20+C+M+B+20 (betekenis van deze markering in Oostenrijk)

Hi,

Misschien hebben jullie het ook al gemerkt,
maar met name in Oostenrijk vind je deze met krijt aangebrachte markering (20+C+M+B+20) bovenop de deurstijl van de belangrijkste inkomdeur van privé woningen.

Dit gebeuren wekte mijn interesse op, en ik heb e.e.a. even opgezocht, alsook locaal even nagevraagd.

Het gaat om een christelijk gebruik dat al vele eeuwen meegaat.
Niet alleen in Oostenrijk, maar ook in Duitsland. Allicht ook in andere landen ?

De tekst wordt neergeschreven door zgn. ‘Drie Koningen zangers’.
Dit zijn kinderen verkleed in de Drie Koningen, die er van huis tot huis trekken, om er aan de voordeur een liedje te zingen.
Van de aanwezige bewoners krijgen ze dan een centje.

De kinderen (of hun begeleiders) schrijven na de ontvangst van het centje, de code op de deurstijl.
De bewoners dienen dus wel thuis te zijn, en dus ook eerst een centje te geven !

Volgens de overlevering brengt de betaling van dit centje, voorspoed aan de bewoners, maar vnl. aan hun woning. Het betekent immers dat het huis, na hun doortocht, gezegend is.

Blijkbaar zouden vroeger enkel huizen van katholieke bewoners bezocht werden, maar de laatste jaren worden eigenlijk alle huizen bezocht.

Hoe zit de code nu in elkaar ?

  • het eerste en het laatste getal vormen samen het jaar, nl. 2020. Vorig jaar was dit dus 2019.
  • de “C+M+B” staan voor de eerste letters van de 3 koningen, nl. Caspar, Melchior en Balthazar.

Wat dat laatste betreft, heb ik begrepen dat deze ook betekenen: “Christus Mansionem Benedicat”, ofwel Christus zegene dit huis.

Uit eigen ervaring weet ik dat deze traditie echt wel erg leeft in Vorarlberg (Montafon).
Drie Koningen is er dan ook een wettelijke feestdag. Mensen blijven ook effectief thuis en wachten er de komst van de Drie Koningen zangers af.
De aangebrachte tekst wordt echt gekoesterd, en no-way dat deze bij de volgende poetsbeurt zou mogen verdwijnen…

Mooie traditie.
Kennen wij (in Vlaanderen) niet, althans niet het aanbrengen van deze “20+C+M+B+20”.

@Snow70 helemaal goed uitgelegd, de letters hebben idd dubbele betekenis, Het zijn de Sternkindern die voorbij komen, meestal op 1 jan tot 6 jan , bij mij kwamen ze de 31e ik wilde net mijn eerste oliebol in de olie gooien.
Ze lezen met elkaar om de beurt een vers op, verhaal van kindje Jezus, dan zingen ze en wensen voorspoed en geluk. al met al ben je een half uur aan het luisteren. Het geld wat ze ophalen gaat naar een goed doel. Op de 31e komen hier in het dorp ook de perchten nog langs en verjagen met bezem en grote houten schaar de boze geesten.

null

Dienten Die Alte schule

Gisteren liepen ze in Tux rond, hetzelfde gebruik en betekenis kennen we van Zuid-Tirol. 🙂

*bericht bewerkt door bartvwg op 04 jan 2020 17:49

Bla, bla, bla.

Leuk verhaal. Ik had de tekens al wel eens gezien maar geen idee wat het was. Dank voor het delen en uitzoeken!

Bergen + Sneeuw = ❤

Ook vaker gezien in Oostenrijk, maar dan met sterretjes ipv “plusjes”

Bedankt voor het delen, ik wist het niet en had het me ook al eens afgevraagd!

Click. Click. Peace

Dit is ook in Duitsland gebruikelijk, daar is Driekoningen ook een feestdag en dus ook vrije dag.

Een paar jaar geleden, kwamen we tijdens een wandeling door Tschagguns deze Sterrenkinderen tegen.
Ze waren zo vriendelijk om voor ons ook een liedje te zingen.

null

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 nov 2020 16:48: afbeelding gefixed

null

Op 31/12 komen zij langs en halen ook wat geld op voor de vrijwillige brandweer in het dorp, jeugdbrandweer ;)

Dienten Die Alte schule

Om vandaag - op 6 januari - even in de sfeer te blijven:
aan elk van jullie een fijne Drie-Koningendag gewenst !

*bericht bewerkt door Snow70 op 06 jan 2020 18:18

In Nederland wordt het ook gedaan… In Utrecht zie ik het ook wel eens boven/naast deuren staan.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Leuk om zo weer iets te leren! Misschien kan iemand ook het fenomeen Krampus eens uit leggen? Ik heb er wel eens iets over gehoord maar weet niet van de hoed en de rand.

Misschien kan iemand ook het fenomeen Krampus eens uit leggen?

J@cco op 6 jan 2020 23:27

Hééééééééééééééééééééééééél kort uitgelegd: Krampus = zwarte piet.

Bla, bla, bla.

Misschien kan iemand ook het fenomeen Krampus eens uit leggen?

J@cco op 6 jan 2020 23:27

Hééééééééééééééééééééééééél kort uitgelegd: Krampus = zwarte piet.

bartvwg op 7 jan 2020 10:34

Even gegoocheld en dit is ook wel leerzaam:


Best bizar, hoeveel kids krijg je daarmee over de flos? :-P

Plaats een reactie