Base ouder snowboard, nog te redden?

Ik heb een iets ouder snowboard waarvan de base (op sommige plaatsen) wollig/harig is.
Weet niet juist wat er aan de hand is, is heel vreemd.
Het is een base in verschillende kleurvlakken, waarvan sommige er nog perfect uitzien en aanvoelen (duidelijke structuur) maar andere vlakken (voornamelijk witte) de structuur ogenschijnlijk volledig weg is en dus wollig/harig aanvoelen.
Ik heb jaren het waxen van dit board zelf gedaan en er was altijd zo wel een plekje maar het heeft zich dus precies uitgebreid.
Omdat ik dit board (Ride Timeless 159 uit 2006?) niet meer gebruikte was het uit mijn gedachten gegaan maar herinnerde me dat ik van dit board hield (straaljager) en wou het opnieuw rijklaar krijgen.
Bij plaatselijk shop binnen gedaan voor gewoon waxen en structuur maar dit heeft niet geholpen.
Op andere (amerikaanse) fora lees ik vaak over base en stonegrind.
Voor zover ik heb begrepen is dit het volledig aanbrengen van nieuwe structuur.
Iemand hier ervaring mee? Doet wat ik beschrijf een belletje rinkelen en zou een base/stone grind kunnen helpen.
En waar zou ik dit met vertrouwen kunnen laten uitvoeren in Belgie (liefst regio Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant)?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

*bericht bewerkt door franz op 09 jan 2020 10:28

Fotootje?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Fotootje?

Quisa2 op 9 jan 2020 10:43

op zoek

Fotootje?

Quisa2 op 9 jan 2020 10:43

duidelijk te zien dat de grijze/rode vlakken er betrekkelijk ok uitzien, de witte vlakken echter hebben een ganse ander uitzicht en vooral feel.

null
null
null
null

*bericht bewerkt door franz op 09 jan 2020 10:55

Is echt vreemd hoor. De witte delen zijn alle ‘geinfecteerd’ en de andere kleuren niet.
Hierbij foto ter illustratie, blauwe letters in hoofdzakelijk wit vlak.
Structuur in de benen van letters (zo’n 1,5 cm breed) is ok, het omliggend wit niet.

null

Gewoon even over een schuurband en een verse laag wax en je kan weer verder. Is niets raar aan

Gewoon even over een schuurband en een verse laag wax en je kan weer verder. Is niets raar aan

Pieter1990 op 9 jan 2020 11:26

Will do, maar heb jij een verklaring waarom zich dit enkel manifesteert op een bepaalde kleur (wit) en niet op de andere vlakken?
En je schrijft over een schuurband en waxen, maar ik neem aan dat er dan toch ook opnieuw een directionele structuur moet gezet worden?

Ik denk ook dat je zeker een base-grind zou moeten overwegen. Daarmee wordt de base weer helemaal “open” geslepen en en structuur in aangebracht. Als je dat dan combineert met een goede wax-laag kun je er weer even tegenaan.

Mijn eigen board heb ik in het oosten des lands laten behandelen, met een base-grind inclusief “Waxfuture” waxbehandeling om het dieper te laten inwerken. Kost een paar centen, maar beviel me erg goed! De eerste vakantie daarna heb ik gedurende de hele week niet hoeven waxen omdat het maar bleef glijden als een malle ;) Uiteraard daarna zelf weer een beurtje gegeven ;)

Misschien dat @rogier hier een uitleg voor heeft dat het enkel op de witte delen is?

En inderdaad even een volledig onderhoud is de beste optie. Over de slijpband … stonegrind voor nieuwe structuur en verse wax en dit board ziet er al heel anders uit. Als je in vlaams brabant een adres zoek kan ik zeker purepj aanbevelen

Ik heb het vaker meegemaakt dat gekleurde delen eerder versleten / raar aan gingen voelen. Volgens mij is gekleurd / wit belag veel minder hard. (maar ik ben op dit vlak geen expert, alleen ervaringsdeskundige ;-) als iemand een wetenschappelijke uitleg heeft hou ik me ook aanbevolen )
Dus het is niet raar. En inderdaad een goede beurt over de schuurband en daarna een goede wasbeurt en het probleem zou weg moeten zijn.

*bericht bewerkt door Rogier op 09 jan 2020 21:41

Click. Click. Peace

Wij kunnen dit bij Janssens sport in Deurne wel terug netjes voor je krijgen. Er word nieuwe structuur op je board gezet en daarna met infrarood terug netjes in de wax gezet.

Schiheil ⛷🏂🎿

Wij kunnen dit bij Janssens sport in Deurne wel terug netjes voor je krijgen. Er word nieuwe structuur op je board gezet en daarna met infrarood terug netjes in de wax gezet.

Yoeri- op 10 jan 2020 14:45

IR? Hmm, zou met zo’n uitgedroogd en opnieuw geprepareerd belag toch liever gewoon een paar keer met de hand verse wax er op (laten) zetten.

Edwin van Riel

Wij kunnen dit bij Janssens sport in Deurne wel terug netjes voor je krijgen. Er word nieuwe structuur op je board gezet en daarna met infrarood terug netjes in de wax gezet.

Yoeri- op 10 jan 2020 14:45

Deurne niet direct in mij richting maar ik neem nota. Dank voor je aanbod.

Wij kunnen dit bij Janssens sport in Deurne wel terug netjes voor je krijgen. Er word nieuwe structuur op je board gezet en daarna met infrarood terug netjes in de wax gezet.

Yoeri- op 10 jan 2020 14:45

IR? Hmm, zou met zo’n uitgedroogd en opnieuw geprepareerd belag toch liever gewoon een paar keer met de hand verse wax er op (laten) zetten.

evr66 op 10 jan 2020 15:24

IR kan ook wel maar dan moet je wel iemand hebben die er de tijd voor neemt. Even 2x met de lamp van links naar rechts heeft ook geen zin. Dan is idd. met de hand waxen beter.

Übung macht den meister!!!

Intussen mogelijks een oplossing dus, kan geen kwaad het te proberen, zeker bij een board dat ik anders toch niet zou gebruiken.
Verder uit nieuwsgierigheid, iemand een idee hoe het komt dat bepaalde delen (kleuren) van het belag volledig anders -slijten- dan andere?

Zoals vermeld, de witte delen is er geen (originele) structuur meer te zien, voelt korrelig aan, alsof er brokken wax ophangen (is niet zo) terwijl de andere delen quasi perfect lijken, los van krassen en andere gebruikssporen natuurlijk.
Zou het kunnen dat ik dit zelf heb veroorzaakt, ik denk maar iets, door bvb te heet te waxen en dat er bijvoorbeeld toch een (ik zeg maar iets) minimaal verschil zit in de maximale temperatuur die het belag kan verdragen afhankelijk van het pigment (kleur) dat is toegevoegd?

Vooral op de eerste foto goed te zien, ik zet hem er nog eens bij. Heb de foto ook eens wat gerommeld met de instellingen van schaduwen en contrasten, geeft een beetje een abstract beeld maar brengt wel de oppervlakte structuur naar voor.

null
null

*bericht bewerkt door franz op 10 jan 2020 16:55

Dit heb je niet zelf gedaan, maar komt vanuit het materiaal zelf. Of er een andere kunststofsamenstelling is gebruikt, of dat het puur door de kleur(stof) komt is niet te zeggen. Het materiaal zal wat zwakker geworden zijn, dus dit is niet meer zo goed als orgineel te krijgen, maar waarschijnlijk wel goed genoeg om nog even van te kunnen genieten.

In je openingspost staat dat je je board al had weggebracht voor een beurt en voor structuur. Stonegrinden is het aanbrengen van structuur, dus tenzij er iets fout gaat in de vertaling zal een tweede keer niet helpen mits het de eerste keer goed gedaan is.

Als laatste ‘redmiddel’ zou je zelf de vlak-/bandschuurmachine kunnen proberen voor de tweede keer grinden…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dit heb je niet zelf gedaan, maar komt vanuit het materiaal zelf. Of er een andere kunststofsamenstelling is gebruikt, of dat het puur door de kleur(stof) komt is niet te zeggen. Het materiaal zal wat zwakker geworden zijn, dus dit is niet meer zo goed als orgineel te krijgen, maar waarschijnlijk wel goed genoeg om nog even van te kunnen genieten.

In je openingspost staat dat je je board al had weggebracht voor een beurt en voor structuur. Stonegrinden is het aanbrengen van structuur, dus tenzij er iets fout gaat in de vertaling zal een tweede keer niet helpen mits het de eerste keer goed gedaan is.

Als laatste ‘redmiddel’ zou je zelf de vlak-/bandschuurmachine kunnen proberen voor de tweede keer grinden…

Sneeuwbaard op 10 jan 2020 17:23

Met structuur in mijn eerste post bedoelde ik het klassieke ‘uitborstelen’ van de bestaande structuur na waxbeurt.
Vlakschuren en aanbrengen nieuwe structuur is nog niet gebeurd.

Plaats een reactie