Civetta ken je toch al wel? Één van mijn favorieten! Benieuwd naar je bijdrage morgen!

Aftellen maar!

Is dat goed te doen in 1 dag om de Sella Ronda te doen met als start Pozza? Afgelopen jaar waren we begonnen bij Campitello met de gondel omhoog, maar je kunt natuurlijk ook eerst richting Alba gaan vanuit Pozza. Kost veel meer tijd maar wel mooi extra stuk…

Is dat goed te doen in 1 dag om de Sella Ronda te doen met als start Pozza?

Harm op 10 jan 2020 23:31

Van Pozza naar Alba is toch niet meer dan een uurtje heen en een uurtje terug? Blijft er toch voldoende tijd over voor de Sella Ronda?

Annoying skiers since 2003

Mooi trippie zo 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Civetta ken je toch al wel? Één van mijn favorieten! Benieuwd naar je bijdrage morgen!

Matthieu op 10 jan 2020 23:16

O, ik kom er ieder jaar. Maar mij valt op dat ik er nooit Nederlanders zie of hoor. :)

Is dat goed te doen in 1 dag om de Sella Ronda te doen met als start Pozza?

Harm op 10 jan 2020 23:31

Van Pozza naar Alba is toch niet meer dan een uurtje heen en een uurtje terug? Blijft er toch voldoende tijd over voor de Sella Ronda?

sterko op 11 jan 2020 00:21

Is inderdaad heel prima te doen. Ik zal zeker ook de omgekeerde versie gaan doen (dus vanuit La Villa naar Pozza en dan met medeneming van de SR terug).

Civetta ken je toch al wel? Één van mijn favorieten! Benieuwd naar je bijdrage morgen!

Matthieu op 10 jan 2020 23:16

O, ik kom er ieder jaar. Maar mij valt op dat ik er nooit Nederlanders zie of hoor. :)

DSvier op 11 jan 2020 05:44

Vandaar één van mijn favorieten ;)

Aftellen maar!

Helder. Mooi extra stukje voor en na de SR…

Veel plezier in Civetta vandaag. Ben erg benieuwd naar je verslag omdat ik deze ook graag wil meepakken in maart vanuit Moena…

Leuk skiën in de civetta, dat wordt een mooie dag met de Pelmo en de Civetta als uitzicht! Veel plezier.

@DSvier

Ik kijk al uit voor wat foto’s en ervaringen van La Villa en omgeving, vooral omdat ik er dit jaar niet zal zijn. 😭

Born to run. B.S.

@DSvier

Ik kijk al uit voor wat foto’s en ervaringen van La Villa en omgeving, vooral omdat ik er dit jaar niet zal zijn. 😭

dan58 op 11 jan 2020 12:03

Ik ook, want wij gaan er juist heen op 7 februari…

Zit u er weer klaar voor? Mooi, want het is tijd voor dag 10: Civetta

Met wat weemoed laat ik het hotel in Moena achter. De komende twee weken moet ik zelf mijn eten maken. En ik ga dat vast niet zo goed doen als aldaar!

Eerst maar eens gaan skiën. Maar voordat ik kan vertrekken moet ik nog afrekenen. De eigenaar is geen held met het pinapparaat. Na veel gepraat tegen de machine en knopjes uitproberen verschijnt er een lach op zijn gezicht en toetst hij het bedrag in. Ik betaal met iPay en als hij mij het bonnetje wil overhandigen blijkt dat ik € 2,25 heb betaald. Ik probeer nog een ‘ik vind het best zo’, maar daar trapt hij niet in.

Vraag mij niet naar de logica waarom hij mij niet vervolgens € 222,75 laat betalen, maar hij gaat dus eerst de € 2,25 terugboeken om mij vervolgens weer € 225 te laten betalen. Dat gaat overigens wederom gepaard met een flink gesprek tegen het apparaat en indrukken van knopjes. Ik zweer het je, Siri had hem een dreun voor zijn harsens gegeven met dat gelul.

Maar het kost mooi 10 minuten.

De rit over Passo San Pellegrino mag er weer wezen. Vooral het tweede stuk, naar Falcade is smullen. Het is vooral druk de andere kant op, maar inhalen is met de M3 een peulenschil, dus we kunnen prima tempo houden. Dat levert vooral vanaf Falcade tijdwinst op, want de bekende ‘treintjes’ ben je in een vloek en een zucht voorbij.

Aangekomen in Alleghe is het 8.27u. Grrr… Het is bovendien op mijn vaste parkeerplaats druk. Ik ben gewoon daar als een van de weinigen te staan als ik parkeer, maar nu staat de parkeerplaats al bijna vol. Het is weekend, lekker weer, dus ja, de Italianen maken er weer massaal een lekker weekend van.

Het gebied Civetta laat zich (voor mij) in vijf delen opdelen. Het stuk naar Alleghe, het stuk naar Pescul, het middengebied (Palafavera), het stuk naar Pecol en het achterste deel met een dalafdaling richting Palma.

Het stuk richting Alleghe kent vooral rode pistes en je kan in een ruk vanaf de top naar het dal skiën. Daarnaast zijn er ook wat kortere blauwe opties en je kan meerdere opties kiezen om beneden te komen, maar uiteindelijk eindigt het allemaal op hetzelfde punt. Er is ook nog een zwarte variant, maar die heb ik al twee jaar niet meer open gezien.

Het zijn pistes waar je lekker vol vanaf kan vliegen en vooral ook vanwege de mooie lengte spendeer ik hier altijd veel tijd. En uiteraard ben ik hier ook begonnen. Na verloop van tijd verplaatst naar het deel richting Pescul. Ook hier een lange afdaling naar het dal met meerdere varianten. Op de een of andere manier is het hier altijd vrij druk, reden ook om tijdig weer terug te keren naar het eerste deel, nog even een keer daar vanaf vliegen en dan door naar de andere kant.

Het middendeel kenmerkt zich door een heel lang zeer blauw verbindingsstuk. Heerlijk om te doen, maar het heeft wel een groot nadeel: de liften die je later moet hebben om terug te komen.

Bij Pecol ligt wat ik denk de leukste avondski pistes zijn. Een zwarte en een rode. Een beetje als in Pozza di Fassa, maar dan zonder die ijs- en ijskoude lift.

Maar voordat ik hier aan de slag ga snel naar het achterste gebied. Aldaar heb je een middellange rood/blauwe afdaling en over het topje heen een zwarte en rode piste. Die rode loopt in principe tot het dal, maar ofwel ik mis deze altijd, ofwel hij is altijd gesloten als ik er ben. De zwarte daar is zodanig dat je altijd weer mensen daarop ziet struggelen. Geen idee waarom ze per sé die willen doen, want het liftje daar is niet uitnodigend. Oud en traag!

Terug naar de pistes die ook in de avond open zijn (soms) gaat via een blauwe. Daar vind je ook om het hoekje de lift die je terug brengt naar het middenstuk. Die kun je missen. Is mij wel eens gelukt. Eigenlijk twee keer.

Bij Pecol een flink aantal keer de zwarte afgevlogen. Weer echt zo’n pistes om vol vanaf te vlammen. Aan het einde van een van de vele keren zag ik een krasse knar van ik schat minimaal 75 die als een kind zo blij was dat die de zwarte bedwongen had. Juichend gleed hij het laatste vlakke stuk terug naar de lift. Toch top dat je op die leeftijd nog dat kunt hebben.

Vervolgens was het weer tijd om terug te gaan. De afslag niet gemist, dus het oude trage liftje in om vervolgens nog een traag oud liftje in te gaan. Aldaar ligt nog een leuke rode piste, maar ik kon mijzelf er vandaag niet toe zetten vanwege het trage liftje.

Tot 16.27u het bovenste deel bij Alleghe meermaals gedaan, waarna in de laatste lift kon nemen. Om vervolgens weer de langste route te kiezen naar beneden, onderwijl nog een paar foto’s makend.

Vervolgens de rit naar La Villa. En ja, dat eerste stuk van Alleghe naar Arabba is zo geweldig. De vangrail houdt je niet meer tegen, zo slecht is die, dus geen fouten maken. Maar heerlijk, vol die berg op, met zulke heerlijke bochten. Het stuk van Arabba naar Corvara mag er overigens ook zijn.

Aangekomen in het appartement snel uitgepakt, naar despar, auto in de parkeergarage en aan de lader gelegd (niet per sé nodig, maar als er een wcd naar je lonkt, dan beantwoord je die lokroep). Vervolgens met de meegenomen Pizzapan snel een pizza gemaakt.

Tsjonge, wat mis ik het avondeten in het vorige hotel…

Morgen dan eindelijk het Sella gebergte cs!

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/499851a0ac4a5a75564aaeaf...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/a5710d9fc4c6a3c9202c7e06...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/dfc14b6916eb5d43f111e5d2...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/854c279190a497c164e15172...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/45089bf21b1a2b362d8e554e...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/4b85a6743cd0379318704fb8...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/de34ee30d8783ed15cc339a3...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/4ee916928095833a5484d137...

Jaaa! Het uiltje! ;) Prachtig. Het makkelijk te missen liftje herken ik wel. Je bent er zo voorbij haha.
Prachtige uitzichten daar toch.
Dank voor de mooie plaatjes.

Aftellen maar!

Heerlijk! Weer een fijn stukje lees- en kijkvoer. En wat een weer erbij. 👌

Bergen + Sneeuw = ❤

"Die rode loopt in principe tot het dal, maar ofwel ik mis deze altijd, ofwel hij is altijd gesloten als ik er ben"

De rode (meer blauw eigenlijk) is heerlijk tussen de bomen naar Palma en dan met een slepertje - nou ja "tje" hij is lang - terug naar boven.

*bericht bewerkt door Wudo op 11 jan 2020 23:45

Dag 11: La Villa cs

Het appartement is vooral een studio. Maar op zich prima. Locatie is uitstekend, vanaf hier rijd ik direct op het weggetje naar de parkeerplaats onderaan de Gran Risa.

Er is tevens een werkplaats voorzien waar ik ski onderhoud kan plegen. Altijd handig.

Vanochtend op tijd bij de lift naar Piz La Ila. Aldaar aangekomen kreeg ik een duidelijk teken van god dat het zondag was en ik dus naar de kerk moest.

De lift draaide niet en er was ook weinig activiteit in het lifthuis. Er liep iemand in Dolomiti Superski kledij rond die ik aankeek en hij schudde zijn hoofd. Dan maar door naar Santa Croce, waar de lift die bijna tot de kerk rijkt inmiddels is vervangen door een mooie gondel met stoelverwarming. Gemiste kans om dan niet ook wat hoger uit te komen, maar dat was wellicht ook onmogelijk.

In dit gebied twee uur geskied en daarna nogmaals een poging gewaagd en de lift was inmiddels open.

De hele dag door was het op plekken afwisselend druk en dan weer zeer rustig. Bij de lift naar Piz La Ila was het druk, bij Piz Sorega helemaal druk. Snel mijn biezen gepakt en via Corvara naar Arabba. Daar een tijdje geskied en vervolgens bovenaan bij Arabba de lunch genomen.

Na de lunch door naar Lupo Bianco en de afdaling daar enkele keren gedaan aangezien het in de lift rustig was (op de piste niet zo). Vervolgens verder de oranje route gevolgd, bij Dantercepies een paar keer de zwarte naar beneden gedaan en vervolgens door naar Corvara. Daar was nog maar tijd over voor 1 maal de Boé en vervolgens terug naar Piz La Ila die inmiddels flink kaal was geschraapt.

Morgen maar eens in het begin van de dag ook doen.

Onderaan de piste ben ik niet vergeten om te stoppen bij de auto (dat ga ik geheid een keer doen deze vakantie), dus op tijd in de auto gestapt en weer terug in het appartement.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/54ff8e5155e2593ef3888d52...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0d9bce41c24211dc3dd7ee80...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/123b6a3bf7b280f08ae5e772...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/84a3e0ddef27a5ea9cf97be2...

Fantastisch! Daar gaan wij de tweede week van februari heen! We zitten dan in Badia, bij Santa Croce (waar ik heb leren skiën). Echt jeugdsentiment. Mooie foto’s!

Vreemd dat t nu zo druk is daar.🤔

Mooie foto’s. ( UFO’s op foto 3) @ DSvier ?

Born to run. B.S.

Zondag drukte, is toch niet gek?

Leuke verslagen zo, omgeving ziet er ook prachtig uit op de foto’s.

Vreemd dat t nu zo druk is daar.🤔

Mooie foto’s. ( UFO’s op foto 3) @ DSvier ?

dan58 op 12 jan 2020 19:12

Lijkt mij uit het restaurant bij Porto vescovo genomen, met rechts lagazuoi en links iets minder herkenbaar de Sella grouppe.
Ik kan het mis hebben maar 1 keer echt dat uitzicht goed gezien.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Hoi DSvier,

Leuk om te lezen hoe je de dolomieten aan het veroveren bent. Blijf je zeker volgen. Vanaf vrijdag mag ik ook weer 3 weken door de dolomieten touren. Na jouw verslagen kan ik niet wachten om te gaan.

Uit je verslagen maak ik op dat je niet vies bent van een zwarte afdaling, heb je dan ook pordoischarte, val lasties en het mittagstal nog op het programma staan? Zijn natuurlijk wel de ultieme pareltjes van de dolomieten. Niet alleen qua skiën, maar ook qua natuur.

Succes en groet

Vreemd dat t nu zo druk is daar.🤔

Mooie foto’s. ( UFO’s op foto 3) @ DSvier ?

dan58 op 12 jan 2020 19:12

Lijkt mij uit het restaurant bij Porto vescovo genomen, met rechts lagazuoi en links iets minder herkenbaar de Sella grouppe.
Ik kan het mis hebben maar 1 keer echt dat uitzicht goed gezien.

MountainHugger op 12 jan 2020 22:17

Je hebt het helemaal goed.

Hoi DSvier,

Leuk om te lezen hoe je de dolomieten aan het veroveren bent. Blijf je zeker volgen. Vanaf vrijdag mag ik ook weer 3 weken door de dolomieten touren. Na jouw verslagen kan ik niet wachten om te gaan.

Uit je verslagen maak ik op dat je niet vies bent van een zwarte afdaling, heb je dan ook pordoischarte, val lasties en het mittagstal nog op het programma staan? Zijn natuurlijk wel de ultieme pareltjes van de dolomieten. Niet alleen qua skiën, maar ook qua natuur.

Succes en groet

Rednas op 13 jan 2020 00:38

Nee, die staan niet op het programma.

Dag 12: La Longia

De lift naar Piz La Ila werkt! De dag dus maar begonnen door als eerste de zwarte variant naar beneden te jagen. Altijd leuk, zo’n piste de helemaal maagdelijk is.

Na opnieuw omhoog te zijn gegaan naar Piz Sorega. Daar een aantal maal naar beneden en vervolgens via Corvara, Arabba en Canazei naar de Saslong. Die ligt er perfect bij. Bovenaan is een stuk buckelpiste en ondanks mijn knieën hier gestart.

Beneden de trein in en door naar La Longia. Uiteraard beneden stoppen voor de lunch bij Annatal.

Daar een gezellige lunch gehad met een lokale wijnverkoopster. Zonder zelf wijn te drinken, want ik doe al gek genoeg op de piste zonder alcohol op.

Na de lunch een minder plezante verrassing. Het is druk bij de lift. De eerste is flink druk, maar de grote gondel is niet meer normaal druk. Ruim een half uur wachttijd!

Ook bij de trein is het druk. Al met al verlies ik zo 45 minuten skitijd. Grrrrr.

Aangezien ik geen zin heb om door Wolkenstein te wandelen had ik al besloten terug te gaan via Canazei en Arabba. Door de vertraging moet ik opschieten. Dat lukt aardig, dus als beloning kan ik toch nog even snel Boé doen voordat ik de afslag naar La Villa neem. Exact om 16.15u stap ik in de lift Bamby die mij weer bovenaan Gran Risa brengt. Aldaar blijkt dat de zwarte variant zich vandaag kranig heeft gehouden en soepeltjes gaat de laatste afdaling naar beneden.

Zometeen ski onderhoud.

Morgen naar Kronplatz!

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/04af0bc393bf816b87abad67...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/74966b88b235e499339a7db6...

*bericht bewerkt door DSvier op 13 jan 2020 19:01

@DSvier

Prachtig verslag, wanneer ik t zo lees lijkt t precies alsof ik meeskiede, zo herkenbaar.
👏👌💪

Born to run. B.S.

Mooi verslag weer! Ik verheug me op morgen, de Kronplatz waar ik ook vaak geskied heb 🤗 Veel plezier alvast!

*bericht bewerkt door mukkie op 13 jan 2020 20:31

Heftige wachttijden voor een maandag medio januari. Russen? Of is er hier de laatste jaren zoveel reclame gemaakt voor die regio door een aantal dat het nu altijd druk is?

Mr. Slow

Vooral laatste gondel naar Seceda is een bottleneck in Ortisei. Er zijn al plannen voor vervanging. Alleen wanneer dat gaat gebeuren is nu nog een vraag.

Heftige wachttijden voor een maandag medio januari. Russen? Of is er hier de laatste jaren zoveel reclame gemaakt voor die regio door een aantal dat het nu altijd druk is?

Quick op 13 jan 2020 22:53

Er zijn redelijk veel Russen, wat logisch is, aangezien die gisteren nog nieuwjaar vierden. Voor hen is de kerst/oudnieuw wat opgerekt zegmaar. Maar er zit ook veel ander volk uit Oosteuropese landen. Vooral voormalig Joegoslaven zie je veel, Roemenen. Polen en Tsjechen ook, al zitten die wat minder geconcentreerd bij de Sella gebieden.

Aangezien in deze landen wintersport steeds populairder wordt en er ook steeds meer geld voor is verwacht ik eigenlijk wel dat het gewoon in januari drukker gaat worden. Maar eigenlijk is dat beeld over het hele seizoen er wel. Ik vond het ook voor de kerst best druk in Madonna di Campiglio. En ik begreep dat het met de kerst ook drukker dan normaal was.

Tel daarbij op dat het weer nu ook geweldig is, wat twijfelaars over de streep kan trekken.

Vooral laatste gondel naar Seceda is een bottleneck in Ortisei. Er zijn al plannen voor vervanging. Alleen wanneer dat gaat gebeuren is nu nog een vraag.

Rednas op 13 jan 2020 23:40

Toch heb ik het nog nooit zo druk gezien daar en de laatste jaren eigenlijk niet een keer hoeven te wachten.

De volgende keer misschien gewoon vroeger in de ochtend daar naartoe. En anders maar even laten voor wat het is. Genoeg alternatieven.

Plaats een reactie