb
    en dat de Salomon XDR80 een echte all mountain ski is.

Ik denk dat ik een niet te stijve piste ski nodig heb (makkelijk bochten maken) die tegen het all mountain aan gaat (rocker en iets breder onder de voet) zodat ik ook nog goed in poeder en slush uit de voeten kan.

Wat vinden jullie van de Salomon S/FORCE 9 en de Fischer RC One 74?

Ik woon in limburg dus zou makkelijk naar snowworld in landgraaf kunnen gaan. Ik vraag me echter af of een indoor hal een geschikte / representatieve locatie is. Overweeg daarom om nog een jaar in oostenrijk te huren en een paar keer van ski te wisselen.

Ik heb de S/Force 11 geskiet en vond dat echt meer als allmountain aanvoelen (met goede piste eigenschappen). De RC One 74 heb ik niet geskied maar zou, op basis van wat ik er van lees, best een optie kunnen zijn.

Indoor ga je natuurlijk niet echt ervaren hoe het op buckels is, maar het geeft je wel veel zinnige info over hoe makkelijk de ski draait, of je snel achterop zit, of hij makkelijk slipt, hoe stijf hij is etcetera. En als je nu op een wat drukkere dag gaat, ligt de piste er ook niet zo mooi meer bij aan het eind, en kun je dat ook testen. Het voordeel is dat je op min of meer hetzelfde stuk verschillende ski’s test. Bovenstaande 3 ski’s hebben ze waarschijnlijk alledrie wel hangen en de S/Force ook.

Huren in Oostenrijk en dan wat verschillende proberen kan ook, al moet je een beetje geluk hebben wat waar hangt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er zit wel een groot verschil tussen de S/force 9 en de 11, vind ik. De 11 is een echte powerski. Best makkelijk te skiën (vind ik), maar kost wel kracht. De 9 heb ik zowel in Zoetermeer als Landgraaf geskied. Die skiet een stuk makkelijker, maar ik vond het vlees noch vis. Zeker geen slechte ski, maar het zou niet mijn eerste keus zijn. Dan vind ik de XDR veel veelzijdiger. De baan in Landgraaf vond ik zwaar tegenvallen in vergelijking met Zoetermeer (was mijn eerste keer daar). Ik vond het erg vlak. Maar voor een eerste indruk van de ski wel geschikt. Ik heb de 9 op beide banen geskied, op beide banen had ik dezelfde indruk.

Je vraag over de RC 74 kan ik niet plaatsen, want die is even breed als de andere genoemde pisteski’s, dus geen allmountain. Dan zou de RC One 78 GT eerder voor de hand liggen. Maar die ken ik niet.

De XDR voor 2020 is identiek aan 2019 (behalve de kleur uiteraard).

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 dec 2019 19:52

Ik ben ook nivo 5/6 en heb de fischer progressor f19 gehad (2019 model).

Ski wordt door velen geprezen als een goede ski waar je nog op kunt groeien.

Ik heb ook op de s/max 8 en 10 geskied, maar voor mij was dit het niet.

Ben nu aan het kijken naar een set Fischer rc4 worldcup rc, totaal andere ski…
Waar mijn f19's 182 cm waren, denk ik nu aan 171 cm.
De gedachte daarachter is dat de RC4 stijver zijn, maar door de kortere lengte toch stabiel blijven op snelheid en beter draaien op momenten waar ik het nodig denk te hebben…
(hoop dat ik niet verkeerd denk… -:) )

*bericht bewerkt door BoardSki op 29 dec 2019 21:34

Naar mijn mening denk je verkeerd @BoardSki

Je moet het type ski wel op de juiste lengte kiezen. De rc is een reuzenslalom ski en die ski je minimaal op lichaamslengte. Door deze ski korter te kiezen ga je voorbij aan het doel van de ski. De bouw van een ski heeft veel meer invloed op de draaibaarheid dan de lengte. 10cm minder gaat een ski niet ineens makkelijker maken.

Wat is er mis met je F19 dat je naar een andere ski zoekt? Lijkt me n prima ski voor niveau 5-6. Er zijn nog wel meer opties voor een pisteski mocht je wat anders willen.

@elisabeth101 Eigenlijk is er niet heel veel mis mee, het is een fijne ski. Vind hem veel beter als mijn vorige set, de atomic nomad smoke ti.
Ik zit er alleen mee dat ik de set in 182 heb genomen, bij een lengte van 187 cm en 90 kg lichaamsgewicht.

Zolang de pistes goed zijn of minder steil dan gaat het erg goed. Maar bij mindere condities, lees hopen en losse sneeuw, dan kost het me toch veel moeite om goed beneden te komen. Vooral bij einde van de dag.

Ik heb ook nog eens erg last van mijn knieën altijd. Aan het einde van een dag met slecht zicht, hopen etc, dan heb ik er dagen/weken last van.
Zo ben ik half december gaan skieën en heb nu nog steeds erg last van mijn knieën.

De hoofdreden om voor een andere set te gaan is dan ook dat ik hoop met een kortere skie makkelijker te kunnen draaien en zo mijn knieën wat te kunnen ontlasten.

De optie om weer een F19 te nemen in kortere lengte, 171 of 176, speelt ook door mijn hoofd.

Het 'probleem' kan natuurlijk ook tussen de oren zitten, het gaat immers maar om een paar cm.

*bericht bewerkt door BoardSki op 30 dec 2019 08:57

Ik denk dat het punt vooral is dat de lengte wel iets doet in draai gemak, maar andere dingen nog veel meer (taillering, lengte sidewall, rocker etc).

Dus als je makkelijker wil draaien, is de ski lengte wel een van de knoppen waaraan je kan draaien, maar niet de knop met de meeste invloed (en je levert er potentieel ook weer iets op andere eigenschappen mee in).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 Ik sta open voor suggesties… Alle info is welkom.

ps. Ik zie je onderschrift. De Saslong A, Gran Risa en Dantercepies zwart zijn bijvoorbeeld pistes die bij goede condities geen probleem zijn. Bij zware condities moet ik hier toch erg werken… Let wel: mijn knieën is het grootste probleem… Deze klachten zullen in de toekomst ook alleen maar verder gaan toenemen.

Dat klinkt serieus, @boardski. Als je zo’n last hebt van je knieën zou ik zeker geen stijvere ski nemen. Maar juist een gemakkelijkere.

Ik ben zelf wat langer en ongeveer even zwaar, maar waarschijnlijk technisch wel iets beter. Ik had allmountains (die bekend stonden om hun moeilijkere korte bochten) en had daarmee soms ook wat moeite met slechte pistes. Ik heb nu smallere pisteski’s en dat gaat veel, veel beter. Tegelijk heb ik ook nog (best) wat les, dus het is ergens een combinatie van techniek en andere ski’s.

Dat gezegd hebbende: ergens vind ik de F19’s juist wel logisch voor jou. Ik ken ze, vind ze saai, maar ze zijn wel heel veelzijdig. Smallere ski’s vragen denk ik wel meer input in slechtere sneeuw.

Ik weet ook niet exact waarom je last van je knieën krijgt. Is dat techniek, of heb je ‘gewoon’ lastige knieën?

Al met al vind ik het lastig om je advies te geven, juist omdat je met de f19 wel een goede ski zou moeten hebben. Bredere ski’s doen het het normaal gesproken in slechte sneeuw wat beter, maar mijn eigen ervaring staat daar wat haaks op…(maar dat heeft ook met de specifieke ski’s te maken).

Je zou dus misschien eens kunnen denken aan allmountains met goede piste eigenschappen (de eerder genoemde xdr’s, de sforce), maar dat is enigszins een gok van mij en niet het segment waarin ik zelf recent veel getest heb. Ben ook wel even benieuwd waar anderen, zoals @elisabeth101 nu aan denken.

Waarom vond je overigens de smax niet wat?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat klinkt serieus, @boardski. Als je zo’n last hebt van je knieën zou ik zeker geen stijvere ski nemen. Maar juist een gemakkelijkere.

DrPhil op 30 dec 2019 09:30

jij hebt de xdr geskiet, zou dat wat kunnen zijn? Of de sforce 9?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja, in mijn ogen zouden dat prima ski’s zijn, vooral de XDR.

Plaats een reactie