Met de Tesla Model 3 naar Madonna di Campiglio en Obereggen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Sole, Val di Fiemme en Madonna di Campiglio

Zou wat zijn, een Arabier met heel veel olie$$$ die uit strategische overwegingen Tesla (en vervolgens evt opvolgers) de nek omdraait ;)

Edwin van Riel

Waarom een TesIa model 3 heb gekocht? I

Ik kan door de keuze in deze Tesla Model 3 alleen al door de bijtelling (6000 euro voordeel!) een paar keer gruwelijk dik op wintersport. En door het niet hoeven betalen van wegenbelasting, enorm goedkope brandstofkosten en kosten onderhoud (vergelijking met mijn diesel) ook nog eens extra salaris uitkeren aan mijzelf. Ohja en ik vergeet dat wij zonnepanelen hebben, dus ik kan ook nog eens thuis opladen (wel via verlengsnoer helaas) en dit ook nog eens declareren bij mijn bv. En dan heb ik het nog niet eens over de extreme afschrijving van mijn diesel (Audi A6, Avant diesel, 2016). Dan is de Tesla Model 3 zowat GRATIS…

Rijdt de Model 3 goed? Ach, het is een auto en moet heel eerlijk zijn: de audi rijdt gewoon fijner. Het snelle op getrek van Tesla is 2x leuk, daarna bloed irritant. Dus ik rijd hem op CHILL. Netflix en al die andere onzin op de auto boeit mij echt helemaal niets. Over 5 jaar zien we het wel weer.

ps. Laten we stoppen met deze discussie en voeren op Autoweek.nl. Iedereen heeft een mening en een bepaalde visie. TS heeft gewoon een super dikke auto en heeft daarmee een leuke wintersport gehad en daar een reisverslag over geschreven. Voor mij (ja, ook ik heb een Tesla Model 3 en een diesel) is dat leerzaam en komt dit topic van toepassing als ik eind deze maand richting de Alpen rijd.

*bericht bewerkt door robbertrb op 06 jan 2020 13:18

Het blijft jammer dat de gewone man niet kan profiteren van dit soort voordelen. Dan zouden nog veel meer mensen kiezen voor electrische auto.

Ik wacht met smart op het eerste model dat fatsoenlijk een behoorlijke caravan over acceptabele afstand kan trekken, dank zien we verder ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 06 jan 2020 13:24

Edwin van Riel

Porsche Taycan Turbo heeft bv dezelfde CW-waarde dan bv de E-tron. Zo on-aerodynamisch zijn die “lompe” SUV’s niet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient…

pS op 5 jan 2020 17:52

Een ietwat late reactie, maar toch:
De Audi E-tron sportback (nog niet op de markt, CW 0.25) in het lijstje van wikipedia is een heel andere auto dan de Audi E-tron (gebaseerd op de Q7, CW 0.27-0.28 wat nog steeds zeer goed is voor een SUV vorm).

Verder wordt ook steeds vergeten dat dit een relatief getal is en dat je in de formule van de luchtweerstand ook nog moet vermenigvuldigen met het frontale oppervlak.
In de praktijk zal een hoge SUV dus een veel hogere luchtweerstand hebben dan een lage sportwagen.

(bij niet electrische wagens begrijp ik ook nog steeds niet waarom er mensen zijn die claimen milieubewust te zijn en die toch met een SUV rijden i.p.v. met een break met dezelfde binnenruimte of een meer aerodynamische coupe-vorm. In de verbruikscijfers zie je dit onmiddelijk terug. Ook het hogere gewicht bij SUV’s leidt tot een aanzienlijk meerverbruik, hoewel dit minder speelt met 48V hybride en EV’s omdat deze de remenergie deels kunnen terugwinnen).

Glide on!

@robbertrb zoals je kan zien zijn het quotes die analisten in de media hebben gebracht. Maar blijkbaar heb jij meer kennis dan economisch analisten en experts.

Born to Ride

Het blijft jammer dat de gewone man niet kan profiteren van dit soort voordelen. Dan zouden nog veel meer mensen kiezen voor electrische auto.

elisabeth101 op 6 jan 2020 13:21

De gewone man profiteert ook. Op termijn. Want straks komen al die lease model 3’s op de gebruikte automarkt. ;)

Het blijft jammer dat de gewone man niet kan profiteren van dit soort voordelen. Dan zouden nog veel meer mensen kiezen voor electrische auto.

elisabeth101 op 6 jan 2020 13:21

De stimulering was er ook niet om de autorijder te spekken. Die was er om de autoverkoop van EV’s te stimuleren, zodat de prijs van een EV uiteindelijk gaat zakken. Dat zie je nu al gebeuren. Waren er geen Tesla S en X’en geweest, dan was er wellicht nooit geld en innovatie geweest om een Model 3 (48k instap) te produceren. Het is een kettingsreactie, want nu zie je ook Volkswagen met de ID3 op de markt komen (dit jaar als het goed is). Die wordt vanaf 30k op de markt gezet (instap). Vraag je eens hardop af: waren er nu goede EV’s te koop als Tesla er niet was?

Tesla reageert daarmee door de auto’s geproduceerd in China ook nog eens 10k goedkoper te maken (38k instap). En er komt nog een standaard/low range, waardoor de prijs nog verder zakt.

Ik denk dat het nog 3-5 jaar gaat duren, maar dan komen er EV’s op de markt van 15k-25k.

Juist de stimuleringen van NU (ook in andere landen) zorgt er juist voor dat de EV straks ook voor jan-modaal gekocht kunnen worden.

@robbertrb zoals je kan zien zijn het quotes die analisten in de media hebben gebracht. Maar blijkbaar heb jij meer kennis dan economisch analisten en experts.

Matthias123 op 6 jan 2020 13:25

Nee, maar zoals jij en ik beide weten, draait de media om extreme quotes. Alles moet zo zwart-wit mogelijk worden gebracht, om de lezer te lokken. Gelukkig is de wereld nog niet zo zwart-wit en bestaan er ook mensen die wel zelf narekenen/denken en zich wel eerst verdiepen in de materie alvorens zij überhaupt een mening durven geven.

Ik ben fiscalist van beroep en ja, ik erger mij groen en geel aan alle onzin die ik lees in bijvoorbeeld het FD. En nee, ik weet niet alles, maar ik kan door mijn achtergrond wel zaken narekenen en/of bedenken. Quotes van investeerders zijn er om hun eigen portfolio te promoten en dat van een ander de schaden. Net als die onderzoeker in Duitsland, die met zijn berekening uitkwam op 700.000/800.000 kilometer, alvorens een EV net zo "schoon" was als een dieselauto… bleek dus (hoe gek!) dat hij voor het gemak alle belangrijke punten was vergeten mee te nemen. Onderzoekers debunken dat onderzoek en kwamen uit op 40.000/50.000 kilometer alvorens een EV schoner was dan een traditionele verbrandingsmotor. Toch blijft dat "onderzoek" in elke discussie weer bovenwater komen… fake news…

Ik heb geen glazenbol, maar ik prik wel door de loze argumenten heen: Tesla gaat failliet, want: draait verlies etc. Als fiscalist kijk ik daar op mijn eigen manier anders tegenaan en vorm daarop een mening. Niemand van ons weet het, maar laten we wel blijven nadenken, in plaats maar wat te roepen zonder enige onderbouwing, of loze quote van een of andere investeerder.

*bericht bewerkt door robbertrb op 06 jan 2020 13:39

De missie van Tesla is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen. Hier zijn ze zeker al in geslaagd. Ze hebben de autobranche en oliemaatschappijen wakker geschud en nu moet iedereen als een gek gaan innoveren. Uiteindelijk gaat dit alleen maar gunstig zijn voor alle eindgebruikers. We worden immers toch allemaal richting elektrisch geduwd en Tesla maakt de stappen op het gebied van actieradius.

Ik denk wel dat alles valt of staat met het op korte termijn oplossen van de noodzaak om kobalt te gebruiken.

Dat mensen kritiek op Tesla persoonlijk opvatten is dankzij de briljante marketing in combinatie met een prima product. Het is een beetje als Apple. Gebruikers worden echt fan en het wordt onderdeel van een levensstijl. Bij andere auto’s is dat gewoon niet.

Wel jammer dat ze, afgezien van de S, zo verschrikkelijk lelijk zijn, maar goed dat is dan persoonlijk.

@HarmN ik vind de vergelijking met Apple wel mooi. Ook daar is een deel van de gebruikers helemaal lyrisch, een ander deel weet juist weer niet hoe snel ze er weer van af moeten stappen omdat ze het helemaal niets vinden. Dat is ook zo’n alles of niets product waar geen tussenweg mogelijk lijkt net als bij een elektrische auto. En net als hier zijn de Applefielen ook helemaal blind voor ieder minpunt en als een wesp gestoken bij enige vorm van (terechte) kritiek.

Born to Ride

Die vergelijking vind ik niet helemaal terecht. Ik heb een iPhone X en een IPad. Fantastisch mooi spul. Ik zal nooit een Android kopen. Maar Apple is ook een dubieus bedrijf. Hun beleid is om te huilen, net als hun software. Bij Tesla vatten de eigenaar kritiek vaak persoonlijk op. Maar dit is wel erg off topic.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 jan 2020 13:52

Of Tesla zelf een geweldig product is, beetje twijfels voor dat geld dan. Zie bijvoorbeeld de introductie van die cybertruck met gepantserd glas. Maar ze zijn wel de steen in de vijver, grote merken gaan zich toch bewegen.

Als er inderdaad EV beschikbaar komt, qua zeg middenklasse grootte, range van minimaal 300km en betaalbaar < € 20.000 (nieuw /tweedehands) , dan rij ik morgen nog elektrisch.

Meer dan 95% van mijn rijbewegingen kan makkelijk dan, auto staat elke dag minimaal 8 uur op een parkeerplaats, waar ik ook nog zou kunnen laden als het moet. Die twee keer wintersport, als ik mag van de grote baas ;) , is planmatig ook prima te doen lees ik wel, mits je onderweg vlot kan laden.

Ieder zijn mening hoor, maar verschrikkelijk lelijk? Ok, de MX oogt echt niet lekker, maar de M3 is afgezien van de neus (wen er maar aan, die is zo vanwege aerodynamica en dat zul je in de toekomst meer gaan zien en met gewenning zal er dan ook wel anders over gedacht worden) best prima. Als je de auto een beetje laat zakken, mooie velgjes, dan oogt het al heel anders.

Heb toch het idee dat het vooral napraten is. Want ok, de MS is sierlijker, maar verschrikkelijk lelijk is weer het andere uiterste.

Ieder zijn mening verder, maar toch.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/71ac8e1c86bf83677a593dcc...
https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2deb92f547eeb412b27d2ccb...
https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ddfb727a3e39093d48d4a9cc...

@HarmN ik vind de vergelijking met Apple wel mooi. Ook daar is een deel van de gebruikers helemaal lyrisch, een ander deel weet juist weer niet hoe snel ze er weer van af moeten stappen omdat ze het helemaal niets vinden. Dat is ook zo’n alles of niets product waar geen tussenweg mogelijk lijkt net als bij een elektrische auto. En net als hier zijn de Applefielen ook helemaal blind voor ieder minpunt en als een wesp gestoken bij enige vorm van (terechte) kritiek.

Matthias123 op 6 jan 2020 13:45

Jouw beoordeling van wat terechte kritiek is trek ik nav wat je hier allemaal hebt beweerd zeer in twijfel. ;)

@DSvier
Je hebt hem mooi op de foto staan. Die velgen geven ook zeker wat extra’s ten opzichte van de standaard velgen. Verschrikkelijk lelijk was ook een overstatement. Ik vind de Model S een mooie auto. De X erg lelijk en de 3 van voren niet zo mooi

@HarmN ik vind de vergelijking met Apple wel mooi. Ook daar is een deel van de gebruikers helemaal lyrisch, een ander deel weet juist weer niet hoe snel ze er weer van af moeten stappen omdat ze het helemaal niets vinden. Dat is ook zo’n alles of niets product waar geen tussenweg mogelijk lijkt net als bij een elektrische auto. En net als hier zijn de Applefielen ook helemaal blind voor ieder minpunt en als een wesp gestoken bij enige vorm van (terechte) kritiek.

Matthias123 op 6 jan 2020 13:45

Jouw beoordeling van wat terechte kritiek is trek ik nav wat je hier allemaal hebt beweerd zeer in twijfel. ;)

DSvier op 6 jan 2020 13:59

Tja jij reageert als een wesp op iedere vorm van kritiek van wie dan ook. Dus wie de schoen past trekke hem aan…

Born to Ride

@DSvier
Je hebt hem mooi op de foto staan. Die velgen geven ook zeker wat extra’s ten opzichte van de standaard velgen. Verschrikkelijk lelijk was ook een overstatement. Ik vind de Model S een mooie auto. De X erg lelijk en de 3 van voren niet zo mooi

HarmN op 6 jan 2020 14:03

Dat snap ik. Ben ik ook gewoon met je eens. Al went het heel snel bij mij, die voorzijde.

Overigens vind ik S persoonlijk een van de mooiste auto’s ooit.

Tja jij reageert als een wesp op iedere vorm van kritiek van wie dan ook. Dus wie de schoen past trekke hem aan…

Matthias123 op 6 jan 2020 14:10

Nee hoor. Alleen de gekende onzin als dat een BEV pas na 700.000 km schoner is, dat de accu na 150.000 km al stuk is, dat Tesla’s brandgevaarlijk zijn. Dat Tesla bijna failliet is.

En ben ik nog niet eens volledig in mijn opsomming van beweringen die jij gedaan hebt die dus stuk voor stuk aantoonbaar nonsense zijn.

Overigens vind ik S persoonlijk een van de mooiste auto’s ooit.

DrPhil op 6 jan 2020 14:12

Ook dat vind ik schromelijk overdreven. ;)

In het huidige tijdsgewricht dan.

Kan natuurlijk niet tippen aan een Bentley 4 1/2 liter Le Mans.

Kan natuurlijk niet tippen aan een Bentley 4 1/2 liter Le Mans.

DrPhil op 6 jan 2020 14:18

Ik vrees dat we nu erg off topic gaan. Lijkt mij niet ideaal voor de wintersport. ;)

Even serieus: kan een moderator niet alle reacties over wel/geen tesla verwijderen? Zodat het gewoon over de reisreview gaat?

Ga short als je denkt dat Tesla failliet gaat en koop een andere auto als een Tesla lelijk is…

Even serieus: kan een moderator niet alle reacties over wel/geen tesla verwijderen? Zodat het gewoon over de reisreview gaat?

Ga short als je denkt dat Tesla failliet gaat en koop een andere auto als een Tesla lelijk is…

robbertrb op 6 jan 2020 14:28

Als die Bentley maar blijft staan dan, die is wel mooi ;)

Edwin van Riel

Tja jij reageert als een wesp op iedere vorm van kritiek van wie dan ook. Dus wie de schoen past trekke hem aan…

Matthias123 op 6 jan 2020 14:10

Nee hoor. Alleen de gekende onzin als dat een BEV pas na 700.000 km schoner is, dat de accu na 150.000 km al stuk is, dat Tesla’s brandgevaarlijk zijn. Dat Tesla bijna failliet is.

En ben ik nog niet eens volledig in mijn opsomming van beweringen die jij gedaan hebt die dus stuk voor stuk aantoonbaar nonsense zijn.

DSvier op 6 jan 2020 14:13

Dat van die 700k was iemand anders, van die 150k daar zijn al behoorlijk veel meldingen van geweest. Dat brandgevaarlijke is aangetoond met berichten daarover, en ook dat ze veel gevaarlijker zijn bij ongelukken en wanneer er eenmaal brand is dat ze dan nagenoeg onmogelijk te blussen zijn. Dat van de financiele situatie is wat ik letterlijk in veel nieuwsberichten tegen kwam. Een beetje verlies kan geen kwaad, maar het verlies is gewoon erg groot en dat al bijna 10 jaar lang. Maar jij doet alle kritiek op Tesla af als nonsense tegen wie dan ook.

Born to Ride

Maar ik ga er bij deze een eind aan breien in dit topic. @DSvier lees je reacties nog eens terug, dan kom je tot de ontdekking dat je werkelijk op iedere aantijging tegen wat dan ook van Tesla reageert dat het toch echt ander ligt. Je mag best fanboy zijn maar je slaat zo enorm dik door. Veel plezier met je Tesla maar open alsjeblieft ook je ogen voor de realiteit.

Born to Ride

Maar ik ga er bij deze een eind aan breien in dit topic. @DSvier lees je reacties nog eens terug, dan kom je tot de ontdekking dat je werkelijk op iedere aantijging tegen wat dan ook van Tesla reageert dat het toch echt ander ligt. Je mag best fanboy zijn maar je slaat zo enorm dik door. Veel plezier met je Tesla maar open alsjeblieft ook je ogen voor de realiteit.

Matthias123 op 6 jan 2020 14:46

Ik ken mijzelf goed genoeg om te weten hoe ik reageer en dat ik dus ook een rol speel in de ontsporing.

Ken jij jezelf ook goed genoeg?

Wat ik mij nog afvraag.

Met welke type van de M3 is er gereden?
Ik mag komende februari met mijn eigen tesla m3 sr+ naar Oostenrijk. Maar krijg het gevoel dat ik veel minder ver op 1 lading kan dan DSvier

Plaats een reactie